عارف سفير اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان

آرمان ملي: با اينکه «طرح سرا» با آمدنش بلوايي در جريان اصلاح‌طلب بپا کرد، اما به يکباره سروصداها خوابيد و مدتي است که خبري از سرانجام اين طرح منتشر نمي‌شود، برخي خبرها حکايت از آن دارد که به دنبال انتقادات مطرح شده اين طرح کنار گذاشته مي‌شود و البته برخي نيز از اصلاح و بازنگري در «سرا» سخن مي‌گويند. ميرلوحي، عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان مي‌گويد که اين حرف‌ها شايعه است و اجراي اين طرح قرار است بعد از تعيين تکليف صلاحيت‌ها انجام شود. وي با تاکيد براينکه احتمال ائتلاف بين اصلاح‌طلبان و اعتداليون در انتخابات پيش رو بعيد است، اين را هم مي‌گويد که شوراي عالي سياستگذاري به عارف و ديگر اعضاي هيات رئيسه شورا ماموريت داده براي ايجاد تفاهم بيشتر و کم‌کردن هزينه رد صلاحيت‌ها وارد رايزني با شوراي نگهبان شود. مشروح گفت‌وگوي خبرآنلاين با سيدمحمود ميرلوحي، عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان را در ادامه بخوانيد:
آيا اجراي طرح سرا و ارائه ليست براي انتخابات مجلس براساس آن در جريان اصلاحات قطعي شده يا تصميم‌گيري در اين رابطه هنوز معلق است و احتمال کنار گذاشتن آن وجود دارد؟
زمان اجراي طرح سرا به بعد از اعلام صلاحيت‌ها توسط شوراي نگهبان موکول شده است. اين تصميمي است که گرفته شده و اجرائي مي‌شود. تا آن موقع هم ممکن است گاهي شايعه شود که از دستور کار خارج شده اما اين طرح تاييد شده است. نماينده 30حزب از 38نماينده حاضر در جلسه، آن را تاييد کردند. ‌از سويي به نظر مي‌رسد طرح خوبي است و انشاا... بتواند در جهت مشارکت دادن بدنه اصلاحات عمل کند. جريان اصلاحات در سه دوره اخير با تشکيل شوراي عالي سعي کرد مسئوليت تصميم‌گيري را به اين شورا در استان‌ها و شهرستان‌ها واگذار کند. حالا قرار است گامي به جلو داشته باشيم و بدنه اصلاحات هم تا حدي در اين تصميم‌گيري مشارکت داده شود. يعني به جاي اينکه در تهيه ليست‌ها فقط آن 38نفر تصميم بگيرند و مورد انتقاد باشند، سايرين هم مشارکت مي‌کنند و شوراي عالي هم نظارت‌کننده خواهد بود. به نوعي قبل از انتخابات ميزان اقبال و راي کانديداها ارزيابي مي‌شود که اين خوب است. با اين کار پشتوانه جديدي پيدا مي‌شود و بدنه اصلاحات مي‌تواند اظهار نظر کند.
با اين حساب امکان ائتلاف با ساير اعتداليون منتفي خواهد بود؟


طبق قرايني که من مي‌بينم و با توجه به شرايط موجود، ائتلاف منتفي است. هرچند شوراي عالي سياستگذاري هنوز راهبردهاي خود را تبيين و تصويب نکرده است و در مرحله تدوين قرار دارد. اما مطالبه بدنه اصلاحات به‌خصوص جوانان اين است که معرفي کانديداي کمتر بهتر از اين است که با کساني ائتلاف کنيم که فقط تا درِ بهارستان با ما همراهي مي‌کنند.
