‌اقدامات مثبت دولت در جذب سرمایه گذاری تاثیر توسعه خوزستان بر توسعه کشور

صادق سامانی
استدلال درسرمایه گذاری در چند بخش خلاصه می‌شود و هر بخش به بخش‌های دیگری تقسیم می‌شود. یکی از ارکان سرمایه‌گذاری وجود پتانسیل و توانمندی‌های محیط سرمایه‌گذاری است که روند تسهیل‌سازی و ریسک اقتصادی را کاهش می‌دهد و می‌تواند نقطه قوتی برای ورود به این حوزه (حوزه سرمایه‌گذاری) باشد. در این بین استان خوزستان از موقعیت جغرافیایی و محیطی خوبی برخوردار است اتصال به خط راه‌آهن سراسری، وجود بنادر و اسکله‌های مختلف کشتیرانی، شرکت‌های عظیم نفت و گاز و از طرفی وجود بزرگترین طرح‌های توسعه نیشکر، طرح‌های عظیم پتروشیمی و استان برتر کشور از نظر منابع آبی و...می‌تواند بهترین جایگاه برای سرمایه‌گذاری محسوب شود. از این رو توجه ویژه به خوزستان و فراهم کردن بستر توسعه اقتصادی در این استان واجد اهمیتی ملی است. چرا که همان‌گونه که منابع این استان منافع کشوری دارد، فراهم کردن بسترهای توسعه و رشد تاثیری شگرف در راه توسعه کشور خواهد داشت.
استان خوزستان در هنگامه دولت اعتدال، توانایی خوبی در زمینه تسهیل و آماده‌سازی حرکت اقتصادی پیدا کرد و توانست از بن‌بست توسعه، رهایی و حرکت نسبی خوبی را برای خود طراحی کند.هر چند هنوز برخی از مشکلات اعم از همگام نبودن تسهیلات‌بانکی و مالیات، هنوز سد راه سرمایه‌گذاران است ولی این زمینه مهیا شده که دولت بتواند در این استان شرایطی اتخاذ نماید تا خلاء‌ها و فاصله‌ها پر شود و موانع سرمایه گذاری در این استان برچیده شود.
مکانیزم سرمایه‌گذاری در خوزستان با وجود صنایع تولیدی و تبدیلی، این قابلیت را دارد که با هزینه نسبتاً کم، زمینه‌های صادرات را به‌خوبی اجرا کند و هزینه و زمان کمتری در تولید انجام دهد. بازار داخلی استان خوزستان به‌دلیل نیاز به برخی از مایحتاج اصلی و خوراک‌های تولیدی، ظرفیت راه‌اندازی بسیاری از منابع و تولیدات را دارد و اگر این ظرفیت‌های تولیدی و مایحتاج کارگاه‌ها و صنایع مختلف به‌خوبی شناسایی شود می‌تواند سود آوری خوبی برای سرمایه گذار و شرکت مصرف کننده داشته باشد.


پتانسیل استان خوزستان در مقوله سرمایه‌گذاری از جهات مختلف با استان‌های دیگر متفاوت است. موقعیت ویژه جغرافیایی و وجود منابع سرشار نفت و گاز تنها دو شاخصه عمومی این تمایز است. از این روست که دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به این استان دارد و مشخص است که رویکرد دولت دوازدهم درباره مساعد کردن بستر سرمایه‌گذاری بر پایه این استراتژی باشد که خوزستان قلب تپنده ایران است و توسعه اقتصادی در این استان منجر به توسعه‌ اقتصاد تمام کشور خواهد شد. البته همه بار رفع موانع توسعه در بخش سرمایه گذاری به عهده دولت نیست و مسئولان استانی باید با اتخاذ رویکردهای تشویقی، گره گشای برخی از مشکلات موجود باشند، تسهیلات با سود پایین، نیروی انسانی کارآمد، رفع موانع اداری و سازمانی، همکاری صنایع مختلف و بهبود قراردادهای درون استانی، می تواند زمینه را برای جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری فراهم آورد.
کمترین هزینه برای صادرات با وجود بازارچه‌های مرزی و نزدیکی به دریا با استفاده از خطوط مختلف، می تواند بسیاری از هزینه‌های جاری را کمتر کند و سود و بازدهی را سرعت بخشد. سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف اقتصادی می‌توانند با ورود به خوزستان زمینه ارتقاء سوددهی و رشد درآمد حاصل از سرمایه گذاری را بخوبی اجرا و بهره برداری کنند. قطعاً مسئولان استانی و کشوری این آمادگی را دارند که بتوانند در زمینه های مختلف همکاری های لازم را با ورود بخش خصوصی به استان مهیا کنند. این مهم سبب جذب هر چه بیش‌تر سرمایه گذار و زمینه ساز توسعه اقتصادی استان و بعد کشور خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
در پی اعتراض جمعی از سپرده‌گذاران موسسات مالی کاسپین در گفت وگوی همدلی با کامران ندری « اقتصاددان» مطرح شد اختلاف سازمان نظام پزشکی و خانواده کارگردان معروف بر سر علت فوت بازگشت «مرگ کیارستمی» به سر خط خبرها نامه مهم سیدحسن خمینی به روحانی برکناری رئیس دانشگاه آزاد قانونی نیست حمید تقوی‌فر دولت دوازدهم؛ تقابل و تعامل نان و آزادی چالش شورای سیاست‌گذاری اصلاحات لزوم وزارت زنان بر آموزش و پرورش مواضع تند علیه اعراب، شکاف آنها را به اجماع تبدیل می‌کند رویکرد جدید قطر؛‌ فرصتی برای دیپلماسی ایران ‌اقدامات مثبت دولت در جذب سرمایه گذاری تاثیر توسعه خوزستان بر توسعه کشور رئیسی با به کار بردن عبارت مهندسی در انتخابات رسما از خطوط قرمز عبور کرد پایان نجابت؟! روایت سخنگوی فراکسیون امید از علت مخالفت با نائب رئیسی مجلس مصائب یک دیدار برای مطهری هشدار شدید اللحن رئیس قوه قضاییه: بساط «رفع حصر» را جمع نکنید، ما جمع می‌کنیم رحمت یا زحمت؟! شورای جدید وچند یادآوری بوی تند سوم تیر می‌آید؟