برنامه‌هاي حمايتي شوراي عالي بورس

بازار سرمايه هفته را با چراغ قرمز آغاز کرد و شاخص کل بورس با 29 هزار واحد کاهش در محدوده يک ميليون و 700 هزار واحد باقي ماند. روز گذشته همچنين جلسه شوراي عالي بورس تشکيل شد که رئيس سازمان مربوطه در ارتباط با جزئيات اين جلسه، اظهار کرد: بازار سرمايه همچنان توانايي صعود دارد ولي هرچقدر اين افزايش با شيب ملايم‌تري صورت بگيرد، مناسب‌تر است. در چند هفته گذشته با وجود ريزش در بازار متغيرهاي بنيادي بازار تغييري نکرده است. به گزارش سنا، حسن قاليباف‌اصل، در خصوص عرضهETF دوم دولت گفت: سازمان بورس اوراق بهادار مجوزهاي لازم براي عرضه اين صندوق را صادر کرده و ‌طبق برنامه‌ريزي‌ها، عرضه به موقع انجام مي‌شود.
خريد با کد ملي
او با اشاره به اينکه عرضه اين صندوق عمومي است و از طريق درگاه‌هاي بانکي و بازار سرمايه انجام مي‌شود، ابراز داشت: افراد با کد ملي هم مي‌توانند صندوق دارادوم را که مشتمل بر سهام شرکت‌هاي پالايشي است، خريداري کنند، البته تعيين قيمت واحدهاي اين صندوق توسط هيات دولت در حال بررسي است.
برنامه عرضه ETF سوم


قاليباف عرضه اي تي اف سوم را هم در دستور کار دانست و ادامه داد: البته درخواستي هنوز از سوي سازمان خصوصي‌سازي به سازمان در اين زمينه ارسال نشده است، اما اين موضوع در دست پيگيري است. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار جلسه ديروز شوراي عالي بورس را در راستاي حمايت از بازار عنوان کرد و گفت: در مورد سهام عدالت در شوراي عالي بورس بررسي‌هايي انجام و قرار شد تا از اعتبارات کافي براي خريد سهام عدالت استفاده شود. سهام عدالت جزو سهام مهم و شرکت‌هاي بزرگ بازار است، ضمن اينکه قرار شد تا معاملات سهام عدالت به طور بلوکي توسط کارگزاري‌ها و نهادهاي مالي انجام شود، بنابراين اين سهام ديگر به صورت کد در بورس معامله نمي‌شود.
چشم‌انداز بازار سهام
قاليباف در مورد شرايط منفي بازار طي چند روز اخير اظهار کرد: وضعيت بازار همواره تابع عرضه و تقاضاست. سرمايه‌گذاران بايد بدانند که هميشه بازار صعودي نيست، بلکه قيمت‌ها از متغيرهاي ‌موجود و اخبار و واقعيت‌هاي روز تاثير مي‌گيرد و اين بازار همواره با ريسک همراه است. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکيد کرد: تصميمات اخير شامل بازگشت ساعت معاملات، افزايش حدنصاب در صندوق‌هاي با درآمد ثابت به 15 درصد و افزايش حد اعتباري کارگزاري‌ها با توجه وضعيت‌ روز ‌و در جهت تقويت بخش تقاضا انجشام شد. البته در حال بررسي براي افزايش و ارتقاي سيستم معاملات و رفع کندي آن نيز هستيم.
اجراي سهام شناوري
او همچنين اجراي سهام شناوري را مناسب دوران رونق دانست و عنوان کرد: در شرايط فعلي، عرضه‌اي در اين راستا انجام نخواهد شد. رئيس سازمان بورس به سرمايه‌گذاران توصيه کرد: مازاد دارايي خود را به بازار وارد کنند. بازارسرمايه بازاري ‌است که سرمايه‌گذار بايد در آن حوصله داشته و صبر پيشه کند و در نظر داشته باشد که بازده‌ بازار سرمايه‌ در بلندمدت بيشتر از بازارهاي ديگر است.
دولت دخالتي در بورس ندارد
وزير اقتصاد نيز روز گذشته اعلام کرد که دولت هيچ دخالتي در بورس ندارد و اينکه گفته شود دولت در اين بازار دستکاري مي‌کند حرف درستي نيست. به گزارش تسنيم؛ فرهاد دژپسند در پاسخ به انتقاد برخي کارشناسان بازار سرمايه نسبت به عملکرد دولت در بورس و اينکه گفته مي‌شود دولت بعضا در اين بازار دست‌کاري مي‌کند، گفت: اين حرف، حرف درستي نيست، دولت هيچ نفعي از بورس براي خود نمي‌برد. او افزود: نفع دولت در بورس، ثبات بازار سرمايه، افزايش قدرت تامين مالي براي بنگاه‌ها و افزايش محيط امن براي  هدايت سپرده‌هاي خرد به بازار سرمايه است. وزير اقتصاد تصريح کرد:  دولت اصلا نياز به دستکاري در بورس ندارد و اين دست اظهارات بيشتر براي تحت تأثير قرار دادن سرمايه‌گذاران بورس است.
حمايت هوشمند از بازار سرمايه
يک عضو شوراي عالي بورس هم در مورد جلسه ديروز اين شورا توضيح داد: با توجه به اينکه اعضاي شورا اتفاق نظر داشتند بازار در حال اصلاح است نه ريزش، قرار شد حمايت‌هاي هوشمند از بازار صورت بگيرد و همچنين عرضه دارادوم انجام شود. حسين سلاح‌ورزي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: جلسه مفصلي برگزار شد و در اين جلسه ضمن ارائه گزارش کاملي از وضعيت بازار در روزهاي گذشته و  بررسي عوامل موثر بر نوسانات بازار، همه اعضا اين اتفاق نظر را داشتند که اتفاقي که در بازار رخ داده اصلاح است و نمي‌توان تلقي ريزش از آن داشت. او ادامه داد: اما براي اينکه بازار در ريل درست قرار بگيرد بحث چگونگي حمايت هوشمند در جلسه مطرح شد و در چند محور مورد بحث قرار گرفت. يکي از محورها تقويت صندوق تثبيت و صندوق حمايت از بازار بود. اين صندوق‌ها از نظر منابع وظيفه تنظيم‌گري را در بازار دارند. منابع بايد تقويت شود، ضمن اينکه خود صندوق‌ها هم بتوانند از مکانيزم بازارگرداني هوشمند استفاده کنند تا بدون اينکه انحصاري در بازار ايجاد شود، بازار بتواند روال خود را ادامه دهد.