سرنوشت درآمد کنسرت خیریه شهرام ناظری و کامکارها مشخص شد؛

نشست خبری توضیح در مورد چگونگی هزینه‌کردِ درآمد حاصل از کنسرت خیریه شهرام ناظری و گروه کامکارها که ششم آذر سال 96 جهت کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور در تالار وزارت کشور روی صحنه رفت، ظهر دیروز در موزه موسیقی برگزار شد‌.
مشارکت سلبریتی‌ها می‌تواند راهگشای مسیری باشد که تجار آن را ادامه دهند
محمدحسین توتونچیان (مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری ققنوس) به عنوان برگزارکننده این کنسرت در ابتدای نشست گفت‌: چهارم آذر سال گذشته کنسرتی توسط استاد شهرام ناظری و گروه اساتید کامکارها و همچنین انجمن خیرین مدرسه‌ساز کشور و موسسه توسعه و تجهیز مدارس کشور به نفع مردم زلزله‌زده غرب ایران برگزار شد و افتخار این را داشتم که به عنوان عضو کوچکی در کنار این اساتید باشم‌.
او ادامه داد‌: خوشبختانه در همکاری میان آقای محمدرضا حافظی (رییس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور) و آقای علی شیرزاده (مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور) تفاهمنامه‌ای بین اساتید شهرام ناظری و هوشنگ کامکار به عمل آمد مبنی بر ساختن مدرسه‌ای شش کلاسه در شهرستان ثلاث باباجانی‌. این وظیفه انسانی همه ماست که به هم‌نوع خودمان و هموطنان‌مان کمک کنیم و مشارکت سلبریتی‌ها می‌تواند راهگشای مسیری باشد که تجار آن را ادامه دهند‌. نام اهداکنندگان و مبلغ و میزان مشارکت در تفاهم‌نامه ساخت مدرسه فوق‌الذکر نوشته شده است و این تفاهم‌نامه در حضور شما امضا می‌شود و به رویت هموطنان عزیزمان می‌رسد‌.


چرایی تاخیر در هزینه کردن عواید کنسرت
توتونچیان در مورد علت تاخیر در هزینه‌کرد مبلغ حاصل از این کنسرت هم توضیح داد‌: ساخت یک مدرسه با 500، 600 میلیون تومان (مبلغی که از این کنسرت حاصل شد) امکان‌پذیر نبود و بنابراین ما به راه‌های دیگری برای هزینه کردن این مبلغ فکر کردیم مثل خریدن کانکس، مواد غذایی کنسرو شده و‌.‌. ‌. اما این تاخیر تقصیر من بود! من از اساتید درخواست کردم که این مبلغ را به جای آن که به خرید کنسرو اختصاص دهیم صرف چیز دیگری کنیم‌. خرید کنسرو از عهده مردم عادی هم برمی‌آید، مردمی که کمی وضع مالی بهتری دارند سرویس بهداشتی سیار می‌فرستند و کسانی که وضع‌شان کمی بهتر است کانکس می‌خرند‌.
او افزود‌: استاد کامکار و استاد ناظری به شدت تاکید داشتند که هرچه زودتر تکلیف این مبلغ مشخص شود، من گفتم کانکس الان (در زمان زلزله) خوب است ولی چند ماه دیگر، زیر آن آفتاب داغ تبدیل به جهنم می‌شود! خواهشی که من از اساتید کردم و اساتید لطف کردند و پذیرفتند این بود که اجازه دهید این مبلغ ماندگار شود، صرف ساخت مدرسه شود یا درمانگاه، یا راهی شود برای آموزش فنی و حرفه‌ای به جوانان‌.
توتونچیان تصریح کرد‌: اگرچه انجام دادن این کارها با مبلغ 500، 600 میلیون تومان (مبلغ حاصل از درآمد کنسرت) سازگار نبود اما در نهایت به ساخت مدرسه‌ای شش کلاسه رسیدیم که اکنون توافقنامه‌اش را امضا کنیم و گمان می‌کنم تا سه ماه دیگر فاینال شود‌.
