جنگ افروزی چند منظوره ترامپ در شبه جزیره کره

پرواز شناسائی و تمرین هوائی 2 فروند بمب افکن استراتژیک «لانسر» بر فراز کره جنوبی زنگ خطر را درخصوص احتمال شکل گیری یک جنگ قریب الوقوع به صدا در آورده است. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا ضمن تائید حضور بمب افکن‌های مذکور، آنرا جزئی از عملیات مانور هوائی مشترک با کره جنوبی و ژاپن معرفی کرده و تلویحاً مسئولیت هرگونه حادثه‌ای را برعهده پیونگ یانگ انداخته و می‌گوید کره شمالی به دنبال «جنگی بزرگ» علیه منطقه است. به طور همزمان رهبران کره شمالی هشدار می‌دهند واشنگتن سرگرم فضاسازی برای یک جنگ هسته‌ای در شبه جزیره کره است و حتی مشغول تمرین برای حمله هوائی و پرتاب بمب هسته‌ای روی خاک کره شمالی است.
در واقع طرفین یکدیگر را به دامن زدن به یک جنگ هسته‌ای متهم کرده‌اند ولی تهدیدات رسمی ترامپ و دستیارانش، بیش از کره شمالی، «تهاجمی» و پیشگیرانه به نظر می‌رسد. با وجود این کره شمالی با جملات کوبنده و تهدیدآمیزی از توان موشکی خود برای غرق کردن رزمناوهای آمریکائی سخن می‌گوید و اخطار می‌کند که رفتار تحریک آمیز آمریکا بیش از این تحمل نخواهد شد و ممکن است کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای عقیم ساختن برنامه‌های تهاجمی آمریکا علیه پیونگ یانگ، متقاعد کند.
این نکته به ویژه با در نظر گرفتن مانورهای مشترک نظامی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن طی یکماه اخیر، حساسیت روزافزونی را ایجاد کرده و این احتمال را قوت بخشیده که آمریکای ترامپ واقعاً سرگرم تدارک مقدمات یک جنگ تمام عیار در شبه جزیره کره است و رجزخوانی‌های ترامپ و دستیارانش هم بایستی به عنوان «آتش تهیه» در این تهاجم تلقی شود. به ویژه آنکه ترامپ در تازه‌ترین اظهارات خود، رسماً از احتمال وقوع یک جنگ هسته‌ای و به تعبیر وی «یک جنگ بزرگ» علیه کره شمالی سخن به میان آورده است. این جملات به وضوح، «تهاجمی‌تر از گذشته» است و بیانگر «یک گام تا برخورد» تلقی شده است.
آمریکای ترامپ نه تنها با کره شمالی بلکه حتی با چین و روسیه هم دقیقاً در شرایط تقریباً مشابهی قرار دارد. اخیراً پوتین هشدار داد که «در وضعیت یک گام تا شلیک» قرار گرفته و اوضاع در دریای چین هم تقریباً در همین مسیر به پیش می‌رود. در اینجا سئوال مهمی مطرح است که بعضاً به فراموشی سپرده شده و آن اینکه آیا آمریکا واقعاً اقدامات کره شمالی را «تهدید جدی» تلقی می‌کند؟ یا آنکه با جوسازی و شانتاژ سیاسی درصدد انحراف افکار عمومی به سمت و سوی دیگری است و هدف اصلی به کلی متفاوت است؟ برخی شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد که واشنگتن تعمداً سعی دارد اوضاع شبه جزیره کره و حتی دریای چین را بحرانی جلوه دهد تا بلکه در پرتو آن بتواند حضور نظامی پررنگ و وسیع خود را در آسیای جنوب شرقی توجیه کند. بعلاوه اگر واقعاً آمریکا در فکر رویاروئی با چین، اما در مقیاس محدودی باشد، معرفی کره شمالی به عنوان یک «خطر جدی» و اعلام حضور نظامی در منطقه برای مهار بحران ناشی از تهدیدات کره شمالی، فرصت خوبی برای «آزمون حساسیت‌های چین» در قبال این تحرکات نظامی پرشتاب در شبه جزیره کره و دریای چین است. این بدان معنی است که ترامپ قویاً به تحریک ضمنی چین هم گوشه چشمی دارد.


