متن و حاشیه تجمع دیروز در بازار تهران

 
 
در جریان انتقادهای ارزی و اقتصادی بازاریان تهران، عده ای شروع به اغتشاش و سردادن شعارهای سیاسی کردند
متن و حاشیه تجمع دیروز در بازار تهران


در حالی که تجمع اعتراضی دو پاساژ «علاءالدین» و «چارسو» در تهران در روز یک شنبه بدون هیچ مشکلی برگزار شد، روز گذشته بازار تهران در حوالی خیابان ۱۵ خرداد شاهد اعتراضات کسبه بود که برخلاف خواسته های اقتصادی و ارزی کسبه توسط عده ای به شعارهای تند سیاسی کشیده شد. در آغازین ساعات صبح دیروز ابتدا تجمعاتی در بخش پارچه فروشان بازار در اعتراض به رکود حاکم بر بازار، گرانی نرخ ارز و کمبود مشتری انجام شد. در ادامه گروهی از افراد که خبرگزاری ایسنا از آن ها با عنوان «افراد غیرمسئول و با هویت نامشخص» یاد کرده، مغازه داران را تشویق به بستن مغازه ها کردند. به گزارش مشاهدات خبرنگار ایسنا و همچنین بنا بر فیلم هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، برخی افراد که در برابر بستن مغازه مقاومت می کنند، به اجبار مجبور به بستن مغازه می شوند. خبرگزاری دولتی ایسنا در تحلیل خود درباره اتفاق عجیب دیروز بازار تهران نوشت: «به نظر می‌رسد چنین اقداماتی در راستای به تعطیل کشاندن بازار اهداف دیگری را دنبال می‌کند و مسئولان، دستگاه‌های نظارتی و انتظامی باید هرچه سریع‌تر به شناسایی آن ها و برخورد با کسانی که قصد خراب‌تر کردن اوضاع را دارند، اقدام کنند.»
مشاهدات خبرنگاران از اتفاقات بازار تهران
ریحانه یاسینی خبرنگار روزنامه ایران در توئیتی درباره اتفاقات دیروز بازار تهران نوشت: «بازاری که یک دست بسته بود اما  اعتصاب بازار تهران یک دست از طرف خود بازاری ها نبود. از هر راسته با هر کسی حرف زدم گفتند حدود ساعت 11 یک عده با "داد" ریختند که باید مغازه ها را ببندید، ما هم ترسیدیم.» برخی کاربران به خالی شدن یک کامیون آجر و نخاله ساختمانی در وسط خیابان جمهوری اسلامی در تقاطع ظهیر الاسلام اشاره کرده و این اقدام را در راستای ایجاد درگیری توصیف کردند. همچنین سلیمانی سردبیر مشرق هم توئیتی درباره قدردانی مردم از مسئولان ناجا نوشت: «امروز در بازار یکی از روزهای خوب نیروی انتظامی در کنترل خشم و اعتراضات بود. سردار هداوند و فرماندهان دیگر ناجا در میان جمعیت حاضر شدند و چند ساعت به حرف های شان گوش دادند (به جای دیگر مسئولان) و مردم هم تشکر کردند.» وی همچنین نوشت: «هم با کسبه علاءالدین صحبت کردم هم با بازاری ها... این وسط همه‌شان از "یک عده ای" می گویند که دم مغازه ها رفتند و تشویق و تهدید کردند که مغازه ها را ببندید».  عده ای از کاربران هم از تماس تهدید آمیز به بازاریان و تهدید و اجبار آنان به تعطیلی نوشتند.
خطاب «بی غیرت» به مغازه هایی که تعطیل نمی شدند!
رسانه های خارجی در فیلم هایی که لحظه به لحظه از بازار منتشر می کردند، مدعی پرتاب گاز اشک آور شدند. همچنین شعارهای تندی از سوی برخی شرکت کنندگان در تجمع علیه سیاست های نظام سر داده می شد. به گزارش مشرق شعارهای افرادی که در خیابان اقدام به راه اندازی کارناوال کردند، همانند شعارهایی بود که در برخی تجمعات دی ماه ۹۶ داده می‌شد؛ شعار «نه غزه نه لبنان» و حتی مرگ بر «کشورهای متحد ایران» نیز شعار اصلی این جمع حدود ۱۰۰ نفره بود؛ جمعیتی که یک به یک مغازه‌ها را با شعار و گاهی (در صورت تاخیر در بستن مغازه) با شعارهایی تند، مجبور به پایین کشیدن کرکره ها می‌کردند. گاهی این حرکت منجر به پرتاب اشیایی به سمت مغازه‌هایی که دیرتر تعطیل کردند نیز می‌شد که باعث شکسته شدن شیشه برخی مغازه ها شد. بنا بر فیلم هایی که پایگاه مشرق منتشر کرده، هسته اصلی جمعیت علیه مغازه هایی که اقدام به تعطیلی نمی کردند، شعار «بی غیرت بی غیرت» سر می دادند. به گزارش مشرق،  طولی نکشید که با جدا شدن بازاریان از جمعیتی که اهداف دیگری داشتند، آتش زدن سطل زباله و بستن خیابان آغاز شد که با بی توجهی مطلق مردم دوام نیاورد.
