دلالان پیش‌قراول نابسامانی‌های عرضه خودرو

«جهان صنعت»- نرخ ارز، کاهش عرضه شرکت‌های خودروساز، عدم ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک و در نهایت آغاز تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان، بازار خودرو را همچنان تحت تاثیر التهابات قرار داده تا جایی که ثبت‌نام پیش‌فروش دو خودرو‌ساز بزرگ کشور هم نتوانست از بحران بازار بکاهد.
بازار ارز پس از مدتی وارد سیر نزولی شد و اکنون از تب افزایشی کاسته و در این زمان انتظار می‌رود که این روند همچنان ادامه داشته باشد و طبق پیش‌بینی‌ها تاثیر خود را بر بازار خودرو نشان دهد. براین اساس گویا محتکران به تدریج در حال باور کردن تغییر شرایط شدند و بازار خودرو تحت تاثیر ریزش قیمت دلار، روند کاهشی را در پیش گرفت. اما متاسفانه عمر این موضوع کوتاه بود. هرچند دلالان وارد بازار شده و اقدام به فروش خودروهای احتکار شده کردند ولی بازار همچنان پر التهاب و در رکود قرار دارد.‌
مردم همچنان سرگردان در تصمیم‌گیری برای تهیه خودرو مورد نیازشان هستند و این بلاتکلیفی نتیجه‌ای جز تنش‌زایی در بازار ندارد. این عوامل نیز سبب شده تا خرید و فروش در بازار کمتر و به حالت رکود برسد.
رکود همچنان حاکم بر بازار


حسینی یکی از فعالان بازار در این ارتباط به «جهان صنعت» گفت: از ابتدای سال تا‌کنون هر روز در انتظار کاهش التهابات در بازار هستیم تا جایی که با وجود نبود متقاضی ولی باز هم از فروش خودرو ترس داریم چراکه نمی‌دانیم چه بلایی سر سرمایه‌هایمان می‌آید.
وی ادامه می‌دهد: همچنین با اعمال تحریم‌ها که از 13 آبان کلید خورد سبب شده خریداران و فروشندگان رغبت چندانی به حضور در بازار و معامله از خود نشان ندهند و به نوعی منتظر رسیدن این روز و تبعات احتمالی آن هستند. به گفته حسینی، تاثیر این مساله روی بازار خودرو‌های وارداتی بیشتر قابل مشاهده است. حسینی تصریح داشت: فروشندگان نگران این مساله هستند که امروز خودروی خود را به بازار عرضه کنند و بعد به‌دلیل تاثیر تحریم‌های جدید روی بازار ارز، نمودار نرخ در آن بازار در مسیر صعودی قرار بگیرد و همین مساله باعث شود تا فروشندگان ضرر کنند.
این فعال در بازار خودرو تاکید کرد: خریداران هم با توجه به کاهش ناگهانی نرخ ارز‌های بین‌المللی در بازار، نگران این مساله هستند که امروز به بازار ورود کرده و خرید کنند؛ بنابراین مشتریان خودرو‌های وارداتی در این شرایط منتظر می‌مانند تا نوسانات در بازار ارز و همچنین در سایر بازار‌ها به ثبات برسد و تلاطم‌های موجود کم شود. این موضوعات یعنی سرگردان شدن خریدار و فروشنده و تنها این دو دسته هستند که طبق روال گذشته متضرر اصلی خواهند شد.
در حالی که وضعیت بازار خودرو‌های وارداتی دستخوش تاثیرات احتمالی تحریم و نرخ ارز است، بازار خودرو‌های داخلی از ثبات بیشتر قیمتی طی یک هفته گذشته برخوردار بوده و محصولات داخلی با همان قیمت‌های هفته گذشته به بازار عرضه شد.
