انتخاب بايدن به نفع ايران است تا ترامپ

مناظره نخست ترامپ و بايدن چه تاثيري بر روند انتخابات رياست‌جمهوري در آمريکا گذاشت. ارزيابي شما از اين مناظره چيست؟
مناظره ترامپ و بايدن نشان‌دهنده فرهنگ آمريکايي بود که طرفين مناظره تنها به هم توهين مي‌کردند و الفاظ غير‌مناسبي را نسبت به يکديگر به کار مي‌بردند. با مشاهده چنين مناظره‌اي مي‌توان پسرفت را در فرهنگ آمريکايي مشاهده کرد که کساني که قرار است به‌عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شوند چگونه با هم صحبت مي‌کنند. ترامپ يک چهره افراطي و نژاد‌پرست است که با ادبيات و فرهنگ خاصي که دارد اهدافش را پيش مي‌برد. اظهارات و رفتار وي در چهار سالي که رياست‌جمهوري آمريکا را برعهده داشت شخصيت وي را به‌خوبي نشان داد. ترامپ تنها به منافع خود فکر مي‌کند و به غير از منافع خودش به چيز ديگري اهميت نمي‌دهد. به همين دليل نوع صحبت کردن ترامپ و قطع کردن سخنان بايدن زياد عجيب به نظر نمي‌رسيد. اين وضعيت تا حدودي درباره بايدن نيز وجود داشت و بايدن نيز جملات و عباراتي را به کار برد که ظاهرا در شأن وي نبود. در گذشته نديده بوديم که اوباما از چنين الفاظي استفاده کند. رفتار دموکرات‌ها در گذشته نشان مي‌دهد تفاوت‌هايي بين آنها و جمهوري‌خواهان در نوع بيان و رفتار وجود دارد. اين در حالي است که در مورد بايدن شرايط به شکل ديگري رقم خورد. مناظره ترامپ و بايدن نشان‌دهنده افول فرهنگ آمريکايي بود. نحوه برخورد دو کانديداي رياست‌جمهوري آمريکا به شکلي بود که براي هيچ‌کس قابل‌قبول نيست.
اين انتظار مي‌رفت که ترامپ با چنين رفتار و گفتاري در مناظره حضور پيدا کند. چرا بايدن مقابله‌به‌مثل کرد و از رفتاري استفاده کرد که مانند ترامپ بود؟ اگر بايدن خويشتندارتر بود وضعيت وي در افکار عمومي بهتر نمي‌شد؟
مهم‌ترين دليل رفتار بايدن رفتاري بود که ترامپ از خود نشان مي‌داد. ترامپ به صورت مرتب سخنان بايدن را قطع مي‌کرد و اجازه صحبت کردن به بايدن را نمي‌داد. در اين مناظره ترامپ فرزند بايدن را به گرفتن رشوه متهم کرد. اين در حالي بود که بايدن نيز ترامپ را به فرار مالياتي متهم کرد. هنگامي که مسائل خصوصي و خانوادگي کانديداي رياست‌جمهوري مطرح مي‌شود طرفين به مرور زمان کنترل خود را از دست مي‌دهند. نکته ديگر اينکه بايدن گمان مي‌کرد برخي از طرفداران وي انتظار دارند نسبت به برخي مسائل مطرح‌شده توسط ترامپ واکنش نشان بدهد و اجازه ندهد ترامپ با اتهام‌زني اهداف خود را پيش ببرد. ترامپ در تبليغاتي که عليه بايدن انجام داده بود وي را فردي پير و ضعيف معرفي کرده بود. بدون‌ترديد اين يکي از دلايلي بود که بايدن تلاش کرد نسبت به اتهام‌زني‌هاي ترامپ واکنش نشان بدهد. اين احتمال نيز وجود دارد که مشاوران بايدن به وي توصيه کرده بودند در مقابل ترامپ محکم‌تر صحبت کند تا تصوري که ترامپ نسبت به بايدن در جامعه ايجاد کرده از بين برود.


به نظر شما برنده مناظره چه کسي بود؟
قبل از مناظره تبليغات گسترده‌اي صورت گرفته بود که ترامپ در مناظره يک برگ برنده رو خواهد کرد. از سوي ديگر عنوان مي‌شد به دليل اينکه ترامپ در گذشته مجري بوده و بايدن سن زيادي دارد تسلط ترامپ به صحنه مناظره بيشتر خواهد بود. با اين وجود هيچ‌کدام از اين اتفاقات رخ نداد. در چنين شرايطي بايدن وضعيت بهتري نسبت به ترامپ داشت و اگر بخواهيم کسي را پيروز مناظره معرفي کنيم بايد بايدن را معرفي کنيم. نظرسنجي‌هايي که تاکنون صورت گرفته نيز بيانگر پيروزي بايدن در مناظره نخست بوده است. با وجود همه اين مسائل به گفته يکي از مقامات آمريکايي بازنده اصلي اين مناظره مردم آمريکا بودند که شاهد چنين مناظره‌اي بوده‌اند.
