ضرب شست انصارالله به ائتلاف سعودی


گروه بين الملل : درحاليکه بحران قحطي و حملات ائتلاف سعودي به يمن ادامه دارد. يگان موشکي يمن يک موشک کروز بالدار را به سوي تاسيسات در حال ساخت هسته‌اي براکه در ابوظبي امارات شليک کرده است. به گزارش شبکه المسيره، يگان موشکي ارتش يمن وابسته به انصارالله يک موشک کروز را به سمت تاسيسات هسته‌اي براکه در ابوظبي امارات شليک کرده است.اين تاسيسات هسته‌اي در منطقه غربي امارت ابوظبي، پايتخت امارات و در سواحل خليج فارس واقع است. در سال ۲۰۲۰ اين تاسيسات شامل چهار نيروگاه برق هسته‌اي خواهد بود.گروه انصارالله نيز انجام اين حمله موشکي به ابوظبي را تاييد کرد. محمد عبدالسلام سخنگوي انصارالله يمن در توئيتي حمله به تاسيسات هسته اي ابوظبي را تاييد کرد. سخنگوي انصارالله در مصاحبه با الميادين گفت: ما اطلاعاتي دال بر ارتباطات ميان علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهور پيشين يمن و عربستان در اختيار داريم و اين اطلاعات حاکي از اين است که اين دو براي شکل‌گيري کودتايي در يمن تلاش مي‌کرده‌اند و تلاش مي‌کنند اين طرح را اجرايي کنند.يگان موشکي يمن اعلام کرد که ارتش و کميته‌هاي مردمي‌اين کشور تأسيسات اتمي‌«براکه» در حال ساخت شهر ابوظبي امارات را هدف موشک کروز قرار داده‌اند.بر اساس اين گزارش، حمله موشکي ارتش و کميته‌هاي مردمي‌يمن به ابوظبي در حالي انجام شد که حدود يک ماه پيش سخنگوي انصار الله گفته بود: ابوظبي هدف اصلي و مستقيم موشک‌هاي ماست و عمليات در مرزها و عمق خاک عربستان افزايش خواهد يافت.نيروگاه هسته اي براکه‌امارات در منطقه اي در ۵۳ کيلومتري غرب ابوظبي واقع شده است.عزيز راشد، معاون سخنگوي نظامي‌ارتش يمن، وابسته به انصارالله نيز با تاييد اين حمله گفت که موشک کروز پرتابي به هدف خود يعني تاسيسات هسته‌اي در ابوظبي اصابت کرده است.راشد در ادامه حملات ارتش يمن با قانوني و مشروع دانست و گفت اين حملات در دفاع از يمن مقابل دشمني مستمر ائتلاف عربي است.وي اين موشک کروز شليک شده را دستاوردي صرفا يمني دانست و گفت که ارتش يمن قدرت توليد چنين موشک‌هايي را دارد.اين مقام يمني در ادامه تصريح کرد شليک موشک کروز مذکور براساس اطلاعات نظامي‌جديد صورت گرفت و بردي بالغ بر ۱۶۰۰ کيلومتر دارد.عبدالملک حوثي، رهبر انصارالله ماه سپتامبر فاش کرده بود، يگان موشکي ارتش و کميته‌هاي مردمي‌يمن قادرند نقاطي دورتر از رياض را هدف بگيرند.رهبر انصارالله به کشورها و شرکت‌هايي که سرمايه‌هايي در امارات دارند، هشدار داده بود که اين کشور بعد از حمله به يمن ديگر امن نخواهد بود.همچنين محمد عبدالسلام، سخنگوي انصارالله ۲۸ اکتبر تهديد کرد، گروه انصارالله با موشک‌هاي بالستيک ابوظبي را هدف قرار مي‌دهند.در همين حال شبکه المنار گزارش داد، يگان موشکي ارتش يمن يک موشک بالستيک ميان برد را با موفقيت آزمايش کرد و اين موشک به يک هدف نظامي‌سعودي "با دقت" اصابت کرده است.
انصارالله کنترل محله‌ها و پادگان‌هاي صنعا را به دست گرفت
گروه انصارالله اعلام کرد، چند ساعت بعد از اعلام نيروهاي وابسته به رئيس‌جمهور مخلوع يمن مبني بر تسلط بر اکثر مناطق صنعا کنترل محله‌ها و پادگان‌هاي نظامي‌صنعا را به دست گرفته است.به گزارش سايت شبکه الجزيره، گروه انصارالله اعلام کرد، سه پادگان و يک دفتر کميته دائمي‌در صنعا را از مزدوران عبدالله صالح پس گرفته و محله السياسي و محله‌هاي ديگر صنعا را امن کرده است. همچنين بر ذمار در جنوب صنعا و محله‌هاي اطراف آن تسلط يافته است.يک منبع انصارالله گفت، نيروهاي اين گروه بر پادگان‌هاي السواد، ريمه حميد، المصلي و مقر سفارت عربستان و چند ساختمان در محله السياسي تسلط يافته‌اند.روسيا اليوم نيز گزارش داد، نيروهاي انصارالله در پي درگيري شديد با محافظان شبکه تلويزيوني وابسته به عبدالله صالح بر شبکه "اليمن اليوم" تسلط يافته‌اند. رسانه‌هاي يمني ديروز ادعا کردند، عناصر انصارالله منزل عبدالله صالح در روستاي الدجاج در شمال شرق صنعا را هدف قرار دادند. أفادت وسائل إعلام يمنية، اليوم الأحد، بأن عناصر مسلحة من جماعة الحوثيين استهدفت منزل الرئيس السابق علي عبد الله صالح في قرية الدجاج شمال شرق العاصمة صنعاء.منزل عبدالله صالح در نزديکي مقر خبرگزاري سبأ يمن است که تحت کنترل انصارالله بوده و در نزديکي وزارت فرهنگ يمن است.اما يک منبع نظامي‌در نيروهاي گارد رياست‌جمهوري وابسته به عبدالله صالح، رئيس‌جمهور مخلوع يمن مدعي شد، همچنان اين محله‌ها و پادگان‌ها در کنترل نيروهاي صالح هستند و اظهارات حوثي‌ها عاري از صحت است.نيروهاي عبدالله صالح همچنين روز گذشته گفتند، بر فرودگاه صنعا تسلط دارند به اضافه اينکه ساختمان‌هاي دولتي هم که در دست انصارالله بود را به دست گرفته‌اند.صنعا از روز چهارشنبه صحنه درگيري بين نيروهاي انصارالله و نيروهاي هم‌پيمان عبدالله صالح است که تاکنون ده‌ها کشته و زخمي‌بر جاي گذاشته است.عبدالملک حوثي،‌رهبر انصارالله از کشته يا زخمي‌شدن ۴۰ تن در درگيري‌هاي دو طرف خبر داد، در حالي که منابع امنيتي در صنعا از کشته و زخمي‌شدن بيش از ۶۰ تن صحبت مي‌کنند. شبکه اسکاي نيوز نيز دیروز از افزايش کشته‌ها در بين دو طرف به ۱۴۰ تن خبر داد.در پي درگيري‌هاي شديد صبح شنبه نيروهاي صالح بر مناطقي در اطراف صنعا و شهر ذمار و پادگان استراتژيک ۴۸ تسلط يافته بودند.
حملات جنگنده‌هاي سعودي
همزمان با درگيري‌ها بين انصارالله و نيروهاي عبدالله صالح جنگنده‌هاي ائتلاف متجاوز عربي به سرکردگي عربستان سه حمله به مواضع نظامي‌در صنعا داشتند.به گفته ساکنان محلي، دو حمله هوايي مواضعي در سلسله کوه‌هاي الريان را هدف گرفت که انصارالله در آنجا مستقر هستند. همچنين جنگنده‌هاي سعودي پادگان جريان در شهرستان سنحان در جنوب صنعا را بمباران کردند. اين حملات ائتلاف سعودي در پي شکست مزدورانش يعني نيروهاي عبدالله صالح در ايجاد آشوب داخلي است.از سوي ديگر در حملات جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي به منازل يمني‌ها در منطقه مهاذر در سحار استان صعده واقع در شمال يمن هفت شهروند يمني کشته شدند که در ميان آنها زن و کودک نيز بود. در اين حمله همچنين چهار تن ديگر زخمي‌شدند. به گزارش تارنماي شبکه تلويزيوني الجزيره نبرد پنهان ميان ابوظبي و مسقط در يمن به دنبال گسترش نقش امارات جهت تثبيت نفوذ خود در استان المهره در مرز عمان به تدريج در حال نمايان شدن است. به نوشته الجزيره، کشمکش ميان امارات و عمان در ماه اوت گذشته به دنبال تابعيت دادن ابوظبي به ساکنان مناطق مرزي يمن نمايان شد که طي آن امارات به ساکنان جزيره سقطري تابعيت داد و عمان نيز در مقابل به دو خاندان حيدر ابوبکر العطاس نخست وزير سابق و شيخ عيسي بن عفرار سلطان المهره تابعيت بخشيد.اما عبدربه منصور‌هادي رئيس جمهور مستعفي يمن دوشنبه گذشته تحت تاثير فشارهاي بسيار امارات استاندار المهره شيخ محمد کده همپيمان بر جسته حکومت عمان و داراي تابعيت آن را از کار بر کنار کرد.عبدالسلام محمد رئيس مرکز تحقيقات راهبردي مي‌گويد ريشه‌هاي کشمکش ميان امارات و عمان قديمي‌است اما پس از حضور يافتن امارات در استان‌هاي جنوبي اين کشمکش به بحران تبديل شد. وي در گفت وگو با الجزيره ضمن اعلام اين مطلب افزود: عربستان نسبت به نفوذ تسليحات از راه ساحل و مناطق اين استان نگران است و توافق يمن و عمان با حمايت عربستان جهت مبارزه با قاچاق سلاح مي‌تواند از شدت تنش حاصل در المهره بکاهد. به نظر مي‌رسد که هدف حملات هواپيماهاي ائتلاف به رهبري عربستان، کمک به نيروهاي علي عبدالله صالح، رئيس جمهور پيشين است اعلام کرده بود که اگر ائتلاف به رهبري عربستان حملات عليه غيرنظاميان را متوقف کند، آمادگي دارد "صفحه‌اي تازه" در رابطه خود با عربستان بگشايد.