ضرورت هوشیاری در برابر تحرکات ترامپ

فتح اله دهقان‪-‬ المومن کیس‪-‬ رسول اکرم(ص)‪-‬ ادیان آسمانی و آئین‌های بشری، مصلحین، علم سیاست، انسانها را به نکته سنجی، ذکاوت، درایت، آینده نگری و هوشیاری در امور توصیه می‌کنند.
دین مبین اسلام نیز همواره مسلمانان رابه هوشیاری سفارش نموده،سیره نبوی واهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز بر این مهم گواهی می‌دهد.
در فرهنگ ایرانی نیز هوشیاری و عاقلانه رفتار کردن همواره مورد تاکید قرارگرفته است.
منطقه متلاطم و متشنج خاورمیانه وخلیج فارس این روزها شاهد تحرکاتی همچون ورود ناوهای هواپیما بر، پرواز‌های تحریک آمیزهواپیماهای پیشرفته b52 و استقرار سامانه‌های دفاع موشکی در منطقه و....است.از سوی دیگر فعل و انفعالات توسط ترامپ و اتحاد عبری-عربی، ناظران واقع بین و سیاست مداران چیره دست و با تجربه را به تامل واداشته است.در این راستا شایسته است ضمن اقدامات دیپلماتیک در جهت اعتماد‌سازی و روشن نمودن اذهان جهانیان،تنویر افکار عمومی، احتمال توطئه واجرای سناریو‌های ساختگی و اقدامات تحریک آمیز توسط اتحاد عبری-عربی برای متشنج کردن منطقه را به جهانیان گوشزد نمود.


لازم به ذکر نیست که این اتحاد، سازمانهای اطلاعاتی مجربی را در خدمت دارد که سابقه انجام عملیاتهای اطلاعاتی- امنیتی پیچیده‌ای را در جهان دارند.هم چنین در بحث نفوذ نیز ید طولائی دارند. دیگر این که ابزار‌هایی همچون جریانها وگروههای تروریستی را در اختیار دارند واز امکانات مالی که لازمه این چنین اقداماتی است نیز برخوردار هستند که در صورت لزوم در استفاده از آنها دریغ نخواهند کرد.
سخنان صریح و بی‌پرده محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که از تفکرات و برنامه‌های جنگ افروزانه پرده برداشت درخور تامل جدی است.
البته بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیل‌گران نسبت به اقدامات غیر عقلائی ترامپ پوپولیست در مدت محدود تا پایان ریاست جمهوری‌اش هشدار‌هایی داده اند.
با توجه به غیر قابل پیش‌بینی بودن ترامپ، آموزه‌های دینی،عقل سلیم و علم سیاست حکم می‌کند که کشورهای منطقه،گروه‌ها وجریان‌های سیاسی درگیر در منطقه خاورمیانه با مد نظر داشتن و استفاده از تجربیات جهانی، با هوشیاری،درایت و آینده‌نگری عمل نموده ودر دام شیطنت‌های ترامپیان نیفتاده و طرح و برنامه‌های خطرناک آنها را ناکام نموده ومنطقه را از فتنه انگیزی و جنگ مبرا دارند.
کو را در جهان هست هوش و خرد
کجا او فریب زمانه خورد
هر آنکس که دارد روانش خرد
به چشم خرد کارها بنگرد
همیشه خردمند امیدوار
نبیند بجز شادی از روزگار