آدرس غلط به مردم؛ پاسخ رسانه‌های اصولگرا به اظهارات روحانی

آفتاب یزد- گروه سیاسی: برخی اصولگرایان هر روز یک آش برای روحانی می‌پزند! هر بار به هر بهانه ای دولت را مورد هجمه قرار می‌دهند. آنها این بار سخنان اخیر روحانی درباره تبعات فیلترینگ تلگرام و حق آزاد افراد در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی دستمایه هجمه‌ها و انتقادات تند و تیز خود قرار دادند و در رسانه‌های زنجیره ای خود به جای پرداختن به مسئله اصلی با عناوینی چون «فیلترینگ واقعی؛ فراموشی وعده‌ها و سانسور مشکلات مردم است!» تنها دولت رادر برجام و مشکلات اقتصادی مقصر اصلی خواندند! حال آنکه بنا به اظهارات صادق زیباکلام کاملا واضح است چه کسانی باعث شکست برجام شدند و این پاسخ اصولگرایان و هجمه‌های زنجیره ای نسبت به روحانی که در زمینه برجام شکست خوردید و به مشکلات مردم نپرداختید، فرار از مواجهه با واقعیت‌هایی قلمداد می‌گردد که رئیس جمهور در سخنان خود به نحوی به آن اشاره کرد.

> افزایش کاربران بعد از فیلترینگ تلگرام
رئیس جمهور از همان دی ماه 96 که بحث فیلترینگ تلگرام داغ و بیشتر مورد تایید اصولگراها بود، مخالفتش را بارها با این امر اعلام و نسبت به تبعاتش متذکر شد. با این همه در نهایت تلگرام فیلتر و سرویس‌های پیام‌رسان داخلی مانند سروش، گپ و ایتا جایگزین نسخه خارجی و اصلی گردید. حال آنکه این پیام‌رسان‌های داخلی که بیشتر مورد ترویج رسانه‌های اصولگرا بود به دلیل محدودیت در سرویس و ارائه امکانات، آن طور که باید نتوانست اعتماد کاربران را به خود جلب کند. به همین دلیل هم طی ماه‌های اخیر پس از فیلتر سرویس پیام‌رسان خارجی تعداد کاربران تلگرام و به طور کل شبکه‌های اجتماعی نه تنها کاهش نیافت بلکه برعکس با شتاب بیشتری فزونی یافت. زیرا کاربران استفاده از فیلترشکن را برای بهره برداری از نسخه اصلی به جای اعتماد به پیام رسان‌های داخلی ترجیح دادند.



