نماینده مجلس: گشت ارشاد به تذکر اکتفا کند

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: پیروی از قانون یک امر ضروری است و از طرف دیگر امر به معروف و نهی از منکر یکی از ارکان دین محسوب می‌شود، با این اوصاف چند وقتی است که شاهدیم امر به معروف و نهی از منکر برای نهاد‌هایی مثل « گشت ارشاد» دردسر آفرین شده است به طوری که بعضا شاهد برخوردهایی از طرف این ارگان بوده‌ایم و این نوع برخوردها بهانه‌ای برای رسانه‌های خارجی برای اهداف غرض‌ورزانه‌شان تبدیل شده است و از طرف دیگر شاهدیم که باعث برخوردهایی هم از سوی برخی از مردم شده است!

>خشونت و ابعاد گسترده آن در جامعه
به گفته کارشناسان و جامعه شناسان این روزها شرایط اقتصادی سبب شده تا خشونت در تمام ابعاد جامعه افزایش پیدا کند، به همین دلیل هم در اکثر مواقع وقتی در حال تردد در سطح شهر هستیم با ابعاد مختلفی از خشونت رو به رو می‌شویم! این روزها حتی خشونت به صف‌های مرغ و گوشت هم راه پیدا کرده و بارها در این صف‌ها شاهد دعوا بوده‌ایم به طوری که فیلم‌هایی از این خشونت‌ها حتی در فضای مجازی نیز منتشر شده است! از طرف دیگر امر به معروف و نهی از منکر که در کشور ما پیشینه طولانی دارد این روزها با واکنش‌هایی مواجه می‌شود که ناشی از همان خشم نهفته در جامعه است!



>اهدای گل
توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر
تا چندی پیش امر به معروف و نهی از منکر به قشنگ ترین شکل ممکن اجرا می‌شد و ما حتی شاهد بودیم که ستاد احیاء امر به معروف، به مناسبت گرامیداشت سالروز ولادت با سعادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و پاسداشت مقام مادر و روز زن، در اقدامی فراگیر از سوی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور به بانوان و مادران شهر تهران یک شاخه گل اهداء می‌کرد.
گفته می‌شود ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور در راستای عمل به وظایف ذاتی و قانونی خود درخصوص اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر همگانی که مراتب آن قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی است، به مناسبت پربرکت میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اقدام به این برنامه عمومی در سطح شهر تهران کرده است که با استقبال گسترده مردم و واکنش‌های مثبت بانوان نیز روبرو شد. این ستاد در راستای رویکرد جدید خود،
بر تعامل هرچه بیشتر با عموم اقشار و آحاد جامعه با هدف فرهنگ‌سازی و اخلاق‌مداری و جلوگیری از کج رفتاری‌ها، بداخلاقی‌ها و منکرات در سطوح خرد و کلان کشور اقدام به این کار نموده است.

رسانه‌های خارجی از آب گل آلود ماهی گرفتند
از طرف دیگر چند وقت اخیر شاهد فیلم‌هایی از برخورد گشت ارشاد با مردم و گاهی هم اعتراض مردم هستیم؛ این برخورد‌ها سبب شده تا رسانه‌های بیگانه بدون توجه به اقدامات تاثیرگذار گذشته نهایت سوءاستفاده را از موقعیت پیش آمده ببرند و از آب گل آلود تا میتوانند ماهی بگیرند! جدا از این موضوع که پیروی از قانون امری ضروری است و اگر شهروندی نسبت به قانون اعتراض دارد باید اعتراض خود را از مراجع قانونی پیگیری کند، به نظر می‌رسد باید اصلاحاتی در نحوه برخوردها صورت گیرد زیرا چنانچه پیشتر گفته شد هدف این نهاد فرهنگ‌سازی و اخلاق‌مداری و جلوگیری از کج رفتاری‌ها است. برای بررسی بیشتر این موضوع با محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به گفت و گو نشستیم.

>مامورین به تذکر اکتفا کنند
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید:«ما باید هنجارهای فرهنگی و اجتماعی را در جامعه رعایت کنیم، به هر حال قانون امروز بی‌حجابی و بد حجابی را منع کرده است و مامورین هم بر اساس وظیفه‌ای که دارند اگر با موردی رو به رو شوند باید تذکر بدهند اما گاهی این تذکر، یا به این علت که نوع تذکر بد است یا به این علت که تذکر گیرنده عکس العمل بدی نشان می‌دهد، شاهدیم که گاهی برخورد‌های خیابانی و ورود مردم به صحنه اتفاق می‌افتد. متاسفانه در این اواخر این موارد افزایش یافته و ما می‌بینیم که عموما برخورد‌های نیروی انتظامی با این مسئله، با عکس العمل برخی از مردم رو به رو می‌شود. من معتقدم که هم مردم باید یک مقدار صبور و خود دار باشند و از طرف دیگر مامورین هم به همان تذکر اکتفا کنند، زیرا در پاره‌ای از موارد که تذکر منجر به دستگیری می‌شود ما شاهد چنین اتفاق‌هایی هستیم.»
>چنین اتفاق‌هایی برای کشور ما مناسب نیست
او در ادامه تاکید کرد: «مامورین باید نسبت به همین وظیفه امر به معروف و نهی از منکری که دارند تذکر بدهند تا جایی‌که این تذکر منجر به عکس‌العمل شدید تذکر گیرنده و ورود
مردم نشود. ایجاد چنین اتفاق‌هایی و بروز چنین صحنه‌هایی برای کشور ما مناسب نیست و من توصیه می‌کنم که نیروی انتظامی و کسانی که در این زمینه مسئولیتی دارند خیلی با وسعت‌نظر و صبوری و با رعایت جمیع جوانب انجام وظیفه کنند.»

