رای ممتنع عراق از روی ترس

در جریان رای‌گیری به درخواست آمریکا در سازمان ملل علیه ایران، عراق رای ممتنع داد.هر چند کاخ سفید در پایان این ماراتن شکست خورد
اما رای بغداد قابل بررسی است.در این باره با یک کارشناس خاورمیانه گفتگو کردیم
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل عراق به آفتاب یزد گفت: « خبر موثق دارم که دستور اعلام رای ممتنع از بغداد به آقای بحرالعلوم نماینده عراق در سازمان ملل مخابره شده است اما فراموش نکنید جوی که اینک در عراق توسط آمریکایی‌ها به وجود آمده، جوی ترسناک، غیرقابل کنترل و در عین حال حساس است!»
دکتر محمدصالح صدقیان اضافه کرد:« این رای گیری، به خودی خود غیرقانونی، بدون اثر و صرفاً یک ماجراجویی خبیثانه از سوی ترامپ و تیم شکست خورده ی او است و همه ی آگاهان می‌دانند حتی اگر عراق رای مثبت می‌داد نیز تاثیری در اصل موضوع نداشت.»


وی ادامه می‌دهد:« این که بخواهیم بپذیریم که مواضع عراق در تضاد با ایران و منافع تهران است دقیقا افتادن در همان ورطه‌ای است که مثلث عبری ـ عربی ـ آمریکایی طراحی کرده‌اند در حالی که می‌دانیم منصورالکاظمی هیچ زاویه‌ای با جمهوری اسلامی ایران ندارد و آمریکا در تلاش است تا مخالف این واقعیت را به رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دیکته کند.
> شکستی دیگر در یک بازی نمایشی!
شکست آمریکا در جلب نظر اعضای سازمان ملل علیه ایران برگ دیگری از شکست‌های دیپلماتیک آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بود. آن طور که «شفقنا» می‌نویسد: اضافه کردن دو بند جدید در بودجه ۲۰۲۱ سازمان ملل متحد برای احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران آخرین تلاش آمریکا بود که با تنها ۱۰ رای مثبت و ۱۱۰ رای منفی اعضای مجمع عمومی سازمان، شکست خورد. استدلال آمریکا این بود که کمیته تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران باید کار خود را از سر گیرد چون آمریکا از برجام خارج شده و دیگر برجام وجود ندارد. اما در این میان آرای ۱۵ کشور همسایه زمینی و دریایی ایران در نوع خود حائز اهمیت است: روسیه، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان (مخالف)، عربستان و بحرین (موافق)، عراق،عمان، قطر، امارات، کویت (ممتنع)، افغانستان و ترکمنستان (غایب)، که در این میان رای ممتنع عراق شگفتی فراوانی آفرید زیرا میزان روابط دو ملت و دولت ایران و عراق فراتر از آن است که در چنین موضوعی که کشورهایی نظیر ارمنستان و آذربایجان و پاکستان و ترکیه و روسیه رای مخالف داده اند، کشوری مثل عراق رای ممتنع دهد. تابناک در گزارشی از این روند اقدام آمریکا آورده است: نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد پس از آنکه در مرداد ماه امسال، شکست سختی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران متحمل شد، به طور خودخوانده مدعی شد که مکانیسم ماشه اعمال شده است. این موضوع در هیچ نهادی از بدنه سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشد و در شورای امنیت هم به طور قاطع با نظر ۱۳ عضو آن، ادعای آمریکا باطل دانسته شد. اما تندروهای ضد ایرانی کاخ سفید دست برنداشتند و بر آن شدند تا در کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که وظیفه تصویب بودجه سازمان ملل را بر عهده دارد، متممی به یکی از قطعنامه‌ها وارد سازند تا برای اجرای مکانیسم ماشه، بودجه در نظر گرفته شود. این پیشنهاد با واکنش گسترده‌ای روبرو شد که به دلیل کمبود وقت، همه مخالفان این نظر آمریکا نتوانستند صحبت کنند اما در رای‌گیری انجام شده، تنها ۱۰ عضو سازمان ملل با آمریکا موافقت کردند. ۱۱۰ عضو با آن به طور قاطع مخالفت کردند و ۳۲ عضو هم رای ممتنع دادند.
