سرپا ماندن در شرایط بحران

آفتاب یزد – گروه گزارش: شکی در این نیست که مصرف انرژی در ایران به شدت بالاست و گاه و بیگاه بر اثر مصرف بد در این بخش رکوردهایی ثبت می‌شود که در نوع خود کم نظیر است.
یکی دو سال قبل بود که در تابستان، مصرف بنزین از تولید روزانه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هم بالاتر زد و در حالیکه تولید این پالایشگاه روزانه 80 میلیون لیتر بود در تابستان مصرف یک روز کشور از مرز 110 میلیون لیتر هم گذشت و البته این رکورد چند بار هم
تکرار شد.
این رکورد زنی در مصرف گاز هم این روزها مشاهده شده است، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران همین چند روز قبل گفت: مصرف گاز خانگی با توجه به بارش سراسری برف در کشور و برودت هوا به ۵۹۹ میلیون متر مکعب در روز رسید و البته رکورد جدیدی را در مصرف ثبت کرد.


این میزان مصرف ناشی از در پیش گرفتن الگوی مصرف اشتباه از سوی مشترکان است که طی چند دهه گذشته تاکنون، چندان هم اصلاح نشده است و به عبارتی می‌توان گفت که «تقریبا در روی همان پاشنه می‌چرخد.»
محمد عسگری یک مقام مسئول در شرکت گاز در این باره می‌گوید: اگر روند فعلی مصرف ادامه پپدا کند، مصرف گاز بخش خانگی به بالای ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد.
با این حال به نظر می‌رسد گرچه مصرف بی‌رویه و اشتباه گاز می‌تواند موجب اخلال در شبکه توزیع بشود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد باوجود افزایش شگفت انگیز مصرف گاز خانگی، تولید گاز در پارس جنوبی همچنان ادامه یافت و مشکلی در تامین گاز کشور ایجاد نشد.
>‌صنایع؛ قربانی بد مصرفی خانه‌ها
اگرچه گاز بخش خانگی با توجه به افزایش تولید گاز در پارس جنوبی و همچنین توسعه شبکه گاز کشور به طور کامل تامین است، اما مسئولان گازی می‌گویند افزایش مصرف در بخش خانگی باعث قطع گاز صنایع، ‌نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها خواهد شد، به این معنی که اضافه بار خانگی بر روی مصرف صنعتی شیفت شده و بخش‌های غیرخانگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
سراپا نگه داشتن سیستم گازی کشور در شرایط بحرانی در نوع خود یک معجزه است بخصوص که شرکت گاز حتی حاضر است از گلوی صنایع و تولیدی‌ها بزند اما خانوارها با کمبودی در این بخش مواجه نشوند
>یک میلیارد متر مکعب تا پایان سال 98
اهمیت این موضوع زمانی دوچندان می‌شود که نگاهی به آمارهای رسمی در خصوص شبکه تحت پوشش کشور بیندازیم. در حال حاضر حدود ۳۰ هزار روستا با ۴.۶ میلیون خانوار و یک هزار و ۱۸۴ شهر با ۱۸ میلیون خانوار به شبکه گاز متصل هستند، به این موارد بیفزایید توسعه شبکه گاز برای بخش‌های تولید، صنایع و نیروگاهی که آن هم پیوسته و بی وقفه ادامه دارد.
علت اینکه کمبود و خللی در عرضه گاز به خانوارها وجود ندارد این است که سیستم انتقال و توزیع متناسب با توان و ظرفیت خود و حتی فراتر از آن در حال فعالیت است. غلامرضا مشایخی از مسئولان گازرسانی شرکت ملی گاز در این رابطه می‌گوید: در بخش‌های صنایع بالادستی، تولید، انتقال و توزیع با آمادگی کامل، شبانه‌روز فعال هستیم تا بتوانیم گاز را به صورت ایمن و پایدار در سراسر کشور توزیع کنیم و هیچ نگرانی‌ای از این بابت وجود ندارد، اما از همه مشترکان انتظار می‌رود که در اوج مصرف، کمک حال باشند.
