در حالی که برخی نمایندگان از لزوم کمک به دولت می گویند، برخی دیگر به فکر استیضاح جمعی از وزرا و عدم کفایت رئیس جمهوری هستند

دوگانه مجلس در مواجهه با دولت
معصومه معظمی
طرح «عدم کفایت رئیس جمهوری» یا برکناری حسن روحانی، مدتی است که از سوی تندروهای مجلس یا همان اعضای جبهه پایداری به طور جدی مطرح می شود. اتفاقی که روز گذشته حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو ارشد فراکسیون ولایی درباره آن گفت در صورتی که رئیس جمهوری توضیحات قانع کننده ای درباره مشکلات اقتصادی اخیر برای مجلس نداشته باشد، آن طرح را پیگیری خواهند کرد. نماینده مردم شاهین شهر حتی مدعی شد زمانی که برای استیضاح وزیر اقتصاد امضا جمع می‌کرده است عموما امضا کنندگان گفته‌اند چرا استیضاح وزیر؟! باید عدم کفایت رئیس جمهوری را کلید بزنید! حاجی دلیگانی همچنین در ادامه ادعای خود افزود که برخی نمایندگان از سه فراکسیون سیاسی مجلس اعم از فراکسیون امید هم به دنبال پیگیری طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری هستند و اتاق فکری را برای بررسی عدم پایبندی روحانی در اجرای قانون برنامه پنجم تشکیل داده‌اند. البته طبق خبرهای اولیه قرار است روز یکشنبه هفته آینده رئیس جمهوری به همراه معاونان و وزرای خود در جلسه مشترک با مجلس حضور داشته باشند تا درباره شرایط بداقتصادی توضیحاتی بدهند. البته برخی نمایندگان معتقدند این حضور به دلیل درخواست آنها از روحانی برای ادای توضیح و شفاف سازی به آنها و مردم است و برخی دیگر تاکید دارند که روحانی خودش از مجلس تقاضای وقت کرده تا برای رفع شائبه ها و توضیح شرایط فعلی با نمایندگان صحبت کند. این در حالی است که بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس با رد خبر حضور رئیس جمهوری در مجلس برای هفته آینده به «ابتکار» گفت که هنوز جلسات هفته آینده مجلس مشخص نشده‌اند و آقای روحانی هم هفته آینده به اتریش سفر خواهند کرد.
صرف نظر از اینکه یکشنبه هفته آینده روحانی به مجلس می رود یا نمی رود؛ در شرایط بحرانی کنونی اتفاقی دیگری در مجلس در حال رقم خوردن است که می تواند در جای خودش نگران کننده باشد. پدیده استیضاح های گروهی وزرا که یکی پس از دیگری از طرف نمایندگان تهیه و تقدیم هیات رئیسه می شود. اتفاقی که این شائبه و پرسش را در جامعه ایجاد می کند که آیا در شرایطی که دولت درگیر جنگ اقتصادی آمریکا و تحریم های جدید است، این اقدام برخی از نمایندگان؛ حرکت در مسیر خواست دشمنان داخلی و خارجی برای زمین گیر کردن زودهنگام دولت مستقر نیست؟! آیا این رفتار ناشی از تصمیم و فرماندهی همان اتاق فکری نیست که حاجی دلیگانی از تشکیل آن برای اجرای طرح عدم کفایت رئیس جمهوری حرف زد! آیا در کنار مشکلات فعلی اقتصادی و فشار به رئیس جمهوری؛ استارت استیضاح های گروهی و همزمان وزرای نفت، کشور، اقتصاد، کار ، راه، صنعت و معدن و جهاد کشاورزی هر چند که هنوز برخی از آنها در حال تهیه و جمع کردن امضا است، باعث زمین گیر کردن دولت مستقرنمی‌شود؟ اقداماتی که می تواند زمینه بروز این شائبه شود که برخی به دنبال تسویه حساب سیاسی با دولت روحانی و شخص رئیس جمهوری هستند.


اظهارنظرهایی از جنس دغدغه عمومی
بنابراین با توجه به شرایط پیش آمده این دغدغه را با برخی نمایندگان درمیان گذاشتیم و درباره استیضاح های گروهی وزرا و مشکلات پیش آمده فعلی نظر آنها را جویا شدیم.
