هشدار زلزله کرمانشاه را سال 92 به دولت داده بودند!

آفتاب یزد-گروه اقتصادی: انتشار متن نامه یک نماینده مجلس به سخنگوی وقت دولت در سال 92 نشان می‌دهد هشدار وقوع زلزله کرمانشاه قبل از وقوع آن به دولت داده شده بود اما هیچ اقدامی برای کاهش خسارات و پیشگیری از فاجعه در دولت تدبیر و امید صورت نگرفته بود.
فتح الله حسینی نماینده قصر شیرین و سرپل ذهاب اوائل بهمن ماه 92 در نامه ای به نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور هشدار داده بود که بخش اعظمی از استان کرمانشاه بر روی گسل‌های خطرناکی قرار دارد
وی در نامه خود درخواست کرده بود که دولت بودجه لازم را برای مقاوم سازی واحد‌های مسکونی در معرض خطر در نظر بگیرد
نکته بسیار جالب در این نامه این است که این نماینده مجلس خطاب به نوبخت آورده : اگر اقدامات پیشگیرانه لازم برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی در این استان انجام شود، خسارت دولت در زلزله احتمالی بسیار کمتر خواهد بود.


دولت روحانی مردادماه 92 با شعار تدبیر و امید بر سر کار آمد. تا آن زمان بیشتر صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که دولت احمدی نژاد، به هشدارهای کارشناسان توجهی نشان نمی‌دهد.
بر اساس این ارزیابی، بیشتر تصمیمات اقتصادی و سیاسی اشتباه دولتمردان در زمان وی، ناشی از عدم مشورت با صاحبنظران و توجه به هشدارهای کارشناسان بوده است.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، انتظار می‌رفت بحران‌های کشور با تدبیر و دور‌اندیشی قبل از تبدیل شدن به یک فاجعه ملی حل و فصل شوند.
حال انتشار نامه نماینده قصر شیرین در مجلس خطاب به محمد باقر نوبخت که در آن نسبت به وقوع زلزله در حوزه انتخابیه خود و قرار داشتن بیشتر شهرهای این استان بر روی گسل هشدار داده شده بود، نشان می‌دهد که بی توجهی به نامه‌های هشدار آمیز کارشناسان و افراد مطلع تا چه حد می‌تواند خسارت بار و زیان بار باشد.
زلزله مرگبار سال 96 در کرمانشاه، 4 سال پس از آن اتفاق افتاد که نماینده این شهر طی نامه ای به یکی از اعضای مهم دولت از او برای پیشگیری از وقوع تلفات و خسارت‌های زلزله مهیب احتمالی، چاره جویی کرده بود.
جالب آنکه در نامه مذکور، این نماینده مجلس خطاب به نوبخت می‌نویسد: بدبختانه طی سالهای قبل( دوره احمدی نژاد) توجه چندانی به مقوله مقاوم سازی واحد‌های مسکونی در کرمانشاه که بر روی گسل‌های خطرناک
قرار دارد، مبذول نشده بود.

>هشدار‌هایی که به آن بی توجهی شد؟
آن طور که از نامه این نماینده مجلس برمی‌آید، حسینی 4 سال قبل از فاجعه ویرانگر کرمانشاه به دولت هشدار می‌دهد که 1300 روستا در حریم 1 کیلومتری گسل‌های خطرناک قراردارند؛ ضمن آنکه 432 روستا نیز در محدوده خطر شدید واقع شده‌اند.
این نماینده مجلس خطاب به نوبخت یادآور می‌شود: تسهیلات ناچیز مقاوم سازی در سالهای قبل، موجب شده که مقاوم سازی 70درصد روستاهای در معرض خطر با موفقیت انجام نشود.

>چرا دولت بی توجهی کرد؟
اما گویا پیشنهاداتی که در نامه به دولت می‌شود چندان به مذاق دولت خوش نیامده است وگرنه هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که هشدار وقوع خطر نادیده گرفته شود.
نامه مذکور به دولت حاوی چند نکته بسیار مهم است که به نظر می‌رسد دولت تعمدا از آن عبور کرده و حتی فرصت داشته که تا 2 سال بعد خواسته‌های مطرح شده در نامه را مورد توجه قرار داده و وارد فاز عملیاتی کند.
نکاتی که در این نامه به دولت گوشزد شده موارد متعددی است ؛ از جمله اینکه ( الف) فعالیت گسل‌ها در کرمانشاه و صحنه جای نگرانی بسیار جدی دارد. ( ب) اگر زلزله شدید رخ دهد، هزینه گزافی را به دولت تحمیل خواهد کرد. (ج) تسهیلات مقاوم سازی از 12 میلیون و 500 هزار تومان به 35 میلیون تومان با بازپرداخت 20 ساله با نرخ سود کمتر تبدیل شود.
با این حال، دولت هیچ توجهی به این نامه نکرد و مشخص نیست نوبخت تا چه حد موضوع را جدی گرفته و اینکه آیا اساسا این نامه بایگانی شده یا با پاسخ منفی روبرو شده است؟
حتی در خوش بینانه ترین حالت اگر فرض بگیریم که دولت پول لازم برای تخصیص به منظور مقاوم‌سازی را نداشته، می‌توانست هشدار‌های این نامه را جدی گرفته و تمهیدات لازم را برای کاهش خسارات زلزله احتمالی تدارک ببیند، چرا که در این نامه به وضوح به دولت هشدار داده شده که کرمانشاه و بخصوص ثلاث باباجانی در معرض 11 گسل بسیار خطرناک هستند که تا کنون منجر به وقوع 4زلزله مهیب شده‌اند.
این هشدار 4 سال قبل از زلزله مرگبار سال 96 به دولت داده شده بود که متاسفانه به جای آنکه تدابیری برای پیشگیری و کاهش تلفات در نظر گرفته شود به راحتی هشدارها نادیده گرفته می‌شود.

>بی توجهی به نظرات کارشناسی
پائیز 96 در پی وقوع زلزله ای بسیار قوی در استان کرمانشاه صدها کشته و مفقود و هزاران زخمی و معلول بر جا گذاشت که مرگبارترین زلزله سال 2017 در جهان لقب گرفت.
به نظر می‌رسد دولت به جای آنکه خود تیم‌های کشف بحران بلایای طبیعی را در مناطق خطرآفرین فعال کند، نه تنها برنامه ای برای این موضوع ندارد که هشدارهای لازم را هم نادیده می‌گیرد.
این در حالی است که ضررهای ناشی از وقوع بلاهای طبیعی میلیاردها دلار خسارت به اقتصاد ایران وارد می‌کند که بخشی از این خسارت‌ها با پیشگیری و اقدامات به موقع قابل جبران بود.
فقدان وجود تعداد کافی کارشناسان مجرب در بدنه دولت‌ها موجب می‌شود که خسارات ناشی از سیل و زلزله بیشتر باشد. به عنوان مثال در سیلاب اخیر، مدیران دولتی بدون توجه به ارزیابی‌های کارشناسی دقیق، مجوز بهره برداری و تخریب جنگلها و مراتع را به برخی افراد خاص دادند که این امر در تشدید سیلاب‌ها و خرابی‌ها نقش قاطعی داشت.