بازگشایی مساجد با وجود ۸ استان پرخطر

آرمان ملي: کميته اپيدميولوژي وزارت بهداشت اعلام کرد که روند کشوري بيماري کرونا در چند روز اخير سير نزولي داشته است. با اين حال سخنگوي وزارت بهداشت از شناسايي 1683 بيمار جديد کوويد19 از يکشنبه (21 ارديبهشت) تا دوشنبه (22 ارديبهشت) خبر داد و گفت: مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 109286 نفر رسيد. دکتر کيانوش جهانپور همچنين از مرگ 45 بيمار کوويد19 در يک روز خبر داد و اظهار کرد: «به اين ترتيب مجموع جان باختگان اين بيماري به 6685 نفر رسيد. تاکنون 87422 نفر از بيماران، بهبود يافته و ترخيص شده اند. به‌گفته وي، 2703 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.» همچنين بنابر گزارش کميته اپيدميولوژي وزارت بهداشت، 12 استان قم، آذربايجان شرقي، تهران، اصفهان، خراسان شمالي، خراسان رضوي، کرمانشاه، چهارمحال و بختياري، اردبيل، بوشهر، يزد و فارس روند نزولي کرونا را تجربه مي‌کنند، اما روند صعودي يا شروع پيک بيماري در هشت استان لرستان، مازندران، خوزستان، کرمان، مرکزي، کهگيلويه و بويراحمد، ايلام و همدان، صعودي است. دو استان البرز و هرمزگان اخيرا پيک اپيدمي را احتمالا تجربه کرده‌اند. اين وضعيت استان‌ها در شرايطي منتشر مي‌شود که پيش‌تر دولت اعلام کرده بود که 132 شهر در وضعيت سفيد قرار دارند و بازگشايي مدارس و اماکن مذهبي در آن شهرها بلامانع است.
با تصميمات روزگذشته مسئولان، ظاهرا قرار است از امروز مساجد در همه شهرهاي کشور بازگشايي شوند و ميزبان مراسمات شب‌هاي قدر باشند. چراغ سبز اول را وزير بهداشت در توئيتر نشان داد و سعيد نمکي در اين باره نوشت:‌ «امروز بلافاصله پس از توصيه مقام معظم رهبري مبني بر يافتن راهي براي بازگشايي مساجد به روي مومنين مشتاق با رعايت دستورالعمل‌هاي محکم در شب‌هاي قدر، تشکيل جلسه داديم و خوشبختانه به راهکار مناسبي رسيديم که سريعا اعلام خواهد شد.اميد است که دعاي مؤمنين کماکان همراهمان باشد.» سپس عليرضا رئيسي، معاون بهداشت وزير بهداشت گفت‌وگوي ويدئويي با خبرنگاران درباره بازگشايي مساجد در شب‌هاي قدر گفت: شرايط نهايي اعلام خواهد شد اما چند نکته اصلي را ذکر مي‌کنم. اولا اينکه اين شب‌هاي قدر در فضاي باز و با ظرفيت محدود برگزار شود، حداقل فاصله اطراف هر فرد بايد يک متر باشد و سجاده و مهر و قرآن بايد توسط خود فرد آورده شود و مردم از ماسک و دستکش استفاده کنند. اگر فضا سربسته باشد، حداکثر بايد يک چهارم ظرفيت مساجد و حسينيه‌ها افراد را پذيرش کنند؛ يعني مثلا اگر يک مسجد يا حسينيه 200 نفر ظرفيت دارد حداکثر بايد 50 نفر در آن مکان حضور يابند و حداکثر ساعاتي که مردم مي‌توانند در اين مراسم حضور يابند دو ساعت خواهد بود.» بعد از اين اظهارات بود که حجت الاسلام محمد قمي، رئيس سازمان تبليغات اسلامي اعلام کرد: تصميم گرفته شد تا از سه‌شنبه تمامي مساجد کشور با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي بازگشايي شوند.
حرم امام رضا (ع) بازگشايي نشد
با اين حال رئيس پليس پايتخت گفته که تاکنون هيچ مجوزي براي تجمعات به منظور احياي شب‌هاي قدر از سوي ستاد ملي مقابله با کرونا در سطح کشور و استان تهران صادر نشده است و مردم مي‌توانند از فضيلت هيات‌هايي که به صورت زنده در شبکه‌هاي اجتماعي يا از صداوسيما پخش مي‌شود، استفاده کنند. معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي هم تاکيد کرده که با توجه به نظر ستاد ملي مقابله با کرونا، حرم رضوي در شب‌هاي قدر همچنان بسته است و مردم مي‌توانند به صورت آنلاين از برنامه‌هاي حرم رضوي استفاده کنند.


بازگشت محدوديت‌هاي کرونايي به خوزستان
در حالي که خبرهاي زيادي در مورد بازگشايي تدريجي مراکز مختلف شنيده مي‌شود، مسئولان استان خوزستان براي مقابله با شيوع کرونا محدوديت‌هاي تازه‌اي وضع کرده‌اند. استاندار خوزستان در اين مورد گفته است: «براي جلوگيري از ناپايدار شدن وضعيت انتشار ويروس کرونا در استان تصميم گرفته شده تا پايان هفته جاري ادارات، بانک‌ها و اصناف غير ضروري در 9 شهرستان خوزستان تعطيل شوند. محدوديت‌هاي رفت و آمد را در بين اين مناطق ايجاد خواهيم کرد و شرايط را به نحوي مديريت مي‌کنيم تا زنجيره انتقال اين ويروس قطع شود، تمامي ادارات و اصناف در اين شهرستان‌ها بايد همکاري لازم را داشته باشند تا بتوانيم شرايط را کنترل کنيم. جمعه دوباره اين تصميم بررسي خواهد شد و اگر لازم باشد تصميم جديدي اتخاذ خواهد شد.» به گفته شريعتي شهرهايي که قرمز محسوب مي‌شوند و بايد اين دستورالعمل‌ها در آنها اجرا شوند از اين قرار هستند: باوي، هويزه، اهواز، حميديه، هنديجان، دزفول، شوشتر، کارون و مسجد سليمان. قبلا اعلام شده بود که خوزستان در کنار تهران به تنهايي نيمي از آمار مبتلاها به بيماري کرونا را به خودشان اختصاص داده‌اند تا جايي که مسئولان وزارت بهداشت براي بررسي دلايل افزايش تعداد مبتلاها به خوزستان سفر کردند.