> جزئیات آراء
تنها بحرین، جیبوتی، السالوادور، هاییتی، میکرونزیا، مراکش، سعودی، دولت در تبعید یمن و رژیم صهیونیستی با آمریکا همراهی کردند؛ ۱۱۰ کشور رای مخالف، و ۳۲ کشور رای ممتنع دادند و ۴۱ کشور نیز در رای‌گیری غایب بودند.روسیه، چین و اتحادیه اروپا در بیانیه‌هایی جداگانه با ایده پیشنهادی آمریکا برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران پس از “اسنپ بک” آمریکا مخالفت کردند.آرای ۱۵ کشور همسایه زمینی و دریایی ایران قابل تامل است: روسیه، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان (مخالف)، عربستان و بحرین (موافق)، عراق،عمان، قطر، امارات، کویت (ممتنع)، افغانستان و ترکمنستان (غایب). نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد پس از آنکه در مرداد ماه امسال، شکست سختی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران متحمل شد، به طور خودخوانده مدعی شد که مکانیسم ماشه اعمال شده است. این موضوع در هیچ نهادی از بدنه سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشد و در شورای امنیت هم به طور قاطع با نظر ۱۳ عضو آن، ادعای آمریکا باطل دانسته شد. اما تندروهای ضد ایرانی کاخ سفید دست برنداشتند و بر آن شدند تا در کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که وظیفه تصویب بودجه سازمان ملل را بر عهده دارد، متممی به یکی از قطعنامه‌ها وارد سازند تا برای اجرای مکانیسم ماشه، بودجه در نظر گرفته شود. این پیشنهاد با واکنش گسترده‌ای روبرو شد که به دلیل کمبود وقت، همه مخالفان این نظر آمریکا نتوانستند صحبت کنند اما در رای‌گیری انجام شده، تنها ۱۰ عضو سازمان ملل با آمریکا موافقت کردند.۱۱۰ عضو با آن به طور قاطع مخالفت کردند و ۳۲عضو هم رای ممتنع دادند. روسیه به نیابت از خود و چین در مخالفت با این درخواست اصلاحی آمریکا گفت: پیشنهاد آمریکا برای دربرگرفتن بودجه ۲۲۳۱، شامل ایجاد کمیته تحریم علیه ایران و مشروعیت بخشی به مکانیسم ماشه علیه ایران است. رایزن روسیه افزود: هیچ مکانیسم ماشه‌ای اعمال نشده است و ۱۳ عضو شورای امنیت تاکید کردند که آمریکا حقی برای اعمال چنین مکانیسمی ندارد. آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد اقدامی در این زمینه انجام دهد.
> صدای واحدی از عراق شنیده نمی‌شود
محمدصالح صدقیان در گفتگو با آفتاب یزد درباره رای ممتنع عراق، امارات، کویت، عمان و قطر در رای‌گیری در سازمان ملل در مورد ایران می‌گوید: در این مواقع معمولا کشورهای عربی قبل از شرکت در این کنفرانس‌ها و جلسات بین‌المللی جلسه می‌گذارند. بنده موضع عراق را از دو منظر می‌بینم: مسئله اول اینکه در بسیاری اوقات کشورهای عربی در این جلسات به یک نتیجه می‌رسند و موضع واحد اتخاذ می‌کنند.
> وزارتخانه‌های عراق نیز قبیله‌ای اداره می‌شود
صدقیان ادامه می‌دهد: درباره رای ممتنع عراق با بغداد صحبت کردم که عنوان کردند بغداد موضع آقای بحرالعلوم نماینده عراق در سازمان ملل برای دادن رای ممتنع را تعیین کرده است نه جلسه‌ای که کشورهای عربی گذاشتند. این رای به دلیل آن است که ما در عراق یک موضع و یک گروه واحد نداریم. حتی در وزارت خانه‌ها هم حالت قبیله‌ای وجود دارد و با این مدیریت قبیله‌ای این موضع عراق طبیعی است. اکنون در بغداد وضعیت آشفته است و عراقی‌ها از تهدیدات آمریکا بسیار می‌ترسند.