> هشدار روحانی نسبت به تبعات فیلترینگ
اکنون پس از فیلتر تلگرام، زمزمه‌های فیلترینگ اینستاگرام و توئیتر به گوش می‌رسد. این در حالی است که فیلتر شبکه‌های اجتماعی نه تنها میل کاربران را نسبت به این شبکه‌ها نخواهدکاست بلکه برعکس، تجربه ناشی از فیلتر تلگرام طی ماه‌های اخیر اثبات کرده است که این محدودیت منجر به اعتماد بیش از حد تصور افکار عمومی‌نسبت به شبکه‌های اجتماعی با استفاده از فیلترشکن می‌شود. حال آنکه اعتماد افراط گونه به شبکه‌های اجتماعی در موارد بسیاری مخاطره آمیز بوده است. به همین دلیل روز دوشنبه روحانی در دیدار با وزیر، معاونین و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بازهم بر تبعات فیلترینگ تاکید کرده و مبارزه با خواست عمومی‌را غیرشرعی و قانونی خواند و گفت: «فناوری‌های نوین منافع زیاد و خطرات محدودی دارد و ما نمی‌توانیم زندگی مردم را از تحولات فناوری و ارتباطی جدا کنیم. اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است همه به آن گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد و هر چه تلاش کردیم به طور روزانه فیلترشکن‌های جدید ارائه شد و در نتیجه، زیان و آسیبی که بویژه به جوانان و فرزندان ما از ناحیه استفاده از فیلترشکن‌ها وارد شد، بیشتر از زمانی است که به طور عادی مثلاً از همان نرم‌افزاری که فیلترکردیم، استفاده می‌کردند. در ایران، یک صدا و سیمای دولتی داریم که مردم برای دسترسی آزادانه‌تر به اطلاعات به فضای مجازی هجوم آورده اند. اگر کسی بخواهد مردم را مجبور به کاری کند دیگر اسم آن ارتباطی با دین و دینداری ندارد، چرا که اساس دین، فهم، درک و سپس پذیرش و انتخاب است و البته این اصل بر همه اصل‌های عرصه‌های دیگر صادق و حاکم است. مردم فهم دارند و در مواجهه با هر مسئله‌ای که آسیب‌هایی دارد به دنبال فرا گرفتن فرهنگ صحیح استفاده از آن و راه‌های پرهیز از آسیب‌هایش هستند.»
> بازهم شلیک اصولگرایان به سمت روحانی!
رسانه‌های زنجیره ای اصولگرا که پس از برجام دیگر بهانه ای برای تخریب دولت ندارند این روزها بهانه تازه شان «اف.ای.تی.اف» است؛ پس از آن هم تنها منتظرند تا رئیس جمهور و اعضای کابینه اش لب به سخن بگشایند، آن وقت باید تیترهای اصولگرایان را دید که چگونه از کاه، کوه می‌سازند و چنان نوک پیکان را به سمت روحانی نشانه می‌گیرند که گویا رئیس دولت، رئیس جمهور تنها تعدادی از مردم است نه همه آنها! رسانه‌های زنجیره ای اصولگرا که عادت کرده‌اند دنبال سوزن در انبار کاه بگردند، این بار سخنان رئیس جمهور درباره فلیترینگ، حق انتخاب افراد را مورد انتقاد قرار داده‌اند و با توپی پر و تند بر رئیس دولت دوازدهم تاختند. براین اساس، کیهان روز گذشته به قلم حسین شریعتمداری، سخنان روحانی درباره حق انتخاب افراد در رابطه با نرم افزارها و فضای مجازی را به مراتب خطرناک تر از واتیکانیسم و ترویج اندیشه‌های واتیکانیسم خواند و با تیتری تحت عنوان «فیلترینگ واقعی؛ فراموشی وعده‌ها و سانسور مشکلات مردم است!» گفت: « رئیس‌جمهور در سخنان روز دوشنبه خود هیچ ‌اشاره‌ای به مشکلات حقیقی مردم نکرد و به این نکته نپرداخت که فیلترینگ واقعی، سانسور مشکلات مردم و فراموشی وعده‌ها است و نه بازی با الفاظ و دو‌گانه‌سازی‌های کاذب که هیچ مشکلی از مشکلات مردم را حل نمی‌کند.» روزنامه اصولگرای جوان در انتقاد به سخنان روحانی نوشت: «فیلترینگ اصلی، رفتن به وزارت ارتباطات و سخن گفتن از تلگرام و شعر و موسیقی و قصه رادیو و رضا شاه و ادعای نداشتن رسانه آزاد است. آقای رئیس جمهور شما خود نقش فیلتر را بازی کردید. از آزادی بر باد رفته در رسانه‌ها می‌گویید تا کسی از آورده‌های برجام نپرسد. از شادی‌های فانتزی مردم در فضای مجازی می‌گویید تا کسی از شادی‌های واقعی، داشتن درآمد مناسب و بازار بدون تورم حرفی نزند. خود به خود، مسکن و معیشت و اشتغال و استقلال را فیلتر می‌کنید و از شعر و ترانه و غزل می‌گویید.»

