نمایش اتحاد در پاریس

نخستین نشست اجلاس صلح پاریس که به ابتکار امانوئل ماکرون مطرح شده، دیروز آغاز شده و قرار است در جریان این اجلاس رهبران کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی به همراه اندیشکده‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی در مورد مسائلی نظیر امنیت، تروریسم، آب و هوا و انرژی سبز، حاکمیت جهانی، تهدیدهای سایبری و دیگر مسائل مطرح در قرن ۲۱ به بحث و گفت‌وگو بپردازند‌.
این اجلاس همزمان با صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول برگزار می‌شود و فرانسه به دنبال تبدیل کردن آن به یک کنفرانس صلح سالانه چندجانبه است‌. در مراسم سالگرد روز آتش‌بس جنگ جهانی اول برای سال ۲۰۱۸ یک رکورد جدید در تعداد رهبران دعوت‌شده از سوی رییس‌جمهور فرانسه ثبت شده است‌. گفتنی است هیات‌های رسمی بیش از ۶۰ کشور جهان به منظور شرکت در یادبود این روز آتش‌بس که 11 نوامبر ۱۹۱۸ امضا شد، به پاریس سفر کردند‌.
دیروز مراسم روز آتش‌بس آغاز شد و ماکرون در محل طاق‌نصرت مشهور پاریس سخنرانی افتتاحیه را ایراد کرد‌. امسال رژه نظامی در محل خیابان شانزه‌لیزه با جشن‌های بیشتری همراه شده و ده‌ها نفر از سران کشورها و دولت‌ها از جمله ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در این مراسم حضور پیدا کردند‌.
ماکرون ایده اجلاس صلح پاریس را در ژانویه ۲۰۱۸ مطرح کرد که نزد کارشناسان و خبرنگاران سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت‌. همچنین این اجلاس قرار است یک زمینه جدید برای برگزاری مذاکرات در مورد چالش‌های پیش روی جهان ایجاد کند‌. این اجلاس بعد از مراسم‌های امروز در شانزه‌لیزه و از سوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل کار خود را آغاز می‌کند‌.


اجلاس صلح پاریس قرار است به صورت سالانه با حمایت وزارت خارجه فرانسه و با هدف ارائه راه‌حل‌های حاکمیتی در حوزه‌های مهمی نظیر صلح و امنیت، محیط زیست، تکنولوژی‌های جدید، توسعه و اقتصاد فراگیر برگزار شود‌. جلسات مختلفی نیز در حوزه‌های صلح پایدار، امنیت سایبری، مقابله با رادیکالیسم مذهبی، تکنولوژی بلاکچین و هوش مصنوعی برگزار می‌شود‌. اجلاس صلح پاریس بخشی از هفته دیجیتالی پاریس است که سه رخداد موازی را ترکیب می‌کند‌.
در کنار این اجلاس دو اجلاس دیگر با موضوعات تکنولوژی و اینترنت برگزار خواهد شد که یکی اجلاس GovTech و دیگری اجلاس Interneof Trusاست‌.
100 سال پس از خاموش شدن آتش تفنگ‌های جنگ جهانی اول، رهبران فرانسه و ‌آلمان سالگرد امضای پیمان ترک مخاصمه را گرامی داشتند‌. امانوئل ماکرون و آنگلا مرکل پیش از رونمایی از لوحی برای گرامیداشت مصالحه خود و تجدید دوستی میان این دو دشمن در دو جنگ جهانی، به بررسی وضعیت سربازان تیپ مشترک فرانسه و آلمان پرداختند‌.
بیش از سه میلیون سرباز فرانسوی و آلمانی در میان ۱۰ میلیون سربازی قرار دارند که تخمین زده می‌شود در جنگ جهانی اول بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ کشته شده‌اند‌. بخش بزرگی از درگیری‌های سنگین این جنگ در سنگرهای شمال فرانسه و بلژیک صورت گرفت‌.
هیاتی از نمایندگان آلمان این توافق ترک مخاصمه را پیش از طلوع آفتاب ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ در قطار خصوصی فردیناند فوش، فرمانده نیروهای فرانسه که در ریل راه‌آهنی در جنگل کمپین متوقف شده بود، امضا کردند‌. چند ساعت بعد، ۱۱ صبح جنگ تمام شد‌.
به گزارش رویترز، ماکرون در حالی که در کنار مرکل ایستاده بود، در جمع جوانان گفت: اروپا ۷۳ سال است که در صلح قرار دارد‌. اروپا در صلح است زیرا ما می‌خواهیم که باشد، چون آلمان و فرانسه خواستار صلح هستند‌.
رییس‌جمهور فرانسه ادامه داد: پس اگر بخواهیم به سربازان قربانی شده (در این جنگ) که گفتند دیگر نه، احترام بگذاریم، باید هیچ‌گاه تسلیم ضعیف‌ترین غرایز خود و تلاش‌ها برای ایجاد تفرقه میان خود نشویم‌. مرکل نیز اظهار کرد، این مراسم برایش تکان‌دهنده بوده و دعوت ماکرون از خود را حرکتی بسیار نمادین دانست‌.
