آغاز عمليات برقي کردن قطار گرمسار-اينچه برون

گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي در جلسه ستاد بازافريني شهري استان گلستان با تاکيد مجدد بر اين مطلب که مبناي توسعه شهرها و بازآفريني شهري، محله‌محوري است.
گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي در جلسه ستاد بازافريني شهري استان گلستان با تاکيد مجدد بر اين مطلب که مبناي توسعه شهرها و بازآفريني شهري، محله‌محوري است، گفت: کاري که انتظار انجام آن مي‌رود اين است که بخش خصوصي با کمک ساکنان در محله ساخت و ساز کند و ارزش افزوده را با ساکنان شريک شود. بخش خصوصي نمي‌تواند انتظار داشته باشد دولت به تملک اراضي پرداخته و آن را به بخش خصوصي تقديم کند. به گزارش وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي، گفت: کيفيت سکونت در خانه‌ها و کيفيت زندگي بحث اصلي در حوزه سکونت در شهرها است. کيفيت زندگي در برخي محله‌ها بسيار پايين است. در سکونت‌هاي غيررسمي‌يا بافت فرسوده ميان شهري کيفيت زندگي بسيار پايين است. به همين دليل مبناي توسعه در شهرها بايد بر پايه محله‌ها باشد. پروژه‌هاي انبوه مسکن و پروژه‌هاي مسکن پاسخگو نيست، چراکه از نظر تعداد خانه مشکلي وجود ندارد.
آخوندي افزود: سرمايه گذاري متمرکز سه معنا بيشتر ندارد؛ يا کوچ جمعيت از سکونت گاه‌هاي فعلي به واحدهاي ساخته شده، يا مهاجرت روستايي و يا مشکل تقاضاي مسکن و فروش نرفتن واحدهاي مسکوني. بنابراين به اين علت ما به دنبال بازآفريني شهري و احياي محله‌اي هستيم. وي بر لزوم ارتقاي کيفيت زندگي در محلات تاکيد کرد و گفت: اصلي‌ترين استراتژي در حوزه مسکن بحث ارتقاي کيفيت زندگي و بهبود محله‌اي است. اگر مبنا بر اين بحث باشد، کوچ دادن مردم از يک محله به محله ديگر بي معني است. وقتي بر اين بحث متمرکز مي‌شويم، به دنبال تملک گسترده و ساخت و ساز توسط بخش خصوصي نيستيم تا مردم را از محله‌هاي خود بيرون کنيم. بخش خصوصي بايد با مردم شريک شده و اقدام به بهسازي و احياي خانه‌ها و محله‌ها کند.
انتقاد از انبوه سازي


اين عضو کابينه دوازدهم با انتقاد به توقعات بخش خصوصي براي انجام پروژه‌هاي انبوه سازي گفت: کاري که بايد انجام شود اين است که بخش خصوصي با کمک ساکنان در محله ساخت و ساز کند و ارزش افزوده را با ساکنان شريک شود. بخش خصوصي نمي‌تواند انتظار داشته باشد دولت به تملک اراضي پرداخته و آن را به بخش خصوصي تقديم کند. کار بايد دست بخش خصوصي باشد، نه اينکه دولت تبديل به کارگزار بخش خصوصي شود. هيچ دولتي در دنيا چنين کاري نمي‌کند. وي افزود: مبناي ما ارتقاي کيفيت محله و مشارکت ساکنان است. کيفيت زندگي بايد در محله‌ها ارتقا پيدا کند تا از کوچ مردم از محله‌ها جلوگيري شود. بخش خصوصي نيز بايد در اين امر مشارکت کند. وقتي بر محله‌ها تمرکز مي‌شود بايد توجه داشت که هر محله مشکل خاص خود را دارد. ممکن است مساله در يک محله احياي بافت تاريخي، در محله‌اي بهسازي معابر و در محله ديگر ايجاد فضاي خدماتي و فرهنگي باشد. ما از تهران براي کسي در گرگان تصميم گيري نمي‌کنيم. به همين علت بايد شهرداري محور بازآفريني شهري باشد. چراکه نزديک‌ترين سازماني است که به مردم خدمت مي‌دهد. وزير راه و شهرسازي تشخص بخشي به محلات از مهم‌ترين اولويت‌هاي دولت دانست و گفت: در هر محله يک عنصر محرک توسعه وجود دارد. اصلي‌ترين هدف گذاري در محلات تشخص و هويت محله است.
