فاجعه‌‌اي از جنس آتش در دريا

ساعت ۲۰ شنبه یک فروند کشتی فله بر چینی با یک فروند کشتی نفتکش سوئزمکس حامل میعانات گازی به وقت محلی در ۱۵۸ مایلی سواحل شرقی چین برخورد کرد كه در برخورد اين نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی در شرق چین، نفتکش دچار حریق شد و ۳۲ خدمه آن مفقود شدند. نفتکش مذکور به نام «سانچی» متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی بوده است که این میعانات متعلق به شرکت ملی نفت ایران بوده است. این میعانات قرار بوده به شرکت هانوا توتال کره جنوبی تحویل داده شود. هم نفتکش و هم محموله توسط یک شرکت بیمه معتبر بیمه شده بودند. گفته می‌شود محموله این نفتکش به صورت FOB (تحویل در بندر) به شرکت کره‌ای فروخته شده بود. در مورد تلفات این حادثه آمار دقیقی مشخص نیست، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که ۳۰ نفر از کارکنان نفتکش که ایرانی بودند، مفقود شده‌اند. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل اصلی سانحه دریایی مربوطه، اعلام کرد: وسعت حریق نفتکش ایرانی به‌شعاع ۱۰۰۰ متر است. متعاقب تکمیل عملیات امداد و نجات بررسی ابعاد سانحه انجام می‌شود. معمولاً تصادم در دریا در مسیرهای پرتردد به‌دلیل اشتباه در محاسبه مسیرها اتفاق می‌افتد. سامانه ثبت تردد کشتی‌ها و سامانه شناسایی خودکار کشور چین از حادثه رخ‌داده ارزیابی دقیقی خواهد کرد و پس از آن می‌توان نتیجه گرفت که کدام شناور مقصر حادثه بوده است.
كمك چين و كره
خبرگزاری‌های خارجی اعلام کردند، چین کشتی پلیس و سه کشتی برای پاک‌سازی به محل حادثه فرستاد و گارد ساحلی کره‌جنوبی نیز یک کشتی و یک هواپیما برای کمک به عملیات جستجو به محل حادثه اعزام کرده است.
بیانیه شرکت ملی نفتکش


روز گذشته و حدود 17 ساعت پس از حادثه، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران ضمن ابراز تاسف از حادثه برخورد یک فروند کشتی فله‎بر چینی با یک فروند کشتی تانکر با مالکیت خارجی تحت مدیریت این شرکت گفت: در اثر این سانحه ۳۲ سرنشین این کشتی نفتکش مفقود شدند که عملیات امداد و نجات برای یافتن آن‌ها ادامه داد. ايسنا درباره اين حادثه نوشت: در این بیانیه به نقل از سیروس کیان‌ارثی، مدیرعامل شرکت نفتکش با بیان اینکه یک فروند کشتی فله بر چینی با یک فروند کشتی نفتکش سوئزمکس حامل میعانات گازی ساعت ۲۰ شب گذشته به وقت محلی در ۱۵۸ مایلی سواحل شرقی چین برخورد کرد که در اثر این حادثه دچار حریق شد، آمده است: پس از وقوع این حادثه، کمیته ویژه اضطراری با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران تشکیل و اطلاع‌رسانی‌های لازم به سازمان‌های ذیربط دریانوردی و امداد و نجات بین‌المللی انجام شد. مقامات دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای و شرکت‌های Salvage، هماهنگی‌های لازم را به منظور اعزام سریع کشتی‌های تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند. همچنین دو فروند از نفتکش‌های تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران عبوری از منطقه نیز به منظور الحاق به تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند. کمیته اضطراری مستقر در شرکت ملی نفتکش ایران ضمن بررسی اخبار و اطلاعات دریافتی از منابع مسئول درمحل، نسبت به اطلاع‌رسانی به خانواده دریانوردان، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط و موسسات بیمه اقدام کرده است. همچنین با کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگهای نیز هماهنگی‌های لازم به منظور تسریع و کمک در عملیات امداد و نجات به عمل آمده است. طبق گفته مدير عامل شركت ملي نفتكش این کشتی که به مقصد کره جنوبی در حال حرکت بود ۳۲ سرنشین شامل ۳۰ ایرانی و ۲ نفر بنگلادشی داشته است كه تمامي پرسنل این کشتی در اثر این حادثه مفقود شده‌اند و تا لحظه تنظيم اين گزارش تلاش‌ها برای پیدا کردن و نجات آن‌ها ادامه دارد.