صدای خسرو از فردوس می‌آيد

آرمان ملي: به مشهد بازگشت، براي هميشه؛ در توس و در جوار آرامگاه فردوسي بزرگ و اخوان ثالث به خاک سپرده شد تا از اين خاک و اين سرزمين، شعله‌هاي آوازش گرمابخش جان‌هايي باشد که سال‌ها تشنه «فريادش» بودند؛ حالا سه خورشيد در يک خاک به هم پيوند خواهند خورد. شهر توس و آرامگاه فردوسي که از روز جمعه پيکر استاد شجريان را به انتظار مي‌کشيد، صبح ديروز شاهد تشييع و خاکسپاري پرشکوه خسرو آواز ايران بود. مسير ورودي شهر توس به تصاويري از نغمه‌خوان ربنا مزين شده و در جلوي خان آرامگاه فردوسي تصاوير مختلفي از استاد شجريان نصب شده بود. از بلندگوهاي محوطه آوازهايش پخش مي‌شد و مانيتورهايي که به منظور پخش مستقيم مراسم تعبيه شده بود، تصاوير استاد را به نمايش مي‌گذاشت.
تغيير محل خاکسپاري
در حالي که روز جمعه مزار استاد شجريان در کنار محل دفن اخوان‌ثالث آماده‌سازي و تصوير آن منتشر شده بود، اما ديروز محل دفن پيکر استاد به درخواست خانواده ايشان به دليل جانمايي نامناسب تغيير کرد و ايشان در سمت چپ مقبره فردوسي و در کنار موزه آرامگاه فردوسي تدفين شد.
همخواني مرغ سحر در مراسم خاکسپاري


در هنگام مراسم خاکسپاري همايون شجريان با همراهي خانواده و دوستان تصنيف «مرغ سحر» را بر مزار پدر همخواني کردند. همايون شجريان در مراسم تشييع و تدفين پدر اظهار کرد: حرفي که در اينجا قصد دارم عنوان کنم، اين است که هزار‌دستان موسيقي ايران را به خاک سپرديم و به اين مصرع شعر اشاره مي‌کنم «به نام خداوند جان و خرد»، همان‌طور که خرد، خرد خدايي است، جان هم، خدايي است. وي ادامه داد: ما آرامش و اعتبار خود را از شما مردم مي‌گيريم، باعث همه صبر و شکيبايي ما شما هستيد و از همه تشکر مي‌کنم که با همه سختي‌هاي موجود در مراسم تشييع و تدفين استاد شجريان شرکت کرديد. شجريان عنوان کرد: اگر اين امکان وجود داشت، ميليون‌ها نفر از شما عزيزان مي‌توانستيد در اين مراسم شرکت کنيد، من به دستان شما بوسه مي‌زنم... .
شجريان فراتر از آواز و هنر ايران بود
حميدرضا نوربخش، مديرعامل خانه موسيقي نيز با بيان اينکه شجريان فراتر از آواز و هنر ايران بود و بر تارک تاريخ خواهد ايستاد، اظهار کرد: فکر نمي‌کردم به اين زودي‌ها بزرگمرد تاريخ هنر و موسيقي ايران در اين مکان آرام گيرد. وي همچنين پيشنهاد کرد روز اول مهر که روز تولد استاد شجريان است، به نام ايشان نام‌گذاري شود. داريوش پيرنياکان، نوازنده تار، سه‌تار و رديفدان با ارائه دو پيشنهاد و يک گلايه، اظهار کرد: جامعه هنري و مردم بايد مصرانه به دنبال اين باشند که روز اول مهر به نام «روز شجريان» نام‌گذاري شود، براي دومين پيشنهاد ما بايد در شوراي عالي خانه موسيقي اين موضوع را به تصويب برسانيم که پس از اين حتما در بزرگداشت‌هايي که براي هنرمندان گرفته مي‌شود، آلبوم‌ها و کتاب‌هايي که منتخب مي‌شوند بايد تنديس شجريان را به عنوان