مسافرت داخلی هم برای آدم پولدار‌هاست!

آفتاب یزد- گروه اینفوگرافی: همین چند روز پیش بود که مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفته بود: «ایران به جایگاه دومین کشور دنیا در سرعت رشد جذب گردشگر دست یافته است.» اینکه وزیر مربوطه این آمار را چطور و چگونه به دست آورده است موضوعی قابل تامل است اما چیزی که در جامعه شاهد هستیم این است که در طول سال‌های اخیر به گفته کارشناسان نه تنها با جذب گردشگر خارجی رو به رو نبودیم بلکه حتی گردشگران داخلی هم توانایی مسافرت و تفریح ندارند چرا که اماکن توریستی و گردشگری و همچنین اماکن تفریحی در کشور ما برای گردشگران داخلی بسیار گران است؛ حالا که مشکلات اقتصادی راه نفس کشیدن را برای خانواده‌ها تنگ کرده است به نظر می‌رسد اماکن تفریحی و گردشگری در کشور ما بیش از اینکه برای گردشگران داخلی مهیا شده باشد برای توریست‌های خارجی مهیا شده است و هیچ نظارتی هم بر این موضوع صورت نمی‌گیرد، کافی است سری به شهرهای توریستی در شمال کشور یا جزایری مثل قشم و کیش در جنوب کشور بزنید آن وقت متوجه خواهید شد که وسایل تفریحی با چه قیمت‌های نجومی ارائه می‌شوند و مقایسه این ارقام با حقوق یک کارگر یا کارمند ساده که قشر عظیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند نشان می‌دهد که هیچ یک از این موارد برای گردشگران داخی تعبیه نشده است و تنها قشر مرفه جامعه و گردشگران خارجی که با ارز و دلار سر و کار دارند از پس چنین هزینه‌هایی برمی‌آیند.
قیمت نجومی تورهای گردشگری داخلی نیز یکی دیگر از مواردی است که نشان می‌دهد مسافرت در کشور ما برای همه اقشار جامعه امکان پذیر نیست. خانواده‌هایی که خودرو شخصی ندارند اگر بخواهند یک مسافرت کوتاه مدت با تور داشته باشند بیش از 2 میلیون تومان باید هزینه کنند و این در حالی است که حقوق ماهانه یک کارگر یک میلیون و هشتصد هزار تومان است! در ادامه به بررسی برخی از این قیمت‌های نجومی می‌پردازیم.
هتل‌های لوکس با قیمت‌های نجومی
مناطق گردشگری کشورمان که از جمله آنها می‌توان به شهرهای حاشیه دریای خزر و جزیره‌های جنوبی کشورمان مثل کیش و قشم اشاره کرد، سالانه میزبان صدها هزار گردشگر و تورهای تفریحی و مسافرتی گوناگون هستند. از جمله برترین شاخصه‌های این مناطق مدرن و کم نظیر، گسترش هتل‌ها، مراکز خرید و بازارهای گوناگون، تفریحات آبی لوکس و سایر امکانات گردشگری و برجسته روز دنیا است، اما قیمت‌ها به قدری نجومی است که تنها افراد متمول و توریست‌های خارجی از پس آن برمی‌آیند و جالب است بدانید که قیمت‌ها در روزهای تعطیل، ایام عید و تابستان‌ها افزایش هم می‌یابند. در جزیره کیش قیمت‌ها در هتل‌های معمولی از شبی چهارصد هزار تومان برای هر نفر شروع می‌شود و تا شبی بیش از یک میلیون تومان هم ادامه می‌یابد.


هتل آپارتمان هم از شبی یک میلیون تومان آغاز می‌شود و حتی تا شبی 3 میلیون تومان هم ادامه دارد. این قیمت‌ها در روزهای تعطیل با افزایش رو به رو هستند و گاهی حتی تا 2برابر هم افزایش می‌یابند. در مناطق شمالی کشور هم اوضاع به همین منوال است. قیمت هتل‌ها در مناطق لوکس از شبی 400 هزار تومان شروع می‌شود و تا شبی 900 هزار تومان هم برای هر نفر ادامه می‌یابد. ماجرای ویلا‌های لوکس شهر‌های شمالی اما چیز دیگری است. در روزهای عادی شما می‌توانید یک ویلای لوکس در بهترین منطقه از شمال کشور را با شبی 500 هزار تومان اجاره کنید اما در روزهای تعطیل این قیمت چندین برابر می‌شود و گاهی وقت‌ها با شبی 2 میلیون تومان هم نمی‌توانید همان ویلا را اجاره کنید. در آن موقع از زمان، دیگر بازار رقابتی است و هر کس هر چقدر تیغش ببرد پول می‌گیرد. در این بین خانواده‌های کمتر برخوردار هم که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند در صورتی که بتوانند خرج رفت و آمد و پول بنزینشان را بپردازند باید یا در پارک‌های اسکان مهمانان چادر بزنند و یا در مناطق دورافتاده با کمترین امکانات ویلا اجاره کنند و برای آن هم مبالغ گزافی را بپردازند. یک دو دوتا چهار تای ساده نشان می‌دهد که هزینه گفته شده برای یک خانواده کارگر که ماهیانه زیر 2 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند تا چه اندازه سخت و طاقت فرساست. به همین دلیل هم گفته می‌شود که مناطق گردشگری برای مسافران داخلی هم مهیا نیست.
