تشنج ارزي مجلـس

ولي ا... سيف:
متاسفانه بازار دوبی به گونه‌ای شده که هر روز علیه اقتصاد ما تلاش می‌کند
قرار است نرخ ارز متناسب با متغیرهای اقتصادی حرکت کند و ممکن است در طول سال ۵ الی۶ درصد نیز نوسان داشته باشد
اقلامی به صورت قاچاق وارد کشور می شوند که حیف است منابع ارزی کشور سهم این نوع واردات شود
التهابات بازار ارز در چند وقت گذشته اوضاع نابساماني را ايجاد كرد و همين امر باعث ايجاد نگراني‌هاي بسياري از آينده نرخ ارز در كشور شده بود. كارشناسان در اين باره تحليل‌هاي متفاوتي را ارائه مي‌دادند اما عمده تحليل‌ها بر سه محور استوار بود. يكي مساله هجوم مردم به بازار و عدم ايجاد هماهنگي ميان عرضه و تقاضا. ديگري بسته بودن مبادي ورود ارز به كشور به دليل برقرار نبودن روابط بانكي ايران با كشورهاي ديگر و همچنين توليد محور نبودن اقتصاد ايران. اما با تمام اين اوصاف دولت و مجلس در جلسات مشتركي كه در روزهاي گذشته تشكيل شد، تصميم بر تك نرخي كردن ارز گرفتند و نرخ ثابت دلار را 4200 تومان اعلام كردند. در همين راستا ولي ‌ا... سيف، رييس كل بانك مركزي روز گذشته براي ارائه توضيح درخصوص تك‌نرخي شدن ارز و همچنين التهابات بازار ارز كه از ابتداي امسال گريبان اين بازار را گرفته بود، وارد مجلس شد. اما با ورود رييس كل بانك مركزي  به خانه ملت، درگيري‌ها و تنش‌هايي ميان برخي نمايندگان مجلس و سيف صورت گرفت. در ابتدا قرار بود جلسه مجلس به صورت غيرعلني برگزار شود اما در ابتداي جلسه برخي نمايندگان با حضوردر تريبون سخنراني  سيف و سر دادن شعار «استعفا- استعفا» مانع سخنراني وي شدند. همين امر باعث شد جلسه غيرعلني مجلس به‌دلیل اعتراض نمایندگان متوقف و پس از رای‌گیری استمزاجی به‌شکل علنی ادامه پيدا كند.


مجلس جاي درگيري نيست
اولين بار نيست كه در مجلس شوراي اسلامي كه نام «خانه ملت» بر آن نهاده‌ شده ،شاهد چنين درگيري‌هايي هستيم! البته بماند كه حركات محيرالعقول ديگري را نيز در موارد مختلف از سوي نمايندگان مجلس شاهد بوده‌ايم اما اين سوال پيش مي‌آيد كه در چنين شرايطي آيا نمايندگان مجلس نبايد با گفت و گو نظر خود را اعلام كنند؟ آيا درگيري اعم از لفظي و فيزيكي در شأن يك نماينده مجلس است؟ جلوگيري از سخنراني سيف در شرايط فعلي، چه دردي را دوا مي‌كند؟ آن‌هم از سوي كساني كه به عنوان نماينده مردم شناخته  مي‌شوند و انتظار بيشتري از آن‌ها مي رود! به هر حال جا دارد كه به نمايندگان مجلس بگوييم آقايان محترم مجلس جاي رفع مشكلات مردم است، نه جاي درگيري و تنش. نماينده مجلس قدرت اين را دارد كه در صورت اعتراض به عملكرد يك وزير وي را در مجلس بازخواست و استيضاح كند. به جاي ايجاد درگيري بهتر بود از راه قانوني وارد مي‌شديد! هرچند انتظار مي‌رفت در مجلس دهم شاهد چنين اعمالي از سوي نمايندگان مجلس نباشيم اما طبق گزارش خبرآنلاين  استدلال يكي از نمايندگاني كه با سيف درگير شد، اين بود که این اقدام، «حمله» نبودبلکه القای حس مردم به رییس کل بانک مرکزی بود. او حتی معتقد است که اگر این حس را در مجلس نشان نمی دادند، مردم آن را در خیابان ها نمایش می دادند! هرچند چنين استدلالي منطقي به نظر نمي ‌رسد. اما با تمام اين اوصاف پس از آرام شدن فضاي مجلس، رييس كل بانك مركزي به ايراد سخنراني پرداخت و در بخشي از گفته‌هاي خود از ارائه پیشنهاد جایگزینی یورو به‌جای دلار به مقام معظم رهبری خبر داد. البته در خصوص دلار 4200 توماني سخنگوي دولت معتقد است كه اين نرخ قابليت كاهش يافتن دارد؛ چرا که نظام ارزی شناور مدیریت شده است و بر اساس بازار حرکت خواهد کرد و حتی می‌توان آن را رها کرد و جریان بازار آن را مشخص کند. اما اطمینان می‌دهم که دیگر شوک و نوسان ارزی نداریم.