بازار دست سودجویان
باقی ماند
در این شرایط رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت‌و‌گویی با «جهان صنعت» پیش‌بینی کرد که پس از یک آرامش و کاهش نسبی در بازار خودرو با توجه به تخصیص ارز 8000 تومانی نه تنها امیدی به کاهش قیمت‌های کارخانه‌ای خودروهای تولید داخل وجود ندارد بلکه باید منتظر افزایش قیمت‌ها نیز باشیم.به گفته موتمنی با توجه به حضور دلالان همواره این بازار با مشکل مواجه خواهد بود چراکه بی‌نظارتی و نبود یک دستور‌العمل جامع و کارشناسی شده می‌تواند به بحران در این بازار بیش از پیش دامن بزند. وی ادامه داد: هنوز پس از گذشت چند ماه از گرانی‌ها و کمبودها در بازار، نتوانستند شرایط را به حالت ثبات برگردانند چراکه بازار متولی ندارد و مدیریت آن به دست دلالان و سود‌جویان است.
عرضه خودروی صفر از کانال نامعلوم
رییس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: هر تعداد خودرو صفر نیاز باشد می‌توان با قیمت بازار خرید، در حالی که کانال عرضه این خودرو‌ها نامعلوم است!
موتمنی با اشاره به اینکه اگر خودروسازان مدعی کمبود قطعه و مشکل در تولید خودرو هستند چطور این محصولات عرضه شده است؟ افزود: همه خودروهای عرضه شده به روز، دارای پلاک و کارتکس هستند.وی با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بر بازار خودرو گفت: در حال حاضر هر نوع خودرو زیر 45 میلیون تومان و مونتاژی متقاضی داشته باشد می‌تواند آن را با قیمت بازار تهیه کند.رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه سایت‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی بسیار در نابسامانی بازار اثر‌گذار بوده‌اند و نظارتی بر آنها وجود ندارد ادامه داد: در مدتی که بازار خودرو دچار آشفتگی شد سایت‌ها به صورت متحد قیمت‌هایی را اعلام می‌کردند که واقعیت نداشت به طور مثال درحالی که پراید 111 به قیمت 37 میلیون و 500 در بازار عرضه شده در سایت‌های با قیمت 45 میلیون تومان فروش آن را ثبت کرده‌اند.
موتمنی با بیان اینکه بازار خودرو در رکود است و متقاضی وجود ندارد افزود: با وجود این شرایط، ما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم که مصاحبه‌های صاحبان شرکت‌های سازنده در خصوص بدهی‌های سنگین به قطعه‌سازان و مشکلات این بخش، عامل این افزایش قیمت‌ها بوده است.وی با اشاره به افزایش بی‌دلیل‌ 10 تا 25 میلیون تومانی در قیمت خودروهای مونتاژی گفت: هم‌اکنون حاشیه بازار خودروهای زیر 30 میلیون تومان از 12تا 14 میلیون تومان، خودروهای 30 تا45 میلیون تومان از 21تا 35 میلیون تومان و خودروهای 45 تا 55 میلیون تومان از 43 تا 56 میلیون تومان است.
بنویس ساندرو، بگیر پراید و تیبا!
همیشه عوامل درونی بیشترین ضربه را به صنعت و بازار خودرو وارد می‌سازد. امروز با توجه به مشکلات در تامین قطعات، خودروسازان را به چالش دیگری وارد کرده است. این در حالی است که گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد به دلیل مشکلات ایجاد شده در روند تولید محصولات خانواده رنو، خریداران تندر۹۰، پارس تندر، ساندرو و ساندرو استپ‌وی می‌توانند به جای این خودروها، پراید و تیبا تحویل بگیرند یا اینکه برای دریافت خودروی خود صبر کنند.این شرکت با صدور اطلاعیه‌ای از مشتریانی که پیش از این محصولات خانواده رنو را خریداری کرده‌اند اما خودروی آنها تحویل نشده، عذرخواهی کرده و پیشنهاداتی به این دسته از مشتریان ارائه کرده است.
متن اطلاعیه سایپا به شرح زیر است:
«ضمن پوزش از مشتریان به جهت تاخیر پیش آمده در ایفای تعهدات انواع محصولات رنو شرکت پارس خودرو به اطلاع می‌رساند مشتریان تعهدات مذکور در صورت تمایل می‌توانند نسبت به انتخاب یکی از دو روش پیشنهادی ذیل
اقدام نمایند.
