از هر ۴/ ۲ مشهدی یک نفر خواننده خراسان است

اول تیر ماه هفتادمین سالروز انتشار روزنامه خراسان بود. روزنامه خراسان که سابقه همکاری با افراد بزرگی چون «ملک الشعرای بهار» و «دکتر علی شریعتی» را دارد، به عنوان یکی از پرتیراژترین روزنامه های کشور فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. البته علت این عمر طولانی چیزی نیست جز اعتماد مخاطبان. این که مردم به رسانه شان اعتماد داشته باشند و آن را با تیغ نقد و انتقاد بکوبند بزرگ ترین ارزش برای یک رسانه به شمار می رود. روزنامه خراسان همین اواخر و برای چندمین بار نظرسنجی بزرگی را در میان مردم شهر مشهد انجام داده است. این نظرسنجی که با یک جامعه آماری علمی و گزینش دقیق نمونه ها انجام شد، به ما کمک کردشناخت دقیق تری از مخاطبان مان داشته باشیم. این جا گزارشی از نظرسنجی اخیر روزنامه خراسان به شما خوانندگان محترم و همراهان ارزشمند این رسانه قدیمی کشور تقدیم می شود.
 
حدود 90 درصد مشهدی ها  پیگیر اخبار هستند
برای دقیق تر بودن جامعه آماری نظر سنجی مان را ابتدا از میان مردم مشهد شروع کردیم و از  آن ها پرسیدیم چقدر اهل پیگیری اخبار هستند؟ که حدود 88 درصد مشهدی ها، به پیگیری اخبار علاقه‎مند بودند.


 
 
ضریب نفوذ ۸۹ درصدی خراسان بین روزنامه خوانان
از افرادی که به خواندن روزنامه علاقه دارند پرسیدیم که «آیا ممکن است روزنامه خراسان را انتخاب کنید؟» نزدیک به 90 درصد افراد پاسخ مثبت دادند که نشان دهنده محبوبیت این روزنامه در شهر مشهد است. بعد از این که جدول پایین را مشاهده کنید با یک حساب سرانگشتی می توانید دریابید که چقدر از روزنامه خوان های مشهدی، مخاطب روزنامه خراسان هستند. همان طور که پیشتر هم گفتیم نزدیک به نیمی از مردم مشهد اهل روزنامه خواندن هستند و حدود 90 درصد این افراد روزنامه خراسان را مطالعه می کنند. اگر کمی اهل حساب و کتاب باشید با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که از هر 2.4 نفر مشهدی یک نفر مخاطب روزنامه خراسان است و در این میان فقط  حدود 11 درصد مشهدی هایی که به خواندن روزنامه علاقه دارند روزنامه های دیگر اعم از روزنامه های محلی و سراسری را می خوانند.
 
 
خراسان؛ یک روزنامه جامع
از مخاطبانی که روزنامه خراسان می خوانند پرسیدیم چرا روزنامه خراسان را مطالعه می کنید؟ خیلی از مخاطبان، خراسان را یک روزنامه جامع می دانند که به همه موضوعات می پردازد و مناسب همه سنین است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نمره روزنامه خراسان چند است؟
از مخاطبان روزنامه خواسته شد بین صفر تا بیست به خراسان نمره‎ بدهند، 16.28 نمره ای بود که روزنامه در سال ۹۶ از مخاطبانش گرفت.
 
 
 
 
 
روزنامه ؛ سومین رسانه پرمخاطب  مشهدی ها
اما بعد از مخاطبان مان پرسیدیم که بیشتر از چه ابزاری برای اطلاع از اخبار استفاده می کنند؟ همان طور که در جدول پایین مشاهده می کنید، مثل همیشه پرطرفدارترین ابزار اطلاع رسانی مانند گذشته صدا و سیما و شبکه های مجازی هستندو روزنامه ها در رتبه بندی بعدی قرار دارند.
 
 
 
 
 
نیمی از مردم مشهد به خواندن روزنامه علاقه ای ندارند!
یکی دیگر ازسوالات ما از تمام جامعه آماری این بود که آیا ممکن است در طول روز، روزنامه (هرروزنامه ای) بخوانند؟ که مشخص شد اندکی بیشتر از نصف جمعیت مشهدی ها به خواندن روزنامه علاقه ای ندارند!
 