> آمریکایی‌ها می‌خواستند عراق را به آشوب بکشند
این کارشناس مسائل عراق خاطرنشان می‌کند: توییتی که آقای ظریف نوشت آمریکایی‌ها دنبال بهانه‌ای هستند تا شروع‌کننده جنگ در عراق باشند و این جنگ قطعا ضد حشدالشعبی خواهد بود مهم است. حتی آقای ابوجهادالهاشمی نماینده ویژه آقای نخست وزیر که به تهران آمد نیز نگران شروع جنگ آمریکا در عراق بود. بنابراین این موضع وزارت خارجه عراق ناشی از وحشت و ایجاد آشوب در عراق است. آمریکایی‌ها هم در عراق برای سالگرد شهادت حاج قاسم و ابومهدی مهندس شلوغ کردند. لذا موضع عراق یک موضع شخصی است و الان موضع نخست وزیر یا دولت عراق این گونه نیست. چون می‌دانیم مدیریت عراق یک مدیریت واحد و طبق برنامه مشخص نیست.
> عراقی‌ها می‌دانستند قطعنامه ی مورد نظر آمریکایی‌ها الزام‌آور نیست
این کارشناس جهان عرب ضمن رد زاویه داشتن منصور الکاظمی با مواضع جمهوری اسلامی ایران اظهار می‌دارد: رابطه ایران با شخص آقای مصطفی الکاظمی رابطه‌ای قدیمی است. حتی سفیر ایران در عراق آقای ایرج مسجدی هم آن را تایید کرده است که ایران با آقای کاظمی روابط خوبی دارد و از قدیم هم بوده است. آقای مصطفی کاظمی بعد از فرار از عراق ابتدا به ایران آمد و از آنجا به اروپا رفت اما چون آمریکا ایشان را انتخاب کرد همیشه نظرات آمریکا در مواضع آقای کاظمی مشهود است. رعب و وحشتی که آمریکایی‌ها اکنون در نخست‌وزیر ایجاد کردند تحت الشعاع این موضع است. تهدید آقای پمپئو قطعا در این موضع تاثیرگذار بوده است. عراقی‌ها می‌دانند قطعنامه‌ای که در سازمان ملل است برای کشورها الزامی نیست و آمریکایی‌ها خودشان این قطعنامه مطرح کردند و با دادن رای ممتنع خواهان دور کردن شرارت آمریکایی‌ها از عراق بودند.
> تلاش برای پرهیز از ایجاد تنش در 21 روز باقیمانده از دوران ترامپ!
در پایان این کارشناس مسائل عراق تحلیل خود درباره رای ممتنع چهار کشور عربی دیگر(امارات، قطر، عمان و کویت)را اینگونه بیان می‌کند: فکر می‌کنم شرور بودن دولت ترامپ باعث آن بوده است که به سیاست چماق و هویج آن‌ها واکنش تحریک آمیزی نشان ندهند! دیدیم کشورهای اروپایی مخالفت کردند و گفتند آمریکا حق ندارد این مسئله را در شورای امنیت مطرح کند چون اصلا در برجام حضور ندارد. کشورهای مرعوب کشورهای کوچکی هستند بنابراین رای ممتنع دادند تا از گزند آمریکا تا آمدن دولت جدید در امان باشند. معمولا کشورهای عربی و کشورهای کوچک بسیاری از مواقع از این موضع استفاده می‌کنند. لذا در نتیجه‌گیری وبررسی‌ها به این آرا نباید زیاد توجه کنیم زیرا بسیاری از کشورها اکنون مرعوب تهدیدهای آمریکا شده اند.