آغاز احداث پلاسکو جديد در سکوت

گروه اجتماعي: يک هفته پس از اينکه استاندار تهران اعلام کرده بود که قرار است در عيد فطر کلنگ احداث پلاسکوي جديد به زمين بخورد، حالا اين اتفاق پس از 17 ماه عملياتي شده است.
گروه اجتماعي: يک هفته پس از اينکه استاندار تهران اعلام کرده بود که قرار است در عيد فطر کلنگ احداث پلاسکوي جديد به زمين بخورد، حالا اين اتفاق پس از 17 ماه عملياتي شده است. ساختمان پلاسکو که اواخر دي ماه سال ۱۳۹۵ در آتش سوزي بي سابقه فرو ريخت، پس از حدود ۱۷ ماه بلاتکليفي و اعتراض کسبه نسبت به نامشخص بودن آينده و زندگي‌شان، روز جمعه بود که با حضور مديرعامل بنياد مستضعفان به عنوان مالک پلاسکو، گودبرداري‌اش آغاز و وعده داده شد تا ۲۴ ماه آينده اين ساختمان قديمي‌تجاري را در همان ۱۵ طبقه مي‌سازند و به کسبه آسيب ديده تحويل مي‌دهند. چند روز پيش مقيمي‌استاندار تهران اعلام کرده بود که در عيد فطر کلنگ ساختمان جديد پلاسکو زده مي‌شود اما اين اتفاق در حالي روز جمعه رخ داد که بنا به گفته افشين حبيب زاده، معاون نظارت شوراي شهر هنوز پروانه ساخت اين ساختمان از سوي شهرداري صادر نشده است.
سي‌ام دي ماه سال ۱۳۹۵ آتش سوزي در طبقه نهم و دهم باعث شد ساختمان ۵۳ ساله پلاسکو آتش بگيرد و فرو بريزد و همه چيز بر صاحبان سرقفلي و کسبه ساختمان پلاسکو خراب شود. حالا بيش از حدود ۱۷ ماه از آتش گرفتن و فرو ريختن ساختمان ۱۵ طبقه پلاسکو مي‌گذرد و کسبه آسيب ديده اين ساختمان تجاري قديمي‌هنوز به مغازه‌ها و ساختماني که قرار بود دو ساله ساخته شود نرسيده‌اند.
کلنگ زني پلاسکو در سکوت


در همين حال روز جمعه محمد سعيدي کيا، مديرعامل بنياد مستضعفان به عنوان مالک در مراسم گودبرداري ساختمان پلاسکو حاضر شد و اعلام کرد که با کمک اساتيد دانشگاه و پيمانکار، اين ساختمان ۲۴ ماهه در همان 15 طبقه تحويل مي‌شود که البته سرقفلي‌هاي پلاسکوي جديد حق صاحبان قبلي است که آسيب ديده هستند. وي افزود: تاکنون هم اگر اين ساختمان آماده نشده و به کسبه آسيب ديده تحويل داده نشد به دليل اين بود که بنياد مستضعفان تنها تصميم گيرنده در اين زمينه نبود و مشکلات زيادي به وجود آمد. اما امروز با توافقات صورت گرفته با استاندار تهران مقرر شد گودبرداري آغاز شود و هر چه‌ سريع‌تر اين ساختمان را بسازيم.
مديرعامل بنياد مستضعفان گفت‌: براي ساخت ساختمان پلاسکو در شکل جديد، به طراحي و نقشه‌هاي جديد نياز داريم، چرا که در گذشته قرار بود ساختمان شمالي پلاسکو هم تخريب شود و به بنا و سازه جديد ‌اضافه شود، اما در پي اعتراضات کسبه ساختمان شمالي مقرر شد با هزينه و مسئوليت خود آنها اين ساختمان مقاوم سازي شود و مورد بهره برداري قرار گيرد. اما کار اجرايي از امروز براي گودبرداري برج آغاز شده است و همزمان با آن از اساتيد دانشگاه کمک گرفته‌ايم نقشه جديد را بر اساس زير بنايي که در اختيار داريم طراحي کنيم.
توافقات خوب براي احداث پلاسکو
هفته گذشته بود که محمدحسين مقيمي، استاندار تهران درباره زمان آغاز عمليات احداث پلاسکوي جديد اظهار داشت: از عيد فطر امسال عمليات اجرايي ساختمان جلويي پلاسکو آغاز مي‌شود که اميدواريم اين ساختمان تا دو سال آينده آماده بهره‌برداري شود. ساختمان جنب خيابان با 5 طبقه منفي براي خدمات جانبي ساختمان و درآمدزايي براي ساخت طبقات ديگر ايجاد مي‌شود.
همچنين روز پنجشنبه حميدرضا عليزاده، عضو شوراي مرکزي ساختمان پلاسکو در اين باره به ايسنا گفت: طي روزهاي گذشته توافقات خوبي با حضور مسئولان مختلف براي ساخت مجدد ساختمان پلاسکو انجام شده که مي‌توان به امضاي قرارداد بنياد مستضعفان با استانداري براي تخريب نکردن ساختمان شمالي پلاسکو و مقاوم سازي آن و دادن مجوز به اين بنياد براي ساختن ساختمان پلاسکو در ۱۵ طبقه اشاره کرد. وي افزود: مديرعامل بنياد مستضعفان و ديگر مسئولان فردا بعد از نماز عيد فطر در چهارراه استانبول و رو به روي ساختمان پلاسکو حاضر مي‌شوند تا به همراه پلاسکويي‌ها آغاز عمليات اجرايي ساخت اين ساختمان را جشن بگيرند؛ چراکه ديگر قرار نيست کسبه آسيب ديده ساختمان پلاسکو بابت آغاز عمليات اجراي اين ساختمان بهايي پرداخت کنند و مقرر شد تا پنج طبقه زيرزمين نيز در اين ساختمان ايجاد شود تا بنياد مستضعفان هزينه ساخت اين ساختمان را از اين طريق تأمين کند. عضو شوراي مرکزي ساختمان پلاسکو ادامه داد: يکي ديگر از توافقات صورت گرفته اين است که برخلاف گذشته که مقرر شده بود ساختمان شمالي نيز تخريب و مساحت کلي ساختمان پلاسکو به ساختمان جديد اختصاص پيدا کند، اين ساختمان تخريب نخواهد شد و با مقاوم‌سازي آن که همزمان با آغاز عمليات اجرايي پلاسکو انجام مي‌شود، کسبه ساختمان شمالي مي‌توانند از مغازه‌هاي خود که آسيب چنداني نديده است استفاده کنند.
واکنش سخنگوي شورا
در همين ارتباط آنطور که ايسنا گزارش داده سخنگوي شوراي شهر تهران به کلنگ زني ساختمان جديد پلاسکو واکنش نشان داد. علي اعطا در مورد آغاز ساخت ساختمان پلاسکو گفت: اگر ساخت پلاسکو بدون اخذ پروانه آغاز شود، گذشته از اينکه خلاف قانون است، بيم آن هست که اختلاف نظر طرفين بعدها کار را به بن بست بکشاند. وي با بيان اينکه بايد درخواست مالک براي ساخت ساختمان جديد به دليل مشکلات موجود به کميسيون ماده ۵ برود، گفت: بر اساس رأي کميسيون ماده ۵ پروانه صادر مي‌شود و بعد عمليات اجرايي با حمايت همه ذينفعان به سرعت و قوت آغاز مي‌شود