خشم آمریکایی‌ها از اقدام ترامپ

فریدون مجلسی‪-‬ نیروهای آمریکایی دو مقر نظامی در سری کانیه و کری سبی در شهر تل ابیض و راس العین در شمال سوریه را تخلیه کردند. یک منبع بلندپایه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در گفت وگو با شبکه آمریکایی الحره اعلام کرد: «پنتاگون دستوراتی از دولت آمریکا برای عقب نشینی کامل از سوریه براساس یک جدول زمانی کوتاه مدت دریافت کرده است».یک مسئول دیگر پنتاگون نیز به این شبکه گفت که نیروهای آمریکایی تخلیه مواضع خود و خارج کردن ادوات نظامی خود از شمال شرقی سوریه را آغاز کرده‌اند. این موضوع در حالی مطرح می شود که ترکیه و اردوغان اعلام کردند که قصد حمله نظامی به شمال سوریه و کردهای این منطقه را به بهانه تامین امنیت خودشان دارند. موضوعی که حتی واکنش روسیه علیه ترکیه را برانگیخته است.
دونالد ترامپ در اقدامی عجیب و در حالی که توقع می رفت در چنین شرایطی پشتیبان نیروهای کرد منطقه باشد نه تنها چنین نکرده، بلکه پشت آن‌ها را نیز خالی و دستور تخلیه منطقه را داده است، موضوعی که باعث واکنش تند دموکرات‌ها که ترامپ را زمانی جنگ طلب می خواندند، شده است و حتی دوستداران وی را نیز آشفته و خشمگین کرده است. به عنوان نمونه، هیلاری کلینتون دموکرات درباره دستور خروج از سوریه گفته است: ترامپ در برابر متحدان وفادارمان و منافع آمریکا و درکناررهبر خودکامه ترکیه قرار گرفته است و تصمیمش خیانت به کردها و سوگند ریاست جمهوری است . نیکی هیلی نماینده سابق ترامپ و آمریکا در سازمان ملل که به عنوان یکی از دوستان رئیس جمهورو آمریکا به شمار می‌آید، در واکنش به این اقدام غیر منتظره و عجیب ترامپ نوشته است: ما باید همیشه پشتیبان متحدانمان باشیم، اگر می‌خواهیم که بازهم پشتیبانمان کنند. کردها نقش موثری در پیروزی ما در جنگ علیه داعش داشتند. اینکه ما آن‌ها را اکنون ترک کنیم و اجازه دهیم تا کشته شوند یک اشتباه بسیار بزرگ است.
به هر روی این اقدام ترامپ را نیز باید در قالب اقدامات غیر قابل پیش بینی و کاسب کارانه وی جای دهیم. این موضوع نشان می‌دهد که او هیچ حساب معینی برای سیاست خود ندارد. وقتی کشور بزرگی مثل آمریکا از کردها در سوریه حمایت می‌کند و از آن‌ها به عنوان نیروهای پیشرو برای مقابله با داعش بهره برده است، در شرایطی که امروز ترکیه اعلام کرده به شرق فرات حمله می‌کند نباید کردها را ترک و آن‌ها را در این منطقه تنها بگذارد.این دستور ترامپ قاعدتا دست اردوغان را از همیشه بازتر می‌گذارد تا صرفا با نام تروریست نامیدن کردهای دموکرات، بخواهد به شمال سوریه حمله ور شود. آمریکایی که خودش این نیروهای کرد را برای مبارزه آماده کرد و از آن‌ها بهره برد با این دستور ترامپ بی اعتبار شده است. بنابراین نه تنها کردها بلکه اکنون همه به آمریکا بد بین و بی اعتماد شده اند. همه این‌ها را باید به حساب اقدامات مدیر عاملانه وی گذاشت.
با این اوصاف باید منتظر حمله ترکیه باشیم. اینکه می‌گوییم ترامپ در راستای اقدامات کاسبکارانه‌اش دست به این اقدام زده است یعنی او برای جلوگیری از هزینه‌های احتمالی باقی ماندنش در سوریه و مواجهه با ترکیه و همین طور تصاحب بازار ترکیه در آینده دست به این کارزده است . اما همان طور که گفته شد این اقدام آن قدر عجیب بوده که هم همراهان سابق او مانند نیکی هیلی را به خشم آورده و هم دموکرات‌هارا که روزگاری ترامپ را جنگ طلب می‌خواندند. دموکرات‌ها نگران این رفتارهای خودسرانه هستند از همین روست که آن‌ها امروز موضوع استیضاح او را مطرح کردند و تلاش دارند تا تبلیغات وسیعی را به زیان وی انجام دهند. دموکرات‌ها می‌گویند که ما به آبروی آمریکا می‌اندیشیم و معتقدند اقدامات ترامپ اساسا آمریکا را بی آبرو می‌کند.