جايزه‌اي براي «باركيندو»

ديشب در مراسمي رسمي در شهر دوحه قطر، محمد سينوسي باركيندو، دبيركل اوپك، يك جايزه ويژه در زمينه «مهم‌ترين دستاورد بلندمدت براي پيشرفت اوپك» دريافت كرد. اين ششمين جايزه انرژي است كه به نام «عبدالله بن حمد العطيه» اهدا مي‌شود؛ جايزه‌اي مختص فعال برگزيده سال در حوزه انرژي. باركيندو در دوره دبيركلي‌اش توانست اتحاد را به اوپك برگرداند و توافق سپتامبر سال 2016 براي كاهش توليد اين سازمان شكل بگيرد. توافقي كه با مشاركت غير اوپكي‌ها، جهان را تحت تاثير قرار داد و قيمت نفت را از چاه در آورد. ما هم مي‌توانيم از اين شيوه بهره بگيريم با تكيه بر منافع مشترك با كشورهاي دنيا كار كنيم. حتي اگر با آنها اختلاف داريم.
1- «اوپك در خون باركيندو است. او به اين سازمان فقط به عنوان يك مسوول و يك ساختمان نگاه نمي‌كند.
او به اوپك اعتقاد واقعي دارد و به قدرت صنعت نفت براي اينكه بتواند نيروي موثري در جهان بوده و انرژي تمدن‌هاي نوين را تامين كند معتقد است تا بتواند ميليون‌ها نفر را از فقر انرژي نجات دهد» اين را وزير انرژي و صنعت قطر، ديشب درباره دبيركل اوپك گفت. باركيندو كارشناسي ارشد اقتصاد و مديريت كسب و كار دارد و 23 سال براي شركت ملي نفت نيجريه كار كرده است. 15 سال نيز نماينده نيجريه در اوپك بود. سال 2016 را خوب به خاطر دارم كه چطور باركيندو با زبان فرهنگي كشورهاي مختلف اوپك، با آنها صحبت مي‌كرد و به كشورهاي‌شان مي‌رفت.
2- دبيركل اوپك، پس از دريافت جايزه‌اش، ضمن تمجيد از «عبدالله بن حمد العطيه» و برگزاركنندگان مراسم گفت: «من اين جايزه را زماني حساس دريافت مي‌كنم. زماني كه دستخوش تحولات مهمي است و روابط ما با غير اوپكي‌ها روز به روز تقويت مي‌شود. اين تلاش را قدر مي‌نهم و اين راه خوب را (تقويت روابط اوپك و غير اوپك) تشويق مي‌كنم. تمركزمان بايد روي رسيدن به فردايي بهتر در راستاي اهداف توليدكنندگان و مصرف كننندگان باشد.»


3- ساختن يك توافق بزرگ، در دوره‌اي كه قيمت‌هاي نفت به محدوده 30 دلار رسيده بود و تشتت آرا بين اوپكي‌ها و حتي غير‌اوپكي‌ها زياد بود، دوره‌اي تاريخي و درس‌آموز در تاريخ اوپك ثبت كرده است. دوره‌اي وزراي كشورهاي صادركننده نفت، (چه اوپكي و چه غير‌اوپكي) براي منافع‌شان تصميم درست گرفتند و آنجا يك نفر بود كه اختلاف نظرها را آنقدر به هم نزديك كرد كه يك موفقيت تاريخي ساخت؛ موفقيتي كه اتفاقا سودش به جيب ايراني‌ها هم رفته است. مشي «محمد سينوسي باركيندو» براي همه اعضاي اوپك مفيد بوده است. به احترام شكل‌گيري توافق بزرگ اوپك و غير‌اوپك، مي‌توان براي باركيندو نوشت.