مروری به گذشته‌ها یعنی سالهای قبل نشان می‌دهد با افزایش مصرف گاز در زمستان، ‌شاهد قطعی گاز خانگی در برخی مناطق شمال و شمال غرب کشور بودیم، اما با گسترش شبکه گازرسانی و خطوط انتقال گاز در کشور این مشکل تا حد زیادی رفع شد.همچنین توسعه فازهای پارس جنوبی به عنوان تامین کننده اصلی گاز کشور نیز در این میان بی‌تاثیر نبوده تا آنجا که با بهره‌برداری از فازهای باقیمانده تا پایان امسال، ‌ظرفیت تولید گاز کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسی
>بحران‌های طبیعی و سراپاماندن سیستم توزیع
دو مورد سیل ویرانگر سال 98 را تقریبا کسی از یاد نبرده است. سیل ابتدای سال در چند استان کشور و سیل ویرانگر فعلی در سیستان و بلوچستان که به لحاظ وسعت، ابعاد تخریبی آن بر کسی پوشیده نیست.
با این حال نگاهی به زیرساخت‌های شرکت ملی گاز در کل کشور نشان می‌دهد حتی سیل‌های ویرانگر نتوانست تاثیر چندانی در گازرسانی به مناطق بحران زده داشته باشد.
مصداق این موضوع اظهارات سخنگوی شرکت ملی گاز ایران است که بعد از سیل‌های ویرانگر اخیر در دو استان کشور گفت: شبکه گاز در مناطق سیل زده استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان مشکلی پیدا نکرد
و پایدار ماند.
این در حالی است که معمولا در شرایط بحرانی همچون سیلاب، آسیب‌ها، اختلالاتی در شبکه سراسری گاز مشاهده می‌شود که آن هم طبیعی است اما جالب است که در سیل اخیر وضعیت شبکه گاز در سراسر کشور و همچنین مناطق سیل‌زده پایدار گزارش شده بود و بنا به اظهارات مسئولان، حتی حادثه‌ای در خطوط انتقال و مجموعه شبکه گاز نه تنها گزارش نشد بلکه یک مورد شکستگی در خطوط گاز نیز به وجود نیامد و جریان گاز ادامه پیدا کرد.
در سیلاب وسیع و ویرانگر نوروز 98 هم شبکه گاز آسیب جدی ندید و حتی در مواردی از لوله‌های این شبکه برای بازسازی فوری جاده‌ها به منظور تسریع در امدادرسانی استفاده شد.
>پوشش 100 درصدی تا سال 1401
9 ماه قبل بود که شرکت ملی گاز وعده بزرگی را به مردم داد؛ وعده‌ای که در صورت تحقق، انقلابی بزرگ در عرصه گازرسانی محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز اردیبهشت ماه گذشته گفت: ایران نخستین کشور دنیا خواهد بود که ظرف سه سال آینده به پوشش شبکه گازرسانی ۱۰۰ درصدی دست می‌یابد.
و معنای این خبر در واقع این است که تا سال 1401 توسعه شبکه گازرسانی کشور به‌طور صددرصد محقق می‌شود که در سراسر جهان ایران نخستین کشوری است که به توسعه کامل شبکه گازرسانی دست می‌یابد.
یک کارشناس نفت و انرژی در گفتگو با خبرنگار آفتاب یزد می‌گوید: صنعت گاز ایران مسیر پر فراز و نشیب، اما رو به پیشرفتی را طی کرده است اما با دارا بودن مخازن عمده گاز در کشور و توانمندی خوب در بخش لجستیک شاهد توسعه این صنعت به علت مجهز شدن ساختارها به تجهیزات پیشرفته بوده‌ایم.
وی در پاسخ به این سوال که اهمیت این توسعه ورزی در بخش گاز برای کشور چیست؟ افزود: توسعه گازرسانی در داخل کشور به لحاظ رساندن انرژی پاک به دوردست‌ترین نقاط شهرها و روستاهای کشور، یکی از نقاط قوت صنعت گازی کشور به شمار می‌آید و نباید این دستاورد مهم را اتفاقی کوچک قلمداد کرد.