ماکرون و مرکل در نمایشی قدرتمند از اتحاد خود، در واگن بازسازی شده از قطاری که توافق ترک مخاصمه در آن امضا شد، نشستند و کتاب یادبودی را امضا کردند و بار دیگر دست یکدیگر را گرفتند‌. جنگ جهانی دوم آخرین صحنه‌ای بود که فرانسه و آلمان در آن در قالب دشمنان یکدیگر ظاهر شدند و از پایان این جنگ تاکنون با یکدیگر روابط تنگاتنگی داشته‌اند‌. ماکرون و مرکل در زمینه‌های اقتصادی در چارچوب اتحادیه اروپا و همچنین در حوزه نظامی و مساله مهاجرت با یکدیگر همکاری داشته‌اند‌.
مراسم یکصدمین سالگرد پایان جنگ دیروز از نیوزیلند و استرالیا آغاز شد و در شهرهای مختلف جهان ادامه خواهد داشت‌. نخست‌وزیر استرالیا در این مراسم درباره کشته‌شدگان در جنگ جهانی اول گفت: برای فردای ما آنها امروز خود را اهدا کردند‌.
ماکرون: نمی‌خواهم اروپا از آمریکا تسلیحات خریداری کند
رییس‌جمهوری فرانسه درباره وجود اختلاف نظر بر سر ایده ارتش اروپایی با رییس‌جمهوری آمریکا گفت: مایل نیستم اروپایی‌ها تسلیحات از آمریکا خریداری کنند‌.
سی‌ان‌ان بخش‌هایی از مصاحبه با امانوئل ماکرون در محل دفتر وی در کاخ الیزه را در خصوص ایده تشکیل ارتش اروپایی پخش کرد‌. مجری سی‌ان‌ان از ماکرون پرسید: تاکید شما بر داشتن ارتش اروپایی ترامپ را تحریک کرد تا بر ضد آن توئیت کند، آیا تصور نمی‌کنید تقابل اجتناب‌ناپذیری با او داشته‌اید؟
ماکرون گفت: خیر! مذاکرات خیلی خوبی با ترامپ داشتیم و در برابر خبرنگاران آن را تایید کرد و گفت که با این موضوع موافق است‌. رییس‌جمهوری فرانسه درباره توئیت ترامپ علیه خود به سی‌ان‌ان گفت: مایلم تا اختلاف‌ها را رودررو و با انجام پرسش و پاسخ رفع کنم و به دیپلماسی توئیتری علاقه‌ای ندارم‌.
ماکرون اضافه کرد: من کسی نیستم که بخواهم در مورد این توئیت اظهارنظر کنم‌. همواره ترجیح می‌دهم که مذاکرات مستقیم داشته باشم و به سوالات پاسخ دهم تا اینکه دیپلماسی خود را از طریق توئیت‌ها به جریان بیندازم‌.
ماکرون در ادامه گفت: ترامپ با ایده ارتش اروپایی موافق است، چرا که باید تقسیم وظایف بهتری با ناتو داشته باشیم‌. رییس‌جمهوری فرانسه افزود: آنچه نمی‌خواهم شاهد آن باشم این است که کشورهای اروپایی افزایش بودجه دفاعی خود را برای خرید سلاح از آمریکا و دیگران (کشورها) صرف کنند‌. ترامپ پیش از ورود به فرانسه در توئیتی به همتای فرانسوی خود تاخت و نوشت: رییس‌جمهور ماکرون به تازگی گفته که اروپا باید ارتشی بسازد تا جلوی آمریکا، روسیه و چین از خود محافظت کند‌. توهین‌آمیز است‌. اظهارات ترامپ در اشاره به مصاحبه ماکرون بود که در آن از لزوم تشکیل ارتش واقعی در اروپا گفته بود‌.
رییس‌جمهوری فرانسه گفته بود: ما به اروپایی نیاز داریم که به تنهایی و بدون وابستگی به آمریکا و به شکل مستقل‌تری بتواند از خود دفاع کند‌. این در شرایطی است که ترامپ همواره از اینکه اعضای ناتو سهم خود را از هزینه‌های دفاعی به درستی پرداخت نمی‌کنند، گلایه داشته است‌.
دونالد ترامپ و رجب طیب‌اردوغان در حاشیه مراسم شامی که امانوئل ماکرون برای حاضران در موزه اورسه ترتیب داده بود، دیدار کوتاهی با هم داشتند‌. گفت‌وگوی اردوغان و ترامپ حدود ۴۵ دقیقه طول کشید‌. تحلیلگران معتقدند که پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول و تحرکات نظامی مشترک دو کشور در منبج سوریه و گروه فتح‌الله گولن محور این دیدار بوده است‌.