يعني جريان اصلاحات به دنبال تکرار تجربه مجلس دهم نمي‌رود؟
در انتخابات مجلس دهم، 167 نفر با ليست اميد به مجلس راه پيدا کردند که عموما توافقنامه و ميثاقنامه داشتند اما متاسفانه از فرداي ورود به مجلس، سراغي از پشتوانه‌ها و حاميان خود نگرفتند. به هرحال رئيس دولت اصلاحات پشت آن ليست‌ها را امضا کرده بود. با کمال تاسف آنها اکنون افتخار مي‌کنند که عليه اصلاحات صحبت مي‌کنند. يعني اينکه آنها به قول و وفاي خود پايبند نبودند. به اين ترتيب با توجه به تجربه قبلي و مطالبه بدنه جريان اصلاحات، به نظر مي‌رسد که اصلاح‌طلبان ترجيح مي‌دهند 100نفرِ پايبند به قول و قرار داشته باشند تا 160 نفري که 60 تن از آنها نردبان خود را پرت مي‌کنند. هرچند ما همچنان خود را مسئول مي‌دانيم و به افراد مورد حمايت خود پشت نکرديم اما در مجلس بعد با دقت بيشتري عمل خواهد شد.
براساس گفته‌هاي شما پس هنوز گفت‌وگويي با ساير جريان‌هاي اعتدالي براي ائتلاف انجام نشده است؟
خير. چون هنوز راهبرد جريان اصلاحات هم به تصويب نرسيده است. اما شرايط براي ائتلاف فراهم نيست.
آقاي عارف بناي کانديداتوري مجدد را دارند؟ سرليستي در صورت کانديداتوري با ايشان است يا احتمالات ديگر هم وجود دارد؟
من خبري در اين رابطه ندارم.
اصلاح‌طلبان احتمالا به دنبال رايزني با شوراي نگهبان هستند تا بتوانند ليست قوي‌تري را در انتخابات به راي بگذارند؟
نبايد انکار کرد که از نتيجه نظارت استصوابي همه کشور، نظام و انقلاب لطمه ديده است. حتي جرياني که همچنان از آن دفاع مي‌کند بايد بررسي کند که به همين دليل مجالس ايران پس از انقلاب چطور از ابتدا تا کنون ضعيف شده‌اند. درحالي که امام(ره) اختيار تصميم‌گيري حل مساله گروگان‌هاي آمريکايي و احکام ثانويه را به آنها واگذار و رئيس مجلس را فرمانده جنگ کرده بود اما امروز مجلس حتي در تصميم‌گيري درخصوص تعيين قيمت بنزين، مورد مشورت قرار نمي‌گيرد که نظارت استصوابي عامل تعيين‌کننده‌اي در ايجاد اين شرايط بوده است. درحال حاضر ما از آقاي عارف و هيات رئيسه شوراي عالي سياستگذاري خواستيم که با شوراي نگهبان رايزني کنند تا افراد باتجربه‌تر و امتحان پس‌داده تاييد صلاحيت شوند و اين تفاهم ايجاد شود.
با اين تفاسير از نظر شما جريان اصلاحات مي‌تواند اقبال بيشتري از اصولگرايان در انتخابات پيش رو داشته باشد؟
بله. شايد برخي فکر کنند اگر مردم از اصلاحات اعلام نارضايتي مي‌کنند، نهايتا مجبور خواهند شد باز به سمت اصولگرايان بروند درحالي که چنين تحليلي کاملا اشتباه است. اگر کسي هم چنين تحليلي دارد با واقعيت‌هاي ميداني سياست خيلي غريبه است. اگر شعار اصلاحات نتواند جامعه ايران را جذب کند، اصولگرايان بايد دغدغه بيشتري داشته باشند. چون اين افکار عمومي ديگر به شعارهاي سه دهه قبل آنها رجوع نخواهد کرد. مردم از اصولگرايان عبور کردند و به اصلاحات رسيدند. اگر روزي بخواهند از اصلاحات هم عبور کنند، منزل بعدي مجددا اصولگرايي نيست و بايد مراقب باشيم چون در آن صورت چالش‌هاي جدي براي کشور و نظام ايجاد مي‌شود. بنابراين راي‌هاي پيشين اصلاح‌طلبان به سبد راي اصولگرايان ريخته نخواهد شد.