این کارشناس در خصوص تولید بی وقفه گاز و عدم اخلال در توزیع حتی در هنگام بحران‌های سخت گفت: به لحاظ فنی پایداری در گازرسانی به دوام در تولید گاز بستگی دارد که این موضوع در سال‌های اخیر با تلاش‌های مهندس زنگنه در حوزه تولید میدان مشترک گازی پارس جنوبی محقق شده است و دیگر بابت تولید گاز در کشور ذره‌ای نگرانی وجود ندارد و حتی می‌دانید که اکنون ظرفیت گاز در کشور در حدی است که توسعه سی ان جی خودروها مورد توجه قرار گرفته است.
وی درباره وضعیت شبکه خطوط لوله گاز کشور به لحاظ روزآمدی گفت: تا جایی که من می‌دانم خطوط انتقال گاز ایران در حال حاضر به یک شبکه نت‌ورکی در سراسر کشور تبدیل شده که از ایمنی و پایداری کافی برخوردار است و چنانچه می‌دانید در بحران‌های طبیعی آسیبی به آن وارد نشد.
>اما مزیت شبکه گازرسانی کشور چیست؟
این سوال شاید در شرایط فعلی که شیوه و میزان تولید گاز در کشور مورد توجه قرار گرفته بیشتر از هر زمان دیگری حائز اهمیت باشد. طبق بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر شبکه توزیع گازی کشور به قدری توسعه یافته که افزون بر تامین گاز کشور، ایران توانایی آن را دارد که اگر معضل ظالمانه تحریم وجود نداشت ایران می‌توانست به کشورهای دیگر در بخش توزیع گاز خدمات ارائه کند و حتی کشورهایی که در بخش تامین کالای مورد نیاز صنعت گاز برای اجرای پروژه‌ها به خدمات مشاوره نیاز دارند، می‌توانستند از طریق ایران مشکل را حل و فصل کنند که این امر نشان می‌دهد پابه‌پای صنعت گاز، تولید داخل هم توسعه یابد.
از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر ۷۰ درصد انرژی مورد نیاز کشور را گاز تامین می‌کند و از همین بابت،شبکه گسترده گازرسانی در کنار دارا بودن سرمایه انسانی و مدیریت متخصص، موجب شده این انرژی پاک بخش عظیمی از سوخت موردنیاز کشور را تامین کند.
>جهانی شدن گاز ایران و یک چالش بزرگ
چنانچه اشاره شد صنعت گاز ایران توسعه شتابانی را در بخش تجهیز، تولید و صادرات داراست و اگرچه در مراحل نخست توسعه گازی، تکمیل و توسعه آن در داخل مورد توجه بود اما در سال‌های پیش رو افزون بر تامین نیازهای داخلی، ورود به عرصه‌های بین‌المللی در سه محور صدور گاز و ورود به بازارهای جدید، گاز مایع (LPG) و صدور خدمات فنی به دیگر کشورها مورد توجه و تمرکز جدی بوده و است.
از یک سو، صنعت گاز به علت دارا بودن مشاوران کارآمد در طراحی و همچنین پیمانکاران خوب در اجرا و بهره‌برداران توانمند، ظرفیت‌های بزرگی از قدرت خود را نمایان کرده است اما در شرایط فعلی توانمندی به مراتب بیشتری در بخش تعمیر و نگهداری شبکه هم ایجاد شده است که وابستگی به تکنسین‌های خارجی را به شدت کاهش داده است.
به عنوان مثال، شرکت انتقال گاز ایران با کسب رتبه نخست در شبکه انتقال و ایستگاه تقویت فشار در آسیا، رتبه چهارم در جهان را به لحاظ حجم تاسیسات کسب کرده است.
