از غدیر تا محرم

علی اکبر اولیاء ‪-‬ عزاداری بر مظلومیت و شهادت امام حسین علیه السلام و یاران و خانواده وفادار و بزرگوارش در فرهنگ تشیع جایگاه بسیار مهمی دارد. این امر مورد تاکید مکرر ائمه معصومین علیهم السلام و بزرگان دینی و سیاسی ما قرار گرفته است. نکته‌ای که این مقال می‌خواهد به آن اشاره کند بحث افراط و تفریط است. وقتی جامعه
عوام زده می شود و برخی مداحان میدان‌دار می شوند چون عمق دیدشان کم است، در همین فرهنگ
خیلی چیز‌ها فدا می شود .
در آستانه عید سعید غدیر خم هستیم. بحث کرونا بر مراسم عزاداری محرم نیز سایه افکنده و در واقع رفتار بعضی را تغییر داد. اگر در سال‌های قبل بلافاصله بعد از عید غدیر ( ۱۸ ذی الحجه و ۱۲ روز مانده به محرم) مقدمات عزاداری‌ها


فراهم می شد (بستن داربست و هیئت حداقل در محله نارمک) امسال جریان قدری داغ تر شده و از چند روز پیش جماعتهایی کار را شروع کرده اند ... اخیرا فیلمی از عزاداری هیئت‌های عزاداری در اصفهان در شبکه‌های مجازی پخش شد که از باب افراط آن هم یک هفته مانده به عید غدیر بسیار
قابل توجه و تامل بود...
هنوز غدیر از غبار تاریخی بیرون نیامده چه جفایی می‌کنند این جماعت در به حاشیه راندن بیشتر آن حتی در عالم تشیع ! وچه تلخ وچه ویرانگر است شور بدون شعور ! پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل عزیزمان اولین
شکل گیری حکومت شیعی در جهان اسلام بود. انتظار می‌رفت در این فرصت چهل ساله حوزه‌های علمیه بیشتر در تبیین حکومت اسلامی از منظر تشیع و نیز مبانی نظری و تاریخی خود اسنادی که برای جهان اسلام قابل درک و قابل قبول باشد ارائه کنند تا دعوتی باشد برای "تعالوا الی کلمه سواء با بیننا و بینکم..."
دنیای تشیع در واقعه غدیر بروز و ظهور پیدا
می کند و بر علمای شیعه فرض است که
به جهان اسلام بگویند تشیع حرفش و منطقش چیست ... خداوند مرحوم علامه امینی را که در این راه گامی بلند و استوار برداشت و رنجی جانکاه برد بیامرزد و او را با امیرالمومنین علیه السلام و فرزندانش محشور فرماید... بعد از آن مرحوم چه؟ چه تلاش تاثیرگذاری در این راه شده و چقدر امت اسلامی شناخت بهتر و بیشتری از جهان تشیع پیدا کرده است؟ چقدر اعتبارات پژوهشی در این مسیر به درستی مصرف شده؟
خدا کند پرده‌های غفلت و نادانی کنار رود و چهره زیبای حقیقت از میان غبار‌های تاریخی و نفسانی بیرون آید تا حجت‌های خدا بر همگان شناخته شوند. والسلام.