هجوم زباله‌ تهرانی‌ها به شهرری

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: مدت‌ها از زمانی که پسماند و مدیریت آن به یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم مناطق جنوبی تهران تبدیل شده می‌گذرد. از انباشت زباله‌هایی که بوی آنها حتی به داخل خودروهایی با شیشه‌های بسته نفوذ کرده و نفس کشیدن را برای موجودات زنده سخت می‌کند گرفته تا حجم بالای نخاله‌های ساختمانی در اطراف جاده‌های خارج از شهر. حالا افزایش حجم زیاد زباله‌ها در کنار جاده‌ یا هر جای خالی دیگری که در دسترس تخلیه‌کنندگان پسماندها باشد، مردم شهرری و اطراف آن را با مشکلاتی رو به رو کرده است. با اینکه بارها رسانه‌ها و مسئولان این منطقه از ازدیاد پسماندها سخن گفته‌اند اما باز هم گوش برخی افراد بدهکار نبوده و به کار زیان‌بار خود ادامه می‌دهند. در حال حاضر نیز حاشیه جاده‌های این مناطق مملو از زباله‌های ساختمانی است. در میان همه اعتراضات این‌بار نوبت به واکنش رئیس اداره محیط‌زیست شهر ری رسیده است. زهره عبادتی درخصوص عدم مدیریت صحیح پسماند در شهر ری، به ایلنا گفته است: «بیش از ۸۰ درصد پسماند تهران به شهر ری منتقل می‌شود که بخشی در سایت پسماند آراد‌کوه مدیریت می‌شود و بخشی هم به مراکز رباط کریم منتقل می‌شود.» او در ادامه به آمار بالای ورود زباله به این منطقه اشاره کرده و می‌گوید: «همچنین روزانه ۳۵۰۰ تن نخاله ساختمانی وارد شهرری می‌شود که ۳۰۰۰ تن آن از تهران وارد می‌شود، بدون اینکه هیچ مکان مشخصی برای آنها در نظر گرفته شده باشد و عمدتا در کنار جاده‌ها رها می‌شود و هیچ نظارتی بر آن نمی‌شود.» طرح این سخنان و رهاسازی مداوم و بی‌پروای زباله در جاده‌های شهر ری مهر تاییدی بر عدم نظارت مسئولان بر ماشین‌های حمل نخاله‌هاست، چراکه اگر بر این ماشین‌ها و عوامل آنها، نظارت و جریمه‌ سنگینی انجام می‌شد، بدون شک تاکنون از تعداد آنها کاسته شده بود.

پسماند‌سوزی، فاجعه محیط زیست
شهرری یکی از مناطق استان تهران است که بیشتر روزهای سال را با آلودگی هوا دست به گریبان است. یکی از عوامل این آلودگی احداث واحدهای صنعتی و تبعات منفی و اثرات سوء زیست محیطی آنها در سایه نظارت کم مسئولان، برای مردم این منطقه است. چنانچه رئیس اداره محیط‌زیست شهر ری با بیان اینکه ۵۰ درصد پسماندهای صنعتی استان تهران در شهر ری تولید می‌شود، تاکید کرده است: «شهرری یک شهر صنعتی است و بیشتر واحدهای صنعتی استان تهران در این شهرستان است. نیمی از پسماندهای صنعتی در این شهرستان تولید می‌شود که نیاز به مدیریت و نظارت بیشتر دارد، البته اقداماتی انجام شده اما کافی نیست، چرا که حجم پسماند و آن چیزی که تخلیه می‌شود، آنقدر زیاد است که با اقدامات جزیی و کوتاه مدت مشکل حل نمی‌شود. سوء مدیریت پسماند می‌تواند تلفیقی از آلودگی‌ها را به همراه داشته باشد. پسماندسوزی عمدتا در حاشیه جاده‌ها اتفاق می‌افتد و بسیاری از مراکز پسماندهایشان را در حاشیه جاده‌ها رها و یا اقدام به آتش‌زدن آن می‌کنند، البته کنترل و نظارت بر این قضیه مستلزم این است که براساس قانون، مدیریت اجرایی پسماند که شامل شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهداری‌ها می‌شود، باید نظارت کافی داشته باشند و گشت‌های فعال به ویژه در شب‌ها برای جلوگیری از پسماندسوزی در این مناطق پیش بینی شود.» اگرچه در همه جای دنیا یکی از راه‌های مدیریت و جلوگیری از اثرات زیست محیطی پسماند، بازیافت آنهاست، اما این رویه به درستی در حاشیه جاده‌های شهر ری اجرا نمی‌شود.