بر همین مبنا، شرکت انتقال گاز به ۳۰۵توربو کمپرسور و ۸۵ ایستگاه تقویت فشار گاز مجهز است که در نوع خود اقدامی کم سابقه در میان کشورهای منطقه محسوب می‌شود ضمن آنکه این توانمندی موجب شده شرکت انتقال گاز ایران همه تعمیرات و اقدامات مرتبط با نگهداری شبکه را به تنهایی و بدون نیاز به وابستگی طرف خارجی انجام دهد.
برخی کارشناسان می‌گویند: طی سالهای اخیر نوع برخورد با شرکت‌های خارجی نفت و گاز به گونه‌ای بوده که بیشتر آنها مجبور به ترک ایران شدند و همین موضوع چماقی بود برای کوبیدن بر سر وزارت نفت که چرا این وزارتخانه نتوانست طرف خارجی را حفظ کند.
اما خوب است به این نکته توجه شود که با وجود تحریم‌های گسترده نفت و گاز ایران، نه تنها صنعت نفت و گاز کشور با رکود و توقف در فعالیت به خاطر نبود تجهیزات و تکنیسین مواجه نشد بلکه حتی با توجه به محدودیت‌های تحریم‌ها، همه تغییرات در تجهیزات از سوی شرکت‌های دانش بنیان و دانش محور داخلی انجام شد و هیچ‌گونه وابستگی به شرکت‌های خارجی احساس نشد.
یکی دیگر از ادعاهای منتقدان زنگنه این بود که صنایع نفت و گاز در دوران وی با سکته در تولید روبرو شده است اما بررسی‌های آماری دقیق نشان می‌دهد فقط در سال 98، کشور با افزایش رکورد در تولید گاز مواجه بوده و حتی شبکه نیز برای افزایش تولید گاز در بالادست آماده بوده است که این افزایش تولید در زمان تحریم و به تبع آن آمادگی قابل ملاحظه شبکه انتقال نشان می‌دهد در دوره تحریم پیشرفت و شکوفایی صنعت گاز چشمگیرتر از همیشه بوده است. این در حالی است که حجم بسیاری از تاسیسات و تجهیزات شرکت انتقال گاز به فناوری‌های مدرن (های‌تک) نیاز دارد اما نکته جالب این است که تعمیرات آن از سوی شرکت‌های داخلی و با بهره گیری از تکنیسین‌های مجرب به خوبی انجام می‌شود و حتی اخیرا، بخش زیادی از قطعات وابسته، درون‌سازی شده و با تکیه بر دانش بومی ایران توانست این قطعات را در شبکه هم آزمایش کند و از آن نتایج خوبی بدست بیاورد.
>دری که بسته نخواهد ماند
در حال حاضر ایران با ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز طبیعی جهان (18 درصد کل ذخایر) بزرگترین کشور دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان بوده و سومین تولیدکننده گاز جهان به شمار می‌رود. با توجه به سهم بیش از 70 درصدی گاز در سبد انرژی ایران، استفاده از گاز طبیعی به عنوان پاک ترین، فراوان ترین، در دسترس ترین و ارزان ترین منبع برای تولید انرژی و جایگزین ساختن آن با سایر سوخت‌های فسیلی، یکی از گام‌های بزرگ در جهت نیل به توسعه پایدار از ضرورتی حیاتی برخوردار است.
یکی از بحث‌های بسیار مهم که در چند سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته گازرسانی به کل کشور است. در این میان، ایجاد عدالت و توزیع یکسان شرایط برای مردم کشور در استفاه از گاز طبیعی به عنوان مهم ترین حامل انرژی داخلی، شرکت گاز را قادر خواهد ساخت تا با ذخیره‌سازی سوخت‌های مایع و بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی امکان افزایش حجم صادرات به عنوان بهترین گزینه موجود در جهت افزایش درآمدزایی نفتی و همچنین کاهش سوخت‌های میان تقطیر در نیروگاه‌ها را فراهم آورد.
این مزیت اکنون با بحران تحریم ظالمانه، به درهای بسته خورده اما با این حال ایران هنوز مشتری‌های خودش را دارد.