آشنا: صدای کاسبکاران دلال با صدای تهیدستان نگران اشتباه گرفته نشود
عبد ا... اسفندیاری رئیس هیئت امنای مرکزی بازار تهران درباره علت این تجمع به ایسنا گفت: خواسته کسبه بازار به حق است و می‌خواهند تکلیف بازار ارز یک بار برای همیشه روشن شود که امیدواریم با رسیدگی به مشکلات آن ها، فردا بازار به حالت عادی بازگردد. در این بین حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور هم در توئیتی نوشت: «صدای خیابان و پاساژ و بازار را باید شنید. اولی صدای مردم است اما باید در تشخیص صدای دوم و سوم بیشتر تأمل کرد تا صدای کاسبکاران دلال با صدای تهیدستان نگران اشتباه گرفته نشود.»
معاون امنیتی و سیاسی فرمانداری تهران: مورد بازداشتی نداشتیم
در همین حال عصر دیروز عبدالعظیم رضایی معاون امنیتی و سیاسی فرمانداری تهران در گفت و گو با ایلنا گفت: خوشبختانه طبق گزارش‌هایی که به ما داده شده است هم‌اکنون آرامش در بازار تهران برقرار است و موردی از تجمع و ناآرامی نداریم و تاکنون مورد بازداشتی نداشتیم.وی افزود: با توجه به تشکیل جلسه شورای تامین استان تهران هماهنگی‌های لازم به عمل آمده تا از طریق وزارت صنعت و معدن و اصناف با معترضان و صنف‌های معترض جلساتی برگزار شود.همزمان محسن همدانی‌نسج معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران هم به ایلنا اظهارکرد: خبرهای رسیده حاکی از این است که اوضاع بازار رو به آرامش است.وی افزود: در حال کنترل اوضاع هستیم. همچنین مقرر شد نیروی انتظامی همچنان در محدوده بازار تهران حضور داشته باشد. وی ادامه داد: برخی از افراد قصد سوءاستفاده از این شرایط را دارند که با این افراد برخورد خواهد شد.
حمایت گروهک تروریستی منافقین از آشوبگری حین تجمعات اعتراضی
به گزارش تسنیم، بلافاصله بعد از انتشار خبر تجمع در بازار تهران مریم رجوی سرکرده گروهک منافقین با انتشار مطالبی در توئیتر از اغتشاش‌گران حمایت کرد. همچنین پایگاه اطلاع رسانی منافقین نیز تمام خبرهای صفحه اول خود را به این موضوع اختصاص داد.
 
 
گزارش میدانی خبرنگاران خراسان از بازار پایتخت
بازگشت آرامش به بازار تهران پس از چند ساعت ناآرامی
بردبار، اکبری- هرچند بازار تهران قبل از ظهر دیروز شاهد برخی از ناآرامی ها بود اما با حضور مغازه داران باتجربه و نیروهای انتظامی بعد از ظهر دیروز مجدد آرامش به بازار پایتخت بازگشت و تعداد زیادی از مغازه ها یکی پس از دیگری باز شدند و کسب و کار مجدد رونق گرفت. به گزارش خراسان، بازار تهران و محوطه های اطراف آن نظیر سه راه امین حضور ، بازار تلفن همراه در خیابان جمهوری اسلامی و بارفروشی های خیابان خیام و شوش قبل از ظهر دیروز لحظاتی متشنج شد به طوری که حتی در محوطه های روباز نظیر سبزه میدان و خیابان 15 خرداد نیز مغازه ها بسته شدند و شعارهای تند سیاسی که هیچ ارتباطی با انتقادهای بازاریان تهران نداشت نظیر «نه غزه، نه لبنان ، جانم فدای ایران» سرداده شد و عده ای با شعار «بی غیرت ها ببندید» خواستار تعطیلی بازار تهران و مغازه هایی که باز بودند، شدند. با این حال بعد از ظهر دیروز با حضور یگان امداد نیروی انتظامی دوباره آرامش به کل بازار وخیابان های اطراف آن بازگشت به طوری که در محوطه های روباز کسب و کار و حضور پر رونق مردم مجدد از سر گرفته شد. البته برخی مغازه ها در محوطه های سرپوشیده بازار نظیر راسته بازارکفاش ها، سرای حاج حسن، بازارامین الملک(زرگرها) بازار زید (پارچه فروش ها و ساعت فروش ها) و سایرمحوطه های سرپوشیده در نزدیکی خیابان خیام احتمالا از ترس برخی اغتشاشات بعد از ظهر دیروز بسته ماند ولی بخش هایی از محوطه های سرپوشیده نظیر دالان ملک در بازار پارچه فروش ها نیز بعد از ظهر دیروز باز شدند و کسب و کار درآن ها از سرگرفته شد.