عوامل غيراقتصادي
ولی‌ا...سیف در جریان نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی گفت: دولت یازدهم و دوازدهم دستاوردهای مهمی در عرصه‌های مختلفي ازجمله مسائل اقتصادی داشته و دستاوردهای اقتصادی ازطریق توسعه بازار و کنترل تورم  حاصل شده است که خوشبختانه در دو سال گذشته دامنه تورم تک‌رقمی بوده و رشد اقتصادی مناسب حاصل شده است. درخصوص نرخ ارز عوامل غیراقتصادی و عدم اطمینان نسبت به آینده موثر است. متاسفانه دشمنان از خارج از مرزها و به شکل‌های مختلفي بر این موضوع دامن زده و در تلاش هستند تا شرایط را برای ملت سخت تر کنند.
يورو به جاي دلار
سیف همچنین در بخشی دیگر از سخنانش از ارائه پیشنهاد جایگزینی یورو به‌جای دلار به مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: من پیشنهادی را با مقام معظم رهبری مطرح کردم که یورو در مبادلات ارزی جایگزین دلار شود؛ چرا که دلار نقشی در مبادلات خارجی ما ندارد و ایشان نيز از این موضوع استقبال کردند. روند قیمت دلار در پنج سال گذشته چنین است و در سه ماهه سوم فشار تقاضا وجود دارد، به دلیل پایان سال میلادی و سه ماهه چهارم روند نزولی پیدا می کند. برای سه ماهه اول تلاش کردیم با تزریق منابع شرایط را متعادل کنیم اما التهابات بین المللی و محدودیت ها در تامین اسکناس مشکلاتی را به وجود آورده است. دستاوردهای اقتصادی از طریق توسعه بازار و کنترل تورم  حاصل شده است. خوشبختانه در دو سال گذشته دامنه تورم تک رقمی بوده و رشد اقتصادی مناسب حاصل شده است. حجم کالای نقدینگی یکی از عوامل نگرانی است که تا این لحظه اثر آن بر بازار کنترل شده است. در پروسه زمانی که دلار روند نزولی داشت، هیچ اقدام خاصی در اقتصاد انجام نشده بود، تنها یک امید مثبت و انتظار باعث شد که شرایط طبیعی در اقتصاد کشور ایجاد شود؛همان ‌گونه که همین عامل مثبت اثر داشته عوامل منفی نیز باعث بروز انتظارات منفی شده است و عدم اطمینان به آینده می‌تواند بازار را دچار التهاب کرده و مشکلاتی را ایجاد کند. ما در شرایط عادی نیستیم و دشمنان ما توطئه‌های خود را ادامه می‌دهند، تصمیم ما این است که همه امکانات در خدمت تامین نیازهای واقعی اقتصاد کشور قرار بگیرد؛ البته در یک فضای شفاف و یک افقی که بانک مرکزی اشراف کامل بر همه ابعاد و مانور تصمیم‌گیری داشته باشد.
كشور در وضعيت تعادل
سیف از ایجاد سامانه‌ای برای بهبود وضعیت بازار مسکن خبر داد و افزود: در این سامانه  تمام ارزهای ورودی کشور ناشی از فروش نفت، درآمدهای غیرنفتی و هرگونه درآمد ارزی که کشور دارد، در این سامانه ورود پیدا کرده و همه مصارف ارزی کشور نیز در آن سامانه پاسخ داده می‌شود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که خوشبختانه کشور در یک وضعیت تعادل قرار دارد و این اقدامات و التهاب آفرینی‌هایی که دشمنان ما در فضای مجازی انجام می‌دهند، نباید ما را نگران کند. متاسفانه ما فضایی را به آن‌ها داده و اجازه داده‌ایم که هر کاری دل‌شان می‌خواهدبا بی‌انضباطي بکنند. اقداماتی که در بین‌التعطیلین در اوایل فروردین رخ داد، یک عامل و علامت بسیار مشخص اثبات کننده این دیدگاه است، بازار در سنوات گذشته در تعطیلات تا ۱۵فروردین هیچ تحرکی نداشته است. اتفاقاتی که رخ داد، متاسفانه در فضاهای تلگرامی و مجازی بود و با اعلام قیمت‌ها التهاب ایجاد کرد. از ابتدای روز پنجم  فروردین تیم ما در بازار حضور داشته و به عرضه ارز اقدام کرده است؛ در حالی که در سنوات گذشته چنین موضوعی وجود نداشت. ما نباید اجازه دهیم که اقتصاد ما این منابع عظیم ارزی کشور که صرف واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه کارخانه‌ها می‌شود، تحت تاثیر این علامت بسیار غلط اقتصادی قرار بگیرد، باید تصمیم گرفته شده و التهابات پایان یابد. ما سال گذشته بسته‌ای را که اجرا کردیم که برخی تصمیمات اقتصاددانان بوده و اجزای آن را تایید می کردند. تنها موردی که در خصوص بسته اجرایی دولت، دوستان انتقاد داشتند در رابطه با بحث سپرده‌گیری بوده است، اکنون نیز برخی‌ معتقدند هیچ وقت به نظر نمی‌رسد که این اقدامات به مصلحت باشد که جاذبه برای سایر بازارها ایجاد شود. روند قبل را به مصلحت کشور نمی‌دانم و در یک پروسه دو هفته‌ای آن بسته اجرایی شد، مشابه این کار را در سال ۹۳ نیز انجام داده‌ایم، زمانی که نگران رشد نقدینگی بودیم و بانک مرکزی در این راستا با انتشار اوراق مشارکت ورود جدی داشت. بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده، تعادل لازم در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد. در این فضا نباید نرخ ارز این نوسانات را داشته باشد؛ از این رو جای پاهایی دیده می‌شود که حتی کشورهای اطراف ما از جمله امارات و عربستان نیز در نوسانات بی‌تقصیر نیستند.