تکيه بر روش‌هاي مستقل از يارانه در تأمين مالي مسکن
وزير راه و شهرسازي در ادامه به بحث تأمين مالي براي مسکن اشاره کرد و گفت: نکته بعدي راجع به نحوه تأمين مالي است. دو مدل تأمين مالي وجود دارد. يکي بر پايه يارانه است. تقريباً تمام سيستم‌هاي يارانه‌اي قفل شده است. بودجه‌اي براي يارانه دادن وجود ندارد. امکان استفاده از روش‌هاي يارانه‌اي وجود ندارد. وي ادامه داد: روشي که ما دنبال مي‌کنيم بر پايه سپرده‌گذاري مردم است. با اين روش قيمت تمام شده پول کاهش پيدا مي‌کند. اکنون به ازاي سپرده‌گذاري، تسهيلات با نرخ سود ۶ درصد براي خريد و ساخت خانه در بافت فرسوده اعطا مي‌شود. در اين روش مردم تا ۶ برابر ميزان سپرده گذاري خود با نرخ ۶ درصد براي بافت فرسوده و نرخ ۸ درصد براي ساير بافت‌ها تسهيلات دريافت مي‌کنند. دولت نيز يارانه‌اي پرداخت نمي‌کند. اين سيستم به گردش مالي خود متکي است. ما بايد به سمت سسيستم‌هاي خود اتکا حرکت کنيم و اين اتفاق در حال تحقق است. وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به مساله سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌و بدون سند گفت: من از استاندار خواهش مي‌کنم که کميسيون ماده ۹ را تشکيل داده و در جلسات آن شرکت کند. سکونت گاه‌ها در بافت حاشيه‌اي بايد سند داشته باشند. بدون سند نه امکان فروش وجود دارد و نه دريافت تسهيلات. بنابراين ما بايد مشکل ثبت را حل کنيم.
آغاز عمليات اجرايي برقي کردن قطار گرمسار-اينچه برون
وزير راه و شهرسازي در ادامه به اقدامات دولت در حوزه راه و ترابري استان گلستان اشاره کرد و گفت: دو پروژه راه‌آهن مهم و ارزشمند در اين استان وجود دارد. يکي پروژه برقي کردن راه‌آهن گرمسار به اينچه برون است. اين پروژه ۱.۲ ميليارد يورو قيمت دارد و پروژه بسيار مهمي‌است. وي ادامه داد: اين راه‌آهن يکي از اولين پروژه‌هاي ملي ايران است و کريدور شمال به مرکز را شکل داده است. زماني سرعت در راه‌آهن آنچنان اهميت نداشت. اکنون سرعت‌هاي بالاي ۳۰۰ کيلومتر در ساعت در حمل و نقل ريلي وجود دارد. بنابراين رسيدن به سرعت بالا بسيار مهم است. در طول ساليان گذشته به اين محور کم توجهي شده و حتي بازسازي بنيادين هم نشده است. آخوندي افزود: اين يکي از بزرگترين پروژه‌هايي است که در ايران در حال انجام است. خوشبختانه اين پروژه از مرحله طرح و تفاهم‌نامه گذشته است و به قرارداد رسمي‌با طرف روس منجر شده است. اکنون تأمين مالي اين پروژه انجام شده است. قرار بر اين است که کارهاي مهندسي اوليه اين پروژه انجام شده و بتوانيم طي يک تا دو ماه آينده پروژه را به صورت رسمي‌آغاز کنيم. خوشبختانه در اين پروژه با هيچ مانعي مواجه نيستيم. وي ادامه داد: مشکل اينجاست که راجع به بسياري از اين پروژه‌هاي بزرگ مقياس بدون آنکه منابع مالي آن‌ها مشخص باشد، صحبت مي‌شود. اما در اين مورد قرارداد نهايي شده، تأمين مالي انجام شده و شرکت مشارکتي ايراني و روسي تجهيز شده است.
اين عضو کابينه دوازدهم با اشاره به طرح‌هاي جايگزين راه آهن گرمسار-اينچه برون گفت: ما با پروژه احداث راه‌آهن به سمت شاهرود مخالف نيستيم، اما مشکل اينجاست که عبور از البرز به ميلياردها يورو نياز دارد. اين بحثي است که همواره در راه‌آهن با آن بحث شده، اما پروژه بسيار گران قيمتي است. اين مساله حتي در مورد راه‌آهن تهران-شمال که مي‌تواند جمعيت چند ده ميليوني را جابجا کند، وجود دارد. وزير راه و شهرسازي سپس به پروژه قطار گرگان-مشهد پرداخت و گفت: پروژه بعدي، پروژه گرگان-بجنورد-مشهد است. تاکنون بارها بدون آنکه تأمين مالي اين پروژه انجام شود، راجع به آن صحبت شده است. من تصميم دارد تا وقتي قراردادي امضا نشده، راجع به پروژه‌اي صحبت نکنم. هنوز قرارداد قطعي امضا نشده‌است. مقدمات کار انجام شده است، طرح در شوراي اقتصاد تصويب شده، شريک داخلي و چيني انتخاب شده و بانک عامل انتخاب شده است. اما تا وقتي که تأمين مالي انجام نشده باشد، اين پروژه را اعلام رسمي‌نمي‌کنيم، اما پيگير هستيم.
آخوندي همچنين به بندر خشک و لجستيک پارک در مرز اينچه‌برون اشاره کرد و افزود: ما با طرف ترکمن در اين مورد صحبت کرديم. خوشبختانه تمام رقم‌هاي پولي با طرف ترکمن حل و فصل شده و اميدواريم بتوانيم خط آهن عريض را به اين منطقه متصل کنيم. وي ادامه داد: پروژه‌هاي بزرگراهي و بهبود روکش جاده‌ها نيز تماماً فعال هستند. بدهي به پيمانکاران نيز در قالب اسناد خزانه و ساير اوراق بهادار در حال تسويه است