پیشنهاد اول برای مشتریانی که قصد تبدیل خودروی جایگزین دارند:
جایگزینی تعهدات رنو با محصولات X۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X۲۰۰ (تیبا، تیبا ۲، ساینا) با سود مشارکت و تاخیر به میزان ۲۷ درصد طبق قرارداد به یکی از روش‌های ذیل.
لف- تعهدات انواع ساندرو و استپ‌وی به دو دستگاه خودرو، ‌یک دستگاه X۱۰۰ و یک دستگاه X۲۰۰ که یک دستگاه با موعد تحویل بهمن ۱۳۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری و یک دستگاه با زمان تحویل آذر ۱۳۹۸ به قیمت روز شرکت.
ب- تعهدات تندر و پارس تندر به یک دستگاه خودرو X۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X۲۰۰ (تیبا، تیبا ۲، ساینا) با موعد تحویل بهمن ۱۳۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری.
اجرای پیشنهاد اول با اعلام جزئیات از اول آذر ماه صورت خواهد پذیرفت.
پیشنهاد دوم جهت انصراف از خرید:
انصراف مشتریان با اخذ ۳۶ درصد سود مشارکت از زمان واریز وجه اولیه در صورت اعلام انصراف تا تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
انصراف مشتریان با اخذ ۳۰ درصد سود مشارکت از زمان واریز وجه اولیه در صورت اعلام انصراف از تاریخ اول آذر ۱۳۹۷
انتظار مشتریان تا رفع مشکل تولید محصولات رنو با شرایط ذیل:
الف- قیمت محصولات به قیمت زمان تحویل مشتری طبق قرارداد محاسبه خواهد شد.
ب- سود مشارکت و تاخیر طبق قرارداد به میزان ۲۷ درصد (۱۵ درصد سود مشارکت، ۱۲ درصد سود تاخیر) ادامه خواهد یافت.»
آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو در تهران
حال با توجه به وضعیت نامناسب تولید و بازار پر هیاهوی آن، موضوع تولید و رقابت همچنان در دل تولید‌کنندگان و صنعتگران زنده است. از این رو سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران امروز با حضور مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران شرکت‌های خودروساز داخلی گشایش می‌یابد.لوازم و مجموعه‌های خودرو‌ در این نمایشگاه که از 21 تا 24 آبان برپا خواهد بود، صدها شرکت داخلی و خارجی، نوین‌ترین صنایع، قطعات تولیدی و خدمات خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.
محمد خضرایی قهرمانی مدیرعامل شرکت بازرگانی بین‌المللی ایدرو و رییس ستاد برگزاری این نمایشگاه گفت: به جرات می‌توان اذعان کرد که این نمایشگاه بی‌تاثیری تحریم‌های آمریکا را به اثبات می‌رساند به طوری که در این نمایشگاه بیش از هفتصد شرکت حضور دارند.
وی افزود: از مجموع شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه 510 شرکت داخلی و 185 شرکت خارجی از 9 کشور فرانسه، یونان، ترکیه، چین، تایوان، کره‌جنوبی، هند، ایتالیا و لهستان هستند.
قهرمانی اضافه کرد: اهمیت این نمایشگاه موجب شده برخی از کشورها از جمله ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی و هند در این نمایشگاه به صورت گروهی (پاویون) حضور یابند.
در این نمایشگاه انواع قطعات و مجموعه‌های خودرو، انواع قطعات فنی و موتوری خودرو، انواع قطعات بدنه خودرو، انواع ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی، مجموعه‌های تحقیقاتی و طراحی مهندسی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، نشریات تخصصی صنعت خودرو، لوازم تزئیناتی خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو، محصولات پاک‌کننده خودرو و سایر تجهیزات و خدمات این حوزه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
فراهم کردن زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کارخانه‌ها و شرکت‌های داخلی، بستر‌سازی برای توسعه مبادلات و همکاری‌های صنعتی شرکت‌های ایرانی و خارجی، توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید صادراتی، نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی داخلی و خارجی این حوزه، ایجاد ارتباط‌‌های تجاری جدید و انتقال دانش و تجربیات موفق جهانی به کشور و کار‌آفرینی و اشتغال پایدار‌ مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.