 
 
صدا و سیما و فضای مجازی همچنان پرمخاطب
در این میان از افرادی که روزنامه نمی خوانند، پرسیدیم بیشتر مخاطب چه رسانه ای هستند؟ همان طور که انتظار می رفت نزدیک به 70 درصد تلویزیون را انتخاب ‎کردند که علت آن وجود تلویزیون در همه خانه ها و بدون هزینه بودن آن  است.

 
 
روزنامه، قابل اعتمادتر از فضای مجازی
وقتی از مخاطبان روزنامه سوال شد از نظر صحت و قابل اعتماد بودن تفاوتی میان اخبار روزنامه خراسان و اخبار فضای مجازی برایشان وجود دارد؛ تعداد قابل توجهی از مخاطبان گفتند به اخبار روزنامه اعتماد بیشتری دارند.

 
 
مخاطبان روزنامه خراسان، قدیمی و همراه
مهم بود بدانیم بیشتر مخاطبان روزنامه خراسان چند وقت است که مطالعه این روزنامه برایشان اهمیت پیدا کرده است. طبق نظرسنجی ما نزدیک به 78 درصد مخاطبان بیشتر از 4 سال سابقه همراهی با این روزنامه را دارند.

 
 
آیا روزنامه خراسان بی طرف است؟
به عنوان سوال بعدی از مخاطبان روزنامه پرسیده شد؛ «اخبار روزنامه خراسان را بی‎طرفانه می‎دانند یا جانبدارانه؟» که بیشتر از 41 درصد از پاسخ دهندگان مطالب این روزنامه را بی‎طرف دانستند.

 
 
فقط 19.7 درصد، روزنامه  را دارای گرایش سیاسی می دانند
همچنین در این نظرسنجی از همه مخاطبان روزنامه پرسیده شد «فکر می کنید گرایش سیاسی روزنامه خراسان چیست؟» که با توجه به اعداد جدول زیر 81 درصد مخاطبان یا نمی دانند گرایش سیاسی روزنامه خراسان چیست یا آن را بی طرف و میانه رو می دانند. اما فقط 19.7 درصد مخاطبان ، روزنامه را دارای گرایش سیاسی می دانند.
 
 
روزنامه  و صدا و سیما، قابل اعتمادترین منابع خبری
از مخاطبان روزنامه سوال شد «چه تفاوتی بین اخبار روزنامه خراسان و اخبار صدا و سیمای کشور وجود دارد؟» طبق جدول زیر حدود 39 درصد افراد هم اخبار روزنامه و هم اخبار صدا وسیما را قابل اعتماد می‎‏دانند. البته درصد زیادی هم به روزنامه اعتماد بیشتری دارند.
 

 
 
حوادث، پرخواننده ترین صفحه روزنامه
همچنین از مخاطبان پرسیده شد «بیشتر از همه کدام صفحات (بدون احتساب صفحات ضمایم) روزنامه را مطالعه می کنند؟» و همان طور که در جدول مشاهده می کنید صفحه حوادث پرمخاطب‎‏ترین صفحه روزنامه است و صفحات سیاسی، اجتماعی و ... در رده‏‎های بعد قرار دارند.

 
 
بررسی پدیده چند خوانندگی روزنامه خراسان
همچنین برایمان اهمیت داشت که بدانیم هر کدام از صفحات روزنامه توسط چند نفر خوانده می شود؟ طبق تحقیقاتی که انجام دادیم به طور متوسط هر روزنامه توسط 5.47 نفر خوانده می شود. البته نسبت به مدت مشابه پارسال به میزان بسیار ناچیزی افت کرده که می توانید نتیجه آن را در جدول زیر بخوانید.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
نمره متوسط مخاطبان به پیگیری مطالبات مردمی
سوال آخر از مخاطبان درباره پیگیری روزنامه خراسان در زمینه مطالبات مردمی بود .همان طور که در جدول زیر می بینید نزدیک به 60 درصد مردم مشهد معتقدند روزنامه در حد متوسطی پیگیر مطالبات آن هاست.