مجلس:قطع‌اينترنت موبايل پايان يابد

آرمان ملي: پس از حدود يك هفته، از عصر روز شنبه دوم آذر بازگشت آرامِ دسترسي به اينترنت جهاني در ايران آغاز شد. هر چند در روزهاي گذشته بسياري از صاحب‌نظران سياسي و اقتصادي از زيان‌هاي قطعي يك هفته‌اي اينترنت گفتند، با اين حال هنوز اينترنت همراه در بسياري از استان‌ها وصل نشده و اين موضوع آسيب زيادي به بسياري از کسب و کارهاي اينترنتي و مردم وارد آورده است. در همين راستا نمايندگان تهران در نامه‌اي به وزير ارتباطات خواستار وصل اينترنت به خصوص اينترنت موبايل شدند. 30 نماينده تهران در نامه‌اي به آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تاکيد داشتند با توجه به قطع طولاني مدت اينترنت هرچه سريع‌تر نسبت به برقراري اينترنت موبايل استان تهران اقدام کنند. در نامه نمايندگان خطاب به وزير ارتباطات آمده است: «جناب آقاي آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات احتراما عنايت داريد که قطع طولاني مدت اينترنت به خصوص اينترنت موبايل ضرر و زيان هنگفتي را بر اقتصاد فضاي کسب و کار و فضاي آموزشي و پژوهشي کشور تحميل کرده است حال که با مشارکت هوشمندانه مردم فهيم ايران به خصوص تهران آرامش حاکم گرديده است انتظار آحاد مردم، دانشگاهيان، کسبه، بازاريان و کارآفرينان تسريع در برقراري اينترنت موبايل استان تهران است. شايسته است اقدام لازم در اين زمينه به عمل آيد».
ادعاي بي‌تقصيري آذري جهرمي
اين نامه در حالي صادر شده که آذري جهرمي مدعي است «هيچ نقشي در قطعي اينترنت ندارد» و منتظر است تا شوراي امنيت کشور به اپراتورها دستور دهد تا اينترنت‌ها مجددا وصل شود. سخنگوي فراکسيون مستقلين به «ايسنا» با اشاره به حضور وزير ارتباطات در جلسه صبح روز يکشنبه فراکسيون مستقلين گفته بود که جلسه نمايندگان با آذري جهرمي عمدتا در مورد قطعي اينترنت بود که ايشان اعلام کرد نقشي در قطع شدن يا وصل شدن اينترنت ندارد بلکه بر اساس تصميمات شوراي عالي امنيت ملي، اين اختيار به وزير کشور داده شده که اينترنت وصل شود يا نه. وي افزود: به گفته آقاي آذري جهرمي در بخشي از استان‌ها اينترنت از طريق واي فاي خانگي وصل شده اما وصل شدن اينترنت همراه منتظر دستور وزير کشور است. لاهوتي همچنين گفت: هم نمايندگان و هم وزير ارتباطات نگراني‌هايي در مورد آسيب ديدن برخي از کسب و کارها داشتند. حتي آذري جهرمي هشدار داد که اگر شرايط به خوبي مديريت نشود برخي از مردم اقدام به انتقال سرمايه خواهند کرد.
سلحشوري: وزير را مسئول مي‌دانيم


به رغم تلاش وزير جوان براي رفع مسئوليت از خود، يکي از نمايندگان تهران در مجلس شورا مي‌گويد «ما وزير را مسئول مي‌دانيم». پروانه سلحشوري در گفت‌وگو با «آرمان ملي» تأکيد دارد: «از نظر رسمي و بر اساس ساختارهاي قانوني در کشور، دو وزير ارتباطات و کشور در اين زمينه مسئول هستند و بايد به مجلس پاسخ دهند». او معتقد است «هر چند آقاي آذري جهرمي مي‌گويد من نقشي در فيلترينگ و قطعي اينترنت ندارم اما او بايد بيايد و بگويد از چه کسي دستور مي‌گيرد و آنگاه ما با دستور دهنده طرف خواهيم بود». پروانه سلحشوري مي‌گويد: «تا زماني که آقاي جهرمي به طور شفاف نگفته‌اند توسط چه کساني اداره مي‌شوند و اراده‌شان در اختيار چه کساني است، ما ايشان و آقاي رحماني فضلي را به عنوان مسئول اين موضوع مي‌شناسيم و با ابزارهاي قانوني که در اختيار مجلس شوراي اسلامي است از اين دو وزير مي‌خواهيم هرچه سريع‌تر براي وصل اينترنت مردم اقدام کنند».
