پاکستان نگران‌تر از همه

روز گذشته نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه ترامپ در سفر نیویورک از من خواست تسهیل کننده دیالوگی میان ایران و ایالات متحده باشم، گفت: دلیل اصلی سفر من و هیات همراه این بود که نمی‌خواهیم درگیری جدیدی در این منطقه بروز کند.
اینکه برخلاف آنچه رسانه‌ها اعلام کرده‌اند اعلام شد، سفر عمران خان به ایران ارتباطی با میانجیگری ایران و عربستان ندارد، به این معناست که ریشه اختلافات ایران و عربستان ریشه در اختلافات ایران و آمریکا دارد و برای حل موضوع تهران و ریاض نیز باید به فکر کاهش تنش میان تهران و واشنگتن بود.عمران خان دربخش دیگری از اظهاراتش می‌گوید: «نمی‌خواهیم که درگیری جدیدی در این منطقه بروز کند، چرا که پاکستان در ۱۵سال گذشته از این درگیری ها رنج برده است و ۷۰ هزار تلفات را در جنگ علیه تروریسم داده است. همچنین مردم افغانستان و سوریه هنوز از تبعات تروریسم رنج می‌برند. بنابراین نمی خواهیم شاهد یک درگیری دیگری در منطقه باشیم.»
این نشان می‌دهد که او سعی می‌کند عجالتا از یک تنش احتمالی جلوگیری کند و کاهش تنش ها را منجر شود.
پاکستان از این تنشها به شدت هراس دارد و از باقی کشورها بیشتر نگران است و ازهمین رو راسا به دنبال بهبود اوضاع می‌گردد. پاکستان کشور فقیری است، روی کمک‌های مالی عربستان بسیار حساب می‌کند و میلیاردها دلار حاصل درآمدهای نیروهای کار این کشور موجود در شبه جزیره است. از سویی با ایران نیز روابط سیاسی تجاری مناسبی دارد. اما اگر ناامنی پیش بیاید پاکستان میان هواداری ایران و عربستان درمی ماند، هرچند بسیاری می گویند در آن صورت پاکستان مجبور است طرف عربستان را بگیرد اما می داند با این کار، منافع این کشور در ایران به شدت در خطر می افتد. هرگونه آشفتگی میان ایران و عربستان منبع بزرگ درآمدی پاکستان از عربستان و ایران را از بین می‌برد. آسیب پاکستان از تقابل این دوکشور و ناامنی منطقه بیش از سایر کشورهاست از همین روعمران خان به آب و آتش می زند تا از وقوع یک تنش جدید جلوگیری کند.