قهرمان‌سازی مغرضانه صداوسیما از برخی سیاستمداران

آرمان ملي: کرونا در دنياي امروز فقط يک بيماري با نشانه‌هاي جسمي نيست بلکه سياست، ورزش، هنر و اجتماع را از همه ابعاد تحت تاثير قرار داده است؛ برهمين اساس تمام مناسبات سياسي در آينده با سايه‌اي که کرونا بر آنها افکنده، پيش‌بيني مي‌شود. در اين ميان برخي رفتارها به دليل فشارهايي که بر مردم و جامعه وجود دارد، بر شدت و ميزان حواشي مي‌افزايد. همچنين در اين شرايط، نتيجه‌اي که در حالت عادي و استاندارد مي‌توان از رفتارهاي پوپوليستي داشت، عکس مي‌شود. در همين راستا و براي بررسي بيشتر ابعاد اين موضوع سعيد شريعتي فعال سياسي اصلاح‌طلب با «آرمان ملي» به گفت‌وگو کرده است که مي‌خوانيد.
در شرايطي که بيش از هميشه به همدلي مسئولان و تعامل آنها با يکديگر تاکيد مي‌شود، برخي رفتارها اين تلقي را ايجاد مي‌کنند که تعامل موجود نمادين است. چه ميزان اين گزاره را صحيح مي‌دانيد؟
اصل اين است که قواي کشور بايد تعامل و همکاري و تقسيم کار داشته باشند، در جهت افزايش کارآمدي کشور هماهنگ شوند و تقسيم وظايف داشته باشند. اين موارد اصول خوبي است و در عين حال که تفکيک قوا اصل اساسي دموکراسي، مردم‌سالاري و روش نظام‌هاي نوين در اداره جامعه است در عين حال براي کارآمدي يک حکومت بايد قواي آن با هم همکاري، تعامل و ارتباط تعريف‌شده‌اي داشته باشند ولي در شرايط کنوني چشم‌انداز رقابت‌هاي سياسي آينده بر روابط سايه افکنده است و نوعي گروگانگيري در سلامت و رفاه و معيشت مردم اتفاق مي‌افتد. متاسفانه روابط بين نهادهاي قانوني کشور روابط سازنده و کارآمدي در حد انتظار نيست و عملا قوه مقننه عليه دولت و دولت عليه مجلس کار خود را مي‌کنند. متاسفانه شرايط کرونايي، امکان تعامل را از مديران ارشد گرفته و تصور مي‌کنم آسيبي جدي بر کارآمدي اعتبار و اعتماد عمومي مردم نسبت به بخش‌هاي مختلف وارد مي‌شود. اين موضوع خطرناک است و مي‌تواند در شرايط فعلي آسيبي بسيار بزرگ قلمداد شود. اگر اعتماد و باور ملي به توانمندي کشور براي گذار از مشکلات و بحران‌ها از بين برود يا کاهش محسوسي داشته باشد، خطر بسيار نزديک خواهد بود.