تلاش بازار دوبي عليه اقتصاد ايران
ريیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه متاسفانه بازار دوبی به گونه‌ای شده که هر روز علیه اقتصاد ما تلاش می‌کند، افزود: ما باید آرامش خود را حفظ کرده و اجازه ندهیم که دشمنان بر برهم زدن اقتصاد ما امید ببندند. در این مدت که بین منابع و مصارف تعادل وجود دارد و  چهار هزار و ۲۰۰ تومان مبنای بسیار منطقی برای این کار است و با شاخص‌های اقتصادی تطبیق دارد، قرار نیست این رقم ثابت بماند تا باز اشتباهات گذشته تکرار شود. قرار است نرخ ارز متناسب با متغیرهای اقتصادی حرکت کند؛ از این رو ممکن است در طول سال ۵ الی۶ درصد نیز نوسان داشته باشد که این اشکالی نداشته و در همه دنیا نیز این وضعیت را دارد. آنچه که اهمیت دارد، این است که ما اکنون در رابطه با نوع تخصیص و تامین ارز برای ورود کالاهای اساسی اولویت‌گذاری کرده و طبقه‌بندی در راستای کالاهای صادراتی نیز صورت بگیرد.
ارتباطات بانكي نرمال نيست
سيف ادامه داد: متاسفانه اقلامی به صورت قاچاق وارد کشور می شود که حیف است منابع ارزی کشور سهم این نوع واردات شود؛ از این رو باید تشدید نظارت‌ها صورت گیرد تا منابع بی‌حساب و کتاب از کشور خارج نشود. تعداد صرافی‌های مجاز بسيار است، البته به دنبال کم کردن تعداد آن‌ها هستیم؛ به دلیل خلأ قانونی نمی‌توان از فعالیت صرافی‌ها جلوگیری کرد بلکه باید شرایط و ضوابط سخت شود تا محدودیت برای فعالیت صرافی‌ها انجام شود. باوجود گشایش در روابط بانکی بعد از برجام، هنوز ارتباطات بانکی نرمال نیست و مجبور هستیم از ظرفیت این مراکز برای رفع مشکلات استفاده کنيم.
منابع ارزی کافی داریم
وی در پاسخ به سوال دکتر لاریجانی مبنی بر چگونگی نرخ ارز مبادله ای گفت: نرخ مبادله ای  ۴۲۰۰ تومان است که با آن تمامی نیازهای منطقی کشور برطرف می شود. ارز براي بيماران و دانشجويان نيز از طريق بانك مركزي تامين مي‌شود. ريیس بانک مرکزی در پاسخ به سوال بعدی ريیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر پیشنهاد ريیس کمیسیون اقتصادی در رابطه با تضمین سپرده های ارزی و عدم اجرای آن گفت: این کار را انجام دادیم و بخشنامه ارائه کردیم. همچنين در باره محدودیت های ایجاد شده در سکه و اینکه سکه معیار شده است، بايد گفت كه مبنای ارزش‌گذاری چهار هزار و ۲۰۰ تومان برای قیمت دلار است و سکه تحت تاثیر قیمت دلار و انس بین المللی است. زمانی که در بهمن شروع به حراج سکه کردیم، حباب ۲۰۰ هزار تومانی ایجاد شد که حراج را شروع کردیم و در حال حاضر در نرخ سکه، نرخ های کاذب تطبیق می کند. دشمنان بیکار ننشسته اند و با التهاب‌آفرینی بین‌المللی تلاش می کنند اقتصاد ما را دچار عدم تعادل کنند؛ در واقع التهابات بین‌المللی و برخی محدودیت‌ها در این شرایط بی تاثیر نیست وگرنه ما منابع ارزی کافی داریم اما بزرگ‌ترین عاملی که اجازه نداد پیش‌بینی ما در دو ماهه آخر سال گذشته محقق شود، تشدید این التهابات بود.