>نباید این مسائل تکرار شود
وی در رابطه با کلیپی که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده، می‌گوید: «مامورین باید صبور باشند و این واکنش‌ها جز این که واکنش شدیدتری را از جانب مردم موجب می‌شود، نتیجه دیگری ندارد اما به هر حال یک زمانی هم ممکن است مامور در شرایطی قرار بگیرد که مجبور شود دست به سلاح ببرد؛ در هر صورت ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که از تکرار این حوادث و مسائلی که برای جامعه ما، نیروی انتظامی و مامورین مناسب نیست جلوگیری به عمل بیاوریم.»

>تذکر لسانی یکی از بهترین راه‌های
برون رفت کشور ما از مفاسد‌هاست
احد آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی نیز در رابطه با این موضوع معتقد است:« امر به معروف و نهی از منکر تعریف مشخصی دارد و اینکه برخی از تفکرات امر به معروف و نهی از منکر را به گشت ارشاد خلاصه می‌کنند عملا یا شناخت دقیقی نسبت به فرایض دینی ندارند و یا قصد ایجاد بدبینی بین نسبت به فرایض دینی در بین مردم دارند، وگرنه آموزه‌های دینی عمدتا نگاه آموزشی، تربیتی و تعالی بخشی دارد. یکی از آن‌ها امر به معروف و نهی از منکر است که جزو اصول قانون اساسی است که همه مردم قبال یکدیگر مسئولیت دارند و در هر معضل فردی و اجتماعی انسان‌ها موظف هستند که انزار بدهند و در واقع تذکر بدهند. این مقوله تذکر لسانی که رهبر معظم انقلاب چند سال پیش فرمودند یکی از بهترین راه‌های برون رفت کشور ما از مفاسد اقتصادی،مفاسد مدیریتی، تبعیض و بی‌عدالتی‌هاست.»

>امر به معروف و نهی از منکر خلاصه
در عفاف و حجاب نمی‌شود
او افزود:« امر به معروف و نهی از منکر خلاصه در عفاف و حجاب نمی‌شود اگر چه موضوع عفاف و حجاب برای ما بسیار حائز اهمیت است اما همه فرائض دینی ما در این مقوله نیست که به عفاف و حجاب خلاصه شود و بعد از آن هم بگوییم که گشت ارشاد چنان است و چنین است بلکه قانون امر به معروف و نهی از منکر تمام دستگاه‌های اداری را درگیر کرده است که به شکل یک مسئولیت عمومی در کشور ایجاد شود و هر فرد در هر جایگاه حقیقی و حقوقی با دیدن هر گونه تخلف و فساد، بی عدالتی و فرار از حقیقت تذکر بدهد، بازدارندگی ایجاد کند و انزار بدهد. این باعث می‌شود که جامعه آرام آرام به سمت تعالی و تکامل رشد کند و ریشه این گونه بزه و معضلات کنده شود.»

>فضای مجازی با ابهامات فراوان
وی در رابطه با کلیپ مذکور می‌گوید:« این گونه اقدامات در فضای مجازی اصلا قابل مهندسی نیستند، چون ما خبر نداریم فردی که فیلم را تهیه و منتشر کرده با چه انگیزه‌ای این کار را انجام داده است یا اینکه آیا واقعا حقیقت است یا یک سناریو است که اجرا شده است! اینها ابهاماتی است که ما در فضای مجازی با آن رو به رو هستیم. فضای مجازی ما خیلی مهارگسیخته است و هیچ صدر و ذیلی ندارد، قطعا دست‌های پلیدی هستند که از طریق فضای مجازی می‌خواهند بین مردم و حاکمیت شکاف ایجاد کنند. چیزی که ما تاکنون از ناجا دیده‌ایم این است که واقعا مامورین نیروی انتظامی در کنار مردم بوده‌اند و این همه شهید نیروی انتظامی گواه بر این موضوع هستند. جانفشانی نیروی ناجا برای ایجاد امنیت و انضباط اجتماعی در کشور غیر قابل انکار است. این جفا است که بخواهیم چهره مامورین ناجا و نیروی انتظامی را خدشه دار کنیم گرچه ممکن است در میان مامورین ناجا، مامورینی هم باشند که کارشان را به درستی انجام ندهند اما این رویه نیست و این سزاوار جایگاه مامورین
ناجا نیست.»