هديه به آنها ارائه کنيم. وي ادامه داد: بايد تنديس بسيار زيبايي ساخته و جايگزين ديگر موارد شود، مانند جشنواره‌هاي سينمايي که تنديس بلورين دارند ما نيز بايد تنديس شجريان داشته باشيم؛ چراکه اين نام را تمام ايرانيان و تمام موسيقيدانان قبول دارند و هيچ کس ايرادي بر اين کار نخواهد گرفت. پيرنياکان درخصوص گلايه‌اش گفت: گلايه‌ام اين است که در کشورهاي بزرگ زماني که خواننده‌اي به اين عظمت از دنيا مي‌رود عزاي عمومي اعلام مي‌کنند، چرا براي فوت شجريان عزاي عمومي اعلام نکردند؟ بايد براي شجريان عزاي عمومي اعلام مي‌شد. سالار عقيلي، خواننده سنتي هم با بيان اينکه استاد محمدرضا شجريان تکرار‌نشدني است، اظهار کرد: همه مي‌توانند در ادامه راه استاد شجريان از آواز ايراني حمايت کنند و نگذارند اين مسير و آوازهاي ماندگار از بين برود، البته موسيقي سنتي و موسيقي اصيل ايراني ريشه در فرهنگ و سنت‌ ما دارد و مانند تخت جمشيد و سي‌و‌سه‌پل است که هيچ‌گاه فراموش نخواهند شد و هميشه مردم با آن‌ها در ارتباط هستند و به آن‌ها عشق مي‌ورزد. در پايان مراسم خانواده و همراهان استاد شجريان بار ديگر بر مزارش حضور پيدا کرده و با پدر وداع کردند.
تسليت نمايندگان براي درگذشت شجريان
در پي درگذشت استاد محمدرضا شجريان، چند نماينده مجلس در صفحات شخصي‌شان در توئيتر به اين موضوع واکنش نشان داده و پيام تسليت داده‌اند. از جمله مسعود پزشکيان که نوشت: «‏ياد و صداي جاودان خسرو آواز ايران، استاد شجريان بزرگوار در کنار نام ملت ايران در تاريخ اين سرزمين به نيکي ماندگار خواهد ماند. ‏از صميم قلب خدمت ملت شريف ايران و خانواده محترم ايشان تسليت عرض مي‌کنم.» سيد‌احسان خاندوزي نماينده تهران علي‌اصغر خاني، نماينده شاهرود، محمد رشيدي، نماينده کرمانشاه، سيد‌نظام‌الدين موسوي، نماينده تهران، علي‌اصغر عنابستاني، نماينده سبزوار، سيد‌احمد آوايي، نماينده دزفول، امان‌ا... حسين‌پور نماينده اسفراين، روح‌ا... حضرت‌پور نماينده اروميه، بهزاد عليزاده نماينده دهلران، بهزاد رحيمي نماينده سقز و بانه، سيدکاظم دلخوش، نماينده صومعه‌سرا و بابک نگاهداري رئيس حوزه رياست مجلس هم پيام تسليت منتشر کرده‌اند. نمايندگي کشورمان در ژنو از دست دادن محمدرضا شجريان را روزي غم‌انگيز براي مردم ايران توصيف کرده است
پاسخ به انتقادات درباره ممنوعيت فعاليت شجريان
يکي از انتقادات عدم‌صدور مجوز براي انتشار نواي شجريان است که ديروز وزير ارشاد با اشاره به انتشار آخرين آلبوم استاد محمدرضا شجريان با عنوان «خراسانيات» به اظهاراتي درباره ممنوعيت فعاليت‌هاي خسرو آواز ايران پاسخ داد. در متن توئيت سيد‌عباس صالحي آمده است: «آخرين آلبوم استاد شجريان با نام خراسانيات در سال 98 منتشر شد، ‏اين آلبوم را با حال و هوا و لهجه خراساني خوانده بود. ‏امروز فردوسي و اخوان با نغمه او ‏خراسانيات مي‌خوانند و مي‌نوازند. ‏يادش گرامي.»