فوتبالیست‌های مشهوری که در سینما بازیگر شدند بازی از زمین سبز تا پرده نقره ای

سیدحسین رسولی
این روزها جام جهانی ۲۰۱۸ سر و صدای بسیار زیادی به پا کرده است. مردم با تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی پای تلویزیون و بازی‌های حساس جام جهانی نشسته‌اند. در همین گیر و دار آثار فرهنگی هم که به فوتبال ربط دارند با استقبال مردم مواجه شده‌اند، مثلا کتاب‌های فوتبالی در این روزها پر فروش شده‌اند؛ حتی چند وقت پیش کتابی با عنوان «فوتبال و فلسفه» به نویسندگی «تد ریچاردز» و ترجمه «عیسی عظیمی» که با نگاهی فلسفی زوایای مختلف فوتبال را بررسی کرده، به فارسی ترجمه شده و حالا با استقبال هم روبه‌رو شده است. نکته جالب توجه این است که فوتبالیست‌هایی هستند که در فیلم‌های پر هزینه هالیوودی به عنوان بازیگر ظاهر شده‌اند و حتی توانسته‌اند در عرصه بازیگری هم موفق باشند. در این گزارش فوتبالیست‌هایی را که در فیلم‌های فراوانی بازی کرده‌اند، معرفی می‌کنیم.
اریک کانتونا
«اریک کانتونا» فوتبالیست شورشی و فوق ستاره فرانسوی است که تاکنون در ۳۱ اثر سینمایی و تلویزیونی حضور داشته است. کانتونا از سال ۱۹۹۲ وارد تیم فوتبال «منچستر یونایتد» شد و در همان جا تبدیل به یک سوپراستار عاصی شد. گل‌های فراوانی هم به ثمر رساند و با مربی‌ها و بازیکن‌های مختلفی درگیر شد. حضور کانتونا در سینما از سال ۱۹۹۵ رقم خورد. فیلم «خوشبختی در میدان است» (۱۹۹۵) به کارگردانی «اتین چاتیلز» و فیلم تلویزیونی «۱۱ مرد در برابر ۱۱» (۱۹۹۵) به کارگردانی «اندی همیلتون» اولین اثر تصویری کانتونا است. اما مهمترین اثر سینمایی او فیلمی به نام «در جستجوی اریک» (۲۰۰۹) به کارگردانی «کن لوچ» کارگردان چپ‌گرا و تاثیرگذار سینمای رئالیستی بریتانیاست که تاکنون چند جایزه بزرگ مانند نخل طلای کن را هم برده است. فیلم «در جستجوی اریک» درباره فرار از محکمه‌های زندگی مدرن است، زندگی که مثلا در آن فوتبالیست‌ها اسیر طرفدارهای خود شده‌اند. «فیلم فرانسوی» (۲۰۰۸) به کارگردانی «جکی اودنی» هم یکی از کارهای دیگر اریک است؛ فیلم کمدی که رابطه‌های انسانی را در شمال لندن به تصویر می‌کشد. فیلم «الیزابت» (۱۹۹۸) به کارگردانی «شکهار کاپور» و بازی «کیت بلانش» برای کانتونا یک فیلم درجه یک محسوب می‌شود. فیلمی که زندگی ملکه الیزابت را به تصویر کشیده است.


وینی جونز
«وینی جونز» با نام کامل «وینسنت پیتر جونز» فوتبالیستی است که حالا تبدیل به یکی از بازیگرهای مطرح نقش‌های خشن شده است. او در بیش از ۹۵ اثر تصویری به عنوان بازیگر ظاهر شده است. جونز که در تیم ملی ولز هم بازی کرده یکی از به یادماندنی‌ترین گل‌های تاریخ فوتبال بریتانیا را به «دیوید سیمن» دروازه‌بان سابق تیم ملی انگلستان زده است. فیلم‌بازها قطعا با چهره و بازی وینی جونز آشنا هستند. او یکی از هنرپیشه‌های مورد علاقه «گای ریچی» است. فیلم «قاپ‌زنی» (۲۰۰۰) به کارگردانی ریچی و حضور بازیگرانی مانند «جیسون استاتهام»، «برد پیت» و جونز در ذهن خیلی از سینمادوستان مانده است. یک زمانی این فیلم از شبکه چهارم سیما هم پخش شد و سر و صدای زیادی به پا کرد. فیلم دیگری از ریچی به نام «قفل، انبار و دو بشکه باروت» (۱۹۹۸) و بازی زوج «جیسون استاتهام» و «وینی جونز» بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. اما فیلم کمدی و با کیفیت «سفر به اروپا» (۲۰۰۴) به کارگردانی «جف شافر» و بازی «وینی جونز» در نقش یک «هولیگان» (اوباش طرفدار فوتبال انگلیسی) نقطه اوجی در کارهای «جونز» است.
