اختلاف ایران و روسیه، آرزوی نتانیاهو

در هفته گذشته بنیامین نتانیاهو،نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه سفر کرد و با ولادیمیر پوتین دیداری داشت.دیداری که ایران و ادامه حضورش در سوریه یکی از بخش‌های اصلی آن را تشکیل می‌داد. نتانیاهو در جریان این دیدار مدعی شد که از ادامه حضور نظامی ایران در سوریه جلوگیری کند.این صحبت‌ها برای اولین بار نیست که مطرح می‌شود. وی در صحبت‌های قبلی خود اینگونه ادعا‌ها را مطرح کرده بود.
اما مطرح شدن این صحبت‌ها در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه از طرف نتانیاهو دو علت مهم و تاثیرگذار دارد. نخست باید به این موضوع توجه داشت که رژیم صهیونیستی همواره روابط خوبی با فدراسیون روسیه و قبل‌تراتحاد جماهیر شوروی داشته است. اتحاد جماهیر شوروی جزء اولین کشورهایی بود که تشکیل دولت صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را به رسمیت شناخت و همواره از موجودیت آن حمایت کرده است. در واقع ارتباط رژیم صهیونیستی و روسیه در موضوع بحران سوریه محدود نمی‌شود و سابقه این ارتباط بسیار طولانی است. در کنار این دوستی و همکاری دو طرف،باید به نقش روسیه به عنوان یک قدرت جهانی حاضر در سوریه توجه کرد.حمایت‌های روسیه و ایران از دولت بشار اسد باعث شد تا داعش و دیگر گروه‌های سلفی و تکفیری حاضر در سوریه متحمل شکست‌های سنگینی شوند و راه برای پیروزی نیروهای دولت سوریه هموار شود.هیچکس نمی‌تواند منکر نقش روسیه در جنگ سوریه شود و مسکو قطعا بواسطه همین ایفای نقش خود در آینده سوریه هم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
آینده‌ای که مبهم است و خیلی از بازیگران خارجی مثل آمریکا و برخی از کشورهای عربی
سعی دارند در آن حضور داشته باشند و بر سیر تحولات نظارت و اثرگذاری داشته باشند.این دو مسئله روسیه را برای اسرائیل در رابطه با بحران سوریه مهم و ویژه می‌کند و نتانیاهو با بیان این صحبت‌ها در مسکو به دنبال دو چیز است. در درجه اول،نخست وزیر رژیم صهیونیستی


در پی راهی است تا رابطه نزدیک تهران و مسکو
را خراب کند تا از این طریق به ایران ضربه بزند.ایران و روسیه در رابطه با بحران سوریه و دیگر موضوعات همکاری‌های نزدیکی داشته و همواره از ادامه این رابطه استقبال کرده‌اند.قطع این همکاری‌های دو جانبه برای نتانیاهو موفقیت بزرگی است که هنوز در رسیدن به آن ناکام مانده است و احتمالا در آینده هم نتواند به آن دست یابد.نخست وزیر اسرائیل گمان می‌کند که می‌تواند با اختلاف افکنی میان تهران و مسکو،روسیه را مجاب کند که به ایران برای خروج از سوریه فشار بیاورد و نقش ایران را در سوریه کم رنگ کند.نکته‌ای که نتانیاهو در رابطه با حضور ایران در سوریه از آن غافل است،این موضوع است که خروج ایران نیاز به فشار روسیه ندارد.حضور نیروهای جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه به درخواست دولت قانونی سوریه بوده است و نه همانند ترکیه و آمریکا خودسرانه.
در واقع ایرانی‌ها به دنبال این هستند تا بتوانند تروریست‌های موجود در سوریه و عراق را
از بین ببرند تا از این طریق مرزهای خود را امن کنند و این ارتباطی به فشار روسیه یا هر کشور دیگری ندارد. تا هر زمان که تهران بتواند به این مهم دست یابد و دولت سوریه هم خواستار حضور ایران باشد،ایرانی‌ها در سوریه می‌مانند و هر زمان که به موفقیت در این راه برسند از سوریه خارج می‌شوند. همچنین نتانیاهو در این سفر به دنبال بهره‌برداری‌های داخلی هم است.این سفر خیلی تحت تاثیر انتخابات آینده اسرائیل بود و نتانیاهو بیشتر به دنبال بهره‌برداری تبلیغاتی بود.انتخاباتی که قرار است در ماه آوریل برگزار شود و نتانیاهو برای حفظ مقام نخست وزیری رقابت سختی را در پیش دارد.