برخی نمایندگان از جمله قاسم میرزایی نیکو، عضو فراکسیون امید در این باره به استیضاح های احساسی 3 وزیر در روزهای پایانی سال 96 اشاره کرد و به «ابتکار» گفت: «شرایط استیضاح فعلی وزرا بدتر از شرایطی نیست که در روزهای پایانی سال و بعد از اعتراضات دی ماه، 3 وزیر را برای استیضاح به مجلس کشاندند و البته هیچ نتیجه ای نگرفتند. نباید نگران این اتفاقات بود چرا که نمایندگان عاقلی که قرار است در آینده به این استیضاح ها رای بدهند یا آنها را دنبال کنند و جلوببرند، با طراحان استیضاح همراهی نمی کنند.» بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید هم در این باره با تاکید بر اینکه با استیضاح وزرا راه به جایی نمی‏بریم، به «ابتکار» گفت: « شرایط خاص کنونی زمان مناسبی برای استیضاح وزرا نیست و نمایندگان و وزرا باید در کنار هم بنشینند و یک برنامه عملیاتی کوتاه مدت و یک برنامه عملیاتی بلند مدت برای برون رفت از مشکلات تهیه و تدوین کنند.»
این نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به تهیه استیضاح وزرای کشور و اقتصاد و ... تصریح کرد: «وزیر کشور برود و یکی دیگر بیاید یا وزیر اقتصاد برود و یک نفر دیگر جای او بنشیند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟! وقتی که خود ما در مجلس جلوی تصویب لوایحی که می تواند راهگشا باشد را می بندیم و قانونی که می تواند بخشی از مشکلات را رفع کند یا روزنه ای برای حل بخشی از این مشکلات باشد را در مجلس می بندیم، با تغییر یک وزیر چه اتفاقی قرار است رقم بخورد و چه معجزه ای رخ دهد؟»
با استیضاح این وزیر و آن وزیر مشکلی حل نمی شود
فراکسیون امید همچنین به «ابتکار» گفت: « اگر احساس امنیت سرمایه گذاری را در کشور ایجاد کنیم و شرایطی فراهم کنیم که سرمایه گذار خارجی با خیال راحت و بدون ترس از آینده به کشورما بیایند و سرمایه گذاری کند، مشکلات کاهش می یابند. نباید کاری کنیم شرکت هایی مثل توتال که با ما قرار داد بسته بودند از این قرار داد انصراف دهند. این اتفاق درقبال شرکت ها و سرمایه گذاران دیگر هم در سطوح کمتر صادق است.» او ادامه داد: « باید واقع بین باشیم؛ یک وزیر بدون اینکه ما مجلسی ها قانونی در این باره تصویب کنیم، چه کاری می تواند انجام دهد؟ نباید همه کاسه و کوزه ها را سر دولت بشکنیم و همه تیرها را به سمت او پرتاب کنیم. اگر تصور کنیم با استیضاح این وزیر و آن وزیر مشکلات کشور حل می شود و کشور دیگر مشکلی نخواهد داشت سخت در اشتباهیم.»
میرزایی نیکو به «ابتکار» گفت: «البته استیضاح برخی وزرا در شرایط فعلی نسبت به دیگران شدت بیشتری دارد. درهمزمانی این استیضاح ها آنچه پذیرفته شد استیضاح وزیر اقتصاد و وزیرکشور است. البته ایرادی هم ندارد وزیر کشور برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس بیایند و در شرایطی که شعارهای مردم در اعتراضات از روحانی به اشخاص دیگر مملکت کشیده می شود، وزیر کشور کجاست و واکنشی به شرایط فعلی دارد؟ » این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور همچنین درباره وزیر اقتصاد گفت: « برخی نمایندگان در سه فراکسیون نشستند و صحبت کردند و به این جمع بندی رسیدند که تیم اقتصادی دولت چابک تر شود. چرا که در هرکشوری اگر چنین اتفاقاتی می افتاد، تیم اقتصادی خودشان استعفا می دادند و می رفتند ولی در کشور ما این اتفاقات روال نیست و رئیس بانک مرکزی هم از این قاعده مستثنی نیست. دولت باید خودش در این باره تدبیر کند و اگر دیر شود، نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.» این نماینده اصلاح طلب مجلس دلیل استیضاح های گروهی وزرا در مجلس را عدم همراهی و تعامل وزرا با نمایندگان دانست و گفت: «استیضاح های شکل گرفته در مجلس به دلیل عدم همکاری و تعامل و حضور به موقع وزرا در مجلس و صحبت نکردن با مردم و نمایندگان آنها است. نمایندگان هم چون در جمع مردم حوزه انتخابیه خود باید پاسخگو باشند، به همین دلیل دست به استیضاح و پاسخگویی وزرا می زنند تا پاسخی برای مردم حوزه انتخابایه خود داشته باشند.»
