خشم اسرائیل از دلجویی اروپا از تهران

آفتاب یزد- گروه سیا سی: همه نگاه‌ها به سفرهای رئیس جمهور حسن روحانی به کشورهای اروپایی است؛ سفرهایی که اولین آن با ورود او به کشور سوئیس کلید خورد. با تداوم این سفرها از یک سو و نامه اخیر وی و درخواست از شورای نگهبان برای تصویب لوایح چهارگانه ذیل FATF ، مشخص است که فصل جدیدی از مذاکرات با اروپایی‌ها برای تداوم برجام شکل گرفته است . از همین روست که بیم‌ها و امیدها پیرامون سرنوشت این گفت‌وگوها بیش از همیشه به چشم می‌آید. بسیاری آرزو دارند که این دیدارها بتواند پایانی خوش داشته باشد و حالا رئیس جمهور برای رقم زدن خوش این ماجرا به اتریش رفته است . رئیس جمهور در دردار با همتای اتریشی و در نشست خبری مربوط به آن تاکید داشته است که اگر منافع ایران در این ماجرا تضمین شود برجام را ادامه می‌دهیم . وی که طبق معمول اینگونه دیدارها برضرورت گسترش و تحکیم روابط دو کشور تاکید کرد، گفت: پس از برجام، تبادل هیئت‌های بسیار فراوانی بین دو کشور انجام گرفته و امروز صدها شرکت اتریشی در ایران مشغول فعالیت هستند. اراده دو کشور در این مذاکرات این بود که ما باید روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین‌المللی خودمان را ادامه دهیم. آن‌طور که ایرنا می‌نویسد، رئیس جمهوری اسلامی ایران از برجام به عنوان یک توافق بسیار مهم برای ایران، اتحادیه اروپا و جهان نام برد و اظهار داشت: کار آمریکا خلاف قانون، مصوبات شورای امنیت و تعهدات چندجانبه است و بی‌تردید به ضرر آمریکا و ضرر دیگران خواهد بود، یعنی تصمیمی که آمریکا اتخاذ کرده به نفع هیچ‌کس نبوده و نیست و این جزو تصمیمات عجیبی است که حکومت و دولتی برخلاف منافع ملی خودش و برخلاف منافع ملی دیگران، تصمیمی را اتخاذ می‌کند.روحانی خاطر نشان کرد: ماندن ایران در صورتی است که بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد اما این دو کفه باید کاملاً متوازن باشد و اگر غیرآمریکا بقیه امضاء کنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد.وی گفت: امیدواریم همانگونه که همه کشورها در اراده سیاسی، قاطع و مستحکم هستند در اراده تجاری و اقتصادی هم به همان نسبت مستحکم باشند و مشکلاتی اگر پیش‌رو است، بتوانیم با کمک یکدیگر رفع و حل کنیم.
نتانیاهو خطاب به اروپا: به دلجویی پایان دهید!
اما همان طور که انتظار می‌رفت این نشست‌ها و دیدارها به مذاق مخالفان ایران خوش نیامده است؛ نکته ای که شاید بتواند بیانگر روند خوب مذاکرات در این ایام باشد. نشان به آن نشان که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واسطه این سفرها با متهم کردن ایران به تلاش برای عملیات تروریستی در اروپا، از کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای خواست به دلجویی از ایران و دور زدن تحریم‌ها پایان دهند. آن طور که فارس می‌نویسد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران؛ گفت: اروپا رئیس‌جمهور ایران را دعوت می‌کند اما آنها عملیات بمب‌گذاری طرح‌ریزی می‌کنند.
نتانیاهو طی یک سخنرانی در همایش روز استقلال آمریکا در سفارتخانه این کشور در قدس اشغالی، با ادعای اینکه توافق هسته‌ای ایران، «قراردادی بد بود که حمایت ایران از تروریسم را با میلیاردها دلار پشتیبانی کرد»، افزود: «نشست پیش‌روی چهار کشور اروپایی، برای بررسی راه‌های دور زدن خروج آمریکا از برجام است.» وی با اشاره به بازداشت یک دیپلمات ایرانی در اتریش به ادعاهای واهی، مدعی شد: «در همان هفته، اتفاق جالبی افتاد. چهار کشور اروپایی رئیس جمهور ایران را به این نشست دعوت کردند اما چند روز قبل دولت ایران یک گروه تروریستی را برای عملیات در پاریس اعزام کرد». نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سپس از اروپا به خاطر حفظ روابط تجاری و اقتصادی با ایران جهت کم‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا، شدیدا انتقاد کرده و خطاب به اروپایی‌ها گفت: «حمایت از رژیمی که تروریسم را علیه شما و بسیاری از دیگر کشورها حمایت می‌کند، قطع کنید. به دلجویی و تسکین دادن به ایران، پایان دهید».نتانیاهو چندی پیش نیز در شوی مضحک تبلیغاتی جدید، در یک سخنرانی زنده تلویزیونی اسناد، مدارک و لوح‌های فشرده‌ای را نشان داده و مدعی شد بعد از امضای برجام، ایران به صورت مخفیانه بعد نظامی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش داشته به سلاح اتمی برسد.
حال باید دید که آیا تداوم این سفرها و مذاکرات می‌تواند با ثمردهی مناسب و گرفتن ضمانت‌های مناسب از اروپایی‌ها برای تداوم برجام، مذاق مخالفان ایران را بیش از پیش تلخ کند؟