ایران با توسعه گازرسانی، یکی از گسترده ترین و پیچیده ترین شبکه‌های گازرسانی را در سطح جهانی دارد. پس از توسعه فازهای پارس‌جنوبی و افزایش تولید گاز در دولتهای یازدهم و دوازدهم، فعالیت گسترده‌ای برای توسعه شبکه گازرسانی در کشور انجام شد. در نتیجه این اقدامات، هم اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور به بیش از 70 درصد رسیده به گونه‌ای که در بخشهای خانگی، صنعتی و نیروگاهی، گاز به سوخت اصلی تبدیل شده است.
در این میان میزان واحدهای مسکونی برخوردار از گاز در مناطق شهری به 98درصد و پوشش شبکه گاز در واحدهای مسکونی روستایی بیش از 80 درصد شده است.
نگاهی به آمارها نشان می‌دهد شرکت ملی گاز از ابتدای دولت یازدهم و در دو سالی که از دولت دوازدهم گذشته، با در نظرگرفتن کمیت و کیفیت طرح‌های توسعه گازرسانی، تلاش کرده است در کوتاه‌ترین زمان، نعمت پاک، ارزان و طبیعی گاز را در اختیار بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی در سراسر کشور بگذارد.
>وعده‌ها چقدر محقق شدند؟
گرچه بسیاری از کارشناسان پیشتر گفته بودند که تحقق وعده‌های دولت دوازدهم به خاطر وقوع تحریم‌ها با بن بست روبرو شده اما نگاهی به وعده‌ها در خصوص گاز نشان می‌دهد شرکت ملی گاز در ابتدای سال 1397 به دولت وعده داد تا روزانه به ۱۰ روستا گازرسانی کند. اما آیا این وعده محقق شد؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت گاز تاکنون
بر اساس تعهد خود، پیش رفته است بطوریکه حتی خود رئیس جمهور از این اقدام شگفت‌زده شد و چندی قبل خطاب به مدیران شرکت ملی گاز گفت: «باید از شما و دوستانی که این مسئولیت سنگین را به‌عهده گرفته‌اید، تشکر کنم. تصور می‌کنم طرح گازرسانی در ایران (شهرها و روستاها) در دنیا اگرنه بی‌نظیر، ولی کم‌نظیر است.»
وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی گاز ایران در دولت یازدهم یکی از افتخارات ما بود که موفق شد ۹ هزار روستا را گازرسانی کند و در دولت دوازدهم نیز این کار ادامه خواهد داشت، اعلام کرد کرد: «شبکه گسترده گازی در کشور که به تمام شهرها، روستاها، صنایع و اقصی نقاط ایران عزیز، به غیر از یکی دو استان که کمی عقب هستند، دسترسی پیدا کرده، در واقع، کاری بسیار سنگین و خطیر است؛ اقدامی که می‌تواند به محیط زیست، رفاه و آسایش مردم کمک کند و صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به همراه داشته باشد.»
پیشرفت خوب این پروژه در کشور تفاوت‌های معنا داری را در مقایسه با پیشرفت در سایر بخش‌ها نشان داده است چرا که طرح گازرسانی شهری و روستایی، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های دولت یازدهم و دوازدهم است که تقریبا با هیچ پیشرفت دیگری قابل مقایسه نیست.
تا به امروز بزرگترین سرمایه گذاری در صنعت گاز کشور ایجاد شده و در همین راستا قریب به 17هزار میلیارد تومان در بخش گازرسانی هزینه شده است، قسمت جالب قضیه این است که تقریبا همه این مبلغ به پیمانکاران و صنعت گران داخلی داده شده و این به غیر از هزینه‌هایی است که برای لوله کشی‌های داخل منازل صرف شده است.
زنگنه وزیر نفت در این خصوص گفته: در واقع، اصل بر این بود که بتوانیم برای پیمانکاران داخلی، ایجاد کار و اشتغال کنیم که به بهترین نحو انجام شده است.