پارسایی در ادامه اظهارات خود در پاسخ به این پرسش که به نظر شما استیضاح های اخیر از اتاق فکری هدایت می شود یا به صورت فردی اجرا می شود، به «ابتکار» گفت: «نمی توانم قضاوت کنم که اتاق فکری پشت این قضیه است و از جایی ساماندهی می شود یا صرفا اقدامات تکروانه است. هرچند که سوال و استیضاح از اختیارات قانونی و طبیعی نمایندگان است ولی نظر شخصی من این است که این کار در شرایط فعلی گره گشا نخواهد بود و گرهی بر گره های دیگر اضافه می کند.»
تشکیل اتاق فکر برای طرح عدم کفایت رئیس جمهوری
این در حالی است که حاجی دلیگانی، نماینده اصولگرای ولایی در این باره اعتراف کرد و از تشکیل اتاق فکری برای بررسی عدم کفایت رئیس‌جمهوری در مجلس خبرداد. این نماینده فراکسیون ولایی درباره استیضاح وزیر اقتصاد هم به «ابتکار» گفت: « آقای کرباسیان به عنوان وزیر اقتصادی که تاکنون به مجلس آمده است هیچ صحبت اقتصادی نداشته است و پشت تریبون می گوید به دلیل نبود وقت توضیحاتم را بعدا کتبا برای مجلس ارسال می کنم. به نظر من اینطور نمی شود کشور را اداره کرد.» او در پاسخ به این پرسش که آیا مقصرهمه مشکلات اقتصادی پیش آمده دولت است، به «ابتکار» گفت: « ممکن است بخش‏های دیگری هم در بروز این مشکلات مقصر باشند، همه ما مقصریم. اگر مجلس قانون اشتباهی مصوب کرده و نظارت غلطی داشته است ما نمایندگان مقصر هستیم. ولی اگر در اجرا مشکلی است دولت باید پاسخگو باشد. اصل 113 قانون اساسی مسئول اجرایی کشور را بجز نیروهای مسلح که با رهبری است، به دولت و رئیس جمهوری سپرده است و دولت باید درباره مشکلات رخ داده پاسخگو باشد.»
البته درراستای حل مشکلات اقتصادی کشور؛ برخی از نمایندگان طی نامه ای از رئیس جمهوری خواستند تیم اقتصادی خود را ترمیم کند. همچنین برخی دست به کار شده و از روحانی خواستند برای توضیح شرایط و مشکلات به مجلس بیاید و به صورت شفاف با مردم و نمایندگان سخن بگوید. حاجی دلیگانی با اعلام این خبر به «ابتکار» اعلام کرد که با جمع امضا برخی از نمایندگان از رئیس جمهوری خواسته اند برای توضیح شرایط اقتصادی فعلی هفته آینده همراه با معاونان و همه وزرایش به مجلس بیاید. خبری که پارسایی هم پیش از این اعلام کرده بود و از درخواست گروهی نمایندگان برای توضیح رئیس جمهوری درباره شرایط فعلی خبر داده بود. سخنگوی فراکسیون امید در این باره توضیح داد: «از آقای روحانی درخواست کردیم که به مجلس بیاید و حقایق را بگوید. اگر واقعا همه اختیارات با آقای رئیس جمهوری است طبیعی است که باید همه مشکلات پیش آمده را به گردن بگیرد و مسئولیت ها را بپذیرد ولی اگر دراین باره مسئولیت و حیطه اختیارات محدودتری دارد باید شفاف به مردم و نمایندگان بگوید مثلا حوزه اختیاراتش در سیاست داخلی و خارجی و در مسائل اقتصادی چقدر است.»