تفریحات لوکس آبی که دقیقه‌ای هزینه می‌اندازند
جت اسکی یکی از تفریحات آبی است که این روزها حتی در شهرهای شمالی کشورمان هم از آن‌ها استفاده می‌شود و جالب است بدانید که استفاده از جت اسکی در شهرهای شمالی بعضا گران‌تر از استفاده در قشم و کیش است! هر یک ربع استفاده از جت اسکی در شهرهای شمالی کشور چیزی حدود 60 تا 80 هزار تومان آب می‌خورد و این عدد در کیش یا قشم حدود 50 تا 60 هزار تومان است. اسکی روی آب هم از جمله این تفریحات آبی است که معمولا چیزی حدود 100 هزار تومان برای نیم‌ساعت آب می‌خورد البته این نوع تفریح نیاز به مربی دارد که هزینه آن هم جداگانه باید پرداخت شود.
البته هر روز بر تعداد این تفریحات آبی اضافه می‌شود و فلای بورد جزو جدیدترین تفریحات آبی است که تاکنون تنها در جزیره کیش مورد استفاده قرار گرفته و حس پرواز بر فراز آب را به شما می‌دهد. البته برای این کار نیاز به آموزش دارید و هزینه‌های گزافی هم برای آن باید پرداخت کنید. در کل یک تفریح کاملا لاکچری به شمار می‌آید که کمتر کسی توان استفاده از آن را دارد و بیشتر گردشگران تنها نظاره‌گر این تفریح محسوب می‌شوند.
بنانا یا شاتل هم از دیگر تفریحات آبی هستند که برای آن‌ها نیز باید مبالغ گزافی بپردازید. هزینه شاتل یا بنانا بسته به تعداد افراد متفاوت است اما برای 2 تا 4 نفر به طور میانگین 100هزار تومان باید بپردازید و پرداخت آن برای خیلی از خانواده‌ها مقدور نیست.
کشتی‌های لوکس و مبالغ گزاف
این روزها هزینه‌ای که برای مسافرت به کیش و قشم باید بپردازید با هزینه مسافرت به آنتالیا در بازه زمانی 3 سال پیش برابری می‌کند. بنابراین خیلی‌ها این روزها حتی نمی‌توانند به قشم و کیش هم سفر کنند چه برسد به سفر‌های خارجی! اما اصلی ترین هدف بسیاری از افراد برای سفر به جزیره زیبای کیش، تماشای آب‌های نیلگون و کم نظیر خلیج فارس است که برای این کار معمولا باید از کشتی‌های تفریحی کیش استفاده کرد. بسیاری از کشتی‌های تفریحی جزیره، در سانس‌های 2 ساعته پذیرا هستند و علاوه بر گشت و گذاری دریایی، سایر خدمات پذیرایی مانند سرو نهار و شام، اجرای موسیقی زنده، برنامه و جُنگ‌های شادی و برگزاری جشنواره‌ها و قرعه کشی‌های گوناگون از جمله برنامه‌های آن‌هاست اما جالب است بدانید برای ورود به این کشتی و گشت و‌گذار دو ساعته باید بیش از 100 هزار تومان بپردازید و غیر از آن هر چیزی که در این کشتی‌ها بخواهید بخورید باید برای آن هم چند برابر هزینه معمول پول بپردازید.
بر این موضوع دوباره تاکید می‌شود که در روزهای تعطیل این قیمت‌ها افزایش نیز می‌یابد چرا که دست اندرکاران این گونه تفریحات بر این باورند که همه درآمدشان در همین روزهای تعطیل است بنابراین تقاص روزهای بیکاریشان را باید مسافران با پرداخت هزینه‌های گزاف بپردازند. به همین دلایل هم یک خانواده معمولی با حقوق کارمندی و کارگری توان مسافرت به چنین مناطقی از کشورمان را نخواهد داشت و تنها افراد متمول هستند که می‌توانند به مسافرت‌های گردشی بروند. این نشان می‌دهد که گردشگری داخلی هم در کشورمان با سیر نزولی
همراه است.