گابریل عمر باتیستوتا
«گابریل عمر باتیستوتا» مشهور به «باتیگل» زاده آرژانتین است. او دوران درخشانی در تیم‌های فوتبال «فیورینتینا» و «آ اس رم» در کنار ستاره‌هایی مانند «فرانچسکو توتی» داشت. در حال حاضر مجسمه او را در شهر فلورانس ساخته‌اند و تنها بازیکنی است که در ۲ جام جهانی متفاوت (۹۴ و ۹۸) هتریک کرده‌ است. باتیستوتا در یک سریال تلویزیونی در نقشی متفاوت ظاهر شده و در بیش از ۱۶ اثر تصویری هم در نقش خودش ظاهر شده است. سریال «فرشته وحشی» (۱۹۹۹-۱۹۹۸) که یک اثر کمدی رمانس، میزبان باتیستوتا به عنوان بازیگر بوده است. اما گابریل عمر در آثار مختلفی مانند سریال «سوزانا گیمنز» (۲۰۰۸) در نقش خودش جلب توجه می‌کند. چندین فیلم مستند، تلویزیونی و فوتبالی دیگر هم هستند که به بازی باتیستوتا می‌پردازند که در این میان مجموعه تلویزیونی «هرگز خیلی دیر نیست» (۲۰۱۷-۲۰۱۶) یک گفت‌وگوی پر بیننده‌ با گابریل عمر داشت. مجموعه تلویزیونی دیگری با نام «بزرگان فوتبال» (۲۰۱۰) توجه ویژه‌ای به باتیستوتا نشان داد و یک قسمت خود را صرف روایت داستان فوتبالی او کرد. یکی از حادثه‌های بزرگ تاریخ فوتبال مربوط به گابریل عمر و مارادوناست. جام جهانی ۹۴ با شروعی طوفانی باتیستوتا و دیگو مارادونا آغاز شد، اما نتیجه آزمایش دوپینگ مارادونا مثبت اعلام شد و وی از ادامه مسابقات کنار گذاشته شد.
استیون جرارد
«استیون جرارد» با نام کامل «استیون جورج جرارد» بازیکن فوتبال بریتانیایی است. او را یکی از بهترین هافبک‌های فوتبال دوران خود می‌دانند و پس از «دیدیه دشان» (مربی فعلی تیم ملی فرانسه) جوان‌ترین کاپیتانی است که جام باشگاه‌های اروپا را بالای سر برده‌ است. «جرارد» در حال حاضر محبوبترین بازیکن تاریخ باشگاه «لیورپول» هم شناخته می‌شود. او بر خلاف بسیاری از اسطوره‌های لیورپول همچون «رابی فاولر»، «مایکل اوون» و «جیمی کاراگر»، از زمان کودکی طرفدار لیورپول بود و تمام عمر فوتبالی خود را تا سال ۲۰۱۵ در لیورپول گذراند. جالب است بدانید که جرارد در سریال «آخرین پادشاهی» (۲۰۱۵) که از شبکه «تی‌وی ام‌ای» روی آنتن رفت بازی کرده است. او در پنج قسمت از هشت قسمت سریال حاضر است. از سوی دیگر جرارد در بیش از ۳۹ اثر تصویری در نقش خودش ظاهر شده است. بیشتر این مجموعه‌های تلویزیونی درباره فوتبال هستند. بنابراین او برای خودش ستاره‌ تلویزیونی هم هست. مستند «استیون جرارد: داستان من» (۲۰۰۵) با روایت «دی‌جی اسپونی» داستان زندگی جرارد را برای بیننده‌ها بیان می‌کند. درام ورزشی «گل! رویا آغاز می‌شود» (۲۰۰۵) به کارگردانی «دنی کانن» هم با حضور جرارد ساخته شده است. فیلمی که درباره رویای فوتبالیست‌شدن است.
