ماجرای عجیب فروش چادر‌های امدادی هلال احمر در «دیوار»

در روز‌هایی که بسیاری از هموطنان سیل‌زده خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند، عده‌ای اقدام به فروش چادر‌های امدادی می‌کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران ، ماجرا از این قرار است که طی روز‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های آگهی؛ آگهی‌هایی با موضوع فروش چادر‌های امدادی جمعیت هلال احمر منتشر شده است که این اقلام را به صورت آکبند یا در حد نو به فروش می‌رسانند.
در این راستا مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر درباره فروش این اقلام اظهار کرده است: «ورود و خروج این چادر‌ها کنترل می‌شود و این چادر‌ها قابل خرید و فروش نخواهد بود. معمولا مردم استان کرمانشاه دست به این اقدام می‌زنند.»
نکته جالب در اظهارات رئیس سازمان امداد و نجات این است که این آگهی‌ها مربوط به استان کرمانشاه است. به هنگام وقوع زلزله کرمانشاه، توسط جمعیت هلال احمر تعداد کثیری از این چادر‌ها در بین مناطق زلزله‌زده که خسارت‌های زیادی به بار آورد، توزیع شد. عده زیادی از مردم این استان مدت‌های طولانی در برف و سیل درحالی که خانه خود را از دست داده بودند در این چادر‌ها اسکان داده شدند و حالا که نزدیک به دو سال است از زلزله کرمانشاه می‌گذرد به نظر می‌رسد نیازی به این چادر‌های امدادی ندارند و در اقدامی عجیب آن‌ها را در سایت‌های پذیرش آگهی همچون دیوار به فروش می‌رسانند.



> واکنش سایت دیوار
سایت دیوار هم در مقابله با این فروش‌های غیرقانونی، واکنش نشان داد و اعلام کرد:
« دقایقی پس از انتشار خبر «فروش چادر‌های #هلال‌_احمر در سایت دیوار» ۴۰ عدد آگهی با این عنوان، برای جلوگیری از سوءاستفاده از اموال دولتی و همچنین کاهش آلام سیل‌زدگان غرب کشور از سایت دیوار حذف شد و دیگر هیچ آگهی با این محتوا اجازه انتشار نخواهد یافت.»
گفتنی است چادر‌های امدادی جمعیت هلال احمر که از بودجه عمومی مردم و کشور برای تسکین آلام بشر توزیع شده در این وب سایت با قیمت‌های نزدیک به یک میلیون تومان به فروش می‌رسید. اکنون که از زلزله کرمانشاه می‌گذرد و دیگر شاید نیازی به این چادر‌های استفاده نشده یا حتی شده نیست؛ چند کیلومتر آن‌ طرف‌تر در لرستان به‌شدت این نیاز احساس می‌شود.

> اطلاعیه هلال احمر
جمعیت هلال احمر نیز
در پی آگهی فروش چادر و برخی اقلام امدادی در سایت‌های فروش اینترنتی با ارائه توضیحاتی به این موضوع واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «هلال احمر در
بحران‌ها و حوادث این اقلام را بر اساس تعداد خانوار‌های آسیب دیده به صورت رایگان توزیع می‌کند و این چادر‌ها نیز همانند سایر اقلام امدادی و زیستی هلال احمر غیرقابل فروش است. البته در برخی نقاط و شرایط خاص (مثل حوادث بزرگ نظیر زلزله کرمانشاه، بم و…) بنا به دلایل متعدد، عدم امنیت و هرج و مرج در منطقه و درخواست‌های فراوان ممکن است اینگونه اقلام بعضا بیشتر از نیاز توزیع شود. در هر حال و به هر دلیلی ممکن است هموطنان دریافت کننده این اقلام نسبت به فروش سهمیه خود اقدام کنند. این اتفاق اگر چه از نظر ما مطلوب نیست، اما روش مشخصی برای نظارت و کنترل آن نیز وجود ندارد. جمعیت هلال احمر امیدوار است هموطنان دریافت کننده اقلام، طبق شرایط و دستورالعمل‌ها و رعایت ملاحظات اخلاقی-اجتماعی از آنها برای خود و خانواده‌شان استفاده کنند یا در صورت عدم نیاز، آنها را رایگان در اختیار سایر خانواده‌های نیازمند قرار دهند.»

> واکنش کاربران
این اتفاق واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «چادر هلال احمر را آگهی کردن بعد سایت دیوار فقط آنها را حذف کرده! آیا دیتاهاشون به پلیس داده نمیشه؟»
فرد دیگری گفته است:« فروش چادر هلال‌احمر در سایت دیوار، قطعا نشانه بی‌معرفتی فروشندگان اون هست. هرکس که باشه، در هر حالت خیلی تاسف‌برانگیزه.»



دیگری نوشت:« در زلزله ۱۶فروردین پارسال خراسان رضوی؛ از آنجایی که از نزدیک درگیر این حادثه و با تیم‌های امدادی بودیم، یکی از دغدغه‌های بچه‌های هلال احمر همین بود که «بعضی» دیگه
اینها رو برنمی‌گردونن و حتی لازم هم ندارن و خونشون سالمه اما چادر میگیرن واسه دشت و صحرا.
حالا هم که فروششون!»
یکی دیگر از کاربران نوشته است:« مگه مشکل آگهی دادن یا ندادنه؟! مساله اینه که چرا نظارتی نیست»
فرد دیگر نوشت:« آگهی کننده‌ها رو معرفی کنید به مراجع قضایی و انتظامی لطفا»
کاربران دیگر نوشته‌اند:« یعنی به این سرعت چادرها را آوردن برای فروش؟ کسی نیست ردشون را بزنه ببیند عامل اصلی این کار کی هست. کاش هلال احمر حداقل برای دفاع از آبروی خودش پیگیر میشد. این اشخاص حتما شماره تماس و نشانی دارند، در سایت دیوار کاری نداره پیدا کردن آنها»، « چقدر باید ... وضعیت مردم سیل زده رو ببینی و نتونی از یه چادر بگذری متاسفانه بعضی آدما رو سالهاست سیل وجدانشونو برده»،« مردم غیر نیازمند میگیرن تا تو این مواقع بفروشند»،« اونی که آگهی کرده که تکلیفش معلومه؛ تعجبم از اینه که کارشناسای سایت دیوار چرا وقتی این آگهی رو دیدند تایید کردند؟»،
« آقا شماره همه آگهی دهنده‌های این چادرهارو به پلیس بدین همراه با اسم و ایمیلشون. اینکارو که میتونی بکنی دیگه دیوار جان».