معضل به جد ادامه دارد
آفتاب یزد برای پیگیری آخرین وضعیت پسماند‌های وارد شده به شهرری، با فرماندار این منطقه به گفت‌و‌گو پرداخته است. هدایت‌الله جمالی‌پور، می‌گوید: «شهر ری مرکز دپوی پسماند‌های خشک و تر تهران شده است. متاسفانه این پسماندها، سال‌هاست که به این منطقه انتقال پیدا می‌کند. بخش عظیمی از پسماندهای تهران در مرکز آراد کوه (بخش کهریزک شهرری) دپو می‌شود که به
صورت غیر اصولی و غیر علمی مورد پردازش قرار می‌گیرند
و خسارت‌های جبران ناپذیری به محیط زیست و سفره‌های آب زیرزمینی وارد کرده‌اند.»
او افزود:‌«تا شعاع حدود پنج-شش کیلومتر، همه آب‌های زیر زمینی منطقه آلوده شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است. امروز حتی مردمی که اطراف آن مرکز زندگی می‌کنند و از گذشته هم ساکن بوده‌اند، در معرض تهدید سلامت و بیماری قرار گرفته‌اند. البته در چهار سال اول و یک سال اخیر دولت آقای روحانی تلاش‌هایی جدی در این زمینه صورت گرفت تا شهرداری تهران مکلف شود با استفاده از تجارب جهانی، این مرکز را به استاندارد کامل برساند. با اینکه تاکنون در این زمینه قدم‌هایی هم برداشته شده اما بسیار ناچیز هستند و معضل به جد ادامه دارد.» جمالی‌پور با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف این موضوع اظهار کرد: «وزارت کشور، استانداری و شورای شهر تهران باید برای کمک به این معضل ورود کنند.
ما از همه مدیران عالی کشور استمداد طلبیده‌ایم تا
بتوانیم این مسئله را سامان داده و از این حالت خارج کنیم. شهرداری تهران باید مدیریت پسماندها به این مرکز را با رعایت ضوابط بهداشتی، زیست‌محیطی و فنی مدیریت کرده و ارتقا دهد یا فکر جدیدی برای آن کند، زیرا بخشی از آلودگی اطراف و بوی اتوبان تهران-قم هم از این مرکز منتشر می‌شود.» فرماندار ری در ادامه گفت: «یکی از دغدغه‌های شهردار و شورای شهر جدید رفع این معضل است. امیدوارم که این دغدغه به دغدغه اصلی شهردار و اعضای شورای شهر تهران، ری، تجریش و شمیرانات تبدیل شود و آنها به این مطالبه مردم کمک کنند. زیرا مردم این منطقه حق حیات داشته و باید بتوانند از هوای پاک و سلامت محیط بهره‌مند شوند.»

شهر ری، مرکز پسماند و مردگان تهران
او در خصوص پسماندهای نخاله‌ای حاشیه جاده‌های شهر ری هم گفت: «متاسفانه وضعیت نخاله‌های این منطقه هم به همان منوال است. نخاله‌هایی که در تهران بارگیری می‌شوند در اطراف شهر ری
به ویژه در معابر و اتوبان‌های اصلی این منطقه که محل تردد خودروهاست، به صورت غیر معقول و بدون رعایت استانداردها دپو شده و آسیب‌های جدی‌ برای مردم ایجاد می‌کند.» جمالی‌پور مسئول ساماندهی نخاله‌های ساختمانی را شهرداری و راهداری دانست و تاکید کرد: «وظیفه شهرداری این است که با نصب GPS خودروهای حمل نخاله را ساماندهی و کنترل کند تا این مسئله که چهره ورودی‌ و اتوبان‌های تهران را بسیار نابهنجار کرده است رفع شده و بتوانیم نخاله‌ها را به مراکز تعیین شده منتقل کرده و از آنها بهر‌ه‌برداری کنیم.» جمالی پور در پایان اظهار کرد: «واقعیت این است که شهر ری تبدیل به مرکز پسماندها، آب‌های آلوده و مردگان تهران شده است. به نظر می‌رسد یکی از مخالفت‌های جدی شهرداری تهران با استقلال مدیریت شهر ری همچنین ظرفیت‌های خسارت‌بار معبری منطقه است.» اگرچه سال‌ها رسانه‌ها از اوضاع بد دپوی زباله‌های شهر ری
نوشته‌اند اما تاکنون اقدام مناسبی انجام نشده و
روز به روز هم شرایط در حال وخیم‌تر شدن است. به هر حال باید دید که شورای پنجم چه گام مثبتی برای رسیدگی به اوضاع نا به سامان وضعیت پسماندهای خشک و تر این منطقه برخواهد داشت.