آزادی یا دموکراسی!

اکبر زمانی‪-‬ حضور زنان در ورزشگاه آزادی که شور شیرینی در جامعه ایجاد کرده بود. رخداد قابل تحلیل برای مفهوم آزادی و دموکراسی است. این رخداد با بازتاب شدید در رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شد. معنای ویکی پدیایی دموکراسی و آزادی که به نوعی اطلاع داشتن ازمعنای این مفاهیم است با آگاهی ازاین مفاهیم متفاوت است. بقول آنتونیوگرامشی باید خود را از این عادت رها سازیم که فرهنگ را بصورت دانش دائره المعارفی در نظر بگیریم و انسانها را صرفا ظروفی که از اطلاعات تجربی و توده ای از حقایق خام نامرتبط پر شده اند، اطلاعاتی که بصورت ستون یک فرهنگ لغت در مغز رده بندی شوند تا صاحبشان بتواند پاسخگوی انگیزه‌های گوناگون دنیای خارج باشد؛ این شکل از فرهنگ و آموزش خطرناک است. افرادی که معنای کلماتی را حفظ می‌کنند و در هر فرصتی بیرون می‌ریزند، منتهی به پیدایش قشر پرگویان پرمدعا می‌شوند. دموکراسی و آزادی دقیقا در سطح همان لغت نامه معنا شده اند و با بسیاری از مفاهیمی‌چون انسانیت و غیره و ذالک با هم استفاده می‌شود. آنچه باید از معنای دموکراسی دریافت کنیم این است که دموکراسی با برابری فرصت معنا می‌یابد. یعنی من ، تو ، او و همه برای دستیابی فرصت‌ها
در سطح برابری قرار داشته باشیم. مثلا در استخدام شغل‌ها در یک ارزیابی کاملا برابرانه بدون دخالت پارتی و فلان چیز و فلان امتیاز با هم رقابت کنیم و شغل را بر مبنای تلاش فردی بدست آوریم و نه روابط فردی!
اینکه چرا یک فرد در یک شهر چند فرصت شغلی ایده آل و گاها دولتی به سراغش می‌آید و فردی دیگر نه تنها فرصتی ندارد بلکه برای دریافت شغل باید با هزار آزمون و مصاحبه روبرو شود که منتهای مراتب باز کسانی دیگر جایش را بگیرند!
اینکه اگر ما به برابری در فرصتها، منابع و... دست یابیم تقریبا به دموکراسی در معنای کلی اش دست خواهیم یافت. آزادی را اگر یکی از ارکان دموکراسی بدانیم، نباید با مفهوم دموکراسی اشتباه گرفته شود. گاها با آزادی‌های دم دستی مردم گمان می‌برند که به دموکراسی دست یافتند مثلا مجوز کنسرت موسیقی پاپ را نمی‌دهند اما بعد از اینکه مجوز را می‌دهند مردم حس می‌کنند که به دموکراسی دست یافتند ولی تماما درگیر یک آزادی اجتماعی بودند. حضور زنان در ورزشگاه هم به نوعی آزادی اجتماعی است و با جریانات مفهوم دموکراسی متفاوت است. مجوز برای کنسرت ، آزادی‌های اجتماعی و دیگر مقولات مرتبط با آزادی گاها نباید با دموکراسی اشتباه شود.