حاجی دلیگانی هم تاکید کرد: «وقتی که برای حضور رئیس جمهوری در مجلس امضا جمع کردم بیش از 60 نفر از رئیس درخواست کردیم بر اساس ظرفیت مجلس دولت و کابینه در جلسه ای که روز یکشنبه تشکیل می شود حضور پیدا
کنند.»
او ادامه داد: « به رئیس مجلس گفتیم رئیس جمهوری و وزرا و معاونان را دعوت کنید تا به مجلس بیایند و در هفته آینده که قرار بود مجلس تعطیل باشد ولی به دلیل همین شرایط خاص تعطیل نیست، به صورت تمام وقت از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب به مجلس بیایند و با هم منطقی بحث کنیم.»
این عضو فراکسیون ولایی همچنین با تاکید بر اینکه اگر توضیحات روحانی کفایت نکند طرح عدم کفایت او را پیگیری خواهند کرد افزود: « طرح عدم کفایت رئیس جمهوری به یک سوم یا یک چهارم امضای نمایندگان نیاز دارد تا در مجلس مطرح شود و در شرایط کنونی فرا جناحی درباره طرح عدم کفایت کار می‌شود. بنابراین اگر پیام خارج از مجلس مثل قبل و در استیضاح 3 وزیر در اسفند شال گذشته به نماینده‌های فراکسیون امید نرسد، فکر می‌کنم نمایندگان زیادی از جناح‌های مختلف طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری را امضا و پیگیری می‌کنند.»
البته همانطور که بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه خبرداده بود حضور روحانی در مجلس به دلیل سفر کاری به اروپا منتفی شده است، محمدرضا تابش عضو هیات رئیسه فراکسیون امید هم در این باره گفت: «نمایندگان پیش از این از آقای روحانی برای حضور در مجلس دعوت کرده‌ بودند تا جلسه‌ای تعاملی درباره شرایط کشور داشته باشیم اما ظاهرا ایشان عازم ماموریت(اروپا) هستند لذا برای جلوگیری از فوت وقت نامه ای مورد وفاق هر سه فراکسیون تهیه شد. در این نامه خطاب به رئیس جمهوری دغدغه نمایندگان نسبت به اوضاع مردم و ضرورت ترمیم تیم اقتصادی کابینه مورد توجه قرار گرفته است که نمایندگان در حال امضای این نامه هستند.»
سایر اخبار این روزنامه
رئیس فراکسیون اصناف مجلس: با همکاری اصناف مشکلات اقتصادی افشاگری‌های اخیر وزیر ارتباطات و رئیس سازمان بازرسی کل کشور چه کمکی به وضعیت آشفته بازار می کند؟ آلمان‌ها بعد از 80 سال در مرحله گروهی جام‌جهانی حذف شدند دوباره حذف قهرمان رضا دهکی قطره‌های شفافیت «ابتکار» خواسته رئیس‌جمهوری از قضات در همایش قوه قضائیه را بررسی می‌کند از واقع‌نمایی تا سیاه‌نمایی «ابتکار» از اثرگذاری آموزش‌های «ش م هـ » گزارش می‌دهد شیمی مرگ! در حالی که برخی نمایندگان از لزوم کمک به دولت می گویند، برخی دیگر به فکر استیضاح جمعی از وزرا و عدم کفایت رئیس جمهوری هستند فوتبالیست‌های مشهوری که در سینما بازیگر شدند بازی از زمین سبز تا پرده نقره ای غافلگیری احتمالی آمریکا برای ایران چیست؟ ایران و سیاست هر روز سورپرایز ترامپ رئیس جمهوری در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت: دولت نه کنار می‌کشد، نه استعفا می‌دهد آلمان‌ها بعد از 80 سال در مرحله گروهی جام‌جهانی حذف شدند دوباره حذف قهرمان واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت: دولت به دنبال عضویت در FATF نبوده و نیست