پيروزي بايدن در مناظره اول به معناي پيروزي وي در انتخابات خواهد بود يا اين احتمال وجود دارد که در روزهاي منتهي به انتخابات به يک‌باره ورق به سود ترامپ برگردد؟
با توجه به اتفاقات رخ داده بعيد به نظر مي‌رسد دوباره ورق به سود ترامپ برگردد. در شرايط کنوني ترامپ با چالش‌هاي مهمي مواجه است که هيچ‌کدام از اين چالش‌ها تا يک ماه ديگر حل شدني نيست. ترامپ از ابتداي شيوع ويروس کرونا اين بحران را جدي نگرفت و به همين دليل امروز آمريکا در صدر آمار تلفات و مبتلايان اين بيماري قرار گرفته است. ترامپ در ابتدا کرونا را به شوخي مي‌گرفت و عنوان مي‌کرد کساني که به اين بيماري مبتلا هستند با خوردن مواد ضدعفوني بهبود پيدا مي‌کنند. اين در حالي بود که بخش‌هاي علمي و پزشکي آمريکا ديدگاه‌هاي ترامپ در اين زمينه را رد مي‌کردند. در نتيجه مديريت ناکارآمد وي درباره بحران کرونا تا انتخابات رياست‌جمهوري همراه ترامپ خواهد بود و وي نمي‌تواند به راحتي اين چالش را ناديده بگيرد. يکي از بخش‌هاي علمي آمريکا که بيشتر به محيط‌زيست ارتباط دارد که در سياست نيز دخالت نمي‌کنند طي بيانيه‌اي عنوان کرده‌اند اگر دونالد ترامپ دوباره به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شود علم در آمريکا از بين خواهد رفت. اين مساله نشان مي‌دهد بخش علمي و فرهيخته جامعه آمريکا با ترامپ مخالف هستند. در گذشته سابقه نداشته بخش‌هاي علمي جامعه آمريکا وارد مسائل سياسي و انتخابات شوند. اين در حالي است که اين اتفاق در زمان رياست‌جمهوري ترامپ رخ داده است. چالش مهم ديگري که‌ ترامپ تا زمان انتخابات با آن مواجه است، مشکلات اقتصادي مردم آمريکاست که همچنان نيز ادامه دارد. مشکلات اقتصادي نيز در کوتاه‌مدت حل‌شدني نيست و نيازمند زمان زيادي است که قطعا از زمان انتخابات بيشتر خواهد بود. نکته ديگر مديريت سوال‌برانگيز دولت ترامپ درباره موضوع آتش‌سوزي‌هاي برخي ايالات آمريکا از جمله ايالت کاليفرنياست. از همه مهم‌تر ناآرامي‌ها و تظاهراتي است که عليه نژادپرستي دولت ترامپ آغاز شده و چند ماه نيز ادامه داشته است. تظاهرات نيز همچنان ادامه دارد و به نظر مي‌رسد تظاهرکنندگان عامل اصلي نژاد‌پرستي موجود در آمريکا را ترامپ مي‌دانند. ترامپ در اين زمينه نيز عملکرد قابل قبولي نداشته و با عنوان اينکه بايد امنيت را برقرار کرد حامي عملکرد خشونت‌آميز پليس آمريکا بوده است. اين مسائل مهمي است که ترامپ با آنها مواجه است و تا زمان انتخابات نيز حل شدني نيست. به همين دليل نيز ترامپ برگ برنده‌اي در اختيار ندارد که بتواند فضاي انتخابات را به سود خود رقم بزند.