قایق سواری به چه قیمتی؟
هرساله تعداد زیادی از گردشگران گیلان را به عنوان مقصد سفرهای خود بر می‌‌گزینند، گیلان با داشتن جاذبه‌های گردشگری متنوع همچون کوه و جنگل و دریا همیشه مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. در بین تمامی جاذبه‌ها، قایق سواری بیش از سایر جاذبه‌ها مورد اسقبال گردشگران قرار می‌گیرد و این تفریح در دل تالاب برای تماشای لاله‌های تالابی، پرندگان مهاجر و گرفتن عکس‌های یادگاری نیز بخشی از این گشت و‌گذار است اما برای آن باید قیمت‌های نجومی را متقبل شوید. خیلی‌ها در قالب شرکت‌های تعاونی، دارای شناشنامه و مجوز در تالاب‌ها مشغول به کار هستند و خیلی‌های دیگر هم به صورت آزاد در این مناطق فعالیت می‌کنند به همین دلیل قیمت قایق سواری در این مناطق متفاوت است، رئیس هیئت مدیره اتحادیه شرکتهای تعاونی قایقرانی گیلان می‌گوید نرخ مصوب فرمانداری برای مسیرها کاملا مشخص است و هزینه قایق سواری در صورت اجاره کامل قایق با ظرفیت 5 نفر بین 70 تا 175 تومان است اما اگر سری به این مناطق زده باشید متوجه می‌شوید که قیمت‌ها گاهی حتی تا 300 هزار تومان هم افزایش می‌یابد. با این حال حتی اگر همان قیمت 15 هزار تومان را در نظر بگیریم این مبلغ برای خیلی‌ها قابل پرداخت نیست و به همین دلیل خیلی از خانواده‌ها تنها از دور به تماشای تالاب و زیبایی‌های آن می‌نشینند.
غواصی؛ تفریحی برای لاکچری‌ها
غواصی، یکی دیگر از تفریحاتی است که این روزها جوانان زیادی را به جزیره‌های کیش و قشم می‌کشاند اما این تفریح هم مثل سایر تفریحات آبی ارزان قیمت نیست. افرادی که می‌خواهند غواصی کنند باید در سایت‌های مختلف حضور پیدا کنند و برای آن‌ها مربیانی در نظر گرفته می‌شود بابت هر مربی هم باید مبالغ گزافی را هزینه کنند. علاوه بر آن امکاناتی مثل تماشای جهان زیر آب در شب نیز برای علاقه مندان وجود دارد که برای هر یک از این امکانات باید مبالغ زیادی را پرداخت کرد. هزینه غواصی معمولا بین 150 تا 200هزار تومان است و برای دیگر امکانات قیمت‌ها متفاوت است. در برخی موارد حتی قیمت‌ها به 500 هزار تومان هم می‌رسد. اسکوتر غواصی از دیگر امکاناتی است که جدیدا برای گردشگران مهیا شده است و افراد بالای 12 سال می‌توانند از آن استفاده کنند، قیمت آن هم با توجه به مدت زمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد بالای 200 هزار تومان است. پر واضح است که حتما باید از تمکن مالی برخوردار باشید تا بتوانید از این تفریحات آبی استفاده کنید و در غیر این صورت باید به تماشای لذت بردن دیگران بنشینید.
تفریح برای همه نیست!
تفریح و گردش برای همه نیست و مروری بر قیمت‌های ارائه شده به خوبی این مسئله را نشان می‌دهد. حتما باید از وضع مالی خوبی برخوردار باشید تا بتوانید به مسافرت بروید. فرق نمی‌کند که شمال بروید یا جنوب، هر جا که بروید در بر همین پاشنه می‌چرخد و قیمت‌های مربوط به تفریحات به قدری گران است که اقشار متوسط جامعه هم توانایی پرداخت آن را ندارند چه برسد به اقشار ضعیف جامعه. کایت، تله کابین، سورتمه و دیگر تفریحات که در مناطق توریستی و گردشگری وجود دارند به قدری گران هستند که اقشار متوسط جامعه عطای آن را به لقایش بخشیده و از دور به تماشا می‌نشینند. این افزایش قیمت‌ها حتی به رستوران‌ها هم رسوخ کرده است و در شهر‌های توریستی حتی قیمت غذاها نیز بسیار بیشتر از حد معمول است.
تنها چیزی که این روزها پولی نیست آب تنی در دریا است که البته آن هم با مشکلات مربوط به خودش همراه است. با این اوصاف همچنان مسئولین در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقدند که گردشگری داخلی افزایش
یافته است!