حرکت به سوي جهان پساغربي


وزير امور خارجه کشورمان گفت: امروز غربي‌ها پذيرفته‌اند که دوران گذاري که در آن حضور داريم خاصيت ويژه‌اي دارد و آن اين است که به سوي جهان پساغربي حرکت مي‌کنيم.
به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف در همايش طلوع حقيقت به مناسبت سالگرد نامه مقام معظم رهبري به جوانان غربي در محل حوزه هنري تهران، اظهار کرد: امروز زماني را در روابط بين‌الملل مي‌گذارنيم که شروعش بعد از رحلت حضرت امام(ره) صورت گرفت اما پيش‌بيني آن در زمان حضرت امام و نامه ايشان به گورباچف وجود دارد و ما از ابتداي دهه 90 شاهد دوراني هستيم که مقام معظم رهبري به آن دوران پيچ تاريخي گفته‌اند.
وي ادامه داد: بسياري از متفکرين و نويسندگان روابط بين‌الملل به اين دوران، دوران گذار مي‌گويند و چند بار هم حضرت آقا از دوران گذار نام برده‌اند. غربي‌ها پذيرفته‌اند که اين دوران گذار خاصيت ويژه‌اي دارد و آن اين است که به سوي جهان پساغربي حرکت مي‌کنيم.
وزير امور خارجه کشورمان افزود: البته اين به معني اهميت و موقعيت نداشتن غرب در جهان نيست بلکه براي اولين بار در تاريخ روابط بين‌الملل است که تحولات دوران‌ساز نه در غرب و نه توسط غرب شکل مي‌گيرد و اين مساله اهميت راهبردي در شناخت روابط بين‌الملل دارد. درک اين واقعيت يک فهم بسيار راهبردي و استراتژيک براي نگاه به آينده است.
وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه نکته قابل تامل در دوران گذار، متکثر شدن منابع قدرت است، يادآور شد: امروز منابع قدرت از منابع قدرت مادي فراتر رفته البته منابع قدرت مادي کماکان اهميت دارد و لازم است داعش توسط مدافعين حرم و سرداران ما شکست داده شود اما از طرفي مهم است که ابعاد معنايي قدرت مورد توجه قرار گيرد.
وي اضافه کرد: فراموش نکنيم تصويرسازي، چهره‌سازي و چارچوب‌بندي گفتمان مي‌تواند در شکل دادن به قدرت و تعيين مسير تحولات بين‌الملل و جايگاه يک کشور در مجموعه روابط بين‌الملل مهم باشد به همين دليل پيام‌سازي و چهره‌سازي از جمهوري اسلامي‌به شکل اسلام‌هراسي، شيعه‌هراسي و ايران‌هراسي بعد از فروپاشي شوروي به عنوان هدف جدي غربي‌ها دنبال شد.
ظريف خاطرنشان کرد: از انتهاي دهه 60 و ابتداي دهه 70 شمسي ميزان ادبيات توليدي غرب بر اين مبنا زياد شد که آن دشمن قديمي‌(خطر قرمز) در حال جايگزين شدن با دشمن جديد (خطر سبز) است چرا که جهان غرب مثل پيامي‌که در دو نامه رهبري ديديم همواره به دنبال يک دشمن‌ ساختن از ديگران است تا سياست‌هاي غلط و خطاهاي راهبردي خود را توجيه کند. وزير امور خارجه کشورمان با يادآوري اين که اين دشمن غربي‌ها براي 40، 50 سال کمونيسم بود، عنوان کرد: از ابتداي دهه 90 غربي‌ها خطر سبز را مطرح کردند. فراموش نکنيم اسلام هراسي زودتر از داعش شروع شد. براي غربي‌ها اين تفکر ضروري است که دشمن جديدي جايگزين دشمن قبلي شود و بسيار قبل‌تر از اينکه مظاهر وحشي‌گري مثل حمله صدام يا ظهور طالبان در افغانستان و القاعده که به دروغ به نام اسلام مطرح کردند، به وجود بيايد اين تفکر ظاهر شده بود چرا که نياز به يک دشمن جديد وجود داشت.
وي بيان کرد: در مهم‌ترين مراحل تاريخي ظهور و بروز دشمن‌انگاري اسلام و تبليغ پديده شرم‌آور قرون وسطايي داعش، حضرت آقا اين نامه‌ها را فرستادند. از طرفي مي‌بينيم گفتماني که بسيار زياد تلاش مي‌شود مطرح شود استفاده از عنوان اسلامي‌در کنار تروريسم است بخصوص رييس‌جمهور جديد آمريکا که در توئيت مفتضح اخير خود که صداي مسئولان انگليسي را در آورد از عنوان تروريسم اسلامي‌استفاده مي‌کند چرا که براي غالب‌سازي آن سياست گفته شده به آن نياز دارد.
وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به نامه رهبري به جوانان غربي، گفت: مقام معظم رهبري در اين نامه‌ها مطرح کردند که چرا کساني که در غرب به دنيا آمده‌اند، تحصيل کرده‌اند و انگليسي و فرانسوي زبان مادري‌شان است در عراق و سوريه گردن انسان‌ها را مي‌زنند و غرب چه پاسخي براي اين توليدات دارد. اين سوال اساسي نه از موضع اتهام‌زني، بلکه از موضع چاره‌جويي است. رهبري به جوانان مي‌گويند من شما را مخاطب مي‌کنم چون شما مي‌توانيد اين درد را دوا کنيد.