عبور شاخص بورس از 2 میلیون واحد؛ فعلا همه خوشحالند!

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: شاخص بورس اوراق بهادار تهران از 2 میلیون گذشت؛ این خبری بود که باز هم مثل یک بمب خبری از بورس تهران ترکید و موجش به تمام رسانه‌ها و کارشناسان و فعالان بورس که این ماه‌ها و روزها رو به افزایش هستند، رسید. پیش از این شاخص بورس اوراق بهادار تهران در اواخر اردیبهشت ماه امسال از یک میلیون عبور کرده بود و همان روزها هم عده‌ای دل نگران بودند که چرا و چگونه و پاسخ‌هایی از جنس‌های مختلف در بیان و مواضع کارشناسان بازار سرمایه به گوش می‌رسید.
اگر از چند روز پیش نگاهی به روند تحولات بورس بیندازیم روند افزایشی خزنده آن که برای آنها که با رکوردها و اعداد سر و کار زیاد دارند آغاز شده بود. در معاملات 8 مرداد بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ سهم در این بازار معامله شد و ارزش معاملات بیش از ۲۳هزار میلیارد تومان اعلام شد. نمادهایی نظیر فولاد مبارکه اصفهان،
صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، صنایع مس ایران، نفت و گاز پتروشیمی تامین و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. کاهش قیمت دلار، برگزاری مجمع‌های شرکت‌های بزرگ، در کنار افزایش عرضه در بازار باعث شده بود تا به روز شنبه عبور از سد 2 میلیونی میسر نشود. شاخص بورس اوراق بهادار تهران در اواخر اردیبهشت ماه امسال از یک میلیون عبور کرد.
شاخص کل این بازار در نخستین روز کاری امسال (۵ فروردین) بیش از ۵۰۸ هزار بود؛ با این احتساب ظرف حدود 4 ماه که عمدتا اقتصاد ایران با رکود همراه بوده، این بازار ۴ برابر تقویت شده است. از ابتدای امسال و با شیوع کرونا که تعطیلی بسیاری از کسب و کارها را در پی داشت، بورس اوراق بهادار تهران به روند رو به رشد خود ادامه داده است.


به گفته برخی از کارشناسان یکی از دلایل رشد بورس از ابتدای امسال تاکنون انتظارات تورمی و افزایش نقدینگی بوده است.
بانک مرکزی حجم نقدینگی 3 ماهه اول امسال را بیش از ۲۶۰۰هزار میلیارد تومان اعلام کرده که این رقم که نسبت به پایان سال قبل ۷/۳ درصد افزایش داشته است.
از ابتدای امسال و با شیوع کرونا که تعطیلی بسیاری از کسب و کارها را در پی داشت، بورس اوراق بهادار تهران به روند رو به رشد خود ادامه داده است این در حالیست که تولید در بسیاری از موارد با کاهش همراه بوده است. از ابتدای سال ۹۹ همچنین بازارهای موازی نظیر مسکن و ارز شاهد افزایش قیمت بودند. قیمت دلار در بازار آزاد در ابتدای فروردین حدود ۱۶ هزار تومان بود که بعد با جهش تا حدود ۲۶ هزار تومان هم پیش رفت. بر اساس آنچه بانک مرکزی ایران اعلام کرده، در تیر ماه امسال (۱۳۹۹) قیمت متوسط معامله هر متر مربع آپارتمان در تهران به حدود ۲۱ میلیون تومان رسید؛ تیر ماه سال پیش (۱۳۹۸) این سازمان، قیمت متوسط هر متر مربع خانه معامله شده در تهران را بیش از ۱۳ میلیون تومان اعلام کرده بود.
در این میان همچنان بورس اوراق بهادار تهران به عنوان ابزاری برای جذب نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان با تشویق دولت از ابتدای سال بدون توجه به اتفاقات اقتصادی در ایران به رشد خود ادامه داده است؛ بنابر اعلام مرکز نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۹۸ با احتساب نفت ۷- درصد بوده است.
بعضی از تحلیلگران بازار رشد کنونی بازار بورس را "کاذب" می‌دانند؛ به گفته آنها ارزش ذاتی بسیاری از سهام‌ها بسیار کمتر از قیمت کنونی عرضه آنهاست؛ بعضی از آنها به شرکت‌های زیان ده اشاره کرده‌اند که ارزش سهام آنها در شرایط رکود اخیرا چند برابر هم شده است.
با افزایش تقاضا در بازار بورس بعضی منتقدان در مصاحبه‌های متعددی که در همین روزنامه "آفتاب یزد" با آنها داشتیم، گفتند سقوط بورس می‌تواند ضررهای هنگفتی برای سرمایه‌گذاران به خصوص افراد کم تجربه و کسانی که با "ریسک" این بازار آشنایی ندارند، در پی داشته باشد.
ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با آفتاب یزد یکی از دلایل رخ دادن این اتفاق و شکست رکورد شاخص از 2 میلیون را اتفاقهایی می‌داند که سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز توانستند خود را از حاشیه منفی در بازار خلاص کرده و سهامی نظیر فولاد، شتران و شستا تا درصدهای کامل مثبت پیش رفتند.
وی با بیان اینکه بازار بزرگ و پول‌های بزرگ، سهم‌های بزرگی می‌خواهد، می‌گوید: در تحلیل‌های هفته‌های گذشته سهم‌ها را به 2 دسته دولتی و غیردولتی تقسیم کرده بودیم که این ناشی از تحلیل مردم از این سهم‌ها بود. این روزها تفسیر اکثریت سهامداران جدید از سهم‌ها این است که دولت قیمت سهم‌هایی که قرار است عرضه کند را بالا نگه می‌دارد.
وی ادامه می‌دهد: اگر قرار است کسی سهمی را بفروشد، قیمت سهم در زمان فروش متعادل می‌شود؛ چیزی که این روزها در بازار شاهد آن هستیم. همچنین تا حدودی این فشار فروش‌ها بی‌ربط با سهام عدالت نیستند، اما این تفسیر درستی نیست که گفته شود چون قرار است دولت یکسری سهم را بفروشد بازار همیشه صعودی خواهد بود. یا اینکه از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که مردم می‌گویند در شهرهای مختلف کارگزاری‌های جدیدی تاسیس شده پس اگر قرار بر این بود که بازار صعودی نباشد، این کارگزاری‌ها هم
تاسیس نمی‌شدند.
وی اتفاق بد دیگر این روزهای بازار را نداشتن نقطه میانه در سهم‌ها می‌داند و می‌افزاید: نکته منفی این روزهای بازار این بوده که سهم‌ها یا در صف فروشند یا صف خرید و تقریبا نقطه میانه ندارند که خود این امر ناشی از هیجانی است که در بازار ایجاد شده است. در این روزها بازار شاهد ترس در صف‌های فروش یا طمع در صف‌های خرید هست که البته به علت تورم موجود در جامعه باید به این افراد حق داد. تورم افسار گسیخته‌ای که در پی آن هر روز قیمت کالاها درحال افزایش است و این مردم تنها در تلاش هستند که ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند.
این تحلیلگر بورس ادامه می‌دهد: هفته گذشته شاهد افزایش نرخ ۳۰درصدی در خودرو بودیم که بر بیشتر کالاها مثل قطعات و پلاستیک تاثیر خود را گذاشت. همچنین افزایش نرخ سیمان، شکر و میلگرد را شاهد بودیم که این تورم خود را به بورس رسانده است.
البته رئیسی در اظهارنظری مشابه و جداگانه با اشاره به برخی از کانال‌های تلگرامی طلا و سکه هم باور خود را در خصوص مباحث منفی این گونه ابراز می‌کند که این کانال‌ها با سوءنیت مدام از این موضوع صحبت می‌کنند که بورس به پایان کار خود نزدیک شده و خواهد ریخت. در صورت وقوع این اتفاق، به این‌ها چه چیزی خواهد رسید!؟ اگر این افراد فکر می‌کنند که نتیجه این امر صعود سریع قیمت طلا خواهد بود، باید گفت پول‌هایی که وارد بورس شده به این سادگی‌ها از بازار خارج نمی‌شوند.
وی در خصوص پیش‌بینی روند بازار فردا نیز می‌گوید: باقی سهم‌های شاخص‌ساز و بزرگ، روند متعادل و رو به مثبتی داشته و صف‌های فروش‌شان جمع خواهد شد و همان‌طور که یک روز پیش هم در مصاحبه دیگری با سایت خبری "تجارت نیوز " پیش‌بینی کرده بودم، شاخص به کانال 2 میلیون واحد ورود خواهد کرد که می‌بینید
کرده است.
با این اوصاف آنچه از اظهارات کارشناسان بازار سرمایه در تماس‌های خبرنگار آفتاب یزد با آنها نیز هویداست به قدری جذابیت و وسوسه سودهای بورس پرهیجان شده که اتخاذ موضع منفی و محافظه‌کارانه و اعلام هرگونه مخاطره برای هیچ کارشناس یا روزنامه نگار اقتصادی به مانند قبل آسان نیست! به گمان برخی گرفتن موضع منفی و اعلام هشدارها برداشت و انگ تنگ‌نظری و تحلیل‌های خودخواهانه را در افکار عوام متبادر ساخته است و گویی این موتور تا روزی که قصد باز ایستادن ندارد نه به رشد آن می‌توان خندید و شادی کرد و نه می‌توان زانوی غم و نگرانی بغل کرد و به حال سهامداران تازه کار جویای ثروت اندوزی یک عمر زندگی در یک ماه و یک سال گریست!