تاسف هوشنگ کامکار بابت تاخیر
هوشنگ کامکار نیز بار دیگر با بازگشت به موضوع ساخت مدرسه گفت‌: من بسیار بسیار متاسفم که این ماجرا و هزینه کردن عواید این کنسرت برای مردم زلزله‌زده این قدر طول کشید‌. امیدوارم این پول هر قدر هم که کم است ولی به مصرف واقعی برسد و از ابتدا مخالف دادن آن به جاهای دولتی بودم و هنوز هم هستم چون ابدا اطمینان ندارم که به جای درست برسد و اصلا نمی‌دانم سرنوشتش چه می‌شود‌.
سرپرست گروه کامکارها ادامه داد‌: کامکارها عادت ندارند هیچ کاری را این قدر طول دهند، ما در تمام حرکت‌های خیریه‌مان به دو ساعت نکشیده و هنوز از سن پایین نیامده مبالغی را که باید پرداخت کنیم، می‌کنیم و آقای توتونچیان هم می‌دانند که من بسیار نگران تاخیر پیش آمده بودم اما امروز بسیار خوشحالم که این واقعه به وقوع پیوسته است و ان‌شاءالله که این به مصرف آن‌چه باید برسد، برسد‌.
همکاری میان شهرام ناظری و کامکارها
شهرام ناظری نیز در ادامه در مورد چگونگی شکل‌گیری همکاری میان او و گروه کامکارها برای برگزاری کنسرت خیریه توضیح داد‌: طبیعتا چون کرمانشاه شهر بنده است، وقتی اتفاق درش می‌افتاد فوری بر ما که اهل آن منطقه هستیم تاثیر می‌گذارد‌. من در زمینه امور خیریه تا جایی که از دستم برآمده است بوده‌ام، ازجمله در حادثه شین‌آباد و غیره‌. وقتی این اتفاق رخ داد با یکی از دوستانم صحبت کردم و او گفت نمی‌خواهید کنسرت بدهید و من گفتم چرا‌. دوست داشتم با یک گروه کرد کنسرت بدهم و چه گروهی بهتر از گروه کامکارها که هم گروه خوش‌نامی است و هم سابقه سال‌ها همکاری داشتیم‌. با اردشیر کامکار تماس گرفتم و گفتم می‌خواهم این کار را کنم و نظرت چیست؟ که استقبال کرد و بعد هم هوشنگ کامکار که تصمیم‌گیرنده اصلی هستند به سرعت همه هماهنگی‌ها را انجام دادند‌. او تصریح کرد‌: وقت برای تمرین‌ خیلی تنگ بود ولی مهم دور هم جمع شدن و انجام این موضوع بود که انجام شد‌. ناظری در مورد اینکه با توجه به سابقه سال‌ها همکاری‌اش با گروه کامکارها آیا ممکن است این اتفاق باز هم رخ دهد گفت‌: چراکه نه، ما سال‌ها با هم کار کرده‌ایم و مثل برادر هستیم‌. منتها شما می‌دانید در ایران به خاطر شرایط نامناسب هنرمندان و شرایط نامناسب موسیقی هیچ چیز سر جای خودش نیست و همین منجر به بروز مشکلاتی در میان هنرمندان می‌شود‌. بالاخره کشوری هستیم که 40 سال هیچ برنامه‌ریزی در مورد فرهنگ و هنرش انجام نشده است و اهالی هنرش از پراکندگی و مشکلات فراوانی رنج می‌برند ولی ما همچنان علاقه‌مند هستیم که بتوانیم در کنار یکدیگر، مثل سال‌های قبل، با همان دوستی و عشق کار کنیم‌. منتها شرایط نمی‌گذارد، شرایط آن قدر سخت است که هنرمندان یا می‌بُرَند یا دسترسی‌شان به یکدیگر بسیار دشوار است‌. در این مملکت چه چیزی را سر جای خودش می‌بینید؟ این هم شامل همین موضوع می‌شود‌.