«ابتکار» از اثرگذاری آموزش‌های «ش م هـ » گزارش می‌دهد شیمی مرگ!

پویان خوشحال
«شین، میم، ر» که در حال حاضر به «شین، میم، ه» نیز شناخته می‌شود در طول تاریخ بوی خون می‌دهد؛ بوی جنگ، بوی کشتار و بوی تعفنِ نژاد و برتری در اشرف مخلوقات! سال‌ها جنگ و خون‌ریزی به وسیله سلاح‌های گرم و سرد در کره زمین تمام آنچه است که انسان از تکنولوژی فهمید. سودای صلح حاکمان در طول تاریخ گوش مردمان را پر کرده است و آنچه باقی‌مانده کشتار غیر نظامیان بوده. سلاح‌های شیمیایی، میکروبی، رادیواکتیو و هسته‌ای گوشه ای از تکنولوژی انسانی است که نه تنها به جان خود انسان‌ها افتاد؛ بلکه جسم کره خاکی‌ را نیز زخمی کرد. 8 تیرماه روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نام‌گذاری شده است، روزی که مرگ روی جدیدی از خود را به مردممان نشان داد.
سلاحی ممنوعه در جنگی تحمیلی
جنگ ایران و عراق را به خاطر بیاورید؛ همان جنگی که یک ایران با یک دنیا مواجه شد. در جنگ 8 ساله تحمیلی به کشورمان، عراق هرچند از ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی با خبر بود اما ناجوانمردانه با همین سلاح به بخش‌هایی از کشورمان حمله کرد. این اتفاق به طور مشخص در سال 1366شمسی رخ داد؛ در پی این حمله‌ها که به شهر سردشت صورت گرفت بسیاری از غیرنظامیان، مردان و زنان و کودکانمان جان خود را از دست دادند و یا دچار مشکلات پایان‌ناپذیر شیمیایی شدند.


این تنها حمله شیمیایی به کشور ما در آن دوران نبود و در طول جنگ تحمیلی دستور حمله های شیمیایی و میکروبی به کشورمان بارها از طرف حاکمان وقت عراقی صادر شد.
صدام در بازجویی‌های پیش از اعدامش اقرار کرده است که شخصاً دستور استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه کردها و ایرانیان را داده است. او با دیدن عکس‌های مربوط به قربانیان کُرد تنها گفته بود: این کار ضرورت داشت!
آموزش، نقطه کور مسیر پیشگیری با حوادث
اطلاعات ما در رابطه با سلاح‌های شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای چه میزان است؟ شاید شما نیز به یاد کتاب‌ درسی آمادگی دفاعی افتاده‌اید. کتابی که عنوان آن دو فعل آماده شدن و دفاع کردن می‌آید اما در بسیاری از نقاط کشور آن را تئوری آموزش داده‌اند. در نتیجه شاید جملاتی به خاطر شما بیاید که باید جعبه کمک‌های اولیه را بردارید، صورت خود را با پارچه‌ای نمناک بپوشانید و بسیاری دیگر! این جملات یا بهتر است بگوییم حفظ کردن موارد متعدد آموزشی چه زمانی می‌تواند مفید واقع شود؟ پاسخ روشن است: امتحانات پایان ترم!
آموزش در ایران و یا بهتر است آن را محدود به نظام آموزش و پرورش کنیم؛ آموزش در آموزش و پرورش مانند نقطه کور یک ماشین سنگین از آینه بغل آن است. آموزش و پرورش مسیر را می پیماید اما بسیاری از موارد را نادیده می‌گیرد. شاید آموزش همان نقطه کور باشد!
در مقاطع بالاتر بارها از مانورها می‌شنویم. مانورهایی که با طعم شادی همراه است. تابه حال به گزارش‌های تصویری گرفته شده از مانورهای مختلف در سیمای جمهوری اسلامی نگاه کرده‌اید؟ امکانات محدود، خنده‌های افراد حاضر در مانور و ... تاثیر این مانورها را نابود می‌کند؛ حال اینکه مدتی است در مانورهای سراسر کشور کشته و یا زخمی نیز می‌دهیم! این‌ها خود نشان از بی‏دقتی افراد برگزار کننده مانورها در کشوراست.
