سخنی با سلبریتی‌‌ها

مجید ابهری‪-‬ محبوبیت امانتی است که مردم به سلبریتی‌ها و چهره‌های محبوب می‌سپارند. آنها به خاطر هنر و نبوغ بیشتری که دارند در جامعه ممتاز می‌شوند و با ایفای نقش در فیلم‌ها ، سریال‌ها و تئاترهای مختلف موجب انتقال فرهنگ و آموزه‌ها به جامعه می‌گردند. بعضی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که هنر سلبریتی‌ها یا چهره‌های هنری فقط سرگرم کردن دیگران است درحالی که این تصور غلطی است، این افراد آموزگاران جامعه هستند که با هنر خود علاوه بر سرگرمی‌باعث انتقال معیارهای اخلاقی و هنری به مردم می‌شوند مخصوصا جوانان در این میان بهره مناسبی می‌برند. در کشور ما نیز چهره‌های هنری مثل تمام مردم ممکن است در مسائل سیاسی دخالت کنند چرا که سرنوشت آنها، فرزندان و خانواده‌شان در این میان مطرح است. مثلا در انتخابات دوره گذشته چهره‌های هنری از یک کاندیدای معین حمایت کردند. از همین رو این نمی‌تواند برای چهره‌های یاد شده امتیاز منفی قلمداد گردد و عملکرد این دولتها نباید به حساب این گروه گذاشته شود، چرا که آنها نیز شهروندان این کشور می‌باشند. اگر بخواهیم چنین منفی به آنها نگاه کنیم که چرا در انتخابات از کاندیدای مشخصی حمایت کردید باید 17 میلیون جمعیت را در این میان مورد هجوم قرار دهیم. اخیرا دو مسئله در مورد این چهره‌های سینمایی و هنری اتفاق افتاده که از نگاه رفتاری قابل توجه می‌باشد. یکی معافیت این چهره‌ها از مالیات که این خود مسئله‌ای است که باید کارشناسان در مورد آن اظهارنظر کنند. هرچند بسیاری از این چهره‌ها اعلام کرده‌اند که آماده‌اند مالیات خود را پرداخت کنند. نمی‌دانم این حرکت در این مقطع زمانی حساس چه مفهومی‌می‌تواند داشته باشد، آیا ترحم به این افراد شده یا قرار است به آنها کمکی شود؟ البته بعضی از هنرمندان هیچ نیازی به این‌گونه کمک‌ها ندارند.
موضوع دوم عکس‌العمل بعضی از این افراد به صدا و سیما و شبکه‌های ملی می‌باشد که در مقابل موضع‌گیری بعضی از مجریان آنها اعلام کردند که دیگر در تلویزیون حضور نخواهند داشت. از نگاه رفتارشناسی این گروه نمی‌توانند چنین رفتاری کنند، چرا که هنر آنها متعلق به همه مردم ایران است و از سوی دیگر صدا و سیما نمی‌تواند مردم را از هنرمندان محبوب خود محروم کند. اگر یک مجری اشتباهی کرده باید خود خسارت اشتباهش را بپردازد نه مردم یک جامعه. نکته دیگر اینکه نباید اشتباه یک مجری به حساب یک جامعه گذاشته شود باید با وی و امثال او برخورد شود تا دیگر با کلمات اهانت آمیز با چهره‌های محبوب هنری برخورد نکند. به نظر می‌رسد که باید یک سازمان ،نهاد یا یک گروه متخصص بین چهره‌های هنری و صدا و سیما وارد عمل شده و از آنها دلجویی کند. اگر واقعا یک مجری به این جمعیت عظیم اهانت کرده باید از آنها عذرخواهی و دلجویی شود. البته به چهره‌های هنری عرض می‌کنم که آنها نمی‌توانند به خاطر تنبیه یک مجری یا برنامه، مردم را از چهره‌های محبوب هنری محروم کنند. همین برنامه‌ها و شبکه‌هاست که باعث معروفیت و محبوبیت چهره‌های هنری گشته و این افراد حق ندارند مردم را از برنامه‌های سرگرم‌کننده صدا و سیما محروم کنند. هیچ کس حق ندارد به چهره‌های مورد علاقه و احترام جامعه اهانت کند. اگر مشکلی وجود دارد به طور منطقی می‌توان با سندیکا یا نهاد دیگری که مرکز تجمع و تجمیع هنرمندان است صحبت شود و با آنها با زبان منطق به گفتگو نشست چرا که هنرمندان اعضای این جامعه‌اند و از مشکلات رنج می‌برند و از شادی‌ها لذت می‌برند و نمی‌توان آنها را به جرم اینکه هنرمند هستند از حقوق اجتماعی خود محروم کنند. از نگاه رفتارشناسی اجتماعی چهره‌های هنری دارای دو بعد شخصیت می‌باشند. بعد اول شخصیت و رفتار فردی آنهاست که به زندگی خصوصی‌شان ارتباط دارد و بعد دوم شخصیت و رفتار اجتماعی آنهاست که به عنوان مربیان اخلاقی و هنری جامعه به حساب می‌آیند و رفتارهای اجتماعی آنها الگوی بسیاری از افراد جامعه می‌باشد. در این میان، رئیس صدا و سیما یا شورای سیاست‌گذاری باید به این موضوع رسیدگی کنند و اجازه ندهند که چهره‌های هنری از یک نهادی مانند صدا و سیما که تنها رکن سخنگویی جامعه است، دلگیر شوند و این ناراحتی را در رفتار اجتماعی خود منعکس کنند. از چهره‌های هنری درخواست می‌کنم که رفتار یک نفر را به حساب یک شبکه نگذاشته و اجازه بدهند مسائل در مجاری قانونی خود بررسی شوند و خیلی زود تصمیم نگیرند، چرا که ممکن است این موضوع مورد رسیدگی قرار گرفته و حتی آنها نیز مورد مواخذه حقوقی قرار بگیرند. سلبریتی‌ها هم حق دارند که در سلیقه سیاسی خود پیرو مکتب خاص باشند و به هر کس که می‌خواهند رای بدهند. اگر فرد موردنظر آنها دچار اشتباه یا خطایی شد آنها نباید مورد سرزنش قرار گیرند، بنابراین از این عزیزان می‌خواهم مسئله را در همین‌جا متوقف کرده و اجازه دهند که مسائل از مجاری قانونی و حقوقی خود مورد بررسی قرار گیرند اگر مسئولان صدا و سیما به این موضوع رسیدگی و آن افراد مورد مواخذه قرار نگرفتند آنوقت این عزیزان هر تصمیمی‌که مایل هستند بگیرند.
در مورد مالیات این عزیزان می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم. این بازیگران که دستمزد خوبی می‌گیرند و از نظر مادی در تنگنا نیستند چه بهتر است که مالیات خود را بر اساس بررسی‌های خانه سینما و سایر نهادهای حرفه‌ای پرداخت کنند تا این تصور ایجاد نشود که به خاطر جایگاه ممتاز خود از پرداخت حقوقی قانونی فرار کرده‌اند. این چهره‌ها به خاطر زحماتی که کشیدند و به خاطر نبوغ و استعدادشان مورد احترام هستند و تا زمانی که تخلف قانونی و اخلاقی از آنها سرنزده هیچ‌کس حق اهانت به آنها را
نخواهد داشت.