دیوید بکام
«دیوید بکام»  با نام کامل «دیوید رابرت جوزف بکام» یکی از مشهورترین بازیکن‌های فوتبال بریتانیا و تیم «منچسر یونایتد» است. «ویکتوریا آدامز» همسر او  یکی از خوانندگان اصلی گروه موسیقی «اسپایس گرلز» است. بکام ۱۱ بار زیباترین بازیکن فوتبال شده‌ است و در کارهای خیرخواهانه نیز شرکت موثر دارد. زمانی که او در «پاری سن ژرمن» بازی می‌کرد تمام دستمزد خود را که در آن زمان بیشتر از دستمزد تمام بازیکن‌های فوتبال بود به سازمان کودکان سرطانی اهدا کرد. برخی از دهه شصتی‌های فوتبالدوست ایرانی‌ هم زمانی که سن‌شان کم بود روی در و دیوار اتاقشان عکس بکام را نصب می‌کردند. جالب است بدانید که دیوید در هفت اثر تصویری بازی کرده و حتی یک بار هم در فیلمی کوتاه دست به قلم شده است. بکام در ۱۵۲ فیلم تلویزیونی و سریالی که به فوتبال می‌پردازند در نقش خودش حاضر بوده است.
آخرین حضور بکام در یک فیلم تبلیغاتی مربوط به تبلیغات «آیفون ۱۰» است که در سال ۲۰۱۷ در سراسر جهان پخش شد. فیلم «شاه آرتور: افسانه شمشیر» (۲۰۱۷) به کارگردانی «گای ریچی» یکی از مهمترین فیلم‌های بکام است.
«چارلی هونام» و «جود لا» نقش‌های اصلی این فیلم را بازی می‌کنند که به داستان افسانه‌ای خود شاه آرتور می‌پردازد. این فیلم بزرگ‌ترین شکست گیشه سینماهای تابستان ۲۰۱۷ هم شد.
پله
«ادسون آرانتس دو ناسیمیونتو» ملقب به «پله» بازیکن فوتبال برزیلی که یکی از افسانه‌های زنده این ورزش هم است. او در دوران فوتبالی خود سه جام جهانی را کسب کرد و رکوردهای بسیاری را شکست. پله دو لقب دیگر هم به نام‌های «او ری» (شاه) و «پرولا نگرا» (مروارید سیاه) هم دارد. کم‌تر بازیکنی در فوتبال سراغ داریم که تا این میزان روی او القاب گوناگون گذاشته باشند و تا این حد روی فوتبال جهان تاثیرگذار بوده باشد. پله در دوران ورزشی خود ۱۲۸۴ گل به ثمر رساند که یک رکورد افسانه‌ای است. جالب است بدانید که او در ۱۰ اثر تصویری بازی داشته و دو بار هم نامش به عنوان نویسنده ثبت شده است. مهمترین فیلم او را تقریبا همه فوتبال‌دوستان و سینمادوستان دیده‌اند، یعنی فیلم «فرار به سوی پیروزی» (۱۹۸۱) به کارگردانی «جان هیوستون» که ستاره‌های سینمایی مانند «سیلوستر استالونه» و «مایکل کین» هم با او در فیلم هم‌ بازی بودند. این اواخر هم فیلم «پله: تولد یک افسانه» (۲۰۱۶) به کارگردانی «جف زیمبالیست» درباره زندگی پله ساخته شد که نقش کوتاهی هم در صحنه لابی یک هتل داشت. اولین حضور پله در سینما مربوط به سریال «غریبه‌ها» (۱۹۶۹) می‌شود که برای سال‌های بسیار دور است.