سپاه، ارتش و نیروی انتظامی به عنوان سه مرجع اصلی نظامی در کشور بیش از دیگران باید موضوع مانورهای گوناگون را جدی‌بگیرند. جدیتی که ممکن است، تاثیر مستقیمی بر مردم نیز بگذارد چرا که حادثه خبر نمی‌کند.
تاریخ را نمی‌توان تغییر داد
تلاش برای تولید و کاربرد سلاح شیمیایی و میکروبی در جهان از همان لحظه ای آغاز شد که بشر توانست به این فناوری دست یابد و به باور تاریخ‏دانان نخستین بار آمریکایی ها در 1763 میلادی علیه سرخپوستان به آن متوسل شدند. به گزارش ایرنا، بیشترین کاربرد این نوع از سلاح کشتار جمعی در طول جنگ های جهانی اول (1914 تا 1918 میلادی) و دوم (1939 تا 1945 میلادی) از طرف کشورهای مختلف انجام گرفت و حتی پس از این جنگ های تاریخی هم با اندکی کاهش ادامه
یافت.
استفاده‌ از این نوع از ‌سلاح‌ها هرچند ممنوع است اما بسیاری از کشور‌ها در تولید آن دریغ نمی‌کنند! تفکری که بر نوع بشر قالب است، ترس از یکدیگر است.
اتفاقی که در پی آن ممکن است روزی یک کشور برای مقابله با دشمنان خود به فکر استفاده از آن علیه انسان‌ها بیفتد. حال اینکه در حال حاضر بیشترین تهدیدی که در ارتباط با این سلاح وجود دارد، متوجه سلاح‌ها هسته‌ای است. سلاحی که چندین و چند برابر خطرناک‌تر از نوع دیگر بوده و تبعات جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آورد. بسیاری از کشورها در شعار به دنبال این نوع از سلاح‌ها نیستند اما در عمل اتفاقات دیگری در حال وقوع
است.
در مقابل با حوادث طبیعی و یا استفاده از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی، شاید بتوان اقداماتی انجام داد تا از آن جان سالم به در برد اما سلاح‌ هسته‌ای شوخی بردار نیست. در مبحث مبارزه با سلاح‌ هسته ای باید پیش از استفاده از آن وارد عمل شد و آموزش‌های جهانی را بر اساس صلح ترتیب داد تا آن کودکی که در کره خاکی رشد می‌کند، نیاز به چنین سلاح‌هایی را در خود و کشورش حس نکند. شاید در موجود زنده‌ای به نام انسان و در نسل هایی که قرار است قدم در این دنیای فانی بگذارند باید معنای واقعی کلمه «صلح آمیز» را نهادینه کرد تا دنیای ما دیگر به دست خودمان رو به نابودی نرود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس فراکسیون اصناف مجلس: با همکاری اصناف مشکلات اقتصادی افشاگری‌های اخیر وزیر ارتباطات و رئیس سازمان بازرسی کل کشور چه کمکی به وضعیت آشفته بازار می کند؟ آلمان‌ها بعد از 80 سال در مرحله گروهی جام‌جهانی حذف شدند دوباره حذف قهرمان رضا دهکی قطره‌های شفافیت «ابتکار» خواسته رئیس‌جمهوری از قضات در همایش قوه قضائیه را بررسی می‌کند از واقع‌نمایی تا سیاه‌نمایی «ابتکار» از اثرگذاری آموزش‌های «ش م هـ » گزارش می‌دهد شیمی مرگ! در حالی که برخی نمایندگان از لزوم کمک به دولت می گویند، برخی دیگر به فکر استیضاح جمعی از وزرا و عدم کفایت رئیس جمهوری هستند فوتبالیست‌های مشهوری که در سینما بازیگر شدند بازی از زمین سبز تا پرده نقره ای غافلگیری احتمالی آمریکا برای ایران چیست؟ ایران و سیاست هر روز سورپرایز ترامپ رئیس جمهوری در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت: دولت نه کنار می‌کشد، نه استعفا می‌دهد آلمان‌ها بعد از 80 سال در مرحله گروهی جام‌جهانی حذف شدند دوباره حذف قهرمان واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت: دولت به دنبال عضویت در FATF نبوده و نیست