زنگنه قربانی تصمیمی اضطراری

نحوه ی اطلاع رسانی گرانی بنزین مردم را ناراحت کرده است اما چرا وزارت نفت!؟
آفتاب یزد ـ گروه سیاسی: داستان می‌تواند فراتر از استیضاح باشد زیرا؛ از راهروهای مجلس، این بحث نیز مطرح شده است که تدوین طرح و شکایت برای «استیضاح» و «محاکمه» همزمان زنگنه در مجلس و دادگاه نیز در دستور کار قرار دارد و این یعنی، «عزمی جزم» این بار می‌خواهد زنگنه را از ساختمان وزارت نفت راهی خانه کند!
آن گونه که رسانه‌ها نوشته اند:«جمعی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر نفت را در دستورکار دارند و برخی از موافقان استیضاح زنگنه قصد دارند همزمان با استیضاح، از زنگنه به قوه قضائیه شکایت کنند.» در همین رابطه «ابطحی»، نماینده مجلس می‌گوید: «در شکوائیه نمایندگان، خواستار این شدیم که قوه قضائیه به اقدامات وزیر نفت که موجب وارد آمدن ضرر و زیان به بیت‌المال از جمله ضرر چند صدمیلیاردی با حذف کارت سوخت و احیای مجدد و همچنین برخی اقدامات زنگنه که منجر به بروز فساد شده رسیدگی کند.
امیرآبادی فراهانی، نماینده دیگر مجلس وعضو هیئت رئیسه مجلس معتقد است: « موضوع افزایش قاچاق سوخت و عدم توجه به توسعه پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی دو موضوعی است که در جلسه استیضاح بررسی شده است و اما موافقان ژنرال نفتی کابینه و برخی از تحلیلگران حوزه ی نفت و انرژی در پاسخ به موضوع عدم توجه به توسعه پالایشگاه‌ها می‌گویند:« بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها بر خلاف ادعای منتقدان در دوره زنگنه شتاب بیشتری داشته است.» همچنین «افزایش چشمگیر تولید بنزین و تولید بنزین یورو» پاسخی محکم از سوی موافقان بیژن زنگنه است به کسانی که از دستاوردهای وزارت نفت در سال‌های اخیر گلایه‌مند هستند و اعتراض دارند.


موضوع دیگری که می‌تواند برای نمایندگان موافق استیضاح؛ موافقانی که انگار تصمیم به «قانع‌نشدن» گرفته اند مطرح باشد، افزایش قاچاق سوخت است و اما بین افزایش قاچاق سوخت و قاچاق بنزین تقریبا «خلط مبحث» شده است زیرا وزیر نفت با قاطعیت مدعی است که: «قاچاق بنزین بسیار کم است»
زنگنه در پاسخ به این پرسش که «چرا برخی اصرار دارند موضوع قاچاق را که مربوط به نفت‌گاز است به بنزین ارتباط دهند» می‌گوید: « از همان‌ها بپرسید دلیل شان چیست؟ واقعیت این است قاچاق بنزین بسیار کم است، گازوئیل هم با اینکه قاچاق وجود دارد، اما عدد آن زیاد نیست و از ارقامی که عنوان می‌کنند، خیلی کمتر است» زنگنه که دستی در گلایه مندی‌های هدفمند و گوشه و کنایه‌هایی پر معنا دارد! درباره نیت افرادی که این ارقام را اعلام می‌کنند، به همین جمله بسنده کرده است که:« نیت شان قربه‌الی‌الله است.»
آن طور که هدایت الله خادمی به جلسه کمیسیون انرژی مجلس اشاره دارد: « بررسی طرح استیضاح وزیر نفت در دستور کار جلسه کمیسیون انرژی قرار گرفته، متقاضیان استیضاح وزیر نفت مباحث خود را مطرح کرده و بیژن نامدار زنگنه هم به برخی از سوالات پاسخ داده است.» این نماینده مجلس البته به این موضوع نیز اشاره دارد که: « متاسفانه وزیر نفت در پاسخ به سوالات نمایندگان متقاضی استیضاح وی تعلل و وقت کشی می‌کند و در این جلسه هم به همه سوالات نمایندگان پاسخ نداد و ادامه بررسی طرح استیضاح وی به جلسه بعدی کمیسیون انرژی موکول شد.
>نمایندگان گویا قرار است
از توضیحات زنگنه قانع نشوند
اگر آن «گویای احتمالی» به حقیقت بپیوندد! استیضاح به صحن مجلس می‌آید و رای می‌آورد و بیژن نامدار زنگنه، نام خود را در بین وزرایی که نتوانستند از جلسه استیضاح، پیروزمندانه خارج شوند می بیند اما چند مسئله در این ناحیه باید مورد توجه دقیق قرار داده شود.
