علت باز تولید مداوم آسیب‌های زندگی

کامل حسینی‪-‬ چند روز پیش درگزارش‌ها خواندیم که یک شخص زورگیر که قبلاً هم مدتی در زندان به سر برده است پس از آزاد شدن و برای تهیه‌ی پول مواد مخدرش به خفت‌‌کردن افراد و گرفتن پول و موبایل و...روی آورده بود. این شخص در یک فرصت با تهدید چاقو قصد زور گیری و گرفتن گوشی از یک شخص هفده هیجده ساله دارد اما شخص مقابل که حاضر به تسلیم کردن موبایل نیست با ضربه‌ی چاقو به شدت مجروح و پس از تلاشی ناکام جان می‌سپارد.و اما درس و عبرت از این گونه حوادث زیاد که تنها دو مورد از آن در اینجا ذکر می‌شود.مورد نخست (اگر چه تکراری است ما به تکرارش می‌ارزد) اینکه به نوجوان و فرزندان خود و حتی افراد بزرگسال توصیه نماییم که در این گونه مواقع از هر گونه مقاومت و درگیری در برابر شخص زورگو بپرهیزند زیرا احتمال هرگونه واکنش وحشیانه از طرف شخص بزهکار بعید نیست. پس بهتر است جان را نجات داد و در مراحل بعد می‌توانند از طرق مختلف شکایت و سپس آن را پیگیری نمایند. و اما مورد دوم که بیشتر مورد بحث ما است درک حقیقتی تاسف بر انگیر و تکان‌دهنده است که همه‌ی افراد باید مد نظر داشته باشند زیرا تامل در آن از یک طرف، حقیقت هولناک درونی آسیب‌ها را برایمان روشنتر می‌سازد و از طرفی دیگر می‌تواند به منزله‌ی نوعی هشدار و سدی محکم مانع ورود ما به جهان تجربه‌ی هر گونه آسیب جدی و بزهکاری در هر نوعی از آن باشد. همه‌ی ما قصه‌ی همسر عزیز مصر را به یاد می‌آوریم درست زمانی که قصد خیانت او در آستانه‌ی برملا شدن بود چگونه برای پوشاندن وجه قبیح رفتارش راه "تهمت و دروغ" را در پیش گرفت تا نجات یابد و یوسف گرفتار شود.بعدها بامباهات و حالتی خودنمایی در مجلس زنان دیگر همچنان بر عمل منکر خود پافشاری می‌نماید تا پیش زنان کم نیاورد یعنی دقیق برعکس رفتار قبلی خود، اینبار از طریق عکس جریان قبلی از راستی ماجرا وارد می‌شود تا همچنان به قصد غیر اخلاقی خود نایل شود اما در این میان آسیب جدی‌تری وارد می‌شود یعنی در نهایت به زندان افتادن مردی عفیف! یک قصد فحشا چگونه آغاز و سر انجام به چه آسیب‌ و عمل‌های غیر اخلاقی دیگر کشیده شد. قرآن کریم این گونه ماجراها را برایمان بازگو نموده است...
تا از گذر تامل همیشگی در آن‌ها حقایقی استنباط نماییم که در همه زمان و مکان‌ها برای هر انسانی می‌توان راهنمای عمل باشد؛ بویژه در دنیای امروز که سونامی‌آسیب‌ها همیشه در حال پیشروی است.اگر این قصه در تاریخ بطور واقعی رخ داده ‌است اکنون نیز شواهد دیگری مشابه آن وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه در بیشتر اوقات، ارتکاب گونه‌ای از بزهکاری و آسیب بدل به زایشگاه سایر آسیب‌های ریز و درشت دیگر خواهد شد. اما این واقعیت تلخ یعنی اینکه از دل یک آسیب‌، آسیب‌های دیگری بیرون می‌آید می‌تواندناشی از دلایل مختلفی باشد که در حوصله‌ی این نوشتار نیست اما به اجمال می‌توان گفت که مهمترین دلیل اینکه خصلت امور منفی و رفتار غیراخلاقی این است که صفای قلب و لطافت معنوی درون انسان‌ها در لحظه‌ی تجربه‌ی جنایت و بزهکاری به گونه‌ای کدر می‌نماید که قادر به
درک زشتی کار و شکستن کرامت انسانیش نیست. دلیل دیگرش شاید این باشد که چون هیچ‌گونه قانون و مقرراتی حاضر به حمایت از عملکرد آسیب‌زایش نیست به ناچار پناه می‌برد به گریزگاه‌های دیگر بویژه راه تزویر، تهمت، حتی قتل تا رهایی یابد اما غافل از اینکه این گونه عمل کردن بر شدت درد ناشی از جرم می‌افزاید. بار دیگر مثال شناخته‌شده‌ی معتادانی را به‌یاد بیاوریم که برای تهیه‌ی مقداری هر چند اندک از مواد مخدر به زورگویی، دزدی و یا قتل دست می‌زنند. یا اختلاسگرانی که برای پنهان نمودن و یا موجه بودن کار خود مجبور به جعل انواع مدارک و اسناد خواهند شد. ازطرفی دیگر مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی پیدا خواهند شد که ارتکاب هر گونه آسیبی جدی از طرف آن‌ها چندان دور نیست. یا دزدان و متجاوزانی که در معرض کشف راز جنایتشان قرار گرفته‌اند اقدام به قتل شخص قربانی می‌نمایند...! اینها همگی نمونه‌ی دیگری در توجه بیشتربه این‌گونه واقعیت جامعه شناختی است که قرآن توجه ما را به آن جلب می‌نماید و در عرف دینی می‌گوید یک گناه، گناه دیگری را به دنبال خود می‌کشاند حتی گاهی اموری منفی بزرگ و آتش خرمن از یک گناه و خطای کوچک ممکن است بر خیزد. چنین است که ارتکاب یک آسیب، معمولاً سایر آسیب‌ها را به دنبال خود می‌آورد؛ دقیقا به مثابه‌ی خودرویی که از راه سلامتی خارج شده است و احتمال هرگونه آسیب هر چند کوچک تا بزرگترین آسیب که سقوط مرگبار از پرتگاه به دره است پیش‌بینی می‌شود.