ترامپ در حالي موضوع تقلب در انتخابات را مطرح مي‌کند که وي رئيس دولت مستقر است و سيستم انتخاباتي توسط دولت او مديريت خواهد شد. به چه ميزان اين احتمال وجود دارد که ترامپ که احتمال تقلب در انتخابات را مطرح مي‌کند با اين حربه، معادلات انتخاباتي را به هم بزند؟
ترامپ فردي است که دست به چنين اقداماتي مي‌زند و چنين اقداماتي با روحيات وي سازگار است. بنده پس از اينکه ترامپ در آمريکا به قدرت رسيد و قبل از آن با مشاهده رفتار آقاي احمدي‌نژاد به اين نتيجه رسيدم که کانديداي رياست‌جمهوري قبل از حضور در انتخابات حتما بايد مورد بررسي‌ روانشناختي و روانپزشکي قرار بگيرد. در چنين شرايطي اگر کسي داراي مشکلات شخصيتي يا نارسيسم باشد و به قدرت برسد آسيب‌هاي جدي به جامعه خواهد زد. به همين دليل نيز با توجه به شخصيتي که در طول چهار سال گذشته از ترامپ مشاهده شده احتمال اينکه وي بازي انتخابات را به هم بزند و معادلات را به بهانه تقلب به هم بزند، وجود دارد. اين در حالي است که طرف مقابل نيز ضعيف نيست و به‌راحتي بازي را واگذار نخواهد کرد که ترامپ بتواند با بهانه تقلب سرنوشت انتخابات را تغيير بدهد. اين اتفاق در انتخاباتي که جورج بوش و الگور در آن حضور داشتند نيز رخ داده که در نهايت جورج بوش به رياست‌جمهوري انتخاب شد. ترامپ داراي شخصيت غير‌عادي است و به همين دليل احتمال اينکه قصد داشته باشد معادلات انتخاباتي را به بهانه انتخابات به هم بزند وجود خواهد داشت.
با وجود اينکه انتظار مي‌رفت ايران يکي از موضوعات محوري مناظره ترامپ و بايدن باشد اما اين اتفاق رخ داد. چرا در مناظره نخست موضوع ايران مطرح نشد؟
موضوعات مناظره را مجري مناظره تعيين مي‌کرد که به نظر مي‌رسيد موضوع سياست خارجي زياد در اولويت قرار نداشت. به‌هرحال انتظار مي‌رفت مسائلي مانند رابطه آمريکا با چين، روسيه و کشورهاي اروپايي نيز جزئي از مناظره دو کانديداي رياست‌جمهوري آمريکا باشد. اين در حالي است که چنين اتفاقي رخ نداد. حتي موضوعات خروج ترامپ از توافقات و سازمان‌هاي بين‌المللي نيز يکي از موضوعات مهمي بود که پيش‌بيني مي‌شد در اين مناظره مورد بررسي قرار بگيرد. اين در حالي است که چنين اتفاقي نيز رخ نداد. به‌صورت کلي موضوع سياست خارجي در اولويت نخست مردم آمريکا نيست و جامعه آمريکا مسائل داخلي را به مسائل خارجي ترجيح مي‌دهد.اگر قرار باشد در انتخابات رياست‌جمهوري موضوع سياست خارجي داراي اهميت باشد نخست موضوع تاثير اقتصادي چين بر اقتصاد آمريکاست و ديگري نيز موضوع امنيتي است که به روسيه ارتباط پيدا مي‌کند.
بايدن مدعي است که اگر به رياست‌جمهوري برسد به برجام باز خواهد گشت. اين ادعا نيز مورد استقبال برخي طيف‌هاي سياسي در درون ايران قرار گرفته است. اگر بايدن به برجام باز‌گردد چه تغييراتي در روابط ايران و آمريکا اتفاق خواهد افتاد؟
اگر ما فکر کنيم با پيروزي بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري همه مشکلات ما و آمريکا حل خواهد شد اين يک سراب است و واقعيت ندارد. در مسائل سياست خارجي نبايد به صورت صفر و يک به مسائل نگاه کرد. حزب دموکرات آمريکا و بايدن عنوان کرده‌اند اگر در انتخابات به پيروزي دست پيدا کنند به برجام باز‌خواهند گشت. به‌صورت طبيعي اگر آمريکا به برجام باز‌گردد ايران نيز تعهدات خود را در قبال برجام انجام خواهد داد. حتي اين احتمال وجود دارد که در چارچوب برجام دوباره مذاکراتي آغاز شود. اين اتفاق مي‌تواند در راستاي مذاکرات ايران و آمريکا در دوران اوباما و جان کري باشد و در همان مسير قرار بگيرد. در چنين شرايطي تحريم‌ها برداشته خواهد شد و وضعيت تا حدودي بهتر خواهد شد. در نتيجه اگر فکر کنيم با پيروزي بايدن و بازگشت آمريکا به برجام همه مشکلات حل خواهد شد اشتباه است اما احتمال اينکه درصدي از مشکلات حل شود وجود دارد.