نخست این که:
گرانی اخیر بنزین، نحوه ی اطلاع‌رسانی و مسائل پیرامونی آن، باعث رنجش و اعتراض آحاد مردم شده است اما سوال این جا است که مجلس برای نشان دادن ناراحتی خود از دولت و فرار کردن از نگاه‌های شماتت بار مردم، به جای وزارت کشور؛ چرا با یک آدرس اشتباهی! سر از وزارت نفت درآورده است؟!
موضوع دوم این که:
چه بخواهیم و چه نخواهیم؛ موضوعی تحت عنوان استیضاح وزیر نفت دولت حسن روحانی آن هم با عناوینی چون:« افزایش قاچاق سوخت و عدم توجه به توسعه پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی» حتی اگر مطابق با واقعیت‌های ملموس و عینی نیز باشد بازهم سیاسی است زیرا هم مردم و بهتر از مردم نمایندگان! به خوبی می‌دانند مشقات و مخاطرات وزارت نفت در شرایط تحریمی به وجود آورده شده توسط آمریکای ترامپ، به اندازه‌ای عظیم و گسترده است که استیضاح به جای حمایت، عین بی مهری، بالاتر از کم لطفی و چیزی در حد قدرنشناسی است.
در موضوع سیاسی بودن «استیضاح زنگنه» مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید:« امضاکنندگان استیضاح وزیر نفت چون جناحی نگاه می‌کنند و نمی‌خواهند سراغ وزرای نزدیک به خود بروند، آقای زنگنه را تنها گیر آوردند و ایشان مظلوم ماجرا شده است. استیضاح زنگنه صرفا سیاسی و انتخاباتی است.»
مرعشی پای را فراتر نهاده می‌گوید: « مواردی هم که به عنوان موضوعات استیضاح آقای زنگنه از جمله پالایشگاه‌سازی و... عنوان شده، بهانه گیری است زیرا در دوره اخیر وزارت آقای زنگنه تولید گاز ایران در پارس جنوبی از قطر پیشی گرفت و در این دوره بیش از 300 میلیون متر مکعب گاز روزانه به تولید ایران اضافه شده است؛ پالایشگاه خلیج فارس تکمیل و راه اندازی شد و برای اولین‌بار در ایران مازاد بر نیاز کشور تولید بنزین داریم فلذا در این شرایط تحریم باید به کسانی که پروژه‌ها را تکمیل کردند مدال بدهند؛ اما ایران است و دلواپسان و تنگ نظری و بی انصافی.
>پایداری‌ها یا نمایندگان حوزه‌های کوچک
و کم جمعیت!؟
اصل موضوع استیضاح زنگنه را به اعضا و نزدیکان و همفکران جبهه پایداری نسبت می‌دهند اما بخش دیگری از استیضاح کنندگان به آن دسته از نمایندگانی ختم می‌شوند که از حوزه‌های کوچک و کم جمعیت آمده‌اند و در این وانفسای دلخوری‌ها و گلایه مندی‌ها و اعتراضات به حق و درست، دنبال رای دهندگانی باید بگردند که استیضاح وزیر دل شان را خنک خواهد کرد.
استیضاح کنندگان زنگنه اما دسته ی سومی نیز دارد و آن نیروهای خارج از مجلس هستند همان‌هایی که کینه‌ای قدیمی از زنگنه در دل دارند و بی ارتباط به بخش‌هایی از گلایه مندی مکتوب زنگنه که در روزنامه اطلاعات درج شده است نیز نیستند!
>حق با زنگنه است؛ ایستادگی هزینه دارد!
بیژن نامدار زنگنه در روزنامه اطلاعات می‌نویسد: «وزارت نفت یکی از عمده‎ترین مراکز تامین درآمد کشور است و بالطبع، پول درآن زیاد است؛ درست مثل بانک یا جواهرفروشی. جایی هم که پول درآن زیاد باشد محل طمع افراد و گروه‎های زیادی قرار می‌گیرد که با روش‎های مختلف و ترفندهای غیرقانونی یا دورزدن قانون از طریق برداشت‎های فریبکارانه می‎خواهند از این پول منتفع شوند. »
در ادامه یادداشت زنگنه، وزیر نفت آمده است: « افرادی هم که دراین وزارتخانه کار می‎کنند – حال فرقی نمی‎کند درچه سطحی باشند- درمعرض وسوسه‎های مختلف برای آلوده شدن هستند. البته بیشتر افرادی که در صنعت نفت کار می‌کنند، افراد سالم و خدومی هستند و ما برای صیانت و کرامت حرفه‌ای آن‌ها باید با افراد فاسد که در برخی بخش‌ها هستند، برخورد کنیم اما چون دزدان بیشتر از میوه‌فروشی و نانوایی به بانک و جواهرفروشی دستبرد می‎زنند و وزارت نفت جواهر فروشی کشور است، لذا مبارزه با فساد در وزارت نفت و زیرمجموعه‎های متعدد آن باید همیشگی و همواره باشد و روش‎های مبارزه هم باید دائما به روز شده وهوشیارانه‌تر شود.
