اگر سدها را نمی‌ساختیم فجایع انسانی رخ می‌داد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار نوروزی با کارکنان و مدیران مجلس گفت‌: با برخی شیطنت‌ها تلاش شد عزمی که در کمک رسانی مردم به مناطق سیل زده به وجود آمد، ناامیدی ایجاد شود. البته مسئولان باید با مردم بیشتر صحبت کنند و به آنان درباره ضرورت اصلاحات اقتصادی و دیوانی کشور توضیح دهند.
رئیس مجلس در واکنش به انتقاداتی که نسبت به اختصاص بودجه برای سدسازی در دوران خشکسالی انجام می‌گرفت، اظهار کرد: در سال‌های خشکسالی مرتبا گفته می‌شد که چرا این قدر برای سدسازی هزینه می‌شود، چرا که منابع در جایی هزینه می‌شوند که کارایی لازم را ندارد، اما امروز مشخص شد که اگر این سدها به ویژه‌ سدهای ساخته شده در خوزستان، لرستان، همدان و کرمانشاه ساخته نمی‌شد بحران‌های انسانی در سیلاب اخیر بسیار وسیع‌تر می‌بود.
وی با اشاره به حجم ورودی سیلاب به سد کرخه و دز در استان خوزستان، یادآور شد: آبی که به کرخه وارد شد حدود هفت هزار متر مکعب در ثانیه و آبی که به دز وارد شد حدود پنج هزار متر مکعب در ثانیه بود. یکی از دغدغه‌های مسئولان این بود که با تداوم نزولات آسمانی ذخیره و سرریز سدها چگونه مدیریت شود. زیر آب رفتن برخی روستاها و بخشهایی از برخی از شهرها در استان‌های سیل زده ناشی از سر ریز برخی از سدها بود. حالا تصور کنید اگر این سدها نبودند چه فجایع انسانی به بار می‌آمد. منابع زیادی صرف ساخت بیش از ۱۰۰سد در کشور شد. با سنجش اهمیت این سدها به خوبی متوجه دلیل اصرار مسئولان وقت برای احداث آنها می‌شویم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفتار غیر انسانی مقامات سیاسی آمریکا، گفت‌: باید تاسف خورد در شرایطی که بخشی از مردم ایران گرفتار سیلاب بودند و به کمک‌های صلیب سرخ جهانی که اساسا برای کمک به کشورهای گرفتار بحران به وجود آمده است، احتیاج داشتند، اما آمریکایی‌ها با رذالت تمام از کمک رسانی صلیب سرخ ممانعت به عمل آورند و وزیر امور خارجه آمریکا با وقاحت نگذاشت کمک‌های صلیب سرخ به هلال احمر ایران برسد. اما در مصاحبه‌ها از آمادگی آمریکا برای کمک رسانی به مردم ایران سخن گفت‌. تاسف بارتر این بود که در بیانیه‌ای اعلام شد که ایران در برخی از شهرها نتوانسته است بر مشکلات ناشی از سیل فائق آید. در حالی که با حضور مردم و دستگاه‌های امدادرسان و دستگاه‌های نظامی و اجرایی اقدام بزرگی در سیل اخیر انجام گرفت.


رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش خواستار عملیاتی کردن تئوری اقتصادی مد نظر مقام معظم رهبری در سال جاری شد و در این باره خاطرنشان کرد: برای شرایط اقتصادی کشور و رونق تولید باید فکری اساسی شود. در بررسی‌های صورت گرفته در زمینه تولید مشخص شد که قوانین جاری و امور دیوانی که سهم زیادی در مناسب بودن وضعیت تولید دارند، بالا است. به همین دلیل این بخش‌ها باید تغییر یابد و متناسب با شرایط روز شود. البته چند قانون برای تسهیل فضای کسب و کار طی سال‌های گذشته به تصویب رسید، اما به صورت کامل اجرایی نشد و من از معاون قوانین مجلس شورای اسلامی می‌خواهم دلایل آن را در گزارشی اعلام کند.
به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان این که ایران در شرایط فعلی در نقطه تاریخی قرار دارد، گفت‌: مردم و قوای سه گانه باید شرایط پیاده سازی تئوری اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری را به وجود آورند تا در حرکتی مجاهدانه به اقتصادی پایدار و زیست بهتر جامعه برسیم.