اینکه واشنگتن به طور ضربتی به اعزام کارشناسان موشکی به کره جنوبی و استقرار شبکه دفاع موشکی «تاد» متوسل شده و حتی با شتاب غیرمنتظره‌ای آنرا «عملیاتی» کرده، به خوبی نشان می‌دهد که سرعت عمل و بی‌تابی واشنگتن، به مراتب افزونتر از آن چیزی است که اوضاع منطقه و الزامات عملیاتی ایجاب می‌کند و همین امر نشانگر آن است که ترامپ و دستیارانش به وضوح سعی دارند به بحران کنونی دامن بزنند و با تحریکات خود، فضای منطقه را به نقطه اشتعال و برخورد نظامی نزدیکتر سازند.
جنگ افروزی ترامپ در شبه جزیره کره، از این دیدگاه، یک اقدام چند منظوره است که در آن واحد، اهداف معینی را علیه کره شمالی، چین و حتی متحدین آمریکا در قلمرو «ناتو» را تعقیب می‌کند. فراموش نکنیم که ترامپ حتی علیه متحدین آمریکا در پیمان ناتو نیز مواضع هشدارآمیزی داشته و دارد و تصریح می‌کند این متحدین آمریکا هستند که به آمریکا و ناتو احتیاج دارند و نکته مهم‌تر آنکه باید سهم خود از هزینه‌های نظامی آمریکا و ناتو را بپردازند.
جنجال اخیر میان سئول و واشنگتن و مطالبه هزینه‌های یک میلیارد دلاری سیستم دفاع موشکی «تاد» از کره جنوبی، دقیقاً از همین زاویه است که معنی و مفهوم واقعی خود را پیدا می‌کند. از همین دیدگاه، بی‌ثباتی و ناامنی منطقه، دقیقاً همان چیزی است که ترامپ را به تحقق اهداف و برنامه‌هایش نزدیکتر می‌سازد و در واقع کمال مطلوب ترامپ است. حتی متحدین آمریکا هم در یک فضای آرام و به دور از تنش و تشنج، تمایلی به باج دادن به ترامپ را نشان نداده‌اند ولی در پرتو التهابات فزاینده، قطعاً دست به دامان آمریکای ترامپ خواهند شد، که شده اند! طبعاً آمریکا به تشنج و ناامنی در شبه جزیره کره بیشتر علاقمند است تا ثبات و آرامش و امنیت آن.
سایر اخبار این روزنامه
ثبت 375 میلیون دلار مازاد تراز تجاری در فروردین امسال در دیدار ظریف با مقامات عالیرتبه پاکستانی مطرح شد ؛ تاکید ایران و پاکستان بر امنیت بیشتر در مرزها دستور ویژه معاون اول رئیس‌جمهور برای رسیدگی به مصدومان و محبوسان حادثه انفجار معدن در آزادشهر نوبخت: پاکستان باید امنیت مرزهای داخلی خود را تامین کند استاندار تهران:دولت با برگزاری صحیح و قانونی انتخابات شورایاری‌ها مخالف نبود پیام تسلیت دکتر روحانی به استاندار چهارمحال و بختیاری 2هزار نفر از سربازان منتخب نیروهای مسلح با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق می‌کنند جنگ افروزی چند منظوره ترامپ در شبه جزیره کره با تصویب شورای پول و اعتبار؛ سقف وام مسکن زوج‌ها 120 میلیون تومان شد/افزایش وام مسکن خانه اولی‌ها به 200میلیون تومان روسیه: برجام پیمانی متعادل بین طرفین و استوار بر ان‌پی‌تی است با تصویب شورای پول و اعتبار؛ سقف وام مسکن زوج‌ها 120 میلیون تومان شد/افزایش وام مسکن خانه اولی‌ها به 200میلیون تومان وزیر اطلاعات تاکید کرد: بیشترین افراد لیست دو تابعیتی‌ها، اقامت دارند نه تابعیت از سرگیری نشست "آستانه" درباره سوریه رئیسی: انتخابات در کشور ما تزیینی نیست بلکه رای مردم تاثیر مستقیم در سرنوشت آنان دارد میرسلیم: طرح افزایش یارانه‌ها برای جلب آرای عوام است وزیر دادگستری: ادعای قاچاق 25میلیاردی کذب و قابل تعقیب است دکتر جهانگیری: اقتصاد کشور دوباره در جاده توسعه قرار گرفته است معاون وزیر راه و شهرسازی: تنها 5 درصد پروژه مسکن مهر باقی مانده است دکترحسن روحانی: نمی‌خواهیم به عقب بازگردیم و در میانه راه بمانیم