واقعیت این است که درگذشته منشاء بسیاری از فسادهای کلان و سوء‎استفاده‎های عجیب و غریب و وقیحانه که هنوز هم سرشاخه‌های اصلی آن به مردم معرفی نشده و به نوعی مسکوت و بلاتکلیف نگاه داشته شده‎اند و پول به ‎تاراج‎رفته بیت‎المال از آن محل‌ها هم بازنگشته، بخش نفت بوده است. به‎عنوان مثال برند «نفت‌خواری» مختص بابک زنجانی است و هیچ‌گاه نمی‌توان از آن گذشت. تاجایی که هر زمان که اسم بابک زنجانی را می‌آوریم تا دو هفته عده‌ای حمله می‌کنند. این نشان می‌دهد که برخی افراد تا چه حد در فساد‌کردن گستاخ شده‎اند و مبارزه با این افراد چه هزینه‎هایی درپی دارد که برای حفاظت و حراست از بیت‎المال و حق و امانت مردم باید در برابر آن‌ها ایستاد. البته این ایستادگی هزینه دارد و هزینه‎اش را اگرچه سنگین باشد می‌پردازم و چوبش را هم می‎خورم.»
>گنه کرد در بلخ آهنگری...!
آن گونه که پارسایی عضو فراکسیون امید می‌گوید: «کسی همسطح زنگنه برای اداره وزارت نفت نداریم.» وی در ادامه به موضوع گرانی بنزین اشاره کرده و می‌گوید:« این تصمیم ربطی به آقای زنگنه نداشته و اساسا این موضوع برنامه وزارت نفت نبوده و این وزارتخانه تنها مجری طرح است. الان فروش نفت کار فوق العاده سختی شده. اما ما قبلا در سطحی نه به شدت امروز، تحریم را تجربه کردیم. در آن دوران نتیجه کارنامه وزارت نفت منجر به فسادهای بزرگی از جمله گم شدن دکل‌های نفتی، پول‌هایی که رفتند و بر نگشتند و مسائلی مانند بابک زنجانی شد. »
پارسایی ادامه می‌دهد:« اگر کارنامه امروز آقای زنگنه را با دوره قبلی تحریم‌ها و این فسادها مقایسه کنیم هم متوجه می‌شویم که کار ایشان چقدر بی عیب‌تر است و هم اینکه می‌فهمیم برای ایشان به راحتی و سهولت، خصوصا در شرایط تحریم نمی‌توان جایگزین پیدا کرد.»
>نگاهی به استیضاح زنگنه از بیرون!
روزنامه کیهان به بهانه زدن بیژن زنگنه، وزیر نفت گزارشی نوشته و در آن اعلام کرده است:«سود 10 میلیون دلاری در روز برای قاچاقچیان، قاچاق بنزین را به یک شغل پر سود تبدیل کرد و بسیاری را وسوسه کرد تا امور زندگی خود را از طریق قاچاق سوخت بگذرانند؛ فراموش نکنیم که مشکلاتی از قبیل قاچاق سوخت در دهه 80 از بین رفته بود اما از زمان حذف سهمیه بندی بنزین و کارت سوخت مجددا آغاز شد.» و ادامه داده: «... مسئولیت مبارزه با قاچاق با کیست؟ سود روزانه ۱۰ میلیون دلاری از محل قاچاق بنزین رقم کمی نیست. مگر می‌شود یواشکی و با دبه ۲۰ لیتری روزانه ده میلیون دلار از محل قاچاق سوخت سود برد؟ کاروان قاچاق سوخت که فیلم‌هایش را بارها دیده‌ایم چگونه راهی پاکستان می‌شود؟ کیهان البته حواسش نبود که انتهای این انتقاد و به اصطلاح افشاگری‌اش چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود!»
منظور ما از نگاهی به استیضاح زنگنه از بیرون، این مطلب روزنامه کیهان نبود بلکه منظور، کشورهایی است که برای تحریم‌های نفتی ایران، همچنان مسرور و مدهوش هستند! به نظر مخاطبان، منتقدان، موافقان و مخالفان؛ استیضاح زنگنه به جز بابک زنجانی و هم پالگی‌های بابک زنجانی در داخل، چه کشورها، چهره‌ها و شخصیت‌های غربی و منطقه‌ای را خرسند و راضی خواهد کرد و کدام را بیشتر؟! از استیضاح زنگنه ترامپ کیفورتر می‌شود یا نتانیاهو یا بن سلمان؟!