مجلس علیه سوداگران

یک نماینده مجلس از تهیه طرح دو فوریتی برای برقراری قانون مالیات بر عایدی سرمایه در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد که کسی جز دلالان و سوداگران مخالف وضع این نوع مالیات نیست. مدیر عامل طرح جامع مسکن هم وضع مالیات بر عایدی سرمایه را ضروری خواند و تصریح کرد که سوداگری به کل اقتصاد ضربه می زند.
روزنامه خراسان روز گذشته در گزارشی، ضمن بررسی راهکارهای جهانی مقابله با سوداگری در بازارهایی چون ارز و طلا، خواستار تصمیم گیری سریع و قاطع درباره مقابله با شرایط موجود و وضع انواع مالیات بر عایدی سرمایه شده بود.
به گزارش فارس، در حاشیه جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس رحیم زارع رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی گفت: برای مقابله با این نوسانات قیمتی در بازارهای مختلف که مهم ترین آن ها مسکن است، باید مالیات بر عایدی سرمایه وضع شود. وی افزود: این نوع مالیات در همه جای جهان سابقه دارد و نرخ آن طبق مطالعات انجام شده از 20 تا 80 درصد متغیر است.
▪    موافقت همه دستگاه ها بر وضع مالیات بر عایدی سرمایه


زارع گفت: بازارهای ارز و طلا و خودرو نیز می توانند مشمول این مالیات شوند تا به این طریق جلوی بازارهای موازی تولید گرفته شود و منفعت فعالیت های سوداگرانه کاهش یابد. نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد نظر دیگر دستگاه‌های حاضر در جلسه در این باره گفت: همه دستگاه ها با وضع مالیات بر عایدی سرمایه موافق هستند. بنابراین کمیته اقتصاد مقاومتی با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیل گران اقتصاد مقاومتی به زودی پیش نویس لایحه 2 فوریتی مرتبط با مالیات بر عایدی سرمایه و گزارش سیاستی در این زمینه را ارائه خواهد کرد، تا جزئیات آن با نظر دستگاه‌ها نهایی و در مجلس تصویب شود. وی در پایان گفت: دیگر فرصتی نداریم تا دست روی دست بگذاریم و این وضعیت بازارها را ببینیم. ما در طراحی این قانون 105 سال از دیگر کشورهای جهان عقب هستیم و اگر این مالیات را داشتیم، بازارها به این شکل نوسانی نمی‌شد.
▪    مالیات بر عایدی سرمایه، امروز هم اگر اجرا شود دیر است
در این باره، مدیر علمی طرح جامع مسکن با تاکید بر این که اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و مستغلات اگر امروز هم اجرا شود دیر است، گفت: مدت‌هاست که وقت اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن فرا رسیده است. یزدانی با تاکید بر این که ورود سرمایه بیش از حد به قصد سوداگری در نهایت کل نظام اقتصادی و تولیدی را ضعیف می‌کند، گفت: در فضای اقتصادی کشور در طول 15 سال گذشته بخش غیرمولد کشور بسیار رشد کرده است مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند به عنوان یک ابزار تنبیهی برای افرادی که قصد سودجویی و کسب درآمد از فعالیت‌های غیرمولد را دارند به کار گرفته شود تا سرمایه‌ها به بخش مولد جامعه هدایت شود.گفتنی است مالیات بر عایدی سرمایه شامل مالیات بر عایدی سرمایه (درصدی از سود خرید و فروش یک سرمایه مسکن)، مالیات بر سود سپرده، مالیات بر ارزش زمین، مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر مبادلات ارزی از انواع مالیات ها برعایدی سرمایه است.
 
   خبر مرتبط
دریافت مالیات از خرید و فروش ۵ هزار دلار به بالا

رئیس کل سازمان مالیاتی گفت: هرکس اقدام به خرید و فروش ۵ هزار دلار یا بالاتر کند مشخصات او در سامانه اطلاعاتی جامع کشور ثبت می شود.به گزارش تسنیم، کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: هر فرد حقیقی ایرانی در داخل و خارج از کشور بابت هر فعالیتی باید مالیات پرداخت کند. کسانی هم که اقدام به خرید و فروش سکه و ارز کرده اند و تا خرداد آینده فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی را دارند با در نظر گرفتن زمان یک ساله ای که این میان صرف می شود، دریافت مالیات از این نوع کاسب ها تاثیر چندانی بر بازار فعلی ندارد.او ادامه داد: هرکس به خرید و فروش 5 هزار دلار یا بالاتر اقدام کند مشخصات او در سامانه اطلاعاتی جامع کشور ثبت می شود.