هر روز تعطیلی یعنی 5 میلیون تومان ضرر
یکی از مغازه داران خشکبارفروش نرسیده به سبزه میدان در قلب بازار تهران با بیان این که ماهانه 60 میلیون تومان هزینه اجاره بهای این مغازه است، درانتقاد به برخی از تشنج های موجود در بازار به گزارشگر ما گفت: این تشنج ها موجب شد مقادیری از باری که بیرون از مغازه گذاشته بودم آسیب ببیند، جدای از آن هر روزی که مغازه ما بسته باشد معادل پنج میلیون تومان ضرر برای ما در پی دارد چون ماهانه 60 میلیون تومان فقط اجاره می دهیم و سایر هزینه ها نیز هست. وی درپاسخ به یکی از مشتریان مبنی بر این که به دلیل شلوغی و تشنج وضعیت بازار افتضاح شده است گفت : افتضاح الان است که مشتری نیست! درعین حال یک مغازه دار پوشاک در ابتدای خیابان 15 خرداد نیز که بعد از ظهر دوباره مغازه خود را باز کرده بود و درحال چیدن انواع لباس در جلوی مغازه خود بود با انتقاد از شرایط اقتصادی موجود در بازار ارز به گزارشگر ما گفت: قیمت عمده خیلی از انواع پوشاک گران شده است که این وضعیت موجب می شود مشتری خرید نکند، درچنین شرایطی بسته باشم بهتر است. وی با اشاره به واردات انواع کالاهای خارجی به داخل کشور افزود:اگر واردات کالاهای خیلی از نشان های تجاری خارجی مثل سامسونگ ، ال جی و ... به داخل کشور نباشد موجب می شود که مردم به سراغ نشان های تجاری داخلی مثل اسنوا و...بروند که درچنین شرایطی تولید داخل رونق می گیرد. یکی دیگر از کسبه قدیمی با سابقه بیش از 40 ساله که در یک مغازه سه درچهار در انتهای بازارکفاش ها به کار فروش فرش مشغول است؛ جزو معدود مغازه دارانی است که بعد از ظهر دیروز در محوطه سرپوشیده بازار تهران مشغول فعالیت بود. او با انتقاد از بستن برخی از مغازه ها به گزارشگر ما گفت: در سال 88 نیز عده ای از باربرها در پامنار مشابه چنین غائله ای را به راه انداختند و گویا الان نیز همین ها موجب به راه انداختن موج ناآرامی شده بودند هرچند که اکنون شدت ناآرامی ها به آن زمان نرسیده است.
وضعیت علاءالدین در روز نا آرام بازار
 مشاهدات خبرنگار دیگر خراسان نیز  حاکی است که بازار علاءالدین تهران دیروز  تا شامگاه  باز بود و عمده مغازه های همکف و طبقات فوقانی پاساژ پذیرای خریداران بودند.  هر چند راهروهای بازار بزرگ موبایل همانند قبل خیلی شلوغ نبود و به گفته کسبه علاءالدین بخش زیاد تردد کنندگان همکارانشان هستند اما چراغ های روشن ویترین مغازه ها نشان از دایر بودن فضای آرام کسب و کار این مجموعه تجاری داشت. یکی از کسبه علاءالدین   درواکنش به  بسته شدن بخشی از مغازه های بازار تهران به دلیل بی‌ثباتی قیمت ها به خبرنگار خراسان گفت: وضعیت به گونه ای است که با بسته بودن یا باز ماندن مغازه شرایط تغییر نمی کند. ما هم از شرایط موجود راضی نیستیم اما ترجیح می‌دهیم فضای کسب مان را تعطیل نکنیم. کاسب دیگری هم اظهار کرد: به جرئت می گویم کاسب ها بیشتر از قشرهای دیگر روی ثبات و امنیت جامعه حساس اند بنابراین ما در شرایط فعلی نباید موجبات سوءاستفاده دشمنان را فراهم کنیم. وی خاطرنشان کرد: ما از مسئولان می خواهیم ثبات را به بازار بازگردانند و گرنه کسب ما و بسیاری از صنوف با آسیب های جدی روبه رو خواهند شد.