زین‌الدین زیدان
«زین‌الدین زیدان» یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال که در مارسی فرانسه زاده شده است. او در تیم‌های «یوونتوس» و «رئال مادرید» و تیم ملی فوتبال فرانسه در پست هافبک توپ زده است. قدرت بازی زیدان آنچنان بی نظیر بود که حتی یک نوع دریبل را هم به نام خود ثبت کرد، درست مانند «پله». یکی از مهمترین تصویرهایی که از زیدان در ذهن فوتبال‌دوستان مانده مربوط به ضربه سری است که او در دقیقه ۱۱۰ بازی فینال جام جهانی ۲۰۰۶ به سینه «مارکو ماتراتزی» از تیم ایتالیا زد. زیدان با کمک «تیری هانری» فرانسه را به فینال رسانده بود و حالا از زمین بازی اخراج می‌شد. زیدان در دو سریال نقش‌ فردی به غیر از خودش را بازی کرده است و نامش در ۶۲ اثر تصویری در نقش خودش آمده است. زیدان در برنامه‌های ورزشی تلویزیونی و مستندهای مختلف به عنوان مجری و راوی هم حاضر بوده است. اما بیشترین حضور او در عرصه تلویزیون مربوط به سریال می‌شود. او در سریال «چالش‌ها» (۱۹۹۸) که پر بیننده هم بود، در نقش خودش ظاهر شد. یک فیلم مستند بلند هم با نام «زیدان: پرتره قرن بیست و یکمی» (۲۰۰۶) از زندگی فوتبالی زیدان ساخته شده است که «دیوید بکام» هم در آن حضور دارد.
نیمار
«نِیمار دا سیلوا سانتوس جونیور» مشهور به «نیمار» بازیکن تیم ملی فوتبال برزیل که چند وقت پیش با ۲۲۲ میلیون یورو به باشگاه فوتبال «پاری سن ژرمن» ملحق شده و با این قرارداد گران‌ترین بازیکن فوتبال جهان شده است.
نیمار پیش از این در ۳ ژوئیه ۲۰۱۳ با قراردادی به ارزش ۵۷ میلیون یورو و مدت پنج فصل به «بارسلونا» پیوسته بود. مهمترین فیلمی که نیمار در آن نقش خودش را بازی کرده است مربوط به فیلمی هالیوودی به نام «سه ایکس ۳: بازگشت ژاندر کیج» (۲۰۱۸) به کارگردانی «دی جی کاروسو» می‌شود. فیلمی که در آن «وین دیزل» ستاره فیلم‌های اکشن نقش اصلی را ایفا می‌کرد. این فیلم در گیشه سینماها بیش از ۳۴۶ میلیون دلار فروش داشت. مجموعه برنامه گفت‌وگو محور «الیانا» در یکی از قسمت‌های خود، نیمار را دعوت کرد که تبدیل به برنامه‌ای بسیار پربیننده شد. نیمار در سریال خانوادگی «قلب‌های جوان» (۱۹۹۵) نیز حضور داشته است.
برنامه‌های سرگرمی‌ساز تلویزیونی مانند «فانتاستیک» که از ۱۹۷۳ در برزیل پخش می‌شود و برنامه «سوپراستار» که باز هم در برزیل روی آنتن می‌رود از حضور نیمار به نحو احسن استفاده کرده‌اند. نیمار در فیلم تلویزیونی برزیلی «بیا اینجا» (۲۰۱۴) هم بازی کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس فراکسیون اصناف مجلس: با همکاری اصناف مشکلات اقتصادی افشاگری‌های اخیر وزیر ارتباطات و رئیس سازمان بازرسی کل کشور چه کمکی به وضعیت آشفته بازار می کند؟ آلمان‌ها بعد از 80 سال در مرحله گروهی جام‌جهانی حذف شدند دوباره حذف قهرمان رضا دهکی قطره‌های شفافیت «ابتکار» خواسته رئیس‌جمهوری از قضات در همایش قوه قضائیه را بررسی می‌کند از واقع‌نمایی تا سیاه‌نمایی «ابتکار» از اثرگذاری آموزش‌های «ش م هـ » گزارش می‌دهد شیمی مرگ! در حالی که برخی نمایندگان از لزوم کمک به دولت می گویند، برخی دیگر به فکر استیضاح جمعی از وزرا و عدم کفایت رئیس جمهوری هستند فوتبالیست‌های مشهوری که در سینما بازیگر شدند بازی از زمین سبز تا پرده نقره ای غافلگیری احتمالی آمریکا برای ایران چیست؟ ایران و سیاست هر روز سورپرایز ترامپ رئیس جمهوری در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت: دولت نه کنار می‌کشد، نه استعفا می‌دهد آلمان‌ها بعد از 80 سال در مرحله گروهی جام‌جهانی حذف شدند دوباره حذف قهرمان واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت: دولت به دنبال عضویت در FATF نبوده و نیست