اختلاف سازمان نظام پزشکی و خانواده کارگردان معروف بر سر علت فوت بازگشت «مرگ کیارستمی» به سر خط خبرها

همدلی | روز گذشته رئیس کل سازمان نظام پزشکی نشست خبری داشت و موضوع آن هم «مرگ کیارستمی» بود. بعد از آنکه خانواده زنده‌یاد عباس‌کیارستمی (نویسنده و کارگردان شهیر ایرانی) پرونده فوت او را از مسیر پزشکی قانونی دنبال می‌کردند، علیرضا زالی رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی، اعلام کرد که علت فوت کیارستمی خونریزی حاد تحت پرده‌های مغزی (ساب دورال) بوده و در فرانسه این مشکل اتفاق افتاده است. اما این حرف های زالی با واکنش بهمن کیارستمی پسر زنده‌یاد کیارستمی مواجه شد. وی معتقد است که این نوع سخنان فرافکنی است.
بهمن کیارستمی با تاکید بر اینکه درخواست ما با برای بررسی روند درمان 4 ماهه‌ عباس کیارستمی در ایران از نظام پزشکی بارها مطرح شده است، گفت: دوستان برای فرافکنی گویا ترجیح می‌دهند فقط به 3 روز درمان در فرانسه بپردازند.
به گزارش ایسنا، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوالی درباره سرانجام پرونده مرگ کیارستمی و نتیجه کارشناسی‌های انجام شده در باره آن، گفت: اقدامات انجام شده برای مرحوم کیارستمی در ایران از سوی جمع کارشناسی 40 نفره که از اساتید و خبرگان پزشکی کشور هستند، صورت گرفت، اما در رابطه با اقداماتی که در فرانسه انجام شده است، همچنان ابهاماتی برای این جمع کارشناسی و سازمان نظام پزشکی وجود دارد.
دکتر زالی افزود: متاسفانه علی‌رغم دو بار نامه‌نگاری با نظام‌پزشکی فرانسه و بیمارستانی که مرحوم کیارستمی در آن بستری شده بود، اطلاعات بالینی بیمار به ما داده نشد. در نامه دوم تاکید کردیم که طبق قانون، سازمان نظام پزشکی در ایران مسئول رسیدگی به این پرونده است و برهمین اساس خواستار پرونده بیمار در فرانسه شدیم اما متاسفانه، فرانسه از ارائه پرونده بیمار به ما استنکاف کرد. در این مسیر با سفیر فرانسه در ایران، سفیر ایران در فرانسه و همچنین از سوی آقای قشقاوی در وزارت امور خارجه تلاش‌هایی را انجام دادیم اما حتی یک تک برگ هم از اطلاعات بالینی بیمار نتوانستیم بگیریم که جای تعجب دارد، تنها خلاصه‌ای از پرونده بیمار به دست ما رسید.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: براساس خلاصه‌ای که به ما داده شده است، چند موضوع مهم وجود دارد. ابتدا اینکه علت تامه فوت آقای کیارستمی علی‌القاعده باید باید با کالبدشکافی در کشور فرانسه صورت می‌گرفت، اینکه بیمار را بدون اتوپسی به ایران فرستادند جای تعجب دارد.
زالی پیرامون علت اصلی مرگ مرحوم کیارستمی که منجر به مرگ مغزی شده بود، افزود: این خونریزی نیز ناشی از استفاده از دارویی به نام هپارین با دوز 24 هزار واحد در روز است.
