هنرستانی‌ها، قربانیان سیاست‌های وزارت علوم!

وزارت علوم و سازمان سنجش اجازه ثبت نام دانش‌آموزان
فنی و حرفه‌ای و کار و دانش را در رشته حسابداری نمی‌دهند
چرا که معتقدند اولویت با رشته‌های نظری است!
آفتاب یزد- می‌گل هشترودی: هر سال بعد از کنکور حواشی بسیاری در رابطه با انتخاب رشته دانشجویان متقاضی و رتبه آنها به وجود می آید. با این حال امسال اولین سالی است که دانش‌آموزان فنی و حرفه ای و کارودانش هم می توانستند مثل دانش‌آموزان رشته های نظری، مقطع کارشناسی پیوسته را انتخاب کنند، چون به مدد نظام جدید آموزشی سال ششم متوسطه نیز به آن ها تعلق گرفته و آن ها نسبت به فارغ التحصیلان هنرستانی سال های قبل، مجبور بودند یک سال تحصیلی بیشتر در مدارس درس بخوانند. با همه این اوصاف اما این طور که پیداست سر دانش‌آموزان فنی حرفه ای و کار و دانش در رقابت با رشته‌های نظری بی کلاه مانده است، چرا که اولویت در ثبت نام دانشگاه ها به رشته های نظری تعلق گرفته! این در شرایطی است که زمان انتخاب رشته دبیرستانی، مدرسان و مشاوران تاکید بیشتری بر حرفه آموزی دانش‌آموزان دارند و افراد زیادی را به سمت مدارس فنی سوق می‌دهند! با این حال اما وقتی پای دانشگاه به میان می آید جا برای دانش‌آموزان فنی و حرفه ای و کار و دانش نیست! این را معترضان به انتخاب رشته می‌گویند، پسران و دختران زیادی که این روزها به صورت مداوم به دانشگاه‌های آزاد سر می‌زنند و راه بین دانشگاه تا سازمان سنجش را می پیمایند اما هر روز دست از پا درازتر به خانه‌هایشان برمی‌گردند چرا که هر روز یک جواب را می شنوند؛ اولویت با بچه‌های نظری است!


>به جای حسابداری رشته اقتصاد بخوانید
اعتراضات زیادی به این نوع تقسیم بندی وجود دارد و این مشکل بیشتر در رشته های حسابداری به چشم می‌خورد، اعتراضات به سازمان سنجش هم کشیده شده اما نماینده سازمان سنجش در جمع معترضین به این موضوع گفته است: «دانشگاه آزاد دوست دارد که سایت ها برای ثبت نام باز شود اما وزارت علوم برای هر دانشگاه ظرفیت تعیین کرده است . این طور نیست که دانشگاه آزاد تهران مرکز بتواند هزار نفر دانشجو بپذیرد چرا که ظرفیت برای او 200 نفر تعیین شده است. الان ششصد نفر اعلام کرده اند و ما می توانیم دویست نفر را ثبت نام کنیم. وزارت علوم می گوید اگر همه دانشجوها را به دانشگاه تهران مرکز بفرستم، تهران شرق یا دانشگاه‌های غیرانتفاعی چه می‌شود؟ بنابراین باید صندلی خالی بین این دانشگاه ها تقسیم شود. برای اینکه مشکلتان حل شود من راهنمایی می کنم که در رشته اقتصاد ثبت نام کنید و برای ترم دوم که متقاضیانی کمتر هستند می توانید به حسابداری تغییر رشته دهید. تنها چیزی که فرق می کند این است که سازمان علوم هزینه انصراف را دریافت می‌کند که نزدیک به 500 هزار تومان است. اما من هیچ تعهدی نمی دهم که باز هم بتوانید تغییر رشته دهید و حسابداری بخوانید.»
>نظری ها با معدل 11 می توانستند ثبت نام
کنند اما من با معدل 18 اجازه ثبت نام ندارم!
یکی از پسرهای معترض به این موضوع می‌گوید: «ما سه سال تلاش کردیم و من در هنرستان حسابداری خواندم و یک سال هم اضافه‌تر خواندم، چون طبق نظام جدید تحصیلی باید پایه ششم را هم می خواندیم. بعد هم کنکور دادیم، از همان ابتدا برای اعلام قبولی هنرستانی ها امروز و فردا کردند .الان که آمدیم دانشگاه ثبت نام کنیم به ما می گویند شما نمی توانید رشته حسابداری را انتخاب کنید چون اولویت با رشته های نظری است. یعنی اول باید بچه‌های ریاضی، تجربی و انسانی انتخاب رشته کنند و بعد اگر جا بود ما انتخاب رشته کنیم. من بین همین بچه‌های نظری کسانی را دیدم که حتی نمره قبولی نداشتند و با تک ماده آمده بودند برای ثبت نام، خیلی ها معدل‌هایشان پایین بود اما چون نظری بودند نسبت به ما اولویت داشتند! وقتی اعتراض هم می کنم که چرا آن ها با معدل 11 می توانند ثبت نام کنند اما من با معدل 18 نمی توانم ثبت نام کنم یا دوستم با معدل 19 اجازه ثبت نام ندارد به ما اجازه صحبت کردن نمی دهند. امروز جلوی چشم من، خیلی از رشته‌های انسانی با معدل های پایین رفتند و ثبت نام کردند. من با مشکل سربازی هم مواجه هستم. اگر امسال نتوانم دانشگاه بروم باید بروم سربازی! به من می‌گویند حسابداری جا نیست بیا اقتصاد بخوان! من از اقتصاد سردرنمی‌آورم! رشته ام حسابداری است و این رشته را دوست داشتم که از دبیرستان آن را انتخاب کردم! به من می گویند بیا اقتصاد بخوان، یک درصد امکانش هست که در ترم های آینده جا برای شما باز شود و بتوانید بروید رشته خودتان درس بخوانید! من چطور می توانم به خاطر یک‌درصد ریسک کنم؟ سرنوشت و آینده ما را به بازی گرفته اند. تازه همه اینها در دانشگاه آزاد است! ما خواسته زیادی نداریم فقط می خواهیم در رشته‌ی خودمان درس بخوانیم. تازه پول هم می‌دهیم تا درس بخوانیم اما باز هم می‌گویند برای شما جا نیست!»
