انتشار 35 هزار ميليارد تومان اوراق بدهي


رئيس سازمان بورس با بيان اينکه تمامي‌معاملات در بازار سرمايه ايران برمبناي شريعت اسلامي‌انجام مي‌شود، عنوان کرد: سازمان بورس با اعتقاد به رعايت نرخ سود صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از اشخاصي که از قوانين کشور عدول مي‌کنند، حمايت نمي‌کند.
به گزارش فارس، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در همايش انجمن مالي اسلامي‌با بيان اينکه تمامي‌معاملات بازار سرمايه ايران برمبناي شريعت اسلامي‌انجام مي‌شود، عنوان کرد: سازمان بورس هيچ ابزار مالي و معاملاتي را تأييد نمي‌کند مگر اينکه مبناي آن شريعت اسلامي‌باشد.
شاپور محمدي با بيان اينکه سازمان بورس به هيچ وجه حاضر نيست معاملات يا ابزاري که در آنها شبهه يا ترديد وجود دارد را در دستور کار خود قرار دهد، عنوان کرد: بنا بر تکاليف ديني و اعتقادات مذهبي بايد همه معاملات بازار سرمايه با شريعت اسلامي‌تطبيق داده شود.
وي تصويب قانون توسعه ابزارهاي مالي را فرصتي براي ارائه ابزارهاي مالي مختلف در کشور عنوان کرد و گفت: علاوه بر قانون انتشار اوراق مشارکت که بانک مرکزي به طور مستقيم مسئول اين بخش است ابزارهاي مختلفي در بازار سرمايه ارائه شده که در اين بين مي‌توان به انتشار اوراق مرابحه دارو به منظور تأمين مالي در سال قبل براي وزارت بهداشت اشاره کرد. در عين حال ابزار اسناد خزانه اسلامي‌و گنجاندن آن در قانون رفع موانع توليد که با همکاري دبير کميته فقهي سازمان بورس در هيأت دولت به تصويب رسيد در بازار سرمايه معرفي شد.
اين مقام مسئول ادامه داد: صکوک اجاره نيز برمبناي دارايي پايه‌اي که حتماً بايد بيمه بوده و ارزيابي کارشناسي رسمي‌و سند قابل نقل و انتقال را داشته باشد سال قبل منتشر شد. در عين حال درباره صکوک استصناع اقدامات مناسبي انجام شده که بخش خصوصي راغب به بهره‌گيري از آنهاست. 
رئيس سازمان بورس از طرح انتشار اوراق منفعت در کميته فقهي بورس سخن گفت و افزود: وجود ابزارهاي اختيار معامله خريد و فروش بر روي سهام و در عين حال ابزارهاي اختيار خريد و فروش تبعي در کشور باعث شده تا بازار بدهي با ابزارهاي گوناگوني روبه‌رو باشد در عين حال کميته فقهي بر روي انتشار اوراق ارزي و در عين حال اوراق جعاله در حال بحث و بررسي است.
محمدي با بيان آمارهايي از حجم اوراق منتشر شده در دو سال اخير، گفت: از سال 1394 حدود 5 هزار ميليارد تومان ورقه بهادار در بازار سرمايه منتشر شده و اين در حالي است که در سال 1395 اين حجم به 35 هزار ميليارد تومان رسيده است. در سال 96 نيز پيش‌بيني مي‌شود انتشار اوراق دولتي بر اساس بحث بودجه کشور به 34 هزار و 500 ميليارد تومان بالغ شود. در عين حال آن دسته از ابزارهاي مالي که پيش از اين در بازار سرمايه پذيرش نشده بود و باعث ايجاد نابساماني‌هايي در فضاي پولي و مالي کشور شده‌اند به تدريج در بازار سرمايه پذيرش مي‌شود.
اين مقام مسئول با بيان اينکه اطلاق اوراق با درآمد ثابت عبارت مناسبي براي اين ابزارها نيست، گفت: انتظار مي‌رود حجم انتشار اين اوراق در بازار سرمايه طي امسال نزديک تا 70 هزار ميليارد تومان قابل افزايش باشد که با توجه به قيمت ارز مي‌تواند رقم مناسبي براي سرمايه‌گذاران باشد. 
به گفته محمدي، طي دو سال گذشته دوران طلايي براي بازار سرمايه به لحاظ حجم و ارزش انتشار اوراق بهادار در بازار بدهي وجود داشته است. 
رئيس سازمان بورس در ادامه با اشاره به لزوم مراقبت بيشتر بر عملکرد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه، گفت: پس از تأکيد دبير کميته فقهي مبني بر لزوم رصد فعاليت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به منظور جلوگيري از عدم مغايرت با مسائل مختلف حوزه پولي و مالي قواعد بسيار مناسبي ايجاد شده است. به طوري که از ابتداي سال 95 حجم سپرده‌هاي بانکي صندوق‌ها که بيشتر 90 درصد بود به طور متوسط هم اکنون به 70 درصد رسيده است هر چند که بخشنامه سازمان بورس بر سقف 50 درصدي سپرده‌هاي بانکي تأکيد دارد.  وي ادامه داد: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بايد مابقي منابع خود از محل کاهش سپرده‌هاي بانکي را صرف اوراق مالي اسلامي‌نمايند تا به اين ترتيب با کاهش سقف سپرده‌گذاري در بانک‌ها فضايي به منظور جذب اوراق تأمين مالي بدون فشار بر بازار سهام ايجاد شود.