در اين بين افرادي که آسيب بيشتري مي‌بينند، مردم هستند. تصور مي‌کنيد علت دخالت در وظايف مجلس و دولت و همچنين تداوم برخي اختلافات چيست و چرا تدبيري براي رفع اين مشکلات در عمل نمي‌شود؟


مساله بسيار ساده است. برخي از مسئولان کشور مشاوران ارتباطات و رسانه‌اي دارند که پررنگ کردن کارها را براي آنها طراحي مي‌کنند متاسفانه اين مشاوران رسانه‌اي به‌خصوص در سطح قوا از صلاحيت لازم برخوردار نيستند و نگاهي شخصي و فردي به ماجرا دارند. اين چند نفر که اطراف مسئولان را گرفته‌اند به جاي فکر کردن به جايگاه و پوزيشن مسئولان و به جاي اينکه در جهت ارتقاي نهاد مورد مسئوليت کار کنند، بيشتر به پرسونال برندينگ توجه مي‌کنند و سعي دارند براي افراد برندسازي شخصي کنند. هر فردي که صاحب مسئوليتي مي‌شود، در ابتدا به مشاوران ارتباطاتي خود چنين هدفي را القا مي‌کند و برند شخصي مسئول فعال مي‌شود به نحوي که همه ابزارها در جهت قهرمان‌سازي آن فرد، توانمند نشان دادن و مردمي ديده شدنش به کار گرفته مي‌شود. براي آن مسئولان مهم اين است که چطور در تصاوير و تيتر اخبار باشند و چطور در تلويزيون ديده شوند. اين رفتارها ضربه‌زننده است و متاسفانه مشاورانش مساله را به‌خوبي متوجه نشده‌اند. ساختن چهره‌اي ملي و قهرماني در رسانه‌ها اهميت ندارد بلکه با اندک شناختي از رفتار رسانه‌اي و سليقه مردم مي‌توان دريافت که به قول مولانا از قضا سرکنجبين صفرا فزود و نتيجه معکوس خواهد شد. بنابراين مردم ناراضي خواهند شد. تبليغات بي‌مايه زياد با هزينه بالا انجام مي‌شود اما دستاورد و نتيجه‌اي ندارد که از اين موارد، نمونه‌هاي روشني وجود دارد ولي من نمي‌خواهم مثالي بزنم.
يکي از عواملي که به عدم بهبود تعامل ميان قوا منجر مي‌شود حاشيه‌آفريني برخي مسئولان است که نمونه اخير آن هم عدم برگزاري نشست سران قوا بود به نحوي که دليل آن را حضور رئيس مجلس در بيمارستاني عنوان کردند که کرونايي‌ها درآن بستري بودند و اين خطر براي سران قوا احساس شد. ارزيابي شما دررابطه با اين اقدامات چيست؟
هفته گذشته رئيس قوه مقننه يعني نهادي که بايد نمايشي از پايبندي به پروتکل‌ها، قوانين، مقررات و آيين‌نامه‌ها باشد و رئيس آن براي نگهباني از قانون تاکيد فراوان کند، در بدترين شرايط کرونايي کشور با دوربين، وارد آلوده‌ترين بيمارستان کشور مي‌شود و در بخش عفوني و کرونايي و باوجود تاکيد رئيس بيمارستان و رئيس بخش که اعلام مي‌کنند حضور شما در اين بخش مصلحت نيست، براي نمايش مردمداري و ساختن چهره‌اي مردمي، سلامتي خود و افرادي را که با آنها در تماس هستند به خطر مي‌اندازند. اين رفتار نمايش بي‌اعتنايي به پروتکل‌ها، قوانين و مقررات نيز از سوي دولت تلقي مي‌شود. مشاوران رسانه‌اي آقاي قاليباف راهي پيش پاي او گذاشته‌اند. هيچ فردي واقع‌گرايي اقدام اخير را خيلي منطبق بر عملکرد جهادي و در صحنه بودن نمي‌داند. بايد دانست اين رفتارهاي پوپوليستي در جامعه جواب نمي‌دهد و اين حرکات نمي‌تواند نمايش در صحنه بودن باشد. بعد از لغو جلسه سران توسط رئيس‌جمهور، آقاي قاليباف گلايه مي‌کنند و اين بازديد را منطبق با پروتکل‌هاي ستاد ملي مقابله مي‌داند. اين نوع رفتارها حداقل از سران سه قوه قابل خيلي قابل پذيرش نيست. رفتار مسئولان الگو مي‌شود، انتظار ايجاد مي‌کند. زماني که مردم چنين رفتاري را مشاهده مي‌کنند، طبيعي است که مردم هم به شمال مي‌روند، چون با اينگونه رفتارها هشدارهاي کرونايي و قوانين جدي گرفته نمي‌شود.