> فرار رو به جلو به سبک اصولگرایی!
در حالی اصولگرایان از شکست برجام و مشکلات معیشتی سخن می‌گویند و بر روحانی می‌تازند که فراموش کرده اند عامل و ریشه این مشکلات چیست؟ همان اصولگرایانی که پا به پای مخالفان برجام در خارج از کشور اراده ترامپ را برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک تقویت کردند و اکنون شرایطی رقم زدند که سرنوشت توافق هسته ای به دلیل رفتار آنها در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. علاوه بر این، حتی دولت هم منکر مشکلات اقتصادی نیست. بنابراین، علیرغم همه انتقادات موجود نسبت به عملکرد روحانی و کابینه اش باید اذعان داشت واقعیت این است که بخشی از مشکلات بر عهده دولت و برخی از آن ناشی از دخالت نهادهای غیر دولتی و بخشی از مشکلات هم به بازگشت تحریم‌ها بازمی‌گردد. از این رو، سخنان روحانی در شرایطی‌که فیلترینگ برای مردم ایران دست‌کمی‌از نان شب ندارد و مردم بارها نسبت به فلیترینگ احتمالی اینستاگرام و توئیتر نارضایتی خود را نشان دادند، نه تنها که جای انتقاد و هجمه ندارد بلکه حتی محل تامل هم است. از این رو، به نظر می‌رسد که رسانه‌های اصولگرا با انتقاد از دولت به دنبال فرار رو به جلو هستند تا بازهم به رسم معمول با متهم جلوه دادن دولت خود را به نحوی در پیشگاه عمومی‌توجیه کنند. زیرا خود نیک می‌دانند که تنها دولت عامل اصلی مشکلات اقتصادی نیست. علاوه بر این، فیلترینگ تلگرام سبب گردیدکه افکار عمومی‌به صورت بسیار افراطی به فضای مجازی اعتماد کنند. به همین دلیل هم روحانی نسبت به تبعات آن هشدار داده است و آن را اشتباه خواند. چراکه شبکه‌های اجتماعی به دلیل فراگیر بودن‌شان در زندگی عموم جامعه دخل و تصرف دارند. در چنین شرایطی هر فردی خود را یک منبع معرفی کند، این خود در شرایطی که اخبار منفی و ملتهب باشد، تبعات بسیار خطرناک برای منافع ملی دارد.
پرداختن به مسائل انحرافی، روال اصولگراها صادق زیباکلام تحلیلگر و استاد دانشگاه درباره انتقاد اصولگرایان نسبت به سخنان روحانی مبنی بر فیلترینگ به آفتاب یزد گفت: روال اصولگرایان همواره این بوده است که به جای صورت مسئله به مسائل انحرافی بپردازند. او افزود: به طور مثال قبلا در نامه ای به صورت سرگشاده خطاب به شریعتمداری نوشتم این همه هزینه برای برخی مسائل می‌شود چه نفعی برای اقتصاد و توسعه کشور دارد؟! او در مقابل پاسخ داد اگر شما دلسوز کشور هستید چرا از مه آفرید امیر خسروی مفسد اقتصادی حمایت کردید؟! چراکه بنده در مصاحبه ای گفته بودم امیر خسروی کارآفرین بوده است. این استاد دانشگاه ادامه داد: همه رسانه‌های اصولگرا به آن حمله کردند و گفتند چرا از مفسدان (مه آفرید امیر خسروی) دفاع می‌کنید. این رسانه‌ها به جای پرداختن به مسئله اصلی و موضوع محل مناقشه، مسائل دیگری را مطرح می‌کردند. زیباکلام اضافه کرد: هر چقدر که 24 میلیون رای دهنده نسبت به عملکرد روحانی انتقاد داشته باشند نقد اصلاح طلبان نسبت به عملکرد دولت بیشتر است اما سوال اینجاست که به راستی چرا وقتی روحانی یک خبط و خطای اساسی آنهم انحصار رسانه‌ها در دست تندروها را مورد بحث
قرار می‌دهد با موضع عجیب و هجمه‌های اصولگرایان مواجه می‌شود! او ادامه داد: اصولگرایان به جای پرداختن به این مسئله مدعی می‌شوند روحانی به جای پرداختن به مسئله شکست برجام، به مشکلات اقتصادی اشاره می‌کند. در حالی که کاملا واضح است چه کسانی باعث شکست برجام شدند. اما اکنون مسئله انحصار رسانه است.

> ضرورت حذف انحصار به جای فیلترینگ
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه سخنان روحانی درباره تبعات انحصار رسانه‌ها و گرایش مردم به فضای مجازی کاملا درست است،گفت: بنابراین در صورت فیلترینگ اینستاگرام و توئیتر، مردم از فیلترشکن وارد حساب‌های توئیتر و اینستاگرام و تلگرام می‌شوند. چراکه نمی‌توان جلوی میل و نیاز به دانستن را گرفت. زیرا صدا و سیما متاسفانه به عنوان رسانه ای که اخبار صحیح را پخش می‌کند توسط بخش کثیر و قابل توجهی از تحصیلکرده‌ها شناخته شده نیست. زیباکلام اظهار کرد: وقتی اصولگرایان خود به رسانه‌های فارسی خارجی زبان گوش می‌دهند، چه توقعی از مردم عادی می‌توان داشت. مردم عادی هم به سمت فضای مجازی و رسانه‌های فارسی زبان خارجی سوق می‌یابند. بنابراین به جای فلیترینگ تلگرام و اینستاگرام بهتر نیست که صدا و سیما از حالت فعلی در برخی موضوعات خارج شود. او ادامه داد: باید اجازه داده شود که صدای اکثریت هم در صدا و سیما منعکس گردد و دولت و فراکسیون امیدی که با رای اکثریت انتخاب شدند در صدا و سیما مطرح شوند. صدا و سیما نباید یک خیابان
یک طرفه باشد که فقط و فقط اصولگرایان در آن حق اظهارنظر
داشته باشند. زیباکلام در پایان گفت: این پاسخ اصولگرایان و هجمه‌های زنجیره‌ای نسبت به روحانی که در زمینه برجام شکست خوردید و به مشکلات مردم نپرداختید، فرار از مواجهه با واقعیت‌هایی قلمداد می‌گردد که رئیس جمهور در سخنان خود به نحوی
به آن اشاره کرد.