عضو جبهه پایداری چگونه به ترامپ پاس گل داد

آفتاب یزد- گروه سیاسی: 2500 گرین کارت؛ 2500 تابعیت. ادعا شد برجام فصل خوبی بود برای آنکه مقامات و البته فرزندان آن‌ها در این زمان ، تابعیت آمریکایی بگیرند؛ خبری که نخستین بار یکی از کانال‌های تلگرامی آنور آبی منتشر کرد اما زمانی مورد توجه قرار گرفت که این خبر از زبان مجتبی ذوالنور عضو جبهه پایداری که اتفاقا در کمیسیون امنیت ملی نیز حضور دارد شنیده شد. او در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد اظهار داشت: وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ٢۵٠٠ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندان‌شان جزو این ٢۵٠٠ نفر باشند. امروز اگر این افراد از آمریکا اخراج شوند، مشخص می‌شود که چه کسانی زد و بند دارند و منافع ملی را به آب‌نبات آمریکا می‌فروشند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود: باید دقیقا اعلام شود که فرزندان کدام مسئولان در آمریکا زندگی می‌کنند. آن هم در شرایطی که حدود ٣٠ تا ۴٠ نفرشان مشغول تحصیل هستند و باقی این جمعیت با پول مردم تفریح می‌کنند. وی مدعی شد که فرزند رئیس جمهور سه تابعیتی است؛ هم کانادایی ! هم انگلیسی و هم ایرانی.
اظهاراتی که بعدا سر از فاکس نیوز درآورد و به یک توئیت معنادار از ترامپ ختم شد. ترامپ برپایه اظهارات تند ذوالنور در اینباره اظهار داشت: «تازه مشخص شده که دولت باراک اوباما در جریان توافق وحشتناک هسته‌ای ایران، به 2500 ایرانی - از جمله مقام‌های دولتی (ایران)- شهروندی آمریکا را داده است. این مسئله چقدر مهم (و بد) است؟»
کاملا مشخص بود که ترامپ سعی دارد با سند قرار دادن اظهارات این عضو کمیسیون امنیت ملی درداخل کشور، بهانه ای جدید برای فشارهای جدید بجوید؛ فشارهایی که منشا آن در داخل ایران بود.


بعد از توئیت ترامپ بود که ماجرای این 2500 نفر و بحث اینکه اینان چه کسانی هستند و چرا و به‌چه دلیل در آن زمان در خواست تابعیت کرده‌اند و چه درصدی از آنها را مقامات و یا فرزندان آن‌ها تشکیل دادند داغ شد. موضوعی که اگر چه هیچ یک از مقامات دولتی ایران تاکنون درباره صحت و سقم آن سخن نگفته‌اند؛ اما به جایش مقامات دولت وقت اوباما را به تکاپو واداشت. مثلا بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما با انتشار پیامی نوشت: این یک دروغ بزرگ است. این حقیقت ندارد. من حدس می‌زنم که این حرف از ماشین رسانه تبلیغاتی ترامپ آمده است. ماری‌هارف از سخنگویان وزارت امورخارجه آمریکا در دوران اوباما هم تویئت ترامپ را ساختگی دانست.
اما قابل توجه‌ترین واکنش، واکنش جان کربی سخنگوی وزارت خارجه دولت اوباماست؛ کسی که ضمن تکذیب ادعای رئیس‌جمهور آمریکا، نوشت: «ترامپ به روایت یک ایرانی ... دامن زده و به خودش زحمت بررسی صحت موضوع را نداده است.»
وی افزود: «مطمئن نیستم کدام یک مشکل‌سازتر است... این که رئیس‌جمهور عامدانه به روایت یک ایرانی دامن زده یا اینکه حتی با افراد نزدیکش هم صحت این موضوع را بررسی نکرده است. »
«کربی» خطاب به «ترامپ» گفته: «هزینه‌اش فقط یک تماس تلفنی بود.»
اظهارات کربی و اشاره او به یک ... ایرانی بیانگر همین موضوع است که استناد ترامپ واقعا به ذوالنور و برای اعمال فشارهای بیشتر بوده است .

کذب محض است
اما در جست و جوی راست یا دروغ بودن این ماجرا به سراغ حشمت فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی می‌رویم؛ کسی که به آفتاب یزد می‌گوید: « این موضوع دروغ محض است. تحقیق و تفحص در مورد دوتابعیتی‌ها در مجلس صورت گرفته، از میان آنها که 100 نفر را شامل می‌شوند 10 نفر تابعیت مضاعف آمریکایی داشتند. این 10 نفر نیز ارتباطی با برجام نداشتند. آقای ترامپ همه کاری می‌کند تا بگوید برجام یک قرارداد نامشروع است و برخی افراد نیز متاسفانه زمینه را برای این دروغگویی بزرگ فراهم کرده‌اند.»
وی اظهار کرد: «اتخاذ هرگونه تابعیت همگام با برجام کذب است.»
فلاحت پیشه تاکید می‌کند: «ما در شرایط حساسی هستیم و در قضیه برجام نیز سالم عمل کرده ایم و نباید آن را زیر سوال ببریم.»
او معتقد است هم‌زمان با سفر رئیس جمهور به اروپا، این اقدام طرح توطئه علیه منافع ملی کشور است؛ توطئه‌ای که ترامپ آن را مدیریت می‌‌کند.