وی در ادامه افزود: در پرونده موجود ذکر شده که درمان بیمار با تشخیص آمبولی ریه شروع شده است. این در حالی است که مرحوم کیارستمی دو روز قبل از اعزام به فرانسه در بیمارستان آراد سی‌تی‌اسکن ریه شد و آمبولی ریه براساس این سی‌تی‌اسکن رد شده است. برهمین اساس در نامه‌ای که به فرانسه نوشتیم، دو سوال مهم را مطرح کردیم؛ ابتدا اینکه چگونه آمبولی ریه را تشخیص داده‌اند و دلایل مستدل در این رابطه چه بوده است. از آنجا که پزشک 6 صبح متوجه کمای عمیق بیمار می‌شود، درخواست دیگرمان نیز آن بود که مشخص کنند از ساعت 12 شب تا 6 صبح که بیمار ناگهان دچار اغما شده، وضعیت نرسینگ و علائم بالینی را با جزییات برای ما اعلام کنند، اما متاسفانه هنوز به این درخواست‌های ما پاسخی داده نشده است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در کل مدارکی که از فرانسه برای ما فرستاده‌اند، هیچ مدرکی مبنی بر آمبولی ریه بیمار وجود ندارد. متاسفانه پزشک 6 صبح متوجه کمای عمیق بیمار می‌شود، حدود 2 ساعت وی با ضریب هوشیاری 4 به آی‌سی‌یو منتقل می‌شود و بعد از 2 ساعت هم ضریب هوشیاری بیمار به 3 که همان مرگ مغزی است می‌رسد. همچنان تاکید داریم که مدارک مربوط به شرح دقیق علائم بالینی بیمار و علت آغاز دوز بالای هپارین را برای ما ارسال کنند.
زالی افزود: البته قاعدتا اگر خانواده بیمار درخواست دریافت کلیه اوراق بالینی را بدهند، بیمارستان مربوطه در فرانسه این اوراق را در اختیار آنها قرار خواهد داد. اگر خانواده بخواهد می‌تواند این اوراق را بگیرد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: خانواده مرحوم کیارستمی در تمام جلسات رسیدگی به پرونده پزشکی وی در ایران، حضور داشتند و ما مجموعه بررسی‌ها و نظرات کارشناسی را به وزیر بهداشت ارسال کرده‌ایم.
زالی درباره حکم اعلام شده در رسانه‌ها درباره پرونده مرحوم کیارستمی و اعتراض خانواده وی به این حکم گفت: ما به دقت اتفاقاتی را که در ایران افتاده بود بررسی کردیم. اعمال جراحی متعدد انجام شده برای مرحوم کیارستمی کاملا از سوی جمع کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. از مجموع پزشکانی که در این پرونده حضور داشتند، برای یک پزشک کیفرخواست و همچنین رای صادر شد. در ادامه مسیر با اعتراض خانواده بیمار و همچنین پزشک معالج مواجه شدیم و به همین دلیل مجبور شدیم پرونده را به دادسرا بفرستیم؛ این در حالی است که پرونده از نظر ما بسته شده بود. همین امر موجب تاخیر در صدور رای شد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: ما حکمی در رسانه‌ها اعلام نکردیم؛ زیرا تا حکمی قطعی نشود نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم. در حال حاضر حکم صادر شده اما هنوز قطعی نیست و احتمالا تا چند روز آینده نتیجه به هر دو طرف اعلام خواهد شد.
وی گفت: البته خانواده مرحوم کیارستمی دیگر به ما مراجعه نکردند و مسیر را از پزشکی قانونی پیگیری کردند. ظاهرا احکام پزشکی قانونی در این باره اعلام شده است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد که مجددا نامه‌ای را به مسئولان مربوطه در فرانسه ارسال خواهند کرد.
پاسخ‌های بهمن کیارستمی به زالی
فرزند زنده‌یاد عباس کیارستمی با اشاره به اظهارات سخنگوی سازمان نظام پزشکی گفت: ما بارها مطرح کردیم که هدف اصلی ما از پیگیری قانونی پرونده پزشکی پدرم در ایران،علت فوت نیست بلکه بررسی مراحل درمانی است که منجر به این اتفاق شده است.
او در پاسخ به اینکه سخنگوی سازمان نظام پزشکی اذعان دارد که پرونده پزشکی فرانسه به دستشان نرسیده است،گفت: 9 ماه پیش این پرونده را به پزشک قانونی و یک کپی به نظام پزشکی دادیم و حتی تا آنجایی که مطلع هستم، نسخه‌ای از این پرونده توسط سازمان نظام پزشکی ترجمه شده به آنها ارایه شده است.