از سوی دیگر با تکیه بر دانش بومی، به نظر می‌رسد افزایش اشتغال برای پیمانکاران و سازندگان داخلی هدف اجرای پروژه‌های گازرسانی روستایی و شهری بوده که ماحصل آن بنا به اظهارات وزیر نفت این بوده که هم اکنون۹۸ درصد جمعیت شهری و ۸۰درصد جمعیت روستایی ایران از نعمت گاز طبیعی برخوردارند که رکورد بی‌نظیری در جهان است.
>وقتی پارس جنوبی رکورد می‌زند
مخزن گازی پارس جنوبی، نعمتی ارزشمند است که ایران را در رده نخستین کشورهای صاحب انرژی گاز در جهان قرار داده است. مشترک بودن این مخزن گازی با کشور قطر دلیل اصلی برای تلاش در جهت ازیاد برداشت با هدف توسعه شبکه گازرسانی کشور و همچنین بالابردن سهم ایران در تجارت جهانی گاز است. گازرسانی به بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی اولویت شرکت ملی گاز ایران محسوب می‌شوند تا مردم به ویژه در فصل سرما با مشکل تامین سوخت پاک روبه‌رو نشوند و از سوی دیگر، هر چه در مصرف این انرژی صرفه‌جویی شود، ایران توان بیشتری برای عمل به تعهد خود در زمینه تامین گاز صادراتی به کشورهای همسایه مطابق قرارداد خواهد داشت.
مطابق بررسی‌های صورت گرفته آماری از منابع رسمی، در دولت یازدهم و دوازدهم معادل ۱۴فاز استاندارد پارس جنوبی عملیاتی شده است و مقدار برداشت گاز از این میدان مشترک از رقم روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب در پایان سال ۹۱ به رقم کنونی ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده که این به معنای پیشی گرفتن از کشور قطر در پارس جنوبی است.
معنای این تحول این است که صنعت گاز انقلابی ترین و خود کفاترین صنعت کشور بوده و از سوی دیگر این امر پیامدهای اجتماعی مثبتی را هم به همراه داشته است از جمله اینکه توسعه گازرسانی به روستاها پیامدهای مثبتی همچون کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها، افزایش رضایتمندی مردم از بهره‌مندی از شرایط رفاهی، تسهیل‌گری دستیابی به توسعه پایدار، حفاظت از جنگل‌ها و محیط‌زیست و افزایش صادرات نفتی را به دنبال داشته
و خواهد داشت.
>بدون بودجه و این همه پیشرفت!
البته در بررسی موضوع مهم گازرسانی به روستاها این نکته نیز مشاهده شد که این اقدام بدون تکیه بر منابع بودجه‌ای کشور انجام شده است. دولت یازدهم، منابع مالی گازرسانی به روستاها را از طریق صرفه جویی در مصرف سوخت‌های مایع تامین کرد.
همچنین با بهره‌گیری از بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال 1393 و ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، شرایط لازم برای تامین منابع مالی این پروژه‌ها از محل جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع فراهم شد. پس از افزایش تولید گاز کشور، به جای سوخت مایع (گازوئیل و نفت کوره)، گاز به نیروگاه‌ها و صنایع عمده تحویل داده شد که این موضوع صرفه جویی حدود 18 میلیارد دلاری را عاید کشور کرد.
بر این اساس، دولت از منابع تحقق یافته، اقدام به اجرای طرح‌هایی مانند، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و گازرسانی به روستاها کرده است.
گازرسانی به روش سی.ان.جی( گاز طبیعی فشرده) نیز از دیگر برنامه‌های در دست اجراست که برای گازرسانی به مناطق دوردست و صعب العبور به کار گرفته می‌شود. براساس تصویب شورای اقتصاد و در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، با هدف حفظ محیط زیست و افزایش رفاه عمومی، گازرسانی به نقاط دور دست، سخت گذر و جنگلی به روش سی.ان.جی در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار دارد و در آینده‌ای نزدیک شهرها و روستاهایی که امکان گازرسانی به آنها از طریق خط لوله فراهم نیست، با روش سی.ان.جی از مزایای گاز طبیعی بهره مند خواهند شد.