>به ما می گویند رشته های نظری
اولویت دارند!
پسر دیگری که همین مشکل را دارد می‌گوید: «من دانش‌آموز رشته حسابداری هستم و 3 سال با این رشته سر و کار داشتم. امسال اولین سالی است که رشته‌های فنی و حرفه‌ای مجاز شده‌اند که کارشناسی پیوسته بدون آزمون ثبت نام کنند، من این کار را انجام دادم اما در نتیجه مردودم در همه دانشگاه ها هم مردودم. این در حالی است که معدل من بالاست، حالا رشته های نظری با معدل های پائین با اینکه آشناییتی با رشته حسابداری ندارند برای ثبت نام در این رشته اولویت دارند! من اگر امسال دانشگاه نروم مشمول می شوم و باید بروم سربازی، سازمان سنجش هیچ مسئولیتی در رابطه با این موضوع نمی پذیرد تا آنجایی هم که من خبر دارم هیچ کس از رشته های فنی حرفه ای قبول نشده است چون همه اولویت ها را به رشته های نظری داده اند. من الان مجبورم برای اینکه مشمول نشوم یک رشته دیگر که هیچ علاقه ای به آن ندارم و هیچی از آن نمی دانم بخوانم!»
من الان معدلم 19 است اما اجازه ثبت نام ندارم!
یکی دیگر از پسرهایی که همین مشکل را دارد می‌گوید: «من در مدرسه رشته حسابداری می‌خواندم، برای ثبت نام دانشگاه که اقدام کردم با اینکه سایت باز شد و همه کارهای ثبت نام را انجام دادم و حتی کل مبلغ را هم واریز کردم، اما می گویند به هیچ وجه بچه های فنی حرفه ای و کار و دانش در دانشگاه آزاد قبول نمی شوند، برای این موضوع فقط به رشته های نظری بها دادند. من خودم دیدم یکی که معدلش بسیار پایین بود فقط چون رشته‌اش انسانی بود، ثبت نام کرد. من الان معدلم 19 است اما اجازه ثبت نام ندارم! واقعا نمی دانم باید چه کار کنم!
>چرا باید اولویت ها به رشته های نظری برسد؟
مادر یکی از دانش‌آموزان که دخترش با این مشکل رو به رو است به آفتاب یزد گفت:« یک هفته است که در گیر این موضوع هستیم. هر روز به سازمان سنجش می رویم. آخرین بار ما را از سازمان سنجش بیرون کردند و گفتند یک نماینده بفرستید. نماینده هم که فرستادیم گفتند اولویت با بچه های رشته‌های نظری است هر کاری می خواهید بروید انجام دهید! الان قبولی دختر من را هتلداری زده اند در صورتی که دختر من از همان اول حسابداری خوانده است! دانشگاه هم که رفته است می‌گویند بیایید اقتصاد بخوانید بعد در ترم های دیگر اگر جا بود تغییر رشته دهید. چرا باید دختر من یک سال عمر و زندگی اش را تلف کند؟ چرا باید اولویت ها به رشته‌های نظری برسد؟ پس چرا اجازه دادند آن ها کارشناسی شرکت کنند؟
>دانشگاه تهران مرکز: اگر مرکز آزمون به ما
اعلام کند ما 2 هزار نفر ظرفیت داریم
این در حالی است که یکی از مسئولین دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز که نخواست نام او فاش شود در این باره به خبرنگار آفتاب یزد گفت: «ما در دانشگاه تهران مرکز 2 هزار نفر جا داریم به شرطی که مرکز آزمون به ما این اجازه را بدهد که ثبت نام کنیم. ما جزو دانشگاه هایی هستیم که همیشه می گوییم دانشجو می خواهیم. ما نامه زده ایم که برای کارشناسی پیوسته هزار نفر دانشجو جا داریم اگر مرکز آزمون به ما اعلام کند ما همه را ثبت‌نام می‌کنیم.»
این طور که معلوم است مشکلات به وزارت علوم بازمی‌گردد و با این اهرم فشار تلاش دارد تا دانشجویان را به سمت رشته‌هایی مثل اقتصاد که بازار کار ندارند سوق دهد و حالا در این بین هم زورشان به دانش‌آموزان فنی و حرفه ای رسیده است. سوالی که مطرح می شود این است که اگر دانش‌آموزان فنی و حرفه ای و کار و دانش اولویت برای ثبت نام نداشتند چرا از ابتدا وعده ثبت نام کارشناسی پیوسته به آن ها داده شد؟ چرا وزارت علوم چاره ای برای این موضوع نمی اندیشد؟