بهمن کیارستمی درباره‌ آخرین جلسه‌ای که در کمیسیون پزشکی داشته‌اند، توضیح داد: هفته‌ گذشته ما (من و وکیلم) در یک کمیسیون در نظام پزشکی شرکت کردیم که در آن تیم پزشکی بیمارستان «جم» هم بودند و به نظر می‌رسید این کمیسیون به دلیل اعتراض ما و دستور دادستان پرونده برای بررسی مجدد پرونده تشکیل شده اما متاسفانه زمان بسیار محدودی که در این کمیسیون به ما داده شد صرف جواب به سوالات اعضای کمیسیون درباره پرونده پزشکی فرانسه شد.
او درباره‌ جزییات بیشتر آن جلسه توضیح داد: در آن جلسه و کمیسیونی که چهارشنبه گذشته در پزشکی قانونی تشکیل شد بنا داشتیم با شرح جزئیات به دلائل اعتراض مان به کارشناسی قبلی همچون استناد به نظر خلاف واقع پزشکان متهم ، به جای استناد به کارشناسان بی طرف بپردازیم اما این فرصت به ما داده نشد و سرانجام با بحث‌ و سوال درباره پرونده فرانسه، تمام زمان محدود جلسه را گرفتند. در پایان پرسیدیم آیا می‌توانیم بعد از نزدیک به یک سال انتظار انتشار گزارش کاملی را در این ارتباط داشته باشیم و جواب شنیدیم که چنین گزارش محرمانه خواهد بود و تنها به دادستان پرونده ارائه خواهد شد.
بهمن کیارستمی در پایان گفت: 10 ماه پیش ما خواستیم روند درمان در ایران بررسی شود اما دوباره به سه روزی که کیارستمی در فرانسه بستری بود پرداختند، در حالیکه ما بارها تاکید کردیم علت فوت سوال ما نیست و با توجه به این که نه سازمان نظام پزشکی و نه سازمان پزشکی قانونی مسئولیت یا وظیفه‌ای در قبال رسیدگی به پرونده های پزشکی خارج از ایران ندارند، درخواست ما بررسی روند درمان در ایران است. به نظرم با این اظهارات می‌خواهند مقدمات اعلام حکمی را فراهم کند که گفته‌اند قرار است در چند روز آینده صادر شود.
سایر اخبار این روزنامه
در پی اعتراض جمعی از سپرده‌گذاران موسسات مالی کاسپین در گفت وگوی همدلی با کامران ندری « اقتصاددان» مطرح شد اختلاف سازمان نظام پزشکی و خانواده کارگردان معروف بر سر علت فوت بازگشت «مرگ کیارستمی» به سر خط خبرها نامه مهم سیدحسن خمینی به روحانی برکناری رئیس دانشگاه آزاد قانونی نیست حمید تقوی‌فر دولت دوازدهم؛ تقابل و تعامل نان و آزادی چالش شورای سیاست‌گذاری اصلاحات لزوم وزارت زنان بر آموزش و پرورش مواضع تند علیه اعراب، شکاف آنها را به اجماع تبدیل می‌کند رویکرد جدید قطر؛‌ فرصتی برای دیپلماسی ایران ‌اقدامات مثبت دولت در جذب سرمایه گذاری تاثیر توسعه خوزستان بر توسعه کشور رئیسی با به کار بردن عبارت مهندسی در انتخابات رسما از خطوط قرمز عبور کرد پایان نجابت؟! روایت سخنگوی فراکسیون امید از علت مخالفت با نائب رئیسی مجلس مصائب یک دیدار برای مطهری هشدار شدید اللحن رئیس قوه قضاییه: بساط «رفع حصر» را جمع نکنید، ما جمع می‌کنیم رحمت یا زحمت؟! شورای جدید وچند یادآوری بوی تند سوم تیر می‌آید؟