>توسعه گازی و تبعات اجتماعی مثبت
نکته مهم‌تر اینکه با توسعه شبکه گاز‌رسانی به صنایع علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی، مهاجرت معکوس به روستاها، پایداری محیط زیست را نیز برای مردم مناطق مختلف به ارمغان می‌آورد. به عنوان مثال، با اتصال جنوب شرق کشور به شبکه گازی، منطقه چابهار به قطب سوم پتروشیمی و صنعتی کشور تبدیل می‌شود و اشتغال زایی قابل توجهی در استان سیستان و بلوچستان که از مناطق محروم و کم برخوردار است، ایجاد می‌شود.
در حال حاضر، 36 هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز فشار قوی در مناطق مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده‌ است که بر اساس چشم‌انداز شرکت ملی گاز، این میزان از خطوط لوله در افق 1404 با 26 درصد افزایش به 45 هزار کیلومتر خواهد رسید.
همچنین تعداد مراکز بهره ‌برداری از 40 مرکز کنونی به 74 مرکز و تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار از 79ایستگاه کنونی به 130 ایستگاه تقویت فشار می‌رسد و این پروژه‌ها از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز اجرا شده است ضمن آنکه میزان تولید روزانه گاز کشور نیز به بیش از 700 میلیون مترمکعب در روز رسیده که پیش بینی می‌شود با راه اندازی همه فازهای پارس‌جنوبی به یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب افزایش پیدا کند.
از سوی دیگر مطابق وعده‌های مسئولان، قرار است ضریب نفوذ گازرسانی شهری به بیش از ۹۸ درصد تا پایان امسال (98) برسد ضمن آنکه در پایان امسال ضریب نفوذ گازرسانی روستایی نیز به ۸۴ درصد خواهد رسید.
سوالی که ممکن است پیش آید این است که آیا سیستان وبلوچستان هم در این پیش بینی‌ها جایگاهی دارد؟
مسئولان شرکت ملی گاز می‌گویند در این پیش‌بینی‌ها استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته نمی‌شود چرا که گازرسانی به این استان با دیگر استان‌های کشور متفاوت است زیرا استان سیستان و بلوچستان یک استان مرزی پهناور است که پراکندگی شهرها و روستاها در آن زیاد است. اکنون اولویت اجرای طرح‌های گازرسانی در این استان معطوف به بخش شهری است، البته مطابق بررسی‌ها و اعلام منابع رسمی، ۱۱روستا نیز از گاز استفاده می‌کنند. به هر حال، توسعه گازرسانی در این استان در گرو احداث و توسعه شبکه انتقال گاز است تا زیرساخت‌ها فراهم شوند.
در حال حاضر، در سراسر کشور ۳۵۲ هزار کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی و نزدیک به ۱۲ میلیون انشعاب و ۲۳ میلیون نیز مشترک گاز طبیعی وجود دارد البته در تحقق وعده‌های گازرسانی به روستاها این نکته حائز اهمیت است که هر چه پیمانکاران به مراحل نهایی گازرسانی در هر استان نزدیک شوند، میزان پراکندگی روستاها بیشتر می‌شود و به همین دلیل روند سبز شدن استان‌ها در بخش روستایی کندتر می‌شود و البته روستاهای پراکنده به‌طور معمول در مناطق سخت‌گذر هستند و از خطوط اصلی انتقال گاز فاصله بیشتری دارند.
البته مسئولان گازی کشور می‌گویند هم‌وطنان ساکن در روستاهای مختلف هر استان که گازرسانی به روستای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد، دیر یا زود از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد تا دیگر رنج تهیه سوخت مایع یا کپسول‌های گاز را متحمل نشوند و شاهد آسیب به جنگل‌ها و محیط زیست نیز نباشیم.