درحال بررسی
گفته‌های فلاحت پیشه و تکذیب عدد 2500
در حالی بیان می‌شود که کسی که برای نخستین بار این سخن را بر زبان آورد از اعضای همان کمیسیونی است که فلاحت پیشه ریاست آن را برعهده دارد .
حال ذوالنور سخن از حداقل 30 تا 40 نفر از فرزندان مقامات می‌گوید که در خارج درس می‌خوانند و تعدادی بسیار بیشتر از این فرزندان که نه برای تحصیل بلکه با پول بیت المال در خارج خوش می‌گذرانند. این اظهارات در حالی مطرح شده که اعضای دیگر کمیسیون هنوز در اینباره به نکته‌ای نرسیده‌اند و حتی اطلاعی از صحت و سقم این ماجرا در دسترس نیست.
ابوالفصل حسن بیگی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی است که درباره این ماجرا به آفتاب یزد می‌گوید: «چنین مسئله ای در جلسه کمیسیون سیاست خارجه در حال بررسی است و قرار نیز برآن شد تا کسی درباره آمار و ارقام آن مصاحبه نکند تا صحت و سقم آن مشخص شود البته مجلس نیز دو هفته تعطیل است و این موضوع بعد از تعطیلات مجلس بررسی خواهد شد.»
وی ادامه داد: « قرار است تا بعد از این دوهفته بررسی‌های لازم انجام و اسامی افراد نیز به طور کامل مشخص شود تا در حق کسی ظلم نشود.»
حسن بیگی ماجرای این 2500 گرین کارت را نه تایید و نه تکذیب کرده و اظهار می‌دارد: «ما در حال بررسی این موضوع هستیم. »
از نکات مهمی که در اظهارات ذوالنور است این گفته اوست که بیان شده پسر رئیس جمهور سه‌تابعیتی است؛ موضوعی که هم فلاحت پیشه از آن اظهار بی اطلاعی می‌کند و حسن بیگی در مورد آن می‌گوید: «چنین مسئله ای را به کمیسیون گزارش نکرده‌اند.»
حسن بیگی در پاسخ به این سوال که طرح چنین مسائلی در چنین زمانی بنا به چه اهدافی دنبال می‌شود، می‌گوید: «هریک از نمایندگان و کمیسیون‌ها وظایفی دارند. در زمان طرح‌ها و لوایح هریک از نمایندگان آزادند تا نظر خودشان را بدهند اما وقتی مسئله ای به کمیسیون ارجاع می‌شود، کمیسیون بعد از آنکه تحقیقات لازم را انجام داد سپس رای‌گیری می‌شود و بعد از رای‌گیری آنچه که رای آورده باید اعلام یا در صحن مجلس از آن دفاع شود.»
وی ادامه می‌دهد: «در شرایطی که دشمن قصد تجاوز را دارد چه از بعد امنیت ملی و چه از بعد منافع ملی و چه وحدت ملی و همچنین درجهت تامین و حفظ تمامیت ارضی، همه باید یک صدا شویم. رهبر انقلاب هم اظهار می‌دارد که هر تصمیمی را که سران سه قوه مشترکا بگیرند ازآن حمایت می‌کنم. بنابراین در شرایط فعلی همدلی و همسویی در راس است تا اینکه ملت ایران بتواند از این وضعیت سربلند بیرون بیاید.»
حسن بیگی می‌گوید: «برخی نمایندگان درهمین روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مجلس حرف‌هایی را زدندکه در خور شئونات مجلس آن‌هم در شرایط فعلی نیست؛ ما نباید آب در آسیاب دشمن بریزیم.»
وی اظهار می‌کند: «کمیسیون امنیت ملی شش کمیته دارد. کمیته امنیت ،کمیته امنیت آب، کمیته حقوق بشر، کمیته هسته‌ای؛ کمیته رسیدگی به مسائل وزارت امورخارجه و کمیته امنیت داخلی و همه این کمیته‌ها مسائل مربوطه را با دقت بررسی، سپس آن را در کمیسیون مطرح کرده و بعد به صحن می‌کشند.»

ماجرای ذوالنور
آنچه که در ماجرای اظهارات ذوالنور پیداست این نکته است که این نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی در حالیکه هنوز بحث‌ها پیرامون یک موضوع مشخص نشده و صحت و سقم آن در کمیسیون در حال بررسی است، از آمار و ارقام و عددی سخن می‌گوید که بی تردید بنا به گواه سایر اعضای کمیسیون و البته مقامات آمریکایی، نه صحت آن مورد تایید است و نه بیانش در چنین شرایطی به صلاح. حال آنکه اظهارات او باعث شد تا موج جدیدی از هجمه‌ها علیه کشور شکل بگیرد. موج جدیدی که باز هم مانند همه این سالهای برجامی و پسا برجامی به دلیل شانتاژها و ناراست‌گویی‌های برخی چهره‌های سیاسی داخل کشور به این شکل درآمد. ذوالنور این بار به واسطه خرابکاری‌های سیاسی و نادیده گرفتن مصالح ملی، خود را نه تنها در رسانه‌های داخلی بلکه در جهان مطرح کرده است.