فيلترينگ سفيد؟
طي روزهاي گذشته نامه‌ ارسالي سازمان فناوري اطلاعات به بخش‌هاي دولتي براي در اختيار گذاشتن ليستي از سرويس‌هاي وابسته‌شان به خدمات خارجي از روز گذشته در شبکه‌هاي اجتماعي جنجال بزرگي به پا کرده است. سياري از کاربران اعلام مي‌کنند اين درخواست سازمان فناوري اطلاعات از بخش دولتي و خصوصي براي ايجاد محدوديت‌هاي بيشتر روي سرويس اينترنت جهاني و قطع هميشگي آن در آينده‌اي نزديک است؛ اما رئيس سازمان فناوري اطلاعات به پيوست مي‌گويد که تنها هدف آنها از ارسال اين دو نامه شفاف‌سازي ضربه‌هاي اقتصادي براي تصميم‌گيراني است که دستور قطع اينترنت را به خاطر شرايط ويژه کشور داده‌اند. اميرناظمي برخي اظهار نظرها در خصوص ايجاد «ليست سايت‌هاي سفيد» به جاي ليست سياه را رد مي‌کند و به «جماران» مي‌گويد: «نامه‌اي که به سازمان‌هاي دولتي براي معرفي يک نماينده و تهيه يک ليست از سرويس‌هايي که به خدمات خارجي وابسته‌اند، روز چهارشنبه 29 آبان به آنها ارسال شده است؛ يعني روزي که اينترنت کشور قطع بود. اين نامه‌ هم بعد از تماس کاربري با من که از قطع خدمات بيمارستاني به دليل قطع اينترنت حکايت داشت تنظيم و به آنها ارسال شد.» ناظمي مي‌گويد که وقتي اين پيام را از سمت اين کاربر دريافت کرده متوجه شده که قطع اينترنت مي‌تواند از سمت برخي سازمان‌ها به بهانه‌اي تبديل شود که از ارائه سرويس به شهروندان سرباز بزنند. او توضيح مي‌دهد: «اين نامه در زمان قطع اينترنت براي اين به سازمان‌ها ارسال شد تا بدانيم چه خدمت داخلي براي ارائه به سرويس خارجي وابسته است تا مشکل را حل و امکان ارائه سرويس را به شهروندان در آن زمان فراهم کنيم. در واقع مي‌خواستيم با اينکار مشکلات مردم را در زمان قطع اينترنت کمتر کنيم.»
پاسخ وزير ارتباطات
وزير ارتباطات به درخواست نمايندگان پاسخ داد. محمدجواد آذري جهرمي نوشت: «با سلام و ادب نامه شما دريافت شد. قطعا قطع اينترنت لطمات جبران ناپذيري به اقتصاد و به ويژه اقتصاد نوپاي ديجيتال کشور وارد کرده و مطالبه شما در نامه ارسالي بجا و دقيق است. شخصا در وزارت ارتباطات و دولت و در مذاکرات متعدد با نهادهاي امنيتي پيگير برقراري مجدد ارتباطات بوده و هستم و اين روزها بي‌شک يکي از دوران‌هاي بسيار سخت و طاقت‌فرسا براي مجموعه وزارت ارتباطات و صد البته بيش از آن براي مردم عزيز ايران است. نهادهاي امنيتي کشور معتقدند در برقراري مجدد ارتباطات بايد جانب احتياط را رعايت کرد و بر اين اساس تاکنون شوراي امنيت کشور مجوز برقراري کامل ارتباطات را به اپراتورها ابلاغ ننموده است. قطع به يقين به محض دريافت مجوز از شوراي امنيت کشور، ارتباطات در اسرع وقت به شرايط قبل بازگردانده خواهد شد.»