مرکل و بازی در وقت اضافی

آنگلا مرکل، کریسمس 2018 را مثل سال های گذشته نگذراند و شاید غم انگیز ترین جشن کریسمس و شب سال نو برای قدرتمندترین رهبر زن در دنیا ، امسال به ثبت رسید. لحظاتی که همه به شروعی دوباره فکر می کردند، او خیره به چراغ های کوچک روی درخت کریسمس، دنبال روزنه امیدی می گشت تا شاید از این بن بست خارج شود. آرزوی سال جدید مرکل، بدون‌شک، ماندن در قدرت بود. حالا خانم معلمی که روزگاری فیزیک را در دبیرستان تدریس می کرد به تغییرقواعد بازی می اندیشد.
همه چیز در آلمان 2018 بروفق مراد خانم صدراعظم نیست و او برای تشکیل یک دولت، روزهای سختی را می‌گذراند. در بوندس تاگ، حزبی مثل آلترناتیو در مقابل مرکل ایستاده و اصلی ترین رویکردش، بیرون انداختن ماما مرکل از دایره قدرت است! معلوم نیست قواعد فیزیک چه کمکی به مرکل خواهند کرد اما هر چه هست، او دنبال یک راه حل سریع می گردد. آن‌سوی ماجرا هم مارتین شولتزی ایستاده که منتظر است مرکل از میدان به در شود تا خیلی سریع برای رسیدن به صندلی شماره یک ژرمن‌ها، کت و شلوار جدید سفارش بدهد.
بحران پناهجویان، پاشنه آشیل مرکل
همچنان یک موضوع در کانون اختلافات سیاسی در آلمان قرار دارد؛ بحران پناهجويان نکته مهم مورد بحث بين حزب دموکرات مسيحي آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و حزب سوسيال دموکرات است.


اين دو حزب بر سر روند اجازه براي ورود اعضاي خانواده افرادي که در آلمان مستقر هستند، اختلاف نظر دارند.
اتحاديه سوسيال مسيحي بايرن که حزب متحد آنگلا مرکل محسوب مي شود، اعلام کرد در حالي که بايد به پناهجويان واقعي اجازه ورود داد ،آن‌هايي که تحت حفاظت قرار گفته اند و درخواست پناهندگي‌شان رد شده است، نبايد اجازه استقرار در آلمان را داشته باشند.
اشتفان ماير، سخنگوي اتحاديه سوسيال مسيحي بايرن گفت: ما با حق پذيرش همه پناهجويان مخالف هستيم و اينکه آن‌ها بتوانند اعضاي خانواده خود را به آلمان بياورند، زيرا اين اقدام سبب پر شدن ظرفيت ما مي شود.
موضع گیری مرکل
پیام شب سال نوي میلادی خانم صدراعظم، حاوی عباراتی مهم بود؛ مرکل گفت: عده‌ای صحبت از شکافی می‌کنند که جامعه ما را از هم گسیخته است. برخی می‌گویند که آلمان کشوری عالی، نیرومند، به لحاظ اقتصادی موفق و دارای جامعه‌ای کثرت‌گرا و باز در قبال جهان است اما در مقابل برخی دیگر می‌گویند بسیاری از شهروندان این کشور چیزی از این موفقیت نصیب‌شان نشده است. این افراد می‌گویند که میزان جرایم و خشونت افزایش یافته است. آن‌ها می‌پرسند چگونه می‌توانیم مهاجرت در کشورمان را تنظیم و هدایت کنیم.
مرکل در پایان پیام سال نوی خود گفت که تلاش برای یافتن پاسخ‌های درست متعلق به یک دموکراسی زنده وپویاست. صدراعظم آلمان آرزو کرد که در سال جدید میلادی همگان دریابند که چه مواردی ما را به یکدیگر پیوند می‌دهند. به نظر می رسد كه گسست این روزها بدجوری سیاستمداران آلمانی را تهدید می کند.
راه‌های باقی‌مانده
تا برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی، راهي طولانی در پیش است. به گزارش دویچه وله، نویسندگان قانون اساسی آلمان عمدا خواسته‌اند که طی این راه، کاری ساده نباشد. طبق قانون رییس جمهور آلمان (برای نخستین بار در تاریخ این کشور پس از جنگ) موظف است یک بار دیگر با همه احزاب گفت‌وگو کند و آنان را به تشکیل دولت ترغیب كند.
یکی دیگر از راه‌های ممکن تشکیل دولت اقلیت از سوی آنگلا مرکل است. آنگاه او مجبور خواهد بود بر سر موضوعات مختلف، هر بار نظر یک حزب در مجلس را جلب کرده تا آرای آن‌ها را به دست آورد. در این راه تصویب هر قانونی زمان‌بر خواهد بود.
گفت‌وگو‌های اولیه احزاب متحد دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل و سوسیال مسیحی ایالت بایرن به رهبری هورست زهوفر با حزب سوسیال دمکرات به رهبری مارتین شولتز در روز هفتم ژانویه سال ۲۰۱۸ آغاز می‌شود و قرار است به مدت ۶ روز ادامه یابد.
نظر متفاوت گابریل
زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه و رهبر سابق حزب سوسیال دموکرات، تشکیل دولت ائتلافی جدید را به توافق بر سر برنامه پیشنهادی رفورم در اتحادیه اروپا و سیستم تندرستی مشروط کرده و گفته است: اگر تشکیلات صدراعظم همچنان پیشنهادهای اصلاحی در اتحادیه اروپا را رد کند، دولت ائتلافی با